Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Over het heet zijn, vind ik zo moeilijk te bepalen. Ik wil geen sloom of flegmatiek paard. Mijn paard is momenteel 17 en nu pas rustig te rijden, maar nog steeds een manneke....ik rij niet zoveel meer, als hij een week niet is gereden en je gaat rijden, dan komt er een ongekende hoeveelheid energie naar boven, hij blijft gewoon lopen en als hij die dag zin heeft, blijft hij werken en zal niet gaan sloffen omdat hij er door zit, dat zie je pas als je stopt, dan zie je zijn koppie en dan heb je zo iets, gommes had 10 minuten eerder moeten stoppen. Maar daaar is hij ook heel snel weer over heen...
Dus wel graag pit, maar geen eentje die zo snel over de emmer is dat hij tegen de wolken aan klimt....tja hoe omschrijf je heet...
Lusitana schreef:Dat brengt me op het volgende:
Er een fenomeen gaande dat de Lusitanos tegenwoordig over het algemeen een stuk groter worden dan hun (voor)ouders.
Nu gaat meteen het praatje dat fokkers bewust groter fokken voor het buitenland, maar dat is niet zo, de producten vallen gewoon groter uit.
Dit komt deels omdat de voorouders gewoon niet tot hun volle wasdom kwamen omdat ze bv op arm voedsel werden gehouden en niet altijd goed ontwormd werden. De paarden moesten veel meer verduren om te overleven en dat zorgt voor harde kleine dieren (kijk naar Mustangs bv). Nu krijgen de fokmerries meestal beter voedsel, en dus kan er meer naar het ongeboren veulen gaan en de veulens krijgen ook van begin af aan betere voeding en verzorging en gezondheidsbewaking en dus wassen ze beter uit.
De ouders hadden het soms genetisch best wel in zich om bv 1.70m te worden, maar door de leefomstandigheden werden ze het niet. Hun product met betere leefomstandigheden kan die 1.70m dan plots wel halen, ook al zijn de ouders rond de 1.55m....
Hier geldt dus niet meer dat het product nooit groter wordt dan de ouders.
Daarnaast bestaan er gewoon paarden die echt nooit groot zullen worden, omdat de ouders niet kleingebleven paarden waren, maar échte kleine paarden, dus je weet van te voren eigelijk niet zo goed meer wat de eindmaat gaat worden...
Dit brengt overigens wellicht ook met zich mee dat ze minder sober en minder hard zijn dan de voorouders. De toekomst moet dat gaan uitwijzen.
Citaat:Maar het is ergens te gek om los te lopen dat mensen niet willen geloven dat ze geschikt zijn voor dressuur
Citaat:Ik snap niet hoe iets dat bedoeld was ter verbetering van het paard ineens iets is waar een paard geschikt voor moet zijn....
Maar dat is een andere discussie.
russel schreef:Ik wil er lichte dressuur mee doen, hoeft dus geen topper te worden, maar wel eentje die fatsoenlijk gebouwd is
jus schreef:Je zoekt toch een veulen om zelf te beleren dan zou ik me niet zorgen maken over dat hele hete dat word er meestal ingereden.
Bij ons op stal zijn de paarden lekker voorwaarts gereden en licht op de hulpen dat is iets anders dan een hysterisch heet paard die niet ontspannen loopt.
Lusitana schreef:Dat brengt me op het volgende:
Er een fenomeen gaande dat de Lusitanos tegenwoordig over het algemeen een stuk groter worden dan hun (voor)ouders.
Nu gaat meteen het praatje dat fokkers bewust groter fokken voor het buitenland, maar dat is niet zo, de producten vallen gewoon groter uit.
Dit komt deels omdat de voorouders gewoon niet tot hun volle wasdom kwamen omdat ze bv op arm voedsel werden gehouden en niet altijd goed ontwormd werden. De paarden moesten veel meer verduren om te overleven en dat zorgt voor harde kleine dieren (kijk naar Mustangs bv). Nu krijgen de fokmerries meestal beter voedsel, en dus kan er meer naar het ongeboren veulen gaan en de veulens krijgen ook van begin af aan betere voeding en verzorging en gezondheidsbewaking en dus wassen ze beter uit.
De ouders hadden het soms genetisch best wel in zich om bv 1.70m te worden, maar door de leefomstandigheden werden ze het niet. Hun product met betere leefomstandigheden kan die 1.70m dan plots wel halen, ook al zijn de ouders rond de 1.55m....
Hier geldt dus niet meer dat het product nooit groter wordt dan de ouders.
Daarnaast bestaan er gewoon paarden die echt nooit groot zullen worden, omdat de ouders niet kleingebleven paarden waren, maar échte kleine paarden, dus je weet van te voren eigelijk niet zo goed meer wat de eindmaat gaat worden...
Dit brengt overigens wellicht ook met zich mee dat ze minder sober en minder hard zijn dan de voorouders. De toekomst moet dat gaan uitwijzen.
Lusitana schreef:Als een paard genetisch niet bedoeld is om groter te worden, dan wordt hij niet groter. Ze kunnen alleen groter worden als hun (voor)ouders genetisch wel groter hadden kunnen worden maar tegen werden gehouden zogezegd. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Uiteraard zijn er families waarin ze nooit voorbestemd waren om groter te worden.
En ja, ze selecteren NU ook grote dieren om mee te fokken, ik had het over grote dieren die plots uit kleine ouders kwamen/komen. Als je grote dieren selecteert, heb je grote dieren die uit grote ouders komen. Dat is anders en nu zeker ook aan de gang.
Er zijn verschillende stromingen en het knalt flink binnen het stamboek, want niet eidereen accepteert zomaar modernisering.
Maar men moet niet vergeten dat de druk om stierenvechten af te schaffen daar ook in mee speelt!!! De fokkers in die branche moeten wel hun brood kunnen blijven verdienen als het echt wordt afgeschaft. Het APSL denkt wat dat betreft vooruit en ziet dat dressuur de toekomst heeft.
Wat keuringen betreft. Ik weet van een merrie van 1.40m die goedgekeurd werd omdat ze van een pief was van het stamboek. Helaas wordt er niet altijd objectief gekeurd....
Als je een paard drie keer aanbied, krijg je drie verschillende uitslagen...
En ja dat is jammer maar niet uniek voor het Lusitanostamboek.
De fokster van jouw oudjes is een verstandig mens om ze klein te houden. Ik heb al eerder genoemd dat de gevolgen van de groter wordende paarden nog niet echt zichtbaar zijn. Als ze wel zichtbaar worden is het wellicht te laat om dingen terug te draaien. Dan heb je al fouten doorgefokt. De warmbloeds zijn een goed voorbeeld van wat er allemaal mis kan gaan als je voor groot wilt gaan.
russel schreef:Maar grote Lusi's zijn dan toch geen Lusi's meer, lijkt mij dan. Ik weet niet of ik het mooi vind een Lusi van 1.70m
jus schreef:De meeste lusitanos en PRE die bij ons staan zijn tussen de 1,55 - 1, 65 , vind rond de 1,50 toch een klein paard ,stierenvechterspaarden zijn niet groot maar ook geen ponymaatje. Kleinere paarden zijn meestal goedkoper.
russel schreef:Nee ze oogt zeker niet klein, maar dat vind ik van de meeste, ook als er mannen op zitten.
Mijn kwpner is 1.62, maar iedereen schat hem groter,ook hij oogt forser, hij heeft ook een vrij forste boeg.
De lange benen is wel mooi en dat is wel weer een voordeel...
jus schreef:Ik heb een halve luso/quarter en mete toen hij jong was152 denk nu wat kleiner hij is al tegen de 20 en iets gezakt maar als ik op hem rijd voelt het niet als een klein paardje alleen als je afstapt dan ben je snel aan de grond.
Mijn andere 2 paarden zijn rond de 1,63 cm een PRE en een KWPN ik hou persoonlijk ook niet van reuzen tot 1,65 vind ik het goed maar kan me voorstellen als jezelf goed aan de maat bent dat je wat groter wilt en de jeugd tegenwoordig word steeds groter ook bij mij in Spanje.
Barooke paarden tonen inderdaad groter.