Rijden op [ras]?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Re: Rijden op trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:10

En toch over het algemeen vind ik het de meest betrouwbare paarden. Die ogen zeggen al genoeg, ze kijken zo ontzettend trouw uit de ogen. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk.).

Lys1508

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:13

Het lijkt me echt super leuk om eens op zo'n groot en breed paard te rijden :D alleen lijken ze ook erg sterk te zijn !:P

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:13

Hier hebben we wel de ervaring dat als je eenmaal even hebt laten zien dat je de baas bent, dat ze je juist helpen met alle kracht. En de kracht niet tegen je gebruiken :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:30

De mijne wordt op alles gereden
is beleerd geweest op het land op een heftige stang
heeft dan voor de koets gestaan op een liverpool tweede gat
is dan beleerd geweest onder het zadel (door mij) op de liverpool, op de bril, en soms met tweede teugel op een lager gat
daarna overgeschakeld naar een enkelgebroken watertrens
en loopt nu dressuurmatig op een dubbelgebroken watertrens
tussendoor rijden we vaak ook bitloos,
daar is al het volgende gepasseerd:
stalhalster => draaide wat te veel
touwhalster => goede rem, weinig stuur, draaide ook
sidepull => beter stuur, minder rem, draaide
crossrope onder de kin => beter stuur, weinig rem, verschoof constant
crossrope gekruist onder de keel => een van de betere opties, mooi stuur, relatief goede rem

wel nota: de bitloze optomingen gebruikte ik totnutoe enkel voor het blokje om, dat is een kort stapritje van een halfuurtje stappen, ik kan met deze optoming ook draven en galoperen, maar eigenlijk enkel op dat blokje om.
als we verder gaan heb ik wel controle, maar een heel stuk minder, en als ze echt zou schrikken of geen zin meer heeft zou ze er dwars door gaan.

totnutoe gebruikte ik voor de langere ritten, ritten in groep, en trektochten altijd mijn watertrens.
nu ben ik aan het testen met een hackamore, en heb ik totnutoe evenveel controle als met bit, dus als dit een paar maal rijden goed bevalt, laat ik een deftige hack maken op maat voor haar, om zo alle buitenritten bitloos te kunnen rijden.

wss schaf ik ook een bloemhack aan (iets sterker dan een sidepull, maar veel minder sterk als een hack) voor eventueel dressuurmatig ook aan de slag te gaan.

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:33

Hé dat is wel fijn dan. Bitloos kunnen rijden zou voor mij ook een voorwaarde zijn, vind dat gedoe met bitten maar niks.
Ben benieuwd hoe 't zou gaan als je 'm bitloos inrijd.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:34

Ik heb er op mijn vorige stage veel gereden, zijn echt leuk om te rijden :D !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:36

ik heb wel de ervaring dat je met een trekpaard beter hard begint, en zacht eindigt, dan omgekeerd
heb al een paar opgeleerd, en als ze beleerd worden op een halster of een trensbitje denderen ze zo door je heen.
de exemplaren die eerst voor de koets gestaan hebben, en dus een goede HO geleerd hebben met een deftig stangbit, gaan dan ook degelijk op HO als je het vraagt met een gewoon bit.

de merrie uit men profiel moest ik in het begin nu en dan eens een opfriscursus geven, maar de laatste is nu ook al van ruim 4 jaar geleden, sindsdien is er niks harders ingekomen dan de dubbelgebroken bitjes en bitloze optomingen :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:41

Aah ok, nuja zowiezo valt onder inrijden bij mij ook eerst een hele lange cursus luisteren op de grond.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:54

@ Jizzie: Van veel mensen hoor ik dat ze (net als ik) hun trekpaard met een los teugeltje rijden, maar het gaat om de rem. Ik wil als ik wil stoppen stoppen, zeker in het verkeer en dan heb ik liever een "handrem" dan een remweg van 20 meter.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:32

Duhelo schreef:
ik heb wel de ervaring dat je met een trekpaard beter hard begint, en zacht eindigt, dan omgekeerd
heb al een paar opgeleerd, en als ze beleerd worden op een halster of een trensbitje denderen ze zo door je heen.

Ben ik niet met je eens. Ik heb mijn joekeltje op een dubbelgrboken bitje ingereden en tot nu toe (hij is nu 5) nog steeds niets aan de hand. Hij is er nu 1x vandoor gekletterd, maar had m met een "Ho!" en een een snok binnen een paar passen terug.
Voor de kar en voor het ringrijden heeft hij trouwens wel een liverpool, die zit op de eerste gleuf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:33

Jaan81 schreef:
Duhelo schreef:

Ben ik niet met je eens. Ik heb mijn joekeltje op een dubbelgrboken bitje ingereden en tot nu toe (hij is nu 5) nog steeds niets aan de hand. Hij is er nu 1x vandoor gekletterd, maar had m met een "Ho!" en een een snok binnen een paar passen terug.
Voor de kar en voor het ringrijden heeft hij trouwens wel een liverpool, die zit op de eerste gleuf.

daar zeg je het, hij kent de liverpool ook, en weet wat dat bit kan doen ;)

ik heb me mss wel verkeerd uitgedrukt, maar ik doelde meer op paarden die een liverpool gewend zijn, gemakkelijker te rijden zijn op een trens, dan de paarden die ze niet gewend zijn (de meeste trekpaarden worden dan ook eerst voor de kar gezet, dus leren al vrij veel respect voor het bit, en dan pas onder het zadel)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:30

Ah, zo bedoel je het! Dan snapt ik t! ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:23

Lijkt me echt heel gaaf, om op zo'n reus te rijden! :D
ik vind ze echt machtig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:09

Jaan81 schreef:
Ah, zo bedoel je het! Dan snapt ik t! ;)

trouwens: ik vind jouw beide paarden echt geweldig!!! :D

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:28

Lijkt me idd ook gaaf om een keer op z'n reus te mogen rijde! Om te voelen dat is.. Is heel anders dan mijn kwpn'er denk ik..haha

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:03

Ons paard kent geen liverpoolstang en ze is heel makkelijk te rijden. Ze is met een touwhalster in gereden. Nu leert ze het bit kennen en zolang je de teugels niet te strak pakt ( lees, je kunt heel licht contact hebben) doet ze het er super op. Komt nog niet eens in haar op om er doorheen te denderen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:12

Ik heb een belg, een hele grote, lieverd !
hij is erg voorwaarts en dus beslist niet sloom & lui.

Heb hem eerder ook gereden wat heel goed ging,
alleen kan ik dat nietmeer door blijved letsel aan mn arm
en daarom zoek ik ook een nieuwe plek voor hem bij iemand die ermee aant werk gaat want dat vind hij erg leuk !

Dit is hem, Dirk van de Lashof:
Afbeelding
Afbeelding

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:15

Het lijkt me geweldig om op een trekpaard te rijden! Helaas kan ik op mijn trekaard alleen een rondje zonder zadel stappen, maar dat kan nu ook al niet meer ivm me gezondheis en leeftijd. Als ik een nieuw paard mag word het een trekpaard waar ik op kan rijden dat is 1 ding wat zeker is! Geweldig om op zo een mooi, groot en machtig dier te mogen rijden!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:06

JewEmm schreef:
@ Jizzie: Van veel mensen hoor ik dat ze (net als ik) hun trekpaard met een los teugeltje rijden, maar het gaat om de rem. Ik wil als ik wil stoppen stoppen, zeker in het verkeer en dan heb ik liever een "handrem" dan een remweg van 20 meter.

ja precies die rem is waar ik op doelde, puur de rem, ik rijd mijn paard ook met los teugeltje en heb een hack evt. voor de noodrem omdat ik mee heb gemaakt dat ie door een touwhalster heen gaat als ie er de benen onder zet. Daar ben ik dan wat huiverig voor :) En dan kun je idd beter het zekere voorhet onzekere nemen. Ookal heb je natuurlijk altijd nog de trekpaarden die wel direct reageren op een touwhalster. Ik vind dat echt enorm knap! Als je zo'n sterk paard met zulke minime hulpen toch kan laten doen wat jij van hem verwacht, zeker respect voor de mensen die net reageerden!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:12

Ik zie veel foto's van de Nationale van afgelopen zomer wie was er allemaal bij? Het was mijn eerst keer maar zeker niet de laatste!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:13

Ik was erbij maar dan met een haflinger, maar we hadden wel trekpaardmerries mee voor de keuring :). Eva was 1a bij 4 jarige merries met zogende veulens, en Mira weet ik niet. Andere Eva (fokproduct van ons en verkocht naar dorpgenoot) stond ook 1a maar welke categorie weet ik zo niet.

Was iig erg leuk!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:15

Ik was met een vriendin en haar oom mee. 1 was er 1e geworden en 1 laatste maar ik weet niet in welke rubriek dat zou ik even moet nakijken.

Het was zeker leuk! Zeker de nachten waren gezellig! :D

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:16

Afbeelding Dit is onze eva in den bosch :).

En de nachten waren inderdaad heel gezellig maar was toch wel ECHT gesloopt na den bosch haha ;P

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:21

Wat een mooierd! :)

Ja die waren zeker gezellig! Bij mij viel het wel mee maar ik had toch maar 3 uur geslapen. Sliep je bij de Haflingers of bij de Trekpaarden?

Dit is Vanessa zij was 1e van de rubriek (maar welke?) ;
Afbeelding

(Ik krijg de foto niet groter.)

En dan hadden we Engel het hengstveulen nog mee;
Afbeelding

Ik was echt verliefd op dat beestje. :+:

En de moeder Bea;
http://i51.tinypic.com/2zgdzzr.jpg

Bea en Engel waren laatste maar we deden mee voor het plezier. :)
Laatst bijgewerkt door xMelissaa op 13-10-10 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:23

Die zijn ook gaaf :o!

Ik sliep bij de trekpaarden bij die bordjes met overijssel. Inclusief complete keuken hahah.
En jij (a)?