Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:30

__Robijn__ schreef:
Mijn fries heeft een voorpluk tot bijna over zijn neus, wat doen jullie daarmee? doen jullie die ook invlechten of laten jullie die los ?

ik laat de voorpluk altijd los hangen.. de rest moet gevlochten worden :P

__Robijn__

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:07

hm oke. soms heb ik het idee dat ie het vervelend vind, vooral met eten. soms ligt die pluk ook in zn eten en hangt er van alles aan := niet zo heel smakelijk dus :+

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 02:15

@ robijn ik zou hem wel iets korter knippen.. en lange voorpluk is mooi maar dat heeft hij ook als je er wat vanaf knipt zodat hij niet meer extreem lang is en in zn voerbak zit het moet niet vervelend voor hem worden ofcourse..

gewoon een klein stukje dr af :P

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:50

hoeveel jaar sparen jullie niet voor zo lange manen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:55

bij mijn merrie (haflinger) heb ik de manen altijd ingevlochten. Anti klit probeer ik zo veel mogenlijk te vermijden.

Ik vlecht de manen zo om de 2 weken. Dat gaat perfect :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:05

mijn haffie heeft ook manen tot haar schouder en ze blijven maar groeien maar ben er supertrots op. ik vlecht ze meestal en nu in de winter was ik ze een x in de 2maanden en in de zomer voor iedere wedstrijd. nu doe ik antiklit erin en dan vlechten erin voor een week of 2 soms langer/soms korter.
en dan doe ik ze weer eens een dag of 3 los werkt prima!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:23

haleyjames schreef:
@ robijn ik zou hem wel iets korter knippen.. en lange voorpluk is mooi maar dat heeft hij ook als je er wat vanaf knipt zodat hij niet meer extreem lang is en in zn voerbak zit het moet niet vervelend voor hem worden ofcourse..

nou ik knip echt niets van die voorpluk af hoor! dat vind ik zo zonde! Het is al bizar dat hij m zolang heeft en ben er erg zuinig op! :7

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:43

hoii, :D

ik heb ook een fries. ze heeft ook last van zomereczeem maar super lange manen. als mijn paard langer dan 3 dagen een vlecht in heeft gaat ze schuren. ze heeft ze liever lekker los. ik spray elke dag wat antiklit in de manen, als het opgedroogt is, haal ik de manen uit de klit met mijn handen. ik maak een losse hengstenvlecht. 1 of 2 dagen erna haal ik het eruit en begin ik opnieuw. werkt goed hoor! groeit als kool! de hengstenvlecht vind ze niet erg ze schuurt er ook niet mee. ik maak hem los genoeg zodat het bij het grazen niet te strak gaat zitten.

Succes ermee!! :o

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:45

bij mijn fries komt de voorpluk ook over dr neus, maar ik vlecht hem niet in. ze kauwt er ook niet op tijdens het eten dus dat is goed.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:26

De manen van mijn zwarte jaarling worden in de zomer bruin ik vind het er onverzorgt uit zien dus knip er ieder jaar weer stukje af

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:16

Ik borstel de manen van mijn pony alleen als het écht nodig is, zo voorkom je om teveel haar eruit te trekken. Verder gebruik ik ook geen/weinig anti-klit omdat de teugels gaan glijden. Zijn manen worden alleen ingevlochten als hij op wedstrijd moet of met springen. En soms omdat ik er gewoon even zin in heb. Om de manen te ontklitten gebruik ik anti-klit gel of gewoon niets, maar borstel van onder naar boven a.h.w. om zo min mogelijk haar eruit te trekken. Verder heb ik ook zo'n speciale ronde manenborstel [net als die van Oster], die trekt ook weinig haar eruit.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:46

__Robijn__ schreef:
haleyjames schreef:

nou ik knip echt niets van die voorpluk af hoor! dat vind ik zo zonde! Het is al bizar dat hij m zolang heeft en ben er erg zuinig op! :7

jaa maar als hij zo lang is dat het hem stoort tijdens zijn voer???

maak er dan een knot in tijdens het eten of iets..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:55

Ik vlecht mijn tinker haar manen ook 1x in de week in met lekkere losse vlechten. Ook ga ik overstappen op Cowboy magic ipv antiklit spray omdat ze het sprayen niet leuk vind..

Ik denk dat ik eerdaags ook mijn fjordje in ga vlechten, omdat zijn manen ook al lekker lang worden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:18

Mijn houdige paard heeft het overigens nog maar 15 cm..

De reactie hier boven heb ik op 17-06-08 geplaats in een ander topic..

Het 1ste jaar zijn haar manen dus 15 cm gegroeid sinds ze thuis was (ze had niks, lag open)

En nu inmiddels dik een jaar later, lopen we richting de 80 cm...

Zit 24/7 in vlechten.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:05

ik weet niet als je deze site al gehad heb of gzien hebt :)
maare zij weet er wel raad mee hoor!!
http://www.rosehorsetraining.nl/

over de manen staat links "lange manen"
suc6!!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:24

haleyjames schreef:
jaa maar als hij zo lang is dat het hem stoort tijdens zijn voer???

maak er dan een knot in tijdens het eten of iets..

Waarom? Heeft een paard volgens mij echt geen last van hoor. Zomers staan er ook zat paarden met van die vliegennetjes op en daar hebben ze tijdens het grazen ook geen last van.

Mijn Hispano ruin heeft redelijk lange manen. (tot onderkant hals, zou van mij best langer mogen) Zijn manen heb ik eigenlijk altijd in de vlecht. Zeker in de winter omdat anders het stuk bij zijn schoft helemaal snel afbreekt. Als de vlechten erg rommelig worden na 1,5 a 2 weken haal ik ze eruit, borstel de manen en doe nieuwe vlechten in.
Voor wedstrijden was ik de manen alleen als ze echt ontzettend vies zijn, maar liever niet omdat ze dan te slap worden en de hengstenvlecht minder mooi blijft zitten.
Zomers laat ik de manen af en toe een paar dagen los, dan doe ik voor het rijden een hengstenvlecht in.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:03

ik vlecht bij renske ook vaak zat de voorpluk in, merk wel dat ze het zelf ook prettiger vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:35

paarden115 schreef:
hoeveel jaar sparen jullie niet voor zo lange manen

Het ligt net als bij mensen, aan de genen(?) van je paard hoelang de manen worden.

Ik ben bijvoorbeeld ook zo'n persoon, ik heb altijd lange haren willen hebben, was kei-jaloers op meisjes die de haren tot op de kont hadden hangen! Bij mij werden ze niet langer dan halverwege mn rug.. :') Tot die lengte groeit het heel snel, maar daarna groeit het precies snel genoeg om die lengte te houden zonder dode punten ..

Zo heeft mijn shet (7,5 jaar jong) zn manen al jaren tot op zn koot hangen, en die zijn altijd los. Mn haflinger (net 4 geworden) zn manen zijn ook al DIK over zn schouder heen, ik doe er niks aan. Mn fries jaarling haar manen hangen ook al tot onder haar hals (april wordt ze 2) en ook daar doe ik niks aan. Deze 3 hebben ook allemaal een voorpluk om van te smullen!
De moeder van de jaarling, mn volwassen friese merrie (9) heeft daarintegen een voorplukje om van te janken, en manen waar je ook niet echt u tegen zegt.. Haar staart is daarintegen weer wel om van te kwijlen net als haar sokken!
Ik krijg haar manen ook op geen enkele manier langer lijkt het, dus ik heb het opgegeven ;) Ik ga er niet onnodig in liggen vlechten e.d., ze krabbelen elkaar noggal graag en met vlechten heb ik altijd het idee dat ze de haren dus afbreken door het gekrabbel..

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:36

ik ben zoo jaloers op die lange manen!!
heb een fries x lippizaner incl ZE.
zijn manen zagen er deze zomer zo uit.....
Afbeelding
ingevlochten en al :j
deze zomer begin ik eerder met de boett en zet hem later naar buiten.
ik hoop echt dat hij langere manen gaat krijgen (ben zo benieuwd hoe dat hem staat :D)
met hoe zulke lange manen zijn jullie ooit begonnen??

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:50

Wat is cowboy magic nou precies? Een shampoo zonder water? Begreep ik ergens? Dat zou ideaal voor nu zijn...!
En biotine, is dat ook te koop in gewone winkels?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:51

Ja idd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:52

Mijn fries is ooit zo begonnen:
Afbeelding
Nu, 1,5 jaar later, is het zo:
Afbeelding

Die manen hebben hooguit een keertje een borstel met wat glansspray gezien :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:57

em_papillon schreef:
Wat is cowboy magic nou precies? Een shampoo zonder water? Begreep ik ergens? Dat zou ideaal voor nu zijn...!

Cowboy magic is een verzorgingslijn..
Je hebt de detangler, dat is een anti-klit gel
De Yellow-Out Shine-In is een shampoo voor schimmels (haalt de gele kleur eruit)
De Greenspot Remover is een droogshampoo spuitfles, daarmee kun je mest en grasvlekken wegkrijgen zonder hoeven te wassen
De gewone shampoo (rosewater?) is voor gewone paarden
En dan heb je nog de handcreme, voor je eigen handen, worden ze heerlijk zacht van :D
En dan is er ook nog een glansspray, voor een echte show-glans

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:01

Oww.. helaas, had al gehoopt op een waterloos middeltje. Echt balen dat we geen solarium oid hebben, durf het beestje echt niet te wassen nu hoor.. denk ook niet dat ze het heel prettig zou vinden in de kou haha.

Maar bedankt voor de info!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:02

Greenspot remover is een shampoo zonder water :j