springen met fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:10

Zondag, vorige week, is er bewezen dat er inderdaad paarden zijn die de balken niet snappen. De merrie die ik rij tilt, bij de normale drafbalken, zowel haar voor- als achterbenen netjes op in de stap en draf. Maar toen we cavaletties wouden lopen ging het helemaal mis. Haar voorbenen tilt ze wederom heel netjes op, maar ze lijkt het niet (?) te weten dat ze dan haar achterbenen ook hoger op moet tillen. Maar ik vermeld er wel bij dat we haar, volgens mij, wat overrompelt hebben door meteen drie cavaletties neer te zetten. Ik wil dit alsnog eens gaan oefenen maar dan eerst met 1. En dan ben ik erg benieuwd hoe het gaat :)

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:28

grappig topic!
Ik lach me altijd door als ik spring met de friesjes bij ons op stal.
de lompe leo bij ons op stal, die vind springen helemaal het einde!
die vind dressuur ook geen zak aan ;)

De merrie waar ik wedstrijden mee start, neem ik af en toe balkje mee, soms een sprongetje, als die er toch toevallig staat, die springt er gemakkelijk overheen!

De merrie die ik eerder startte, vond springen ook geweldig!

En de ouwe knar, waar ik nu op rijd, daar begin ik nog maar niet aan! ;)

natasjj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:40

springen is echt slecht voor een fries hij is er niet voor gebouwt niet goed voor de spronggewrichten de banden van een fries lopen anders dan een kwpner
slecht voor de spronggewrichten lees maar in boeken over friesen overal staat in dat je het niet moet doen omdat ze er kapot door gaan waarom zet je hem niet leuk voor een karretje :D

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:25

Ik spring heel af en toe met mijn Fries. Hij kan los een meter springen(probeer ook niet hoger) en als ik erop zit heb ik niet meer dan 50 cm geprobeerd. Enige probleem is dat hij een hele ruime galop heeft en dus de ruimte nodig heeft, een bak van 20x40 is niet voldoende,haha. Hij is nu 5 en de afwisseling vindt hij heerlijk. Dat het niet goed zou wezen voor een Fries is imo onzin aangezien ieder paard in fundament hetzelfde is en dus moet ieder paard een sprongetje kunnen maken. Meeste Friezen zijn te lomp en hebben gewoon niet de techniek om echt te kunnen springen, die van mij is ook geen elegant typje maar juist vrij barok. Het springen dat hij doet is ook niet het toonbeeld van gratie.

Groetjes Marjolein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:59

90 cm:
Afbeelding

Ons record staat op 110 onder het zadel, helaas geen foto's van ..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:11

natasjj17 schreef:
springen is echt slecht voor een fries hij is er niet voor gebouwt niet goed voor de spronggewrichten de banden van een fries lopen anders dan een kwpner
slecht voor de spronggewrichten lees maar in boeken over friesen overal staat in dat je het niet moet doen omdat ze er kapot door gaan waarom zet je hem niet leuk voor een karretje :D

Hahahahahahahahahahaha wat een geweldige post!
Banden van alle paarden lopen hetzelfde. Wil je wel even een lijst neerzetten van welke boeken?

suikermeisje

Re: springen met fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:08

sjanna:
hij vouwt zijn beentjes nog best goed op voor een fries.
Wel cool dat die zo goed kan springen zeg!
en het is klinklare onzin wat natasjj17 zegt.
Maar dan doet zij het maar niet.
Naar die boeken ben ik ook wel benieuwd :o

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:12

mijn verzorgfries is ook smal gebouwd en snel en totaal niet lomp.
Maar de eigenaresse zegt dat ze dwars door alle sprongen heen rent, hoe kun je dat afleren?
En kun je een sprongetje maken (40cm ofzo) met een dressuur zadel?

groetjes!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:12

natasjj17 schreef:

versta jij springen ook als een sprongetje van 40 cm

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:51

Ik mis nog steeds welke boeken, die wil ik ook graag lezen :D
De meesten Friezen kunnen met gemak over de meter. Een heel parcours achter elkaar wordt vaak wat minder maar dat komt omdat ze door de wendingen wat lomper zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:18

Haha, mijn fries is prima met een parcours, alleen het moet inderdaad niet op snelheid aankomen :+ Ik moet toegeven, ik leer haar ook aan om heel rustig en beheerst op de hindernissen af te gaan en er dus ook beheerst overheen te gaan ;) , maar ze is net zo wendbaar als een ''gewoon'' rijpaard hoor!

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:12

He Maaike,

Ik heb gesprongen met mijn vorige paard, we sprongen parcoursen van 1 meter tot 1 meter 50, alles met een dressuurzadel! Dat zadel lag super op hem en ik zat er lekker op dus ik maakte soms niet eens me beugels korter. Het springen, ook de wedstrijden, ging geweldig. Als jij maar zorgt dat je er goed op zit en je paard het zadel goed past maakt het niet zoveel uit welk zadel erop ligt.

Veel plezier,

Marjolein.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:57

Ik ben van mening dat af en toe springen niet zo erg is. Het hangt er natuurlijk van af of ze het leuk vinden of niet en het snappen.
Maar als ze het snappen en leuk vinden waarom zou je zo af en toe een klein sprongetje niet kunnen maken.

Ik lees in dit topic dat iemand in een springles heeft gezeten en alleen maar had gesprongen en het paard had na afloop last van kreupelheid etc. Ja dat is dan ook weer het uiterste natuurlijk.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:49

Marjolein29 schreef:
He Maaike,

Ik heb gesprongen met mijn vorige paard, we sprongen parcoursen van 1 meter tot 1 meter 50, alles met een dressuurzadel! Dat zadel lag super op hem en ik zat er lekker op dus ik maakte soms niet eens me beugels korter. Het springen, ook de wedstrijden, ging geweldig. Als jij maar zorgt dat je er goed op zit en je paard het zadel goed past maakt het niet zoveel uit welk zadel erop ligt.

Veel plezier,

Marjolein.

dankjewel! hier heb ik echt wat aan!:)
Want ik dacht: misschien dat je over de knie ''steunen'' komt.
Ik ga het binnenkort proberen, ik denk dat ik vraag of ik mag springen aan degene die me les geeft

groetjes!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:42

Ik volg dit even :)
Ik spring wel eens met onze hengst, maar hij springt echt heeeeel mooi voor, maar laat zn achterhand er achter aan slepen en BONK KLINGEL BONK ligt de hele hindernis .. x.x
Hoe kan ik hem .. naja .. uhm,.. geen idee hoe je het wilt noemen maar, zijn achter hand laten springen? xD

diertje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:40

Tuurlijk kunnen friezen springen!!!
Ik had een friese hengst helemaal zelf opgeleerd van veulen af en hij sprong met gemak over 1,40m. Later zelfs over 1,50m! Ik heb veel wedstrijden met hem gereden, tot hij verkocht werd en volgens mij springt hij nu nog altijd wedstrijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:00

MelisXFeikje schreef:
Ik spring wel eens met onze hengst, maar hij springt echt heeeeel mooi voor, maar laat zn achterhand er achter aan slepen en BONK KLINGEL BONK ligt de hele hindernis .. x.x
Hoe kan ik hem .. naja .. uhm,.. geen idee hoe je het wilt noemen maar, zijn achter hand laten springen? xD

Dat deed de fries waarmee ik regelmatig spring ook. Ik ben toen met lange zweep gaan springen en gaf haar dan een tikje op de achterhand (dus bovenop) waardoor ze meer oplet en netjes de achterhand gebruikt.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:57

Friezen kunnen niet springen?

Afbeelding
Hoppateeee!

Ik denk wel dat je Fries er gevoel voor moet hebben, er zijn er een hoop die het principe niet snappen. Hidde vind het nou eenmaal leuk dus we draaien eens in de twee weken een springlesje mee, is absoluut niet slecht hoor, eerder goed voor de conditie! :) Natuurlijk moet je je grenzen kennen maar hij doet absoluut niet onder voor de rest, hij heeft nu zelfs zijn eigen bruine springset! :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:27

Stalgenootje afgelopen weekend met een Friese merrie:

Afbeelding

Het kan niet altijd goed gaan. _O-
Afbeelding

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 02:14

MelisXFeikje schreef:

Cavaletti lopen helpt.

Van de week ook gesprongen met de mijne . Spring maar heel af en toe en de eerste paar keer ging het niet geweldig, Balk er af of raakte hem. Lag uiteraard aan mij. Instructies opgevolgd en voila: toen ging het goed!
En dat merkte ik wel: Hij werd steeds enthousiaster, haha! (en ik ook :D )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:04

Wat een springers hier zeg. Mijne wordt volgens mij een heus springtalent. Ze is nu nog te jong maar ze is al weleens over de omheining heen gesprongen waarschijnlijk heb het niet gezien maar andere opties waren er niet. Is toch ruim 1m/1.10 denk ik en toen was ze nog veel te jong. Dus dat belooft wat voor de toekomst.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:28

Monica_1987 schreef:
Wat een springers hier zeg. Mijne wordt volgens mij een heus springtalent. Ze is nu nog te jong maar ze is al weleens over de omheining heen gesprongen waarschijnlijk heb het niet gezien maar andere opties waren er niet. Is toch ruim 1m/1.10 denk ik en toen was ze nog veel te jong. Dus dat belooft wat voor de toekomst.

Dat heeft die van mij ook geflikt!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:02

Mijn Fries springt alles en hij vindt het ook hartstikke leuk volgens mij. Waar ik met mijn andere paard onzeker ben en ze daarop inspeelt door te weigeren (JOEPIIEE....NEE TOCH NIET!!) springt hij onverstoorbaar over alle hindernissen. Alleen moet ik hem ná het springen goed sturen, hij wil nog wel eens tegen hindernispalen aanlopen haha!

Maar goed, ik ben geen held dus ik spring eigenlijk niet heel vaak.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:03

wij springen niet met onze friezen, wij mennen, rijden en gaan naar de keuring met ze!! ieder zijn eigen ding!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:30

Oh, voor de wagen loopt hij niet meer. Zou niet eens weten hoe ik hem moet inspannen.. :o