Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:04

Diablo schreef:
Ik heb het laatste filmpje gekeken, ik kan maar 1 ding zeggen, triest................de tranen springen mij in de ogen, echt waar....

Bij mij ook... Wal-ge-lijk, ik heb hier geen ander woord voor en ik schaam mij door dit soort beelden gewoon bijna dat ik mens ben en dat mijn ras het recht meent te hebben dergelijke wreedheden een dier aan te doen.
Sorry, maar ik kan hier geen enkel begrip of respect voor opbrengen, het is idd gewoon in en in triest dat dit nog gebeurt anno 2008.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:18

Jannepauli schreef:
Citaat:
Wil je het topic niet vervuilen met dingen die met Spaans stierevechten te maken hebben?

.
Mag ik nu zeggen dat jij dan misschien het forum niet moet vervuilen met topics die het misbruiken van dieren verheerlijken?
Portugees of Spaans, 't is mij om het even en het was mij niet ontgaan. Maar mishandelen blijft mishandelen, al was 't Russisch of Chinees stierenvechten.

Nog een leuk filmpje met kritische tekst - spaans vechten, ja, dat wel
http://www.youtube.com/watch?v=8ZdeN9aDyMc&feature=related

en dan ter vergelijking nog 's op z'n portugees..

http://www.youtube.com/watch?v=xWIPqgHTw5Y

wat een 'clean' verschil hé? Shame on you!!

Wat een walgelijke filmpjes. Lips are sealed
Vreselijk. Dat mensen een dier zoiets kunnen aandoen.
"En de stier voelt zich gerespecteert dat hij in de arena gedood wordt". Wat is dat nu voor een vreemd argument. Verward Ik vind het allebei ziekelijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:27

ik denk dat iedereen die zijn bek zo vooraan heeft qua dierenrechten eerst wel eens naar zichzelf mag kijken ipv gelijk te oordelen over iets en iemand anders......
maarja, hand in eigen boezem steken is vaak een béétje te confronterend dus hollen we lekker allemaal achter elkaar aan...
Wees er trots op zou ik zeggen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:02

Wildgirl schreef:
ik denk dat iedereen die zijn bek zo vooraan heeft qua dierenrechten eerst wel eens naar zichzelf mag kijken ipv gelijk te oordelen over iets en iemand anders......
maarja, hand in eigen boezem steken is vaak een béétje te confronterend dus hollen we lekker allemaal achter elkaar aan...
Wees er trots op zou ik zeggen

Misschien kun je wat inhoudelijker zijn? Je roept nu maar wat....
Hand in eigen boezem, prima... mee eens. Maar aan welke zaken maakt men zich dan schuldig volgens jou, en wie dat daar dan vervolgens wel of niet iets aan?
Beetje duidelijker aub.....

ps: woorden als 'bek' gebruiken voor mensen die je niet kent vind ik ook wel jammer.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:16

@ ninx excuus voor mijn woordkeuze; klinkt idd niet erg vriendelijk.

Wat ik bedoel is dat je zo ontzettend veel mensen ziet hier die blindelings achter anderen aanhollen zonder dat ze volgens mij precies weten van hoe en wat.
En ik roep juist niet zomaar wat, sta redelijk dicht bij het stierenvechten en heb er al een aantal meegemaakt.
Juist daarom ben ik het totaal niet met de meeste tegenstanders eens.

Helemaal niet als je het zo bekijkt dat stierenvechten onnodig(en dus zielig) is, het gebeurt voor ons plezier etc etc
Dat is het biefstukje op ieders bord ook; sterker nog die dieren hebben nog veel meer én veel langer moeten lijden.
Wat te denken van make up getest op dieren,dure leren zadels(die worden écht niet van een stukje afval huid gemaakt)en onze eigen paarden die dag in dag uit in een hok van 3 bij 3 staan.
Voor onze lol, niet omdat ze het zelf zo leuk vinden.

Stierenvechters stieren leven idd hun hele leven lekker buiten met soortgenoten,dekken wat koeien,krijgen genoeg te eten en komen idd op een niet zo diervriendelijke wijze aan hun einde.
Dat einde dat duurt over het algemeen niet heel lang, een gevecht is met 1,5 uur vaak wel afgelopen.
Een kistkalf wat 6 maanden wordt vetgemest,nooit gras voelt,geen vriendjes heeft en vervolgens wordt geslacht vind ik persoonlijk erger.

Máár, ik hou van mijn stukje vlees en vermenselijk dieren niet.
Dieren zijn er om profijt van te hebben, in de vorm van gezelschap,eten,rijden etc etc etc.
Dus mij hoor je niet klagen over wat zielig dit en wat zielig dat.

De hypocrisie van de meeste mensen hier stoot mij dus het meeste tegen de borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:18

Wildgirl, ik weet niet of jij het al weet, maar kistkalveren zijn al heel lang taboe, hoor.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:20

suleilitha schreef:
Wildgirl, ik weet niet of jij het al weet, maar kistkalveren zijn al heel lang taboe, hoor.

biokippen en varkens niet Bloos

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:21

Wildgirl ondanks dat ze een goed leven hebben, is het einde ronduit gruwelijk. Dat goede leven praat niks goed.
Zoals ik al eerder zei vind ik dat met die klittenband een betere oplossing, ik zie het namelijk niet zomaar gebeuren dat het stierenvechten stopt. Het is immers een diepgewortelde traditie.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:21

Ik heb vroeger n spreekbeurt gehouden over stierenvechten, juist omdat ik het zo verschrikkelijk vond.
Ik kan dus zeggen dati k een redelijk idee heb van hoe zo'n gevecht er aan toe gaat..
Het blijft gewoon mishandeling of er nou bloed bij komt kijken of niet..
Daarnaast, hoe denken jullie dat die stieren zo opgefokt komen? Dat is echt niet omdat ze zich opeens in zo'n ruimte bevinden. Nee ze worden van te voren helemaal opgefokt. Ze doen net of het een 'eerlijk' gevecht is tussen de stier en de tauromatische amazone, maar dat is helaas niet de waarheid Ondanks dat het illegaal is worden stieren vaak al erg verzwakt en gemarteld voor het gevecht begint.. Ik zal maar geen voorbeelden noemen..

En zoals eerder in dit topic genoemt is het stierenvechten niet alleen mishandeling voor de stieren maar ook voor de paarden, zo gebeurt het regelmatig dat de buikwand van een paard word doorboort en verdere voorbeelden houd ik maar voor me.

Dat paard is niet voor niets zo gehoorzaam aan de amazone/ruiter hoor, daar zijn ook zo de truucjes voor en ook deze zijn lang niet allemaal even diervriendelijk.

Maar kga nu mn mond houden voor ik me teveel ga opwinden Lips are sealed

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:27

Wildgirl schreef:
@ ninx excuus voor mijn woordkeuze; klinkt idd niet erg vriendelijk.

Wat ik bedoel is dat je zo ontzettend veel mensen ziet hier die blindelings achter anderen aanhollen zonder dat ze volgens mij precies weten van hoe en wat.
En ik roep juist niet zomaar wat, sta redelijk dicht bij het stierenvechten en heb er al een aantal meegemaakt.
Juist daarom ben ik het totaal niet met de meeste tegenstanders eens.

Helemaal niet als je het zo bekijkt dat stierenvechten onnodig(en dus zielig) is, het gebeurt voor ons plezier etc etc
Dat is het biefstukje op ieders bord ook; sterker nog die dieren hebben nog veel meer én veel langer moeten lijden.
Wat te denken van make up getest op dieren,dure leren zadels(die worden écht niet van een stukje afval huid gemaakt)en onze eigen paarden die dag in dag uit in een hok van 3 bij 3 staan.
Voor onze lol, niet omdat ze het zelf zo leuk vinden.

Stierenvechters stieren leven idd hun hele leven lekker buiten met soortgenoten,dekken wat koeien,krijgen genoeg te eten en komen idd op een niet zo diervriendelijke wijze aan hun einde.
Dat einde dat duurt over het algemeen niet heel lang, een gevecht is met 1,5 uur vaak wel afgelopen.
Een kistkalf wat 6 maanden wordt vetgemest,nooit gras voelt,geen vriendjes heeft en vervolgens wordt geslacht vind ik persoonlijk erger.

Máár, ik hou van mijn stukje vlees en vermenselijk dieren niet.
Dieren zijn er om profijt van te hebben, in de vorm van gezelschap,eten,rijden etc etc etc.
Dus mij hoor je niet klagen over wat zielig dit en wat zielig dat.

De hypocrisie van de meeste mensen hier stoot mij dus het meeste tegen de borst.

Dit is jouw beleving, en is ook exact het punt waar wij van mening verschillen.
Ik eet geen vlees, gebruik vrijwel geen producten van dierlijke herkomst, en voel me dus daar juist beter bij.
Ik ben niet TEGEN het eten van vlees, maar wel de hoeveelheid die men consumeert en de MANIER WAAROP de industrie gedwongen wordt dieren op een afgrijselijke manier te houden.
Ik zou graag zien dat mensen matigen, en bereid zijn een eerlijke prijs te betalen voor hun vlees.

De manier waarop jij dieren ziet is het grootste verschil tussen jou en mij denk ik.

Ik ben resoluut tegen dergelijk vermaak, en dat maakt me niet hypocriet maar iemand met een duidelijke mening.... daar zouden er meer van mogen zijn.

Excuses aanvaard aangaande het 'taalgebruik'... Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:28

Wildgirl schreef:
suleilitha schreef:

biokippen en varkens niet Bloos

Die eet je dan ook niet als een beschaafd mens in een beschaafde wereld waar zoveel keuze is uit voedsel dat dit leed absoluut NIET ACCEPTABEL is......

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:29

Jaime_ schreef:
Ik heb vroeger n spreekbeurt gehouden over stierenvechten, juist omdat ik het zo verschrikkelijk vond.
Ik kan dus zeggen dati k een redelijk idee heb van hoe zo'n gevecht er aan toe gaat..
Het blijft gewoon mishandeling of er nou bloed bij komt kijken of niet..
Daarnaast, hoe denken jullie dat die stieren zo opgefokt komen? Dat is echt niet omdat ze zich opeens in zo'n ruimte bevinden. Nee ze worden van te voren helemaal opgefokt. Ze doen net of het een 'eerlijk' gevecht is tussen de stier en de tauromatische amazone, maar dat is helaas niet de waarheid Ondanks dat het illegaal is worden stieren vaak al erg verzwakt en gemarteld voor het gevecht begint.. Ik zal maar geen voorbeelden noemen..En zoals eerder in dit topic genoemt is het stierenvechten niet alleen mishandeling voor de stieren maar ook voor de paarden, zo gebeurt het regelmatig dat de buikwand van een paard word doorboort en verdere voorbeelden houd ik maar voor me.

Dat paard is niet voor niets zo gehoorzaam aan de amazone/ruiter hoor, daar zijn ook zo de truucjes voor en ook deze zijn lang niet allemaal even diervriendelijk.

Maar kga nu mn mond houden voor ik me teveel ga opwinden Lips are sealed

Ooit echt in een arena geweest>?
En wat betreft het dikgedrukte stukje, dit gebeurt láng niet altijd.
De toreador krijgt namelijk stukken meer aanzien als hij een 'eerlijk' gevecht levert, en aangezien het bij die mannen voornamelijk om het aanzien gaat.....

Ninx, ik snap je(al ben ik het wellicht niet met je eens Knipoog )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:50

Wildgirl schreef:
Ninx, ik snap je(al ben ik het wellicht niet met je eens Knipoog )

Mag ik vragen WAAROM je het niet met me eens bent? Dan zou ik kunnen begrijpen op welke manier je dit beredeneert...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:57

Ok.. nogmaals.. voor of tegen het stierenvechten, denk niet dat het hierom gaat..

Kijk gewoon eens met andere ogen naar de rijstylen die hierdoor zijn ontwikkeld.. rijstylen die eeuwenlang van Vader op Zoon zijn overgebracht.. zich zo hebben ontwikkeld dat er tegenwoordig competities in zijn.

waar gaat het nu over.. welke rijstyl wordt er dan bedoelt??

Wat betekend de klassieke scholing.. waar en hoe is het ontstaan..

Wat betekend DOMA VAQUERA.. hoe rijdt men hierin en wat is de bedoeling hiervan??

Wisten jullie dat de 'moderne western' ook hiervan is afgeleid??

Enz. enz.. dus..... ik vraag jullie... kom eens met voorbeelden en wie weet ga je je erin verdiepen.. want, het is niet alleen maar 'het zielige stiertje' prikken..Er zit nog zoveel meer achter!! (sorrie, dit is mijn passie voor de rijstyl)

Om jullie iets tegemoed te komen is hier een link van Youtube, klik daarna gerust verder... kijk.. en zie prachtige paarden, afgericht op gehoorzaamheid, souplesse, wendbaardheid, enz. enz..

Dus doe me een plezier.. laat even het vooroordeel vallen.. en KIJK AUB eens even..
(niet bedoelt voor de mensen die dit al lang bekend is.. )
http://nl.youtube.com/watch?v=J9Mvlw-W4 ... re=related

http://nl.youtube.com/watch?v=ym0HEF--YJs

http://nl.youtube.com/watch?v=B6FikKhiZ ... re=related

http://nl.youtube.com/watch?v=gxVUk2Y3z ... re=related

http://nl.youtube.com/watch?v=dUBy1D6ix ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=qbgWkG7- ... re=related
http://nl.youtube.com/watch?v=scQZnKjMO ... re=related

Kijk.. en proef van andere sferen en culturen...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:57

Alleen even toevoegen dat een zwakke , makke of verdoofde stier veel gevaarlijker is voor de stierenvechter en niet zon goede reclame voor de fokker dus dat is allemaal uit de nek l......

Snap ook dat mensen er tegen zijn mij zie je ook niet in een plaza de toros maar weet indertussen ook dat er ook veel dingen worden verteld over stierenvechten die niet waar zijn.

Vind de stieren wel machtige beesten en de kracht die ze hebben is echt ongelofelijk , mooi is het ook om ze dan bij de fokkerij te zien.

Over het wel of niet doden in de plaza vind ik het beter om ze te doden dan zijn ze er gelijk vanaf in Portugal doden ze dus niet in de plaza maar zijn wel zwaar gewond , worden eruit gehaald en uiteindelijk toch nog geslacht en dat kan best lang duren dus dan maar beter gelijk uit lijden verlossen lijkt mij.

Het lijkt me niet echt een geschikt tema voor bokt en dit meisje is niet de eerste rejoneadora voor haar was er nog de bekende franse amazone marie sara

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:07

@ Jesser: Klassieke Rijkunst is inderdaad fabelachtig en heeft wel degelijk mijn interesse en waardering. Ik zie ook wel de verbindende factor tussen die twee rijstijlen.
Natuurlijk prachtig wanneer dit behouden wordt, en dieren op een eerlijke manier getrained worden.

Maar laat dat hele geneuzel met stieren aub liever nog vandaag dan morgen stoppen....
Zelfs mijn Spaanse vrienden vinden het barbaars en noemen hun landgenoten zelfs vaak barbaars waar het gaat om de omgang met dieren.....

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:25

Jesser schreef:
Ok.. nogmaals.. voor of tegen het stierenvechten, denk niet dat het hierom gaat..

Kijk gewoon eens met andere ogen naar de rijstylen die hierdoor zijn ontwikkeld.. rijstylen die eeuwenlang van Vader op Zoon zijn overgebracht.. zich zo hebben ontwikkeld dat er tegenwoordig competities in zijn.

waar gaat het nu over.. welke rijstyl wordt er dan bedoelt??

Wat betekend de klassieke scholing.. waar en hoe is het ontstaan..

Wat betekend DOMA VAQUERA.. hoe rijdt men hierin en wat is de bedoeling hiervan??

Wisten jullie dat de 'moderne western' ook hiervan is afgeleid??

Enz. enz.. dus..... ik vraag jullie... kom eens met voorbeelden en wie weet ga je je erin verdiepen.. want, het is niet alleen maar 'het zielige stiertje' prikken..Er zit nog zoveel meer achter!! (sorrie, dit is mijn passie voor de rijstyl)

Om jullie iets tegemoed te komen is hier een link van Youtube, klik daarna gerust verder... kijk.. en zie prachtige paarden, afgericht op gehoorzaamheid, souplesse, wendbaardheid, enz. enz..

Dus doe me een plezier.. laat even het vooroordeel vallen.. en KIJK AUB eens even..
(niet bedoelt voor de mensen die dit al lang bekend is.. )

http://nl.youtube.com/watch?v=ym0HEF--YJs

http://nl.youtube.com/watch?v=B6FikKhiZ ... re=related

http://nl.youtube.com/watch?v=gxVUk2Y3z ... re=related

http://nl.youtube.com/watch?v=dUBy1D6ix ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=qbgWkG7- ... re=related
http://nl.youtube.com/watch?v=scQZnKjMO ... re=related

Kijk.. en proef van andere sferen en culturen...

Ik schrijf niet alleen over de Klassieke rijkunst....Please, nogmaals.. probeer eens even wat meer hierover te begrijpen..en door het kijken van verschillende filmpjes kun je veel uithalen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:31

Jesser schreef:
Ik schrijf niet alleen over de Klassieke rijkunst....Please, nogmaals.. probeer eens even wat meer hierover te begrijpen..en door het kijken van verschillende filmpjes kun je veel uithalen.

Kom op, we zijn beiden dertigers.... lees nu even mijn post, ik zeg dat ik de verbanden zie en het ook op die manier waardeer.
Ik vraag me alleen af of het hele 'stieren-gedeelte' niet losgekoppeld kan worden van het geheel?
Kan jij daar met je volle verstand en hart echt achter staan dan?
En dan heb ik het dus over 'de stier'..... voor alle duidelijkheid.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:34

Eens met Ninx, ik zie ook wel dat de samenwerking tussen ruiter en paard geweldig is en ze lijken perfect op elkaar ingespeeld. Je paard zodanig laten gehoorzamen en op die manier rijden is iets dat velen van ons nooit zal lukken.

Maar waarom moet idd het deel van die stier erbij? Is er geen andere manier om die rijkunsten te laten zien zonder daar een ander dier pijn voor te doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:36

Dat het altijd onderdeel van de traditie is geweest begrijp ik. Maar tradities kunnen ook doorbroken worden wanneer dat in het belang van mens of dier is..... (meisjes uithuwelijken op 7-jarige leeftijd, of baby's besnijden bijv..... ik noem maar wat).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:38

Ik vind de filmpjes van Jesser heel mooi, en de rijkunst is inderdaad prachtig.
Ook de kracht van de stier is schitterend om te zien, tijdens gevechten. Niet eens alleen in de arena, ook wilde stieren die met elkaar vechten in de kudde. Ik kan me voorstellen dat je stierenvechten inderdaad machtig vindt, o.a door deze factoren. Het is een opzwepend geheel. (Ik zeg dus niet dat ik het goedkeur, als je mijn vorige posts hebt gelezen dan kan je mijn mening vinden, maar ik verplaats me nu gewoon in andere mensen die het alles geweldig vinden het leed van het dier niet kunnen/willen zien).
Ik vind het martelen van de stier gewoon niet kunnen. Dat kan gewoon echt niet, ongeacht of hij nu wel gedood wordt of niet (dat laatste is nog veel wreder). Zoiets doe je niet met een dier.
Los daarvan dus, is de rijkunst wel schitterend om te zien. Lachen Kan het niet gewoon zonder de stier? Dat is een vraag... maar die mensen die vechten met de stier omdat er enige moed voor nodig is, zichzelf bewijzen. Het is sowieso een totaal andere cultuur dan hier in Nederland.
Maar als ik die filmpjes zo zie (zonder stier) dan begint het hier toch wel te kriebelen hoor... prachtige paarden, samenwerking tussen ruiter en paard (tsja, het Spaanse bloed in me komt naar boven geloof ik). Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:46

Jannepauli schreef:
Ja, mooi filmpje .. het dier gedraagt zich naar zijn aard.
Wat een verschil dan met dit: http://nl.youtube.com/watch?v=47SHPAe0s0k&feature=related

Ik heb dit filmpje nog eens bekeken, maar wat ontzettend wreed....wat bezielt je toch als je gewoon moedwillig die prikkers in zo'n stier steekt? Ik snap dit echt niet hoor......

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:36

Dieren gaan elkaar niet zo gauw doden tijdens een gevecht om de macht, zelfs stieren niet. Alleen prooidieren doen dat uit overlevingsdrang. Wij mensen zouden zo geëvolueerd moeten zijn om het beter te doen dan de dieren, maar mijn insziens doen wij het een stukje slechter dan de 'minder ontwikkelde' levensvormen hier op aarde. Leve de mens, die de pluim van de wreedaardigheid op de hoed mag schuiven!
Stierengevechten zijn wreed, maar er zijn wredere dingen dan dat. Zolang de mens blijft regeren zullen ze wel ergens hun vermaak in vinden.
http://nl.youtube.com/watch?v=tBSAWTuUv2c

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:05

Luister, ik probeer niet kinderachtig te zijn of zo..

Ik probeer alleen wat ogen te openen, het een is niet ontstaan zonder het andere. En ik heb het ook vaker aangegeven, ik ben niet voor het doden van een stier...

Heb dat al meerdere keren zelfs aangegeven..

Deze rijstijlen zijn ontwikkeld op basis van het hoeden van het vee, ik heb het dan over de Doma Vaquera, doma-rijstijl vaquera=herder.

Honderden jaren van het hoeden van het vee, hieruit is de rijstijl meer aangepast en zelfs een competitie ontstaan.. meerdere zelfs.. waaronder dus de Doma Vaquera, en de WE, working equitation.
Het werken met de paarden, op de campo, tussen de zeer agressief gefokte koeien en stieren, betekende dat je paard zeer gehoorzaam moest zijn. Licht op de teugels en bereden hoofdzakelijk vanuit de houding en zit van de ruiter. Dit vergt een jarenlange opleiding, zowel van ruiter/herder als het paard. Je leven hing er namelijk van af, de herder is afhankelijk van zijn paard.

heb het nu niet of het over het stierenvechten gaat.. want een groot gedeelte van die koeien en stieren wordt ook gewoon geslacht, en voor consumptie gebruikt net zoals wij dat hier in Nederland eten.. echter deze stieren en koeien zijn zeer agressief en bij het minste of geringste vallen ze aan. Dan is het handig dat je volkomen van je paard op aan kunt.

Hieruit is dus een traditie ontstaan, en zelfs heden te dagen competities...dit is zoals ik het heb meegekregen...

Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat er meer rijstylen zijn, als alleen de 'dressuur' zelfs hier in Nederland probeert men de rijstijl te leren en er zijn een aantal instructeurs. Zelfs van de zomer is er de eerste heus competitie van de WE geweest! En er worden DV competities gehouden tijdens barokke paardendagen.

Dus het betekend niet dat het ver weg alleen beoefend wordt! Er is een begin hier in Nederland.. Prachtig toch?

de training van deze paarden is iets wat heel anders toegaat als hier in Nederland.. Over het algemeen, stapt men niet zo jong op een paard.. hij krijgt de tijd om te groeien en volwassen te worden.. heel langzaam wordt een begin gemaakt met het trainen van de paarden. Het duurt jaren voor je een volleerd getraind paard hebt! Maar dat is dan ook een zeer kostbaar paard, en hoge bedragen worden voor zulke paarden betaald, ondanks dat het vaak Crusado's zijn!

Vaak wordt er op een stang gereden, ook hierover verschillen de meningen sterk, maar je moet niet vergeten dat zo'n paard eerst op een soort van kaptoom/serreta wordt beleerd, om uiteindelijk in de hoogste africhting eenhandig op een enkele stang wordt gereden. Zeer licht in de mond en zeer scherp op het been, de lichte druk, gedachte bijna van de ruiter wordt opgepikt, en hierin zie je duidelijk een eenheid.

Dit heeft zich niet zo kunnen ontwikkelen als men niet bezig was geweest met het hoeden van het vee in de campo.. En ja.. inderdaad, een draad die aan dit verhaal vastzit is inderdaad dat er ook stierengevechten zijn. Maar dat is een onderdeel en niet het belangrijkste!

Men weet niet hoe ver deze rijstijl terug gaat, naar wat ik gehoord heb kan het wel 1000 jaar en ouder zijn. (hoop niet dat ik overdrijf, vergeef me als het niet correct is)

Zelfs het fokken van Lusitano's en Pre was niet mogelijk geweest als dit er niet was geweest. Het hoort namelijk allemaal bij elkaar... het zit zo in elkaar verweven dat het een niet is ontstaan zonder het ander...

Dat ik stierenvechten goedkeur.. kan ik dus niet zeggen, wat ik begrijp, en dat is iets heel anders is dat het een onderdeel ervan is. Niets meer en niets minder.
netjes hoe ze met die dieren omgaan.. nee denk ik niet.. maar ook hier in Nederland is heel veel ellende wat dieren betreft.. en neee geen goedpraten.. doe ik niet.. maar.. alleen zinnen plaatsen van JEE hoe kunnen ze.. daar kun je niets mee... het verandert het niet..

Wat ik echter wel een goede zaak vind, is dat men het bloedloos doet in bepaalde arena's .. Wellicht dat er een dag komt dat het overal verplicht gaat komen..

Waarom deze interesse?? Ik heb een andalusier Querido, ik ben mij wat gaan verdiepen in het type paardje en waar het vandaan komt.. Waarom is hij zo gefokt waarom hij er uitziet zoals hij nu is.. en wordt er met deze type paarden gedaan??

En dan ga je vragen, kijken, en nog meer kijken.. dan zie je bepaalde onderdelen/onderwerpen waarvan je vind.. weet niet wat ik er van moet denken.. maar je gaat op andere onderwerpen verder denken.. en dan ga je jezelf langzamerhand een beeld vormen..

En dat is wat ik jullie hiermee een stukje wil meegeven...

En ik hoop dat ik na dit lange verhaal getypt te hebben wellicht iets meer interesses heb kunnen wekken.. dat je misschien anders naar mijn linken gaat kijken die ik in mijn voorgaande bericht heb gezet..

Je hoeft niet anders te denken over stierengevechten.. dat vraag ik ook niet.. maar gun jezelf het plezier eens om die filmpjes te bekijken van het rijden.. ga begrijpen dat het niet alleen maar om het stierengevecht draait.. er zijn zoveel mensen afhankelijk van dit hele gebeuren... de stierenfokker, hun personeel.. de paardenfokkers.. hun personeel.. de ruiters.. de competities.. de boertjes die het vee hoeden.. noem maar op.. dit verander je niet van het een op het ander...

Zou het zelfde zijn als men in Nederland zou zeggen.. ok.. en vanaf nu houden we geen koeien meer.. we drinken geen melk.. en eten geen vlees meer.. wat zou er met al die mensen gebeuren die daarbij betrokken gebeuren??

Als laatste woord.. ik zou zeggen, zoek praktische oplossingen.. en creeer nieuwe uitdagingen, bv zoals het bloedloos gevecht houden..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:41

Jesser, ik begrijp je verhaal en ook ik vind het mooi om te zien, dat samenspel tussen ruiter en paard. Maar dan nog blijf ik van mening dat het niet nodig is om hierbij onnodig stieren te kwellen. Ik snap dat het ontstaan is door het hoeden van vee, dan kan dat toch nu ook nog zo gaan? Waarom die stierengevechten? Ik snap echt niet waarom dat er dan bij hoort.