lusitano veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:30

Dat brengt me op het volgende:
Er een fenomeen gaande dat de Lusitanos tegenwoordig over het algemeen een stuk groter worden dan hun (voor)ouders.
Nu gaat meteen het praatje dat fokkers bewust groter fokken voor het buitenland, maar dat is niet zo, de producten vallen gewoon groter uit.
Dit komt deels omdat de voorouders gewoon niet tot hun volle wasdom kwamen omdat ze bv op arm voedsel werden gehouden en niet altijd goed ontwormd werden. De paarden moesten veel meer verduren om te overleven en dat zorgt voor harde kleine dieren (kijk naar Mustangs bv). Nu krijgen de fokmerries meestal beter voedsel, en dus kan er meer naar het ongeboren veulen gaan en de veulens krijgen ook van begin af aan betere voeding en verzorging en gezondheidsbewaking en dus wassen ze beter uit.
De ouders hadden het soms genetisch best wel in zich om bv 1.70m te worden, maar door de leefomstandigheden werden ze het niet. Hun product met betere leefomstandigheden kan die 1.70m dan plots wel halen, ook al zijn de ouders rond de 1.55m....
Hier geldt dus niet meer dat het product nooit groter wordt dan de ouders.
Daarnaast bestaan er gewoon paarden die echt nooit groot zullen worden, omdat de ouders niet kleingebleven paarden waren, maar échte kleine paarden, dus je weet van te voren eigelijk niet zo goed meer wat de eindmaat gaat worden...

Dit brengt overigens wellicht ook met zich mee dat ze minder sober en minder hard zijn dan de voorouders. De toekomst moet dat gaan uitwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:16

Over het heet zijn, vind ik zo moeilijk te bepalen. Ik wil geen sloom of flegmatiek paard. Mijn paard is momenteel 17 en nu pas rustig te rijden, maar nog steeds een manneke....ik rij niet zoveel meer, als hij een week niet is gereden en je gaat rijden, dan komt er een ongekende hoeveelheid energie naar boven, hij blijft gewoon lopen en als hij die dag zin heeft, blijft hij werken en zal niet gaan sloffen omdat hij er door zit, dat zie je pas als je stopt, dan zie je zijn koppie en dan heb je zo iets, gommes had 10 minuten eerder moeten stoppen. Maar daaar is hij ook heel snel weer over heen...

Dus wel graag pit, maar geen eentje die zo snel over de emmer is dat hij tegen de wolken aan klimt....tja hoe omschrijf je heet...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:47

Je zoekt toch een veulen om zelf te beleren dan zou ik me niet zorgen maken over dat hele hete dat word er meestal ingereden.
Bij ons op stal zijn de paarden lekker voorwaarts gereden en licht op de hulpen dat is iets anders dan een hysterisch heet paard die niet ontspannen loopt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:28

russel schreef:
Over het heet zijn, vind ik zo moeilijk te bepalen. Ik wil geen sloom of flegmatiek paard. Mijn paard is momenteel 17 en nu pas rustig te rijden, maar nog steeds een manneke....ik rij niet zoveel meer, als hij een week niet is gereden en je gaat rijden, dan komt er een ongekende hoeveelheid energie naar boven, hij blijft gewoon lopen en als hij die dag zin heeft, blijft hij werken en zal niet gaan sloffen omdat hij er door zit, dat zie je pas als je stopt, dan zie je zijn koppie en dan heb je zo iets, gommes had 10 minuten eerder moeten stoppen. Maar daaar is hij ook heel snel weer over heen...

Dus wel graag pit, maar geen eentje die zo snel over de emmer is dat hij tegen de wolken aan klimt....tja hoe omschrijf je heet...

Ik wilde om dezelfde reden een Lusitano en heb die dan ook gevonden. Zijn temperament is precies goed. Hij is intelligent en gevoelig genoeg om goed dressuur mee te kunnen rijden, maar tegelijkertijd bom proof genoeg om met een lange teugel een bosritje mee te rijden. Daarnaast heb ik twee Anglo's en ik zie gewoon het verschil dagelijks. Ze kunnen alle drie schrikken, maar de adrenaline blijft door het lijf gieren van de Anglo's terwijl de Lusitano het allang weer vergeten is. Ook de schrikreactie is niet te vergelijken. Hij maakt een klein sprongetje in de lucht of snuift eens een keer, maar hij zou het echt niet in zijn hoofd halen om wel te rennen of te bokken. Heerlijk zo'n paard!! (En mijne voert heel veel Veiga bloed trouwens)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:36

Lusitana schreef:
Er een fenomeen gaande dat de Lusitanos tegenwoordig over het algemeen een stuk groter worden dan hun (voor)ouders.
Nu gaat meteen het praatje dat fokkers bewust groter fokken voor het buitenland, maar dat is niet zo, de producten vallen gewoon groter uit.
Dit komt deels omdat de voorouders gewoon niet tot hun volle wasdom kwamen omdat ze bv op arm voedsel werden gehouden en niet altijd goed ontwormd werden. De paarden moesten veel meer verduren om te overleven en dat zorgt voor harde kleine dieren (kijk naar Mustangs bv). Nu krijgen de fokmerries meestal beter voedsel, en dus kan er meer naar het ongeboren veulen gaan en de veulens krijgen ook van begin af aan betere voeding en verzorging en gezondheidsbewaking en dus wassen ze beter uit.
De ouders hadden het soms genetisch best wel in zich om bv 1.70m te worden, maar door de leefomstandigheden werden ze het niet. Hun product met betere leefomstandigheden kan die 1.70m dan plots wel halen, ook al zijn de ouders rond de 1.55m....
Daarnaast bestaan er gewoon paarden die echt nooit groot zullen worden, omdat de ouders niet kleingebleven paarden waren, maar échte kleine paarden, dus je weet van te voren eigelijk niet zo goed meer wat de eindmaat gaat worden...

Dit brengt overigens wellicht ook met zich mee dat ze minder sober en minder hard zijn dan de voorouders. De toekomst moet dat gaan uitwijzen.

Groter is wel meer gewenst en niet perse voor verkoop aan het buitenland. Ik heb diverse keuringen bezocht, helaas niet Golegã en Cascais dit jaar, maar ik heb van veel insiders vernomen dat Lusitano's met maat de keuringen domineren. Dekhengsten met maat krijgen hogere punten. De (Portugese)fokkers die ik spreek zijn ook echt op zoek naar paarden met maat, boven de 1.60m. Vroeger wilde men vooral een heel veelzijdig paard fokken en voor een groot deel ook een paard voor het stierenvechten. Nu gaan veel fokkers toch voor de sport. En dat type is wat de APSL graag ziet.

En volgens mij kun je kleinere paarden er wel degelijk uit fokken als je groot blijft selecteren.

Lusitana

Re: lusitano veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:38

Ja, ik zeg alleen dat als een veulen voorbestemd is om klein te blijven, het ZELF klein blijft.
Fokken heeft alles te maken met selectie.

En ja, men wil een groter paard omdat men de standaard aanpast naar de wensen, maar dus niet omdat buitenlanders zo graag en groot paard willen, wat dus het praatje was.
En het blijft dat de paarden plots groot uitvallen en niet dat ze ineens bewust groter gingen fokken. De ouderpaarden waren immers kleine paarden.
Nu dat er eenmaal grote paarden zíjn, fokt men idd met die grote paarden ook door omdat men idd een behoefte kan vullen die voorheen niet bestond.
Het APSL doet erg zijn best om de Lusitano internationaal uit de verdomhoek te halen. Ze hebben oa een dressuurteam opgezet.
Maar het is ergens te gek om los te lopen dat mensen niet willen geloven dat ze geschikt zijn voor dressuur.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:32

Citaat:
Maar het is ergens te gek om los te lopen dat mensen niet willen geloven dat ze geschikt zijn voor dressuur

Niet elke lusitano of PRE is geschikt voor moderne dressuur maar ook niet alle kwpners zijn dat.
Op stal staan er zat PRE met supergangen maar krijgen meestal eigenaren die totaal niet interesse hebben in dressuursport.
Ik zie vaak superpaarden die niet in de sport zitten en ook viceversa dus een wat minder paard in de sport.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:26

Ik snap niet hoe iets dat bedoeld was ter verbetering van het paard ineens iets is waar een paard geschikt voor moet zijn....
Maar dat is een andere discussie.

De Lusitano is altijd gefokt met de gedachtengang dat het vooral een functioneel paard moet zijn.
Deze visie heeft de Lusitano juist zo veelzijdig gemaakt en geschikt voor alle takken van sport.
Natuurlijk zijn er paarden die zogenaamd betere gangen hebben dan andere, maar dressuur is niet gestoeld op het beoordelen van de fraaiheid gangen. Ze moeten zuiver, regelmatig en actief zijn. Er staat nergens in de reglementen hóe een been al of niet moet worden opgenomen, behalve dan voor de piaffe (en daar wordt zelden aan voldaan door warmbloeds).
De ruiter en de training heeft daarbij een enorme invloed op hoe een paard zich ontwikkeld in een sport.
Uiteraard is het mákkelijker om te starten met een paard dat al toont wat (men denkt dat) gewenst is, maar het is niet onmogelijk om een paard te leren wat gewenst is.
Het is dus door luiheid of onkunde van de ruiter om een paard te kiezen dat zogenaamd beter geschikt is.
Het is ook gewoon de kunde ruiter die bepaald hoe ver een paard komt. Alleen een echt lichamelijke beperking staat een sportpaard in de weg en een paard met een echt lichamelijke beperking komt zelden uit fokdieren die geen lichamelijke beperkingen hebben. De goedgekeurde Lusitanos waar mee gefokt wordt, hebben geen beperkingen.
Uiteraard kunnen mensen fokken met inferieure paarden buiten het stamboek om.

Als je naar veulens kijkt, zie je er maar weinig die zo slecht bewegen dat ze op hun gangen ongeschikt zouden zijn als rijpaard of dressuurpaard.

Lusitanos hebben van meet af aan (al eeuwen) ook nog eens altijd een variatie gehad van types en binnen de types verschillende gangen.
Een Lusitano vinden met gangen dat een dressuurpaard zogenaamd zou moeten hebben, is best makkelijk.

Paarden fokken op 1 doel (dressuur of springen) is trouwens inmiddels al funest gebleken en men is bij warmbloeds al weer lijnen aan het mixen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:26

Citaat:
Ik snap niet hoe iets dat bedoeld was ter verbetering van het paard ineens iets is waar een paard geschikt voor moet zijn....
Maar dat is een andere discussie.

We leven gelukkig of helaas in een moderne wereld met wedstrijddressuur en mensen zoeken nu eenmaal een paard dat hier geschikt voor is en fokkers richten zich hier op hetzelfde met de PRE op de keuringen zie je nu veel meer sportruiters aantal jaren terug was dat heel anders.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:23

Wat ze tegenwoordig willen laten zien, is niet wat er gevraagd wordt. En ja helaas willen veel ruiters tegenwoordig dat alles geen tijd en moeite kost maar wel veel punten/succes haalt. Amerikaans syndroom. Ik hoop voor de paarden dat het nog niet te laat is.

Buiten dat, blijf ik er bij dat je onder de Lusitanos gewoon paarden kunt vinden die aan de moderne eisen voldoen en dat je daar niet eens moeilijk voor hoeft te doen.
Wellicht zijn ze dikker gezaaid onder de Lusitanos dan onder de PRE's . Dat weet ik niet, het is niet mijn gebied, dus daar ga ik niks over zeggen, dat laat ik aan jou over.
Ik weet alleen dat ik (en ik denk een aantal met mij)verschillende fokkers ken die zo meer dan tien dressuurpaarden in de dop kunnen presenteren. Ga naar de staatsstoeterijen en je ziet bijna uitsluitend sportpaarden die het prima doen in de dressuur.

Kijk je naar veulens, dan zie je onderling echt geen grote verschillen en paardjes die nergens voor deugen.
Paarden worden met name door opleiding iets.
Wat maakt een "dressuurpaard"een dressuurpaard? Waar zit het grote verschil met een "gewoon" paard? Wat is een "gewoon"paard? Of is een Lusitano in jouw ogen geen "gewoon" paard?
Veel heeft te maken met hoe je tegen dingen aan kijkt.
In bouw en gangen zijn Lusitanos nl vaak niet wezenlijk verschillend van een warmbloed. De echte barokke types zijn onder de Lusitanos zeldzamer dan men denkt, helemaal hier in het noorden.

En dit is de reden waarom ik altijd roep om niet specifiek in bepaalde bloedlijnen te zoeken of bepaalde bloedlijnen uit te sluiten.
Afbeelding

Afbeelding

Ik neem aan dat we dit wel als een "dressuurpaard in de dop" kunnen zien.
Haar moeder is nog geen 1.50m hoge cruzada die nog nooit de wei is uitgeweest, haar manlijke voorouders waren op een paar recreatiepaarden na, allemaal stierenvechters. De vader is een ongeveer 1.50m hoge hengst die nog nooit de wei is uitgeweest, uit ook al een lange rij van stierenvechters. Er zit enorm veel Veiga in en een vleug Arabisch bloed. Op papier dus niet echt een paardje waar je aan denkt als je een dressuurpaard zoekt.
De prijs van zo'n paardje is ook nog eens aangenaam als je ze jong bij een eenvoudig boertje weghaalt.

Nogmaals, we kunnen discussieren en filosoferen, maar wat een aspirant koper moet doen is paarden gaan bekijken, punt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:58

Lusitana , ik ben dol op Lusos en vind ze juist zeer geschikt voor de dressuur klassiek of modern daar zit tegenwoordig ook verschil in (wat jammer is)
Ik heb een luso op stal die op PSG getraind word met fantastische ruime bewegingen echt een plaatje en super makkelijk daar kunnen veel warmbloods een puntje aan zuigen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:30

Als men zegt dat een Lusitano niet geschikt is, is dat hetzelfde als zeggen dat zwarte mensen geen dokter kunnen worden, alleen omdat men er minder ziet in dat beroep.
Niemand die er bij nadenkt dat zwarte mensen in de minderheid zijn in blanke landen en dat er minder rijke zijn die de opleiding kunnen volgen. Dus dat je statistisch altijd minder zwarte dokters zult hebben (in en blank land).
Wat ik zeggen wil is dat de oorzaak waarom veel dénken dat ze niet geschikt zijn is omdat ze nog niet zo erg vertegenwoordigd zijn in de top (buiten Portugal en omgeving),
en ze als meetpunt de paarden in hun eigen omgeving hebben. En daar de meeste buitenlanders eerder een Lusitano willen omdat ze een barok/mooi paard zoeken dan een sportpaard, zijn er niet zo gek veel voorbeelden van sport Lusitanos in hun land. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan of dat de Lusitano op zich ongeschikt is!
De Iberische paarden die in Nederland zijn, zijn nou niet echt de besten, en geen sportpaarden, op wat uitzonderingen na. Dat geeft een totaal verkeerde indruk van het ras, reden waarom ik redelijk fanatiek ben, sorry, in het verdedigen.
Ik zou zeggen tegen aspirant kopers, bezoek eens wat evenementen in Portugal, zoals Jessix, dan krijgt men een beter beeld.

Verder is het allemaal niet zo heel relevant want
russel schreef:
Ik wil er lichte dressuur mee doen, hoeft dus geen topper te worden, maar wel eentje die fatsoenlijk gebouwd is

maar ik pakte het wel aan om de sportkwaliteiten te verdedigen. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:30

Ja je moet zowiezo lekker rond gaan neuzen en de tijd nemen. De evenementen in Portugal zijn natuurlijk geweldig, maar ik kan me voorstellen dat je eerst wat dichterbij wil kijken. In augustus is er een keuring in Duitsland, in september in Nederland en oktober België. Ik zit niet in die wereld, maar meende dat ook de PRE een keuring heeft in september.

Het helpt je allicht een beter beeld te krijgen van wat je nu precies wilt. Welke eisen je wil stellen aan je toekomstige veulen. Pas als je dat in kaart hebt weet je ook een beetje wat voor een prijskaartje er aan hangt. En zie er de lol in.. Het voorwerk is heel erg leuk en leerzaam en het brengt je stap voor stap dichterbij je droom paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:26

jus schreef:
Je zoekt toch een veulen om zelf te beleren dan zou ik me niet zorgen maken over dat hele hete dat word er meestal ingereden.
Bij ons op stal zijn de paarden lekker voorwaarts gereden en licht op de hulpen dat is iets anders dan een hysterisch heet paard die niet ontspannen loopt.

ja precies, zo bedoel ik dat. En omdat ik een jonkie ga kopen, kan ik hem aan alles laten wennen, dan is er al niet veel meer spannend als ik ga rijden. Alles met rust en beleid.

De keuringen in september is een goed idee, daar ga ik naar toe, altijd leuk om mooie paarden te bekijken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:42

Lusitana schreef:

De vader en moeder van mijn Lusitano's zijn 25 en 28 jaar. Ze zijn niet groot, rond de 1m50-55. Dit zijn nog Lusitano's die afstammen van oudere bloedlijnen en die zijn allemaal redelijk klein (fokster heeft ze bewust zo gekozen, zijn razend sterke paarden met heel goed karakter). Mijn merrie's worden niet groter dan 1m52. Die krijgen goeie voeding, maar toch worden ze niet groter.
Ik denk toch vooral dat ze nu bewust grotere dieren selecteren om te fokken.
Ik hoorde zelfs dat mijn merrie (heeft goeie stamboom, is zwart en zit heel sterk in elkaar, voeten die ijzersterk zijn die je maar bij weinig paarden meer ziet...) welllicht niet gekeurd zal raken omdat ze slechts 1m52 is. Ik vind dat een schande, het is een groot circus gans dat keurings-gedoe. Liever grote zwabbers die veel geld opbrengen, daar draait het altijd om.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:45

Als een paard genetisch niet bedoeld is om groter te worden, dan wordt hij niet groter. Ze kunnen alleen groter worden als hun (voor)ouders genetisch wel groter hadden kunnen worden maar tegen werden gehouden zogezegd. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Uiteraard zijn er families waarin ze nooit voorbestemd waren om groter te worden.

En ja, ze selecteren NU ook grote dieren om mee te fokken, ik had het over grote dieren die plots uit kleine ouders kwamen/komen. Als je grote dieren selecteert, heb je grote dieren die uit grote ouders komen. Dat is anders en nu zeker ook aan de gang.

Er zijn verschillende stromingen en het knalt flink binnen het stamboek, want niet eidereen accepteert zomaar modernisering.
Maar men moet niet vergeten dat de druk om stierenvechten af te schaffen daar ook in mee speelt!!! De fokkers in die branche moeten wel hun brood kunnen blijven verdienen als het echt wordt afgeschaft. Het APSL denkt wat dat betreft vooruit en ziet dat dressuur de toekomst heeft.

Wat keuringen betreft. Ik weet van een merrie van 1.40m die goedgekeurd werd omdat ze van een pief was van het stamboek. Helaas wordt er niet altijd objectief gekeurd....
Als je een paard drie keer aanbied, krijg je drie verschillende uitslagen...
En ja dat is jammer maar niet uniek voor het Lusitanostamboek.
De fokster van jouw oudjes is een verstandig mens om ze klein te houden. Ik heb al eerder genoemd dat de gevolgen van de groter wordende paarden nog niet echt zichtbaar zijn. Als ze wel zichtbaar worden is het wellicht te laat om dingen terug te draaien. Dan heb je al fouten doorgefokt. De warmbloeds zijn een goed voorbeeld van wat er allemaal mis kan gaan als je voor groot wilt gaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:58

Lusitana schreef:
Als een paard genetisch niet bedoeld is om groter te worden, dan wordt hij niet groter. Ze kunnen alleen groter worden als hun (voor)ouders genetisch wel groter hadden kunnen worden maar tegen werden gehouden zogezegd. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Uiteraard zijn er families waarin ze nooit voorbestemd waren om groter te worden.

En ja, ze selecteren NU ook grote dieren om mee te fokken, ik had het over grote dieren die plots uit kleine ouders kwamen/komen. Als je grote dieren selecteert, heb je grote dieren die uit grote ouders komen. Dat is anders en nu zeker ook aan de gang.

Er zijn verschillende stromingen en het knalt flink binnen het stamboek, want niet eidereen accepteert zomaar modernisering.
Maar men moet niet vergeten dat de druk om stierenvechten af te schaffen daar ook in mee speelt!!! De fokkers in die branche moeten wel hun brood kunnen blijven verdienen als het echt wordt afgeschaft. Het APSL denkt wat dat betreft vooruit en ziet dat dressuur de toekomst heeft.

Wat keuringen betreft. Ik weet van een merrie van 1.40m die goedgekeurd werd omdat ze van een pief was van het stamboek. Helaas wordt er niet altijd objectief gekeurd....
Als je een paard drie keer aanbied, krijg je drie verschillende uitslagen...
En ja dat is jammer maar niet uniek voor het Lusitanostamboek.
De fokster van jouw oudjes is een verstandig mens om ze klein te houden. Ik heb al eerder genoemd dat de gevolgen van de groter wordende paarden nog niet echt zichtbaar zijn. Als ze wel zichtbaar worden is het wellicht te laat om dingen terug te draaien. Dan heb je al fouten doorgefokt. De warmbloeds zijn een goed voorbeeld van wat er allemaal mis kan gaan als je voor groot wilt gaan.

Tja, die lange arm kan toch handig zijn... ik hoop ook echt dat ze niet te streng zullen zijn.
Ze is inderdaad een verstandig mens, daarom heb ik er daar ook 3 gekocht :-). 1 merrie zou ze zelf gehouden hebben voor de fok, maar doordat ze defintief stopte met fokken, heeft ze me deze toch gegund. Is een zwarte Lusitanomerrie die boven de 1m65 zal komen, haar moeder was 1m73 bij 3 jaar. Nochtans ook oude bloedlijnen... dus begrijp wel wat je bedoelt ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:23

Maar grote Lusi's zijn dan toch geen Lusi's meer, lijkt mij dan. Ik weet niet of ik het mooi vind een Lusi van 1.70m

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:33

De meeste lusitanos en PRE die bij ons staan zijn tussen de 1,55 - 1, 65 , vind rond de 1,50 toch een klein paard ,stierenvechterspaarden zijn niet groot maar ook geen ponymaatje. Kleinere paarden zijn meestal goedkoper.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:19

russel schreef:
Maar grote Lusi's zijn dan toch geen Lusi's meer, lijkt mij dan. Ik weet niet of ik het mooi vind een Lusi van 1.70m

Dit is dan ook een twistpunt binnen het stamboek. Voldoet een groot paard nog aan de stamboek eisen? Nee, want de maat klopt dan niet meer. Oplossing: Maat aanpassen in de stamboek eisen...
Dat is de omgekeerde wereld, maar ja, wat doen we eraan? Het zou me niks verbazen als het stamboek op een gegeven moment twee afdelingen krijgt, ouderwets/klein en modern/groot....
Net zoals veel stamboeken een paard en pony afdeling hebben (Hackney, NRPS, Selle Français, om er een paar te noemen).

Overigens is de Lusitano nooit echt van 1 type geweest. Er hebben altijd naast barokke types, sportpaarden types bestaan. Dus als de focus daar meer op is, is het geen echte verandering van het ras....

Het is jammer dat een van de weinige gesloten stamboeken en dus een van de zuiverste rassen door verandering moet gaan, maar aan de andere kant wordt er altijd gefokt naar de vraag en dus is fokkerij altijd aan verandering onderhevig. Want er moet natuurlijk wel verkocht worden.
Maar persoonlijk ben ik voor om de kleinere paarden te behouden. Helemaal omdat we die later (denk meer dan 5 generaties grote lellen verder)wel eens nodig kunnen hebben om ontstane problemen weer weg te fokken.... ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:37

jus schreef:
De meeste lusitanos en PRE die bij ons staan zijn tussen de 1,55 - 1, 65 , vind rond de 1,50 toch een klein paard ,stierenvechterspaarden zijn niet groot maar ook geen ponymaatje. Kleinere paarden zijn meestal goedkoper.

Tja, is inderdaad klein, maar als ik naast mijn merrie sta heb ik iets van: wat een bonk van een beest...ik vind haar ideaal. Zeker omdat ik wil gaan wandelen met haar en dan beter onder de takken kan :-)
Deze is maar 1m50 (maar helaas niet goedkoop betaald...), ik schrok ook wel toen ik haar opmat, ze lijkt véél groter doordat ze zo breed is:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=195677979&key=FWH3XTYK
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KNCNKJYE.jpg
Steekt dat erg af als ik erop zit? Ik ben maar 1m68,5, 1m50 vind ik helemaal niet te klein voor mij...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JYBSL4BC.jpg

Una (2 jaar) haar mama was 1m73, zij zal wellicht tussen 1m65-70 worden. Heeft wel iets zo'n grote, zwarte veiga merrie...maar ze heeft wel een iets zwaarder ramshoofd.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Y8ZGAPGD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=195317434&key=7GYQDH3C

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:10

Nee ze oogt zeker niet klein, maar dat vind ik van de meeste, ook als er mannen op zitten.

Mijn kwpner is 1.62, maar iedereen schat hem groter,ook hij oogt forser, hij heeft ook een vrij forste boeg.

De lange benen is wel mooi en dat is wel weer een voordeel...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:00

russel schreef:
Nee ze oogt zeker niet klein, maar dat vind ik van de meeste, ook als er mannen op zitten.

Mijn kwpner is 1.62, maar iedereen schat hem groter,ook hij oogt forser, hij heeft ook een vrij forste boeg.

De lange benen is wel mooi en dat is wel weer een voordeel...

Ik vind zo wie zo als ze fors zijn dat ze niet zo groot moeten zijn omdat ze er imposanter uit zien. Wel akkoord dat een schriel paardje met smalle borstkas van 1m50 niet zo mooi oogt.
Daarom hou ik 't meest van kleine, maar dan wel barokke paarden...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:10

Ik heb een halve luso/quarter en mete toen hij jong was :D 152 denk nu wat kleiner hij is al tegen de 20 en iets gezakt maar als ik op hem rijd voelt het niet als een klein paardje alleen als je afstapt dan ben je snel aan de grond.
Mijn andere 2 paarden zijn rond de 1,63 cm een PRE en een KWPN ik hou persoonlijk ook niet van reuzen tot 1,65 vind ik het goed maar kan me voorstellen als jezelf goed aan de maat bent dat je wat groter wilt en de jeugd tegenwoordig word steeds groter ook bij mij in Spanje.
Barooke paarden tonen inderdaad groter.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:22

jus schreef:
Ik heb een halve luso/quarter en mete toen hij jong was :D 152 denk nu wat kleiner hij is al tegen de 20 en iets gezakt maar als ik op hem rijd voelt het niet als een klein paardje alleen als je afstapt dan ben je snel aan de grond.
Mijn andere 2 paarden zijn rond de 1,63 cm een PRE en een KWPN ik hou persoonlijk ook niet van reuzen tot 1,65 vind ik het goed maar kan me voorstellen als jezelf goed aan de maat bent dat je wat groter wilt en de jeugd tegenwoordig word steeds groter ook bij mij in Spanje.
Barooke paarden tonen inderdaad groter.

Worden Spanjaarden ook groter? Interessant maar jammer. Ik vind het nochtans mooi, niet te groot. Ik val ook niet op grote mannen :D