Wie heeft er een lekkere klassieke fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:07

tita schreef:
:D

Jaren heb ik op friezen gereden en van alle foto's hier is er op dit moment maar 1 echte klassieke fries en dat is

Ytske (ofzoiets) de rest valt allemaal onder de sporttype
En een paard met flinke nek telt niet vooral niet aantal post boven dat is gewoon een onderhals

heel leuk dat jij dat zegt, maar waarom wordt dan over Jana (door friezenkenners) gezegd dat zij perfect in het barokke/klassieke type thuishoort?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:45

naambordjes schreef:
tita: maakt niet uit toch dat we in mening verschillen? ;)
Misschien komt het omdat ik veel luxe friezen bij ons voorbij zie komen en de mijne dan al een ietwat klassiek type vind.

Die geerke hierboven plaatst vind ik echt wel een klassiek type.
De échte klassieke types als die zien we niet zo heel erg veel meer.

Misschien dat ik daarom al wat in de luxere klassieke types kijk? geen idee :)) maakt ook niet uit.
Ieder zijn mening.

klopt das een echte klassier ik reed er vroeger eentje van Reitse ofzo iets extreem klassiek zal ff kijken of ik wat van hem kan vinden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:47

lammie2701 schreef:
tita schreef:
:D

Jaren heb ik op friezen gereden en van alle foto's hier is er op dit moment maar 1 echte klassieke fries en dat is

Ytske (ofzoiets) de rest valt allemaal onder de sporttype
En een paard met flinke nek telt niet vooral niet aantal post boven dat is gewoon een onderhals

heel leuk dat jij dat zegt, maar waarom wordt dan over Jana (door friezenkenners) gezegd dat zij perfect in het barokke/klassieke type thuishoort?

waarom val je me zo aan ik heb niet alle paarden hier bekeken en kan me niet herinneren wie Jana is....na snelle bezichtiging in het topic vond ik alleen Yfke echt een klasiek paard.

foto gezocht ik blijf bij Yfke kijk naar haar borstkarst,nek, beenwerk en haar kont en dikke flanken....bovendien is het een goede foto van zij aanzicht en rechtaanzicht ...jouw foto is tijdens een volte gemaakt zo kan je niet optimaal oordelen maar toch die borstkast is niet super breed en die kast van Yfke wel

Neem dat Paard van Geerke, Yfke, Wessel en Friesje..plaats dat naast jouw paard ik neem aan dat je dan wel heel duidelijk verschil merkt
Laatst bijgewerkt door tita op 29-09-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:49

tita schreef:
lammie2701 schreef:

waarom val je me zo aan ik heb niet alle paarden hier bekeken en kan me niet herinneren wie Jana is....na snelle bezichtiging in het topic vond ik alleen Ytske echt een klasiek paard

ik val je niet aan, ik vraag het gewoon...was in ieder geval niet aanvallend bedoeld...
jana staat er trouwens ook wel tussen met foto, zelfde foto als in mijn profiel...

rockwitch

Re: Wie heeft er een lekkere klassieke fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:50

Uiteindelijk is het tegenwoordig maar de vraag wat men als klassiek ziet. Want er zijn nu al zoveel verschillende types. Wat ik overigens erg jammer vind. Dus soms is het toch ook wel persoonlijk wat iemand klassiek vind en wat niet.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:01

Ik vind die van ons iig klassiek. Misschien lijkt het op de foto niet, maar ze is best stevig :P

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:04

Een barok paard is een vierkant gebouwd paard, meer wil dat eigenlijk niet zeggen. :D Dwz dat ze even hoog zijn als lang.

Ik heb ook een klassiek/barok model Fries, eentje uit de Vesta Stam en afstamming Folkert x Naen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:12

Nou dan is die van mij wel barok, dat is zo'n vierkante tanker niet normaal meer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:30

rockwitch schreef:
Nou dan is die van mij wel barok, dat is zo'n vierkante tanker niet normaal meer.

_O- Die van jou ook een boeg als een containerschip? (Ik heb een exceemdeken die 2(!!) keer haar maat is, die zit lekker zeg maar... )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:35

ik :) voor foto's even in mijn profiel kijken.. Ben online met de foon :p

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:24

Nou vroeg ik me eigenlijk af he...

Bedoelen jullie met klassiek meer richting tuigtypisch of rijtypisch?

En moet het dan ook oud bloed voeren of zien jullie liever de minder oude bloedlijnen?

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:34

Breghje schreef:
Nou vroeg ik me eigenlijk af he...

Bedoelen jullie met klassiek meer richting tuigtypisch of rijtypisch?

En moet het dan ook oud bloed voeren of zien jullie liever de minder oude bloedlijnen?

Ik heb geen flauw idee meer wat er bedoeld wordt met klassiek, zowel tuigtypisch als rijtypisch... :')
Sowieso ben ik geen "kenner" en ik vond die lomperik van mij met zijn grote platvoeten, xxl beenbescherming, xxl hoofdstel, xxl deken etc redelijk klassiek.
Anders gezegd: ik heb de stevigste eruit gepikt bij aankoop, rest was allemaal slanker/ieler.

Er zit meer tussen klassiek en 'sporttype' (luxe fries)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:36

Stevig wil niet zeggen dat ie barok is he, een dik paard is gewoon een dik paard. ;)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:38

Ik bedoel met stevig bij de mijne zijn beenwerk, brede borst, grote hoofd, brede kont (niet dik) :D
Niet zijn kilo's vet :D (heeft ie niet)

Hij moet absoluut niet slanker (dunner) :=
Laatst bijgewerkt door naambordjes op 29-09-10 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:39

En deze dan?
Jippe, 7 jaar, papierloos...

Afbeelding
Afbeelding

Op stal vinden ze dit allemaal een klassieke Fries (zeker in vergelijk van een echte sportfries die er ook staat en duidelijk een andere bouw heeft)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:43

Breghje schreef:
rockwitch schreef:

_O- Die van jou ook een boeg als een containerschip? (Ik heb een exceemdeken die 2(!!) keer haar maat is, die zit lekker zeg maar... )

Jep, heerlijk zo'n brede Harrie, maar die van mij heeft geen deken nodig gelukkig. Wel balen joh dat de jouwe exceem heeft.
Die van mij heeft laatst bij Annemarie van der Toorn gestaan voor een cursus en Karel Bauer die daar ook met die cursussen helpt vond wel dat die van mij het ouderwetse type was, maar dan wel met een vrij chique hoofdje. Het eerste wat ze daar ook vroegen toen ze hem kwamen halen was. Hoe erg is zijn ramsneus? Dus ik zo eeehm nou hij heeft helemaal geen ramsneus. Want ja hij heeft gewoon een redelijk klein hoofd, hij past soms cob halsters ook nog, maar dan natuurlijk niet op het krapst.
Maar schijnbaar hebben veel friezen tegenwoordig een ramsneus ofzo, want daar gingen ze daar echt al vanuit.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:46

Met een standfoto is het denk ik beter te zien Zilfstar, zo op het eerste gezicht lijkt ie me nét iets te lang om barok te zijn.

Wel een uberschetige foto met die kleine erop!! Dat ie braaf is staat als een paal boven water. :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:46

rockwitch schreef:
Breghje schreef:

Jep, heerlijk zo'n brede Harrie, maar die van mij heeft geen deken nodig gelukkig. Wel balen joh dat de jouwe exceem heeft.
Die van mij heeft laatst bij Annemarie van der Toorn gestaan voor een cursus en Karel Bauer die daar ook met die cursussen helpt vond wel dat die van mij het ouderwetse type was, maar dan wel met een vrij chique hoofdje. Het eerste wat ze daar ook vroegen toen ze hem kwamen halen was. Hoe erg is zijn ramsneus? Dus ik zo eeehm nou hij heeft helemaal geen ramsneus. Want ja hij heeft gewoon een redelijk klein hoofd, hij past soms cob halsters ook nog, maar dan natuurlijk niet op het krapst.
Maar schijnbaar hebben veel friezen tegenwoordig een ramsneus ofzo, want daar gingen ze daar echt al vanuit.

lammie was luxer gebouwd en had een groot hoofd met ramsneus...jana daarintegen is barok gebouwd en heeft een klein hoofd zonder ramsneus en past het halster van de pony ook (d-pony met cobmaat)...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:47

Ok, dus misschien zijn het vooral de luxere types met ramshoofdjes ofzo?

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:48

lammie2701 schreef:
rockwitch schreef:

lammie was luxer gebouwd en had een groot hoofd met ramsneus...jana daarintegen is barok gebouwd en heeft een klein hoofd zonder ramsneus en past het halster van de pony ook (d-pony met cobmaat)...

Mijne past een standaard full halster niet eens lekker, hoofdstel gaat krap an. :') maar hij heeft geen ramsneus :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:49

rockwitch schreef:
Breghje schreef:

Ik ben momenteel aan de twijfel of ze wel ZE heeft... ze staat nu namelijk alleen onder een regendeken en schuurt totaal niet, terwijl ze toch gewoon in de schemer nog buitenstaat. Een poown bij ons op stal heeft ZE, en die kan zelfs nu nog niet zonder zijn exceemdeken.. Wel heb ik alle suiker uit haar voer gehaald zoveel mogelijk, dus wie weet...

Mijne heeft ook een klein hoofd (grote cob kleine full) maar heeft dan wel weer bitmaat 14.5.... :o En geen ramsneus.

Ik zal eens kijken of ik een goede standfoto kan vinden/ maken van Breghels, is leuk vergelijkingsmateriaal.

lammie2701

Lammie
Afbeelding

Jana
Afbeelding

allebei friezen maar een wereld van verschil...zowel qua karakter als in bouw (vind ik)

Zilfstar

Breghje schreef:
Met een standfoto is het denk ik beter te zien Zilfstar, zo op het eerste gezicht lijkt ie me nét iets te lang om barok te zijn.

Wel een uberschetige foto met die kleine erop!! Dat ie braaf is staat als een paal boven water. :D

Hihi, dank je.
Standfoto moet ik even zoeken.
Maar eh... had iemand het over een neus???

Afbeelding

En als je mijn zoon als schetig vind, want dacht je dan van dochterlief van 5...

Afbeelding

Dit paard is echt heeeeeel braaf!!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-09-10 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:50

ik krijg nieteens fatsoenlijke peesbeschermers om...
Die van mij heeft trouwens ook ZE.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:51

Hier ook een melding van een wat vollere fries, afstamming is abe346.

Afbeelding

Afbeelding