fries,andalusier of lusitano?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:54

Vriendin van mij zei tegen iemand dat ze vooral veel paarden moest gaan kijken toen die op zoek ging naar een paard. Veel bekijken en het liefst ook proberen. Degene die zocht reageerde dat ze bang was dat ze dan door de bomen het bos niet meer zou zien. Waarop de betreffende vriendin zei dat dat beslist niet zo was. En dat klopte want zodra degene die een paard zocht haar huidige paard zag wist ze meteen dat dit 'm was.

Ik denk dat je er goed aan doet om voorlopig lekker rond te gaan kijken en je te oriënteren. En als de gelegenheid zich voordoet ook eens wat paarden rijden. Dan kom je er vanzelf wel uit.
Succes met het zoeken en sterkte met de verwerking van het verlies van je oude paardje.

Imitador

Re: fries,andalusier of lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:28

Ik vind zelf de merries juist minder complex dan de hengsten. Met ruinen heb ik geen ervaring. Een hengst heeft toch een sterke wil en daar moet je een beetje ervaring mee hebben (en zin). Ik vind zelf de merries wel stoer, maar rustiger dan bij gemiddelde merries va andere rassen, maar je wil een ruin ;)

Veel plezier met zoeken! En je moet lekker kiezen wat je zelf wil. Jij moet er uiteindelijk vriendjes mee worden, wij niet.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:04

De TS is helemaal bang geworden om nog te reageren! Hahaha, nee ik ben erg benieuwd hoe het met je zoektocht staat, wat voor paard het dan ook mag worden ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:44

Nee hoor hier ben ik! Ik ben gisteren Lusitano's wezen kijken en ik heb genoten. Hellaas de loterij niet gewonnen dus denk dat dat het nog even niet wordt :D Morgen ga ik Friezen kijken bij de Nieuwe Heuvel.

Nog even een uitleg waarom zulk verschillende paarden.
Ten eerste, allemaal in kleine stokmaat te vinden(1.55)
Ik ben aan het uitzoeken wat van karakter bij mij past. Heb altijd x arabier gehad maar misschien is het verstandiger kwa leeftijd en lichte handicap om wat minder heet te gaan rijden.
Als ik niet ga kijken kom ik er ook niet achter wat ik wil toch?
Ik weet al wel wat ik niet wil:
geen grappige net zadelmakke 3 jarige
geen paard met een verhaal zoals heeft al een half jaar niets gedaan want we hadden geen tijd.

Ik moet er veilig mee in het bos kunnen rijden en fijn mijn dressuurwedstrijdjes mee draaien.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:22

Tja, zoek je nu een groter paard 165 cm, of juist een kleinere 155 cm.? Dat begrijp ik niet helemaal uit je post.

Wij hebben verschillende andalusier s op stal staan ( 10 stuks). Een sommige willen we wel verkopen
o.a. 6 jarige hengst van 155 cm zonder papier
11 jarige ruin 161 cm, PRE papier
en een driejarige merrie van 163, groeit nog. PRE papier.
en nog een aantal 2 jarige hengsten.

Wij brengen onze paarden uit in de sport, gewoon tussen de warmbloeden. Al verschillende Andalusier s uitgebracht in klasse Z dressuur. Onze paarden kunnen normaal bewegen en zijn vriendelijk en mensgericht. Kom desnoods eens langs op je zoektocht. http://www.andalusiershow.nl

Ik heb verschillende friezen gereden en vroeger heel veel KWPN 'érs in de sport. Maar geef mij nu maar een iberisch paard, slim, zitten vaak confortabel, meedenkend. Ik wil niet anders.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:26

ik zoek dus 1.55

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:30

Heb je wat meer info over die 6 jarige?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:46

kohtje schreef:
Nee hoor hier ben ik! Ik ben gisteren Lusitano's wezen kijken en ik heb genoten. Hellaas de loterij niet gewonnen dus denk dat dat het nog even niet wordt :D Morgen ga ik Friezen kijken bij de Nieuwe Heuvel.

Leuk! *D

hoe was het vandaag?

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:15

De 6 jr. schimmel hengst is braaf op stal, braaf op de vrachtwagen, ook tussen de andere hengsten in. Geen hengstenmanieren met rijden in de bak tussen de paarden. Je merkt niet dat het hengst is.

Lief in omgang, absoluut niet nerveus of rillerig. Wel zelfbuwust en iets pittig met rijden. geen spaanse fratsen, wel scherp aan been Gewoon netjes aangereden, geen zijgangen nog of bijzondere kunstjes. Geen spaans papier, Wel brandmerk, paspoort enz.. ca. 155 cm.
Mijn stagaires rijden nu met hem. Is nog niet zo lang uit Spanje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:21

Nouvel schreef:
kohtje schreef:

Leuk! *D

hoe was het vandaag?

Ik ga vandaag en ik heb er zin in!
Vond het zondag echt heel leuk!
Laatst bijgewerkt door kohtje op 16-03-10 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:22

barrye schreef:
De 6 jr. schimmel hengst is braaf op stal, braaf op de vrachtwagen, ook tussen de andere hengsten in. Geen hengstenmanieren met rijden in de bak tussen de paarden. Je merkt niet dat het hengst is.

Lief in omgang, absoluut niet nerveus of rillerig. Wel zelfbuwust en iets pittig met rijden. geen spaanse fratsen, wel scherp aan been Gewoon netjes aangereden, geen zijgangen nog of bijzondere kunstjes. Geen spaans papier, Wel brandmerk, paspoort enz.. ca. 155 cm.
Mijn stagaires rijden nu met hem. Is nog niet zo lang uit Spanje.

Niets voor mij dus ,te weinig doorgereden.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:28

maar je kunt zo toch niet oordelen.. Moet je het paard toch in het echt zien of op filmpjes..

Zoek je een door en door braaf paard mag je zeker wel bij de oudere exemplaren gaan kijken die alles al hebben meegemaakt..

Spaanse paarden worden niet altijd even jong ingereden (wat ook veel beter is overigens, want het duurt ook redelijk lang voor ze uitgegroeid en volwassen zijn)

Dat een paard nog niet alles kan wil niet zeggen dat het er niet in zit en dat hij niet braaf genoeg ervoor zou zijn..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:36

Denk als een paard net uit spanje is ,nog geen buiten ritten heeft gelopen en wat pittig is met rijden dat dat niet het paard voor mij is. Pittig voor de een is natuurlijk anders voor de ander maar als iemand die veel paarden heeft al zegt dat die pittig is neem ik aan dat die dat echt is.
Hij hoeft van mij echt niet alles te kunnen kwa dressuur,een nete stap draf galop en gewoon l nivo is genoeg. Maar ik wil na 15 jaar vliegen wel een paard die heel braaf buiten is. Ik ben daar bang voor geworden.

Het valt mij op ondanks dat ik aangeef wat ik wil er toch nog steeds merries,grote of net zadelmakke paarden worden aangeboden. Ik wil een ruin,1,55 en ieder geval bos mak.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:37

En ik zoek in de leeftijd 6/7. Ik kan best wel rijden maar ik ben wat vertrouwen kwijt. Dat is toch geen schande? Ik heb al 10 jaar niet op een vreemd paard gezeten.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:06

Tja als je zo al van te voren begint.....

Wij hebben hier tot 2 weken geleden in de sneeuw en ijs gezeten, niet bepaald ideaal voor buitenritjes. normaal gaan al onze paarden naar buiten.
Onze stagaires zijn vaak hele gewone ruiters, de meeste hebben nog geen B-proef gereden. dus als hij daar braaf bij is, maar niet doods.
De buitenbak ligt direct naast de weg, alles vliegt langs. De rijksweg ligt aan de achterkant, 50 meter verder. Als je dan als paard braaf bent, met een gewone ruiter , zegt mij dat al heel wat

Ik ben ook al wat ouder, ouder dan jij, kan me vliegen met een paard niet meer permiteren, maar ik ben ook in mijn dooie eentje met hem een stukje naar buiten gegaan. Je hebt Z2 gereden gezien je profiel, Natuurlijk mag je bang zijn. Maar het is moeilijk als je erg veel eisen stelt aan msakheid EN rijkunstig niveau ( en wellicht ook niet te hoge prijs... )

Maar goed, hij hoeft niet weg. Hij heeft hier genoeg werk.
Ik heb een 11 jarige, super braaf, maar voor jou te oud en zeker geen toekomstig Z-paard,

sterker, de meiden zouden denk ik boos zijn, ze vinden hem te leuk.

succes met verder zoeken.

missschien kom je je droom ooit eens tegen.

PS waarom neem je niet eens hier en daar een paar lessen op een spaans paard of een fries. ER zijn genoeg kleinere (prive) stallen die ook wel eens les geven Misschien krijg je zo wat vertrouwen terug

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:29

Met dat laatste ben ik het wel eens. Zowiezo zijn Spaanse en Portugese paarden vrij pittig, maar op een heel brave manier.

Ben je wat bang (en dat is idd geen schande) en je voelt hun temperament, je schrikt en je gaat trekken of je durft deze paarden niet los te laten, dan gaat het mis.. Het is zeker van belang om hier eerst even aan te wennen.

Een Fries heeft dit meestal minder , maar las die weer gaan...hou je ze niet tegen.

Is een lipizzaner niets voor je?? Volgens mij zitten die er meer net wat tussen in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:38

Is deze wat voor je.. een zwarte Knabstrupper. (nee, niet mijn zwarte!)
Is niet het ras wat je zoekt, weet ik.
(zie je p.b.)

Wel qua maat, misschien wat minder temperarment dan een spaans paard, de kleur van een Fries..

(wat voor prijsklasse zoek je? anders valt hij allicht af? zijn niet goedkoop...)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:23

Je hebt een pb.

Kijk ook eens bij http://link.marktplaats.nl/329442872

Een goed paard, goed bewegen, weet dat hij bij aankoop rondomgekeurd is. Wordt 8 jaar, netjes gereden door een ämateur"
Volgens mij ook bosmak

Gewoon een prive persoon die door omstandigheden haar paard moet verkopen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:34

Cyrina schreef:
Met dat laatste ben ik het wel eens. Zowiezo zijn Spaanse en Portugese paarden vrij pittig, maar op een heel brave manier.

Ben je wat bang (en dat is idd geen schande) en je voelt hun temperament, je schrikt en je gaat trekken of je durft deze paarden niet los te laten, dan gaat het mis.. Het is zeker van belang om hier eerst even aan te wennen.

Hier ben ik het wel mee eens :D . Ik ben zelf ook niet zo'n held en had nog nooit kennis mogen maken met de " spaanse pittigheid" . Nu wist ik wel van mezelf (als de mijne dat ook mocht hebben ohz), dat ik daar aan zou kunnen wennen. Maar ik heb hem af en toe best wel vervloekt :o en geroepen: hij gaat eruit :7 ! Vooral in het begin vond ik dat hevige gehuppel erg eng :(:) . Dus als je ergens de kans krijgt eerst op een Anda oid te rijden?? doen :D .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:39

Je bent met hetzelfde bezig als ik zo'n anderhalf jaar geleden en om net zo soort reden.. Ik heb voor de Lusitano gekozen. Fries heb ik zowiezo niets mee, dus het was voor mij de keuze tussen de PRE of Lusitano.

Waar ben je zondag wezen kijken? Vond je de paarden slechts te duur of was je zowiezo niet gecharmeerd van het ras?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:16

Die waar Barrye mee komt is op papier passend...
doorgereden, iets ouder, niet te oud, leuk paard om te zien etc..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:23

Als ik ook nog wat mag zeggen over het 'temperament' van het iberische paard.. Het gaat al snel huppelen en ze kunnen zich snel wat opvreten, maar over het algemeen genomen is dat een eigenschap waar je wel beetje met een knipoog tegen aan moet kunnen kijken..

Heb heel veel kwpners gereden in het verleden, maar als die gek doen doen ze echt gek.. en dat is niet te vergelijken met Iberisch paard.. Zoals gezegd, je moet leren aanvoelen wat 'echt' is en speelsheid/werkwilligheid.. en dat kan alleen maar als je de gelegenheid krijgt om het ook echt te proeven.. Dus met andere woorden, probeer zoveel mogenlijk andalusiers/lusitano's te rijden..

Tis jammer dat je redelijk ver uit de buurt woont.. Had je anders eens met mijne kennis kunnen maken..(ps voor geen goud te koop!)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:57

Jessix schreef:
Je bent met hetzelfde bezig als ik zo'n anderhalf jaar geleden en om net zo soort reden.. Ik heb voor de Lusitano gekozen. Fries heb ik zowiezo niets mee, dus het was voor mij de keuze tussen de PRE of Lusitano.

Waar ben je zondag wezen kijken? Vond je de paarden slechts te duur of was je zowiezo niet gecharmeerd van het ras?

Ik vond ze geweldig maar waren niet te koop. Het was op een prive stal.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:13

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:19

Het is wel een merrie maar ik heb er een mail tegen aan gegooid.