Voor -en nadelen Fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:31

Wopke heeft ook echt een heerlijke galop. :+:

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:33

Lambiekske schreef:
Inteelt, sloom, de galop, behang...Je heb je zelf in de hand bij aankoop. Ik neem aan dat als je voor een Fries gaat eerst de papieren nakijkt (voor o.a. inteelt percentage) en je gaat er 1 of meerde keren op rijden voor je 'm koopt....toch?

Die van mij is een heerlijke Fries, gooit niet hoog op. Fijn galopje, beetje lui maar dat ligt aan je eigen rijsteil. Heel eerlijk en een super karakter met humor! Lekker koel in het hoofd, beetje lomp, hinikt als ze je ziet :D
Ja, ik ben verliefd! :+:

mijn fries heb ik 1 keer gereden voor aankoop en heb ik de papieren niet ingekeken voor ik haar kocht...wel heb ik haar vader daar gezien (mijn favoriete hengst) en heb ik daar ook flink mee geknuffeld...

Alice13

Re: Voor -en nadelen Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:38

Ik heb/ ken geen nadelen aan een fries.
De mijne is lief doet alles voor mij. past bij mijn rijstijl, overheerlijke draf en aan de galop wordt nog gewerkt op rechte stukken echt super goed en ook rustig. Ze is met 4 jaar ingereden vorig zomer, nu met het mooie weer pakken we het lekker weer op. Ze is nog niks weer verleert. Op de dressuur wedstrijden zal ze ook zeker niet misstaan en ze kan ook super goed springen!

Ik heb tot nu toe nog geen nadelen ontdekt!

groetjes!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:01

lammie2701 schreef:
horseyfries schreef:
Beart moeilijk karakter? Volgens mij ben je in de war met een andere hengst, want Beart staat daar helemaal niet bekend om.

dat is wat de gebr. van manen mij hebben verteld (waar beart staat) en wat mijn ervaringen zijn (stalgenoot heeft een beart en heeft hem om die reden nu te koop staan en zo ken ik er meer die vaak conflicten hebben met hun beart zoon of dochter...)

Gek, ik ben verschillende keren bij van Manen geweest maar ze zeiden tegen mij iets anders :D Misschien wilden ze dekkingen verkopen? ;)
Zonder gekheid, ik heb verschillende Bearts zadelmak gemaakt, zowel hengsten als merries, en ik kan echt maar één ding zeggen: super karakter!

Off topic: mooie merrie heb je!
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-03-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:05

Héérlijke aan een Fries vind ik het karakter. :D
Zal per paard weer verschillend, maar die van 'mij' gaat voor me door het vuur en gaat altijd door en bovendien is ze ontzetend werkwillig.
Ze heeft ook een goddelijke galop, als we galloperen wil ik eindeloos doorgaan. Veel sprong, bergopwaarts en een lekker tempo. Zit ook lekker. :)
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 17-03-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:07

Ik sta met mijn niet-fries op een friezenstal. Ik heb ze jaaaaren té gek gevonden. Toch zou ik er niet snel eentje kopen. Vooral om het inteeltgehalte en de slechte ruggen. Wat overigens niet ligt aan de stal, deze mening had ik al jaren terug, en is tot nu toe niet gewijzigd.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:41

MarcelDufour schreef:
Sushilla88 schreef:
Mijn bijrijdfries is een schat van een beest. Bijna alleen maar voordelen. 1 ding... mijn fries kan echt, maar dan ook echt niet springen. En dat vind ik af en toe wel jammer...

Springen zal een Fries ook nooit leren. Echt nog nooit een gezien die een fatsoenlijke sprong kon maken, dus dat ligt niet aan die van jou, maar aan het ras in het algemeen. Over het algemeen is een Fries geschikt voor wedstrijdjes L-springen tot ZZ-dressuur, waar nog niet te veel moeilijke dingen gevraagd worden, maar zodra gaat het over echt niveau, dan moet je toch een ander ras nemen. Het meeste talent hebben ze toch om voor een karretje te lopen. Maar dat kunnen ze dan ook weer super.

Ik denk dat TS, gezien de vraagstelling, niet op ZZ-dressuur rijdt op het moment en vermoed dat zij die ambitie ook niet direct zal hebben? Mocht zij deze wel hebben, dan is het eerst nog zaak daar te komen. Dus op een fries zal zij voorlopig nog wel vooruit kunnen.;-)
Ik denk dat TS duidelijk moet hebben wat haar gebruiksdoel met het paard is.
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat een fries niet boven het niveau van ZZ komt en je dan beter een ander ras kunt nemen. (Adel = mooi voorbeeld) Wel is het zo dat je het jezelf er natuurlijk een stuk gemakkelijker mee maakt. Het talent bij een fries, om zo hoog te presteren, is schaars te vinden.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:46

wij hebben 2 friezen en 1 kwpner,
en zal even de voordelen van die van ons noemen (weet namelijk niet echt de algemene voor en nadelen.)
nadelen:
- heel erg last van mok , terwijl het heel goed verzorgt wordt.
- veel huidschilvers
- slechte hoeven
- en om de staart en manen uit te pluizen is heeeel vervelend hahaa

voordelen :
Ze zijn gewoon Suuuperr lieff!!
en willen graag voor je werken!
maar toch rij ook ik liever op een sport paard, mn kwpner dus.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:28

horseyfries schreef:
lammie2701 schreef:
dat is wat de gebr. van manen mij hebben verteld (waar beart staat) en wat mijn ervaringen zijn (stalgenoot heeft een beart en heeft hem om die reden nu te koop staan en zo ken ik er meer die vaak conflicten hebben met hun beart zoon of dochter...)

Gek, ik ben verschillende keren bij van Manen geweest maar ze zeiden tegen mij iets anders :D Misschien wilden ze dekkingen verkopen? ;)
Zonder gekheid, ik heb verschillende Bearts zadelmak gemaakt, zowel hengsten als merries, en ik kan echt maar één ding zeggen: super karakter!

Off topic: mooie merrie heb je!

wat raar dan inderdaad...maar ja ik heb het echt van hun gehoord en zoals ik al zei heb ik al meer van dat soort ervaringen gehoord en gezien...
bedankt voor je compliment over mijn merrie...
vandaag weer les gehad met haar en ze deed het super...schouderbinnenwaarts, travers, galop...ze deed het allemaal...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:29

Abeltje77 schreef:
Ik sta met mijn niet-fries op een friezenstal. Ik heb ze jaaaaren té gek gevonden. Toch zou ik er niet snel eentje kopen. Vooral om het inteeltgehalte en de slechte ruggen. Wat overigens niet ligt aan de stal, deze mening had ik al jaren terug, en is tot nu toe niet gewijzigd.

ik moet eerlijk zijn dat ik nog geen fries heb gezien met een slechte rug...ik zie wel vaak hele lange friezen tegenwoordig, maar dat is niet mijn type fries...geef mij maar het type van jana...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:03

loveulla94 schreef:
wij hebben 2 friezen en 1 kwpner,
en zal even de voordelen van die van ons noemen (weet namelijk niet echt de algemene voor en nadelen.)
nadelen:
- heel erg last van mok , terwijl het heel goed verzorgt wordt.
- veel huidschilvers
- slechte hoeven
- en om de staart en manen uit te pluizen is heeeel vervelend hahaa

voordelen :
Ze zijn gewoon Suuuperr lieff!!
en willen graag voor je werken!
maar toch rij ook ik liever op een sport paard, mn kwpner dus.

Ik rij ook liever op een sportpaard, op mijn Fries dus.... :D :P

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:54

Een echt springpaard zullen ze niet worden. Die van mij springt met 4 benen tegelijk.... :D

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:13

Hahaha wat een heerlijk filmpje! :D

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:46

Ja lachen hé, ik pieste al in m'n broek van het lachen toen ik het aan het filmen was :)

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:23

hey!!

Ik Zou graag willen weten wat het karakter is van frieze hengsten, Heb gehoord dat het per ras wel eens verschilt. Ze zeggen dat kwpn hengsten heel moeilijk zijn. Hoe is dat bij de friezen ?
Het blijven natuurlijk hengsten dat snap ik , maar zit er nog verschil in door de karakters van de rassen?

graag pb-tje

angelmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 03:11

horseyfries schreef:
En daar komt weer iemand die totaal geen verstand van Friezen heeft een duit in het zakje doen. Onder het motto "schoenmaker blijf bij je leest"....

Friezen worden niet gefokt om te springen, wat niet wil zeggen dat er niet één een fatsoenlijke sprong kan maken. Ze worden echter wel gefokt voor dressuur en het hoogst haalbare niveau is dan ook niet ZZ, maar Grand Prix dressuur, wat een heel aantal Friezen al bewezen hebben.
Momenteel zijn de sportprestaties van Friese paarden in de dressuur onder het zadel minstens zo goed te noemen als hun prestaties aangespannen. Ze hebben voor beide disciplines het nodige talent.

Zo hier sluit ik me bij aan :D Helemaal nou ik heb een kwpner gehad die wilde ook niet galopperen (alles aan gedaan) ps Ik hou van zwarte parels pfff al die voor oordelen elk paard heeft wel wat of wat minder ;) ga eens naar het friesen forum wie weet steek je daar nog eens iets van op zijn zat ruiters die in het hoge niv zitten *D MET EEN FRIES

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:06

Ik heb een fries en kan sportief gezien veeeeeel meer dan mij.
Ik heb helaas veel last van rugpijn en dan is een fries niet het ideale paard omdat de bewegingen vrij heftig zijn maar dat is een tekortkoming van mij en niet van hem............

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:04

Ik heb een dubbele hernia en rijdt momenteel liever op mijn Friezen dan op de warmbloeden die ik in training heb....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:02

ik heb ook een slechte rug en rij juist liever op mijn friesje (die overigens niet echt hoog opgooit) dan op andere paarden en pony's...of mijn pony moet aan het tolten zijn dat zit ook nog wel lekker...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:55

kijk eens naar de verhouding friezen en verhouding ander sportpaard (neem Kwpn) sportpaarden zijn er veel meer.
Mijn mening is dat er net zoveel "slechte" friezen zijn als "slechte" sportpaarden.

Het is niet het ras wat het paard een goede sporter maakt. maar veel andere dingen, neem karakter bijvoorbeeld.
Hoewel mijn voorkeur duidelijk is... ik ga voor zwart en alleen maar.

Veel nadelen die ik hier lees kunnen ook bij een ander paard voorkomen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:31

Hmm. Ik ondervind eigenlijk weinig nadelen van de Friezen, gelukkig! :D
En Friese hengsten zijn onderling natuurlijk allemaal wel weer anders. Zo staan er een aantal hengsten, bijv. Bearts om bekend dat ze idd veel moeilijker te hanteren paarden fokken, andere hengsten fokken ze te tam. Daarom ga je als je gaat fokken toch kijken naar vader- en moederdier. :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:35

Het ligt mijns inziens aan je doel welke voor- en nadelen er gelden.

Een groot voordeel vind ik het (over het algemeen gesproken) super karakter! Vriendelijk en toch werkwillig :) Voor de recreatieruiter zijn ze al heel gauw super geschikt, maar als je graag de sport in wilt dan zou ik toch wel extra letten op een goede stap en een goede galop. Het gaat voornamelijk om het doortreden van het achterbeen en in galop moeten ze vooral niet te groot springen en graag snel met het achterbeen zijn. Anders krijg je op M/Z niveau "last" van de enorme sprongen die sommige Friezen nemen, dat is best lastig sluiten :)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:38

Ik heb een friesje gereden hele lange tijd voor dat ik een eigenpaardje ging kopen! Voordelen vind ik: ze zijn heel lief van karakter, soms beetje lompe acties :o , heerlijk zittende galop, mooie gangen, en de manen zo mooi als ze lang zijn! <3

Nadeel vind ik alleen dat ze vrij snel mok krijgen..

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:21

Onze fries kan heerlijk galopperen, overspringen is ook geen probleem. wel af en toe last van mok en schimmel als de deken op is. ze gaf zich in het begin niet helemaal, maar gaat nu voor ons door het vuur. wel lekker eigenwijs af en toe. dan is ze je gewoon aan het uitproberen :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:41

Op dit moment is het grootste nadeel aan mijn Fries dat ie stuk is, en dat dat ook wel een tijdje duurt :(