Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lambiekske schreef:Inteelt, sloom, de galop, behang...Je heb je zelf in de hand bij aankoop. Ik neem aan dat als je voor een Fries gaat eerst de papieren nakijkt (voor o.a. inteelt percentage) en je gaat er 1 of meerde keren op rijden voor je 'm koopt....toch?
Die van mij is een heerlijke Fries, gooit niet hoog op. Fijn galopje, beetje lui maar dat ligt aan je eigen rijsteil. Heel eerlijk en een super karakter met humor! Lekker koel in het hoofd, beetje lomp, hinikt als ze je ziet![]()
Ja, ik ben verliefd!
lammie2701 schreef:horseyfries schreef:Beart moeilijk karakter? Volgens mij ben je in de war met een andere hengst, want Beart staat daar helemaal niet bekend om.
dat is wat de gebr. van manen mij hebben verteld (waar beart staat) en wat mijn ervaringen zijn (stalgenoot heeft een beart en heeft hem om die reden nu te koop staan en zo ken ik er meer die vaak conflicten hebben met hun beart zoon of dochter...)
MarcelDufour schreef:Sushilla88 schreef:Mijn bijrijdfries is een schat van een beest. Bijna alleen maar voordelen. 1 ding... mijn fries kan echt, maar dan ook echt niet springen. En dat vind ik af en toe wel jammer...
Springen zal een Fries ook nooit leren. Echt nog nooit een gezien die een fatsoenlijke sprong kon maken, dus dat ligt niet aan die van jou, maar aan het ras in het algemeen. Over het algemeen is een Fries geschikt voor wedstrijdjes L-springen tot ZZ-dressuur, waar nog niet te veel moeilijke dingen gevraagd worden, maar zodra gaat het over echt niveau, dan moet je toch een ander ras nemen. Het meeste talent hebben ze toch om voor een karretje te lopen. Maar dat kunnen ze dan ook weer super.
horseyfries schreef:lammie2701 schreef:dat is wat de gebr. van manen mij hebben verteld (waar beart staat) en wat mijn ervaringen zijn (stalgenoot heeft een beart en heeft hem om die reden nu te koop staan en zo ken ik er meer die vaak conflicten hebben met hun beart zoon of dochter...)
Gek, ik ben verschillende keren bij van Manen geweest maar ze zeiden tegen mij iets andersMisschien wilden ze dekkingen verkopen?
![]()
Zonder gekheid, ik heb verschillende Bearts zadelmak gemaakt, zowel hengsten als merries, en ik kan echt maar één ding zeggen: super karakter!
Off topic: mooie merrie heb je!
Abeltje77 schreef:Ik sta met mijn niet-fries op een friezenstal. Ik heb ze jaaaaren té gek gevonden. Toch zou ik er niet snel eentje kopen. Vooral om het inteeltgehalte en de slechte ruggen. Wat overigens niet ligt aan de stal, deze mening had ik al jaren terug, en is tot nu toe niet gewijzigd.
loveulla94 schreef:wij hebben 2 friezen en 1 kwpner,
en zal even de voordelen van die van ons noemen (weet namelijk niet echt de algemene voor en nadelen.)
nadelen:
- heel erg last van mok , terwijl het heel goed verzorgt wordt.
- veel huidschilvers
- slechte hoeven
- en om de staart en manen uit te pluizen is heeeel vervelend hahaa
voordelen :
Ze zijn gewoon Suuuperr lieff!!
en willen graag voor je werken!
maar toch rij ook ik liever op een sport paard, mn kwpner dus.
horseyfries schreef:En daar komt weer iemand die totaal geen verstand van Friezen heeft een duit in het zakje doen. Onder het motto "schoenmaker blijf bij je leest"....
Friezen worden niet gefokt om te springen, wat niet wil zeggen dat er niet één een fatsoenlijke sprong kan maken. Ze worden echter wel gefokt voor dressuur en het hoogst haalbare niveau is dan ook niet ZZ, maar Grand Prix dressuur, wat een heel aantal Friezen al bewezen hebben.
Momenteel zijn de sportprestaties van Friese paarden in de dressuur onder het zadel minstens zo goed te noemen als hun prestaties aangespannen. Ze hebben voor beide disciplines het nodige talent.