juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:30

Ook hier een meelezer die zich meld. Mijn fries is nu bijna 5 en we zijn samen alles een beetje aan het ontdekken. Wat dressuur betreft staan wij ook nog in de kinderschoenen....

Maar waarom ik reageer: Zo'n dag lijkt mij ook wel iets, dan zouden het er nu dus al 4 zijn.

Mindfields

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:34

Wellicht is het een idee om een apart topic voor die dag te openen, misschien zijn er wel meer mensen die hier interesse in hebben en zo bereik je wel meer Bokkers denk ik?

Ik weet niet of Krimpen aan den IJssel te doen is voor jullie? Vlakbij Rotterdam ligt dat. We hebben hier een super accomodatie beschikbaar voor zo'n dag. Mensen kunnen dan aangeven wat ze willen, dubbele longe van Moll(Patrick), rijles van Moll of les van mij of welke combinatie van die drie dan ook :D

Dan maken we een planning en indeling en kunnen we van start! Lijkt ons erg leuk!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:56

O, dat is ideaal is heel goed aan te rijden!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:16

Er worden ook een groot aantal clinics door heel Nederland gehouden door Jenny Veenstra. Ze staan allemaal op het Friezenmforum :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:17

Mmm ja maar die is niet klassiek en gebruikt veel druk in haar systeem dus dat is iets heel anders dan wat wij bijvoorbeeld doen.

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:21

Krimpen is voor mij ook goed te doen, wij staan in Lekkerkerk!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:23

Ik plaats ook even een paar foto's van de dochter van mijn paard. Op deze foto's vind ik de halshouding fijn, maar het contact mag nog lichter. Ik heb dit paard zelf ingereden en zat er hier voor de 6e keer op ofzo. Tevens de reden dat ik wat meer voorover zit dan normaal.
Tips zijn welkom, maar voor deze combi gaat dat niet meer op, omdat ik haar niet meer rij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 09-04-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:23

Wat zitten hier veel Friezenliefhebbers in de buurt!!! :wow:

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:25

@ Jibbel: Voor de 6e keer onder het zadel ziet dit er super uit, al stukjes lekker over de rug, wel wat uit balans nog maar dat is volkomen normaal zo de eerste paar keer. het gaat er toch vooral om om die eerste paar keren de ontspanning te behouden en meer niet, nou dat is dus duidelijk gelukt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:25

Tamara81 schreef:

Waar? Ik geef sinds kort les bij Brand en ook bij Nobel, misschien kom ik je dus wel eens tegen daar!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:29

Mindfields schreef:
Mmm ja maar die is niet klassiek en gebruikt veel druk in haar systeem dus dat is iets heel anders dan wat wij bijvoorbeeld doen.

Heb ik misschien ergens overheen gelezen waar staat dat de juiste hoofd-halshouding bij Friezen alleen maar kan worden bereikt door klassiek te rijden dan? Het was ook maar een suggestie, zij heeft enorm veel bereikt met Friezen en geeft vele clinics.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:29

thnx! :) Fijn om zo een bevestiging te krijgen dat je toch wel goed bezig bent geweest zo in je eentje. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:37

Nog paar foto's opgezocht van ander friesje van diezelfde mensen. Heel ander paard om te rijden.
Was de eerste keer voor mij erop en hier was ze 2 weken onder het zadel.
Vindt deze foto's beduidend minder fijn, maar het verschil is denk dat ik de vorige helemaal zelf heb gedaan en deze eerst door een ander is gereden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:41

Mindfields schreef:
Tamara81 schreef:

Waar? Ik geef sinds kort les bij Brand en ook bij Nobel, misschien kom ik je dus wel eens tegen daar!

Ik sta ook bij Brand, toevallig zeg!! Aan wie geef je les daar?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:42

Hai, ik kom hier even binnevallen.
Heb geen fries maar een KWPN tuiger.... die met hetzelfde probleem zit.... Ik zou heel graag ook zo'n friezendag bijwonen omdat ik denk dat de tuiger eenzelfde hals/hoofd houding heeft. Ik herken in dit topic heel veel met mijn paard....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:42

Tamara81 schreef:
Mindfields schreef:

Ik sta ook bij Brand, toevallig zeg!! Aan wie geef je les daar?

Ik ben daar bezig met Almiro van Marleen! Zadelmak maken!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:43

Lies21 schreef:
Hai, ik kom hier even binnevallen.
Heb geen fries maar een KWPN tuiger.... die met hetzelfde probleem zit.... Ik zou heel graag ook zo'n friezendag bijwonen omdat ik denk dat de tuiger eenzelfde hals/hoofd houding heeft. Ik herken in dit topic heel veel met mijn paard....

Nou dat is inderdaad zo ja, er zijn veel overeenkomsten wat betreft houding. Wat mij betreft ben je welkom hoor!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:11

Thanks Mindfields,

mijn intructeur zegt altijd dat het in de training belangrijk is dat mijn paard zich los wil laten, diep en laag in de halshouding.... oprichten kan hij van nature al dus dat hoeft eigenlijk niet getraind te worden. Dit helpt mij heel erg.... pas als mijn paard ontspant door los te laten kunnen we pas echt " trainen" het 1e half uur ben ik alleen maar bezig met loslaten en op eigen benen lopen....

Alleen is Krimpen a/d Ijssel niet echt in de buurt voor mij... woon in overijssel...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:34

Gulpje schreef:
Mindfields schreef:

Heb ik misschien ergens overheen gelezen waar staat dat de juiste hoofd-halshouding bij Friezen alleen maar kan worden bereikt door klassiek te rijden dan? Het was ook maar een suggestie, zij heeft enorm veel bereikt met Friezen en geeft vele clinics.

Dat weet ik maar het idee van de clinic is door ons geopperd(Moll en mij) omdat het erop leek dat ons advies hier werd gewaardeerd en we mensen graag ook in de praktijk verder helpen(is ons werk nou eenmaal :D ).

Dus als iemand dan een totaal tegenovergesteld systeem suggesteert zoals jij met de suggestie Jenny, dan is iedereen natuurlijk vrij om daaraan mee te doen maar voor onze clinic komt dat niet in aanmerking. Ik word kriegelig van hyperflexie en het rijden op druk, wil juist alles vanuit een relaxed paard dat zijn lijf mag gebruiken zonder gedwongen te worden.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:41

Ik denk dat ik wel die kant op kan komen, ik zal het eens opgooien bij mijn stalgenoot, die ook al eerder een les bij Noor heeft gehad hier in Egmond, en erg enthousiast was..

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:44

Ik reageer ook even, omdat ik dit een erg nuttig topic vind met heldere uitleg.
Ik heb echter geen fries, maar rij een Welsh Cob. Hij is nog jong en ook erg bang.
Als hij ergens van schrikt gaat hij er vandoor en hij stopt ook niet meer.
Ik heb het idee dat hij spanning opbouwt, want het komt vaak helemaal uit het "niets".
Ik probeer wel wat met voorwaarts-neerwaarts, maar dan laat ik de teugel lang, en ivm het rennen durf ik dat niet zo goed. Aan de andere kant heb ik het idee dat als ik hem voorwaarts-neerwaarts heb gereden, hij wel meer ontspannen is. Op dit moment is het alleen wel telkens mijn angst dat hij er vandoor gaat die het wint. Hebben jullie nog tips? Ergens anders les nemen is geen optie omdat de pony niet van mij is en zijn eigenaar is nogal... hardvochtig, als je begrijpt wat ik bedoel. Ook naar pony's toe.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:28

Mindfields schreef:
Idee: Een friezendag als soort van clinic, iedereen individueel les achter elkaar, je ziet op zo'n dag dan veel paarden van je eigen ras met soortgelijke rijkunstige problemen waardoor je wellicht veel ideetjes opdoet voor je eigen paard?

en dan van veel verschillende niveau's om de wedstrijd sport!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:29

Mindfields schreef:
Wellicht is het een idee om een apart topic voor die dag te openen, misschien zijn er wel meer mensen die hier interesse in hebben en zo bereik je wel meer Bokkers denk ik?

Ik weet niet of Krimpen aan den IJssel te doen is voor jullie? Vlakbij Rotterdam ligt dat. We hebben hier een super accomodatie beschikbaar voor zo'n dag. Mensen kunnen dan aangeven wat ze willen, dubbele longe van Moll(Patrick), rijles van Moll of les van mij of welke combinatie van die drie dan ook :D

Dan maken we een planning en indeling en kunnen we van start! Lijkt ons erg leuk!

dat zou voor mij echt te ver weg zijn :n

woon tegen de kop van de afsluitdijk aan

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:32

maar moeten jullie hier eens kijken, deze merrie heeft een totaal andere halshouding en is dus niet moeilijk in een goede houding te laten lopen. helaas door een verkeerde manier van beleren is ze wel lastig geweest in de hand maar dit wordt steeds beter:

Afbeelding

Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:42

_Lott schreef:
Mindfields schreef:
Idee: Een friezendag als soort van clinic, iedereen individueel les achter elkaar, je ziet op zo'n dag dan veel paarden van je eigen ras met soortgelijke rijkunstige problemen waardoor je wellicht veel ideetjes opdoet voor je eigen paard?

en dan van veel verschillende niveau's om de wedstrijd sport!

dan zzit je bij mij niet goed, als het daarom gaat

mol