[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:21

Hoe kijken jullie aan tegen een hengst veulen ruinen en dan bij merries te laten op groeien en bij 3 jaar voor de stamboekkeuring voor ster voor Preferent moeder?

Het begint er steeds meer op te lijken dat mijn hengstveulen blijven mag. Alleen opfok zitten bij de meesten al vol + kosten. En ik van het winter mijn andere merrie eigenlijk wel graag wil weg brengen voor sport predikaat, geld groeit mij helaas niet op de rug :=

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:35

ynekes schreef:
Jelske.. zoo die merrie moet van ver komen maar wat is ze al bijgekomen. Ontzettend naar maar wel eer van al je zorg. Hopelijk zet dit mooi zo door.

Dat is het en we hebben zeker ook nog een lange weg te gaan. Soms heb ik het idee dat ze het begrijpt of aan lijkt te voelen. Bijvoorbeeld als ik gekke dingen van haar vraag om te doen of qua houding om ergens beter bij te kunnen of zoals haar voeten in die emmers. Maar ook aan het feit dat ze al naar het hek loopt als wij met de auto de oprit op rijden. Als Thijs er een keertje niet is blijft ze de poort ook altijd in de gaten houden.

@ Dennenboom
Ik vind het een heel begrijpelijke overweging. Persoonlijk vind ik het altijd gunstig als ze iets langer hengst kunnen zijn omdat dit in mijn ogen het exterieur ten goede komt. Maar statistisch gezien is dat de grootste reden om het niet al direct te doen. Een hengst voortbrengen die geselecteerd wordt… dan moet hij wel zo belachelijk goed zijn.

Daar tegenover staat precies de waarde die jij al noemt; preferentverklaring van het moederdier. Bovendien zou hij natuurlijk ook nog sport(-elite) kunnen worden.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:04

Dennenboom schreef:
Sunnyhorse: Ik snap m niet helemaal. Ik heb niets over foto's gezegd toch? Of bedoel je dat ik meer foto's moet plaatsen? Sorry dan daarvoor, ik vergeet vaak foto's te maken en te plaatsen : maar dan ga ik dat meer proberen

Ynekes: Leuk met dat jonge spul aan de slag!

Ooooo sorry Dennenboom, ik doelde denk ik op Getty, ipv jou. Getty plaatste foto’s en ze verontschuldigde geloof ik voor de foto spam.
Doelde dus eigenlijk niet op jou. Maar in algemene zin vind ik foto’s van iedereen leuk om te zien, ook die van jou, maar niets moet hoor!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:08

Dennenboom schreef:
Jelske: Zo wat een schrik die foto's. Gelukkig gaat ze de goede kant weer op.

Ik heb vorige week voor het eerst weer op mijn merrie gereden. Traantjes van geluk <3 opstappen en weg rijden na een jaar

[ [url=m/WTclTT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bewegende foto helaas maar hebben jullie een idee hoe het ging. Mijn bigsmile even verstopt :D

Ooooh, wat SUPER BRAAF! ik herken het gevoel, zo geweldig als ze dan weer zo met je wegrijden. TOPPERS zijn het hè?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:09

Dennenboom schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen een hengst veulen ruinen en dan bij merries te laten op groeien en bij 3 jaar voor de stamboekkeuring voor ster voor Preferent moeder?

Het begint er steeds meer op te lijken dat mijn hengstveulen blijven mag. Alleen opfok zitten bij de meesten al vol + kosten. En ik van het winter mijn andere merrie eigenlijk wel graag wil weg brengen voor sport predikaat, geld groeit mij helaas niet op de rug :=

Niet castreren tot 2,5 jaar anders is de kans dat je hem ster krijgt imo veel kleiner door dat het dan zo'n mager bespierde slungel wordt.

Testosteron heeft een veel grotere invloed op spierontwikkeling dan mensen denken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:19

Opfok al vol? Denk dat dat wel iets meevalt nog? Ik ken hier in het Noorden genoeg plekken waar nog wel ruimte is.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:19

Wij voeren de merrie ook cavalor probreed.

Bloedworm is echt vreselijk! Daar kan de conditie echt heel slecht van worden. Zeker voor drachtige merries en Friezen die al wat lagere weerstand kunnen hebben.

Rode bloedworm kan ook zeker het darmstelsel flink beschadigen waardoor voedingsstoffen niet goed meer opgenomen wordt. Ik weet niet hoe goed deze besmetting behandeld is Jelske? Maar bij mijn merrie zijn we daar absoluut niet in 1 keer van afgekomen. Mestonderzoek laat ook niet altijd goed beeld zien.

Ik heb met verschillende partijen overleg gehad (Da kliniek etc) en zij geven allemaal aan dat je soms flinke tijd onderweg bent. Kan wel tot wel drie jaar.

Wij zijn nu een jaar bezig. Nog niet volledig weg maar wel goed onder controle.

Ze is een flink medisch project Jekske, ik hoop dat ze er weer helemaal bovenop komt.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:21

Wij willen ook graag tzt nakomeling voorbrengen voor hopelijk preferentie merrie. Hier gaan we niet castreren voor die tijd vanwege de genoemde redenen, vrees ook dat het invloed heeft op exterieur en gedrag ten nadele van de keuring.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 06:46

Sanet schreef:
Opfok al vol? Denk dat dat wel iets meevalt nog? Ik ken hier in het Noorden genoeg plekken waar nog wel ruimte is.

Okee vertel..

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 06:51

SunnyHorse schreef:
Wij willen ook graag tzt nakomeling voorbrengen voor hopelijk preferentie merrie. Hier gaan we niet castreren voor die tijd vanwege de genoemde redenen, vrees ook dat het invloed heeft op exterieur en gedrag ten nadele van de keuring.

Daar zijn wij ook bang voor en dat is de reden waarom hij dan ook eerst blijft.

Bedankt voor jullie reacties. Schuif ik dit plan van de baan. Hebben nog een paar adressen die belang bij hem hebben, dus kijken eerst of we hem volgende week nog kunnen verkopen. ;)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:35

SunnyHorse schreef:
Wij voeren de merrie ook cavalor probreed.

Bloedworm is echt vreselijk! Daar kan de conditie echt heel slecht van worden. Zeker voor drachtige merries en Friezen die al wat lagere weerstand kunnen hebben.

Rode bloedworm kan ook zeker het darmstelsel flink beschadigen waardoor voedingsstoffen niet goed meer opgenomen wordt. Ik weet niet hoe goed deze besmetting behandeld is Jelske? Maar bij mijn merrie zijn we daar absoluut niet in 1 keer van afgekomen. Mestonderzoek laat ook niet altijd goed beeld zien.

Ik heb met verschillende partijen overleg gehad (Da kliniek etc) en zij geven allemaal aan dat je soms flinke tijd onderweg bent. Kan wel tot wel drie jaar.

Wij zijn nu een jaar bezig. Nog niet volledig weg maar wel goed onder controle.

Ze is een flink medisch project Jekske, ik hoop dat ze er weer helemaal bovenop komt.

Ik herken het beeld idd en we zijn er scherp op. Na de eerste behandeling was het al flink gedaald. Na die controle nog eens behandeld en weer gecheckt, ze bleek toen schoon. Vanwege haar algehele staat van gezondheid staat ze onder een verscherpt regime zeg maar en controleren we vaker.
Een medisch project is eigenlijk de zoveelste benaming voor de hele situatie :') := Ik heb wel mazzel met het begrip van Thijs, die overigens net zo hard voor de paarden loopt als het nodig is.

@Dennenboom: ik ben heel benieuwd wat de uitkomst gaat worden. Houd je ons op de hoogte?

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:04

Die bloedwormbesmetting is zo hardnekkig en komt idd niet altijd uit het mestonderzoek. Onze jonge hengst hebben we met een fikse besmetting uit de opfok gehaald toen hij 1.5 was. Het gaat heel goed met hem maar soms vlamt de besmetting weer op en heeft hij toch weer een hogere eitelling dan verwacht. Hoop ook dat hij er geen schade aan over heeft gehouden maar we hebben hem flink moeten behandelen.
In friesland zit veel opfok;
Die van ons gaat naar Tjallema maar je hebt vlgs mij ook de fam veenje in garijp; die zou je ook kunnen benaderen. Is vast nog wel een plekje te vinden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:44

Mijn 25 jarige komt er echt niet vanaf. Die heeft elke zomer torenhoge scores (record staat op 3600). Terwijl mijn jongere merrie, die er nu al 4 jaar bij staat dan vaak niet eens ontwormd hoeft (<50). Maar ze is Hollands glorie, glimt als een spiegel, prima spek op het lijf.
Mijn paarden staan nu 6 jaar aan huis, dagelijks mest ik de wei/paddock uit, op deze wei hebben niet eerder paarden gestaan zover ik weet. En ik heb ook wel na 2 weken na ontwormen nog eens mest laten onderzoeken en dan was het schoon. Dus ontwormen helpt wel. Maar blijkbaar heeft ze een hele fijne darmfauna voor wormen ofzo, ik heb echt geen idee.
De dierenarts blijft ook volhouden dat ontwormen gaat om het controleren van welke wormen er zijn en daarop acteren om het zo te beheersen, en niet zozeer het uitroeien. Ik zou ze liever helemaal weg hebben (zeker nu we ook een veulentje hebben). Maar so far so good…

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:43

Goedemorgen! :D

Klinkt als vrij herkenbare beelden idd. Jels is ook gevoelig voor hoge scores helaas.

Vandaag na 2,5 week rust eens kijken of Jels weer rad loopt. Ik hoop het van harte want eventueel kan ik dan donderdag mijn les/instructie dubbele longe weer oppakken donderdag.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:46

Spannend Jelske! Hopelijk loopt ze goed. :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:51

Wat geven jullie 1,5 jarigen met groeipijn te eten? Mijn 1,5 jarige heeft last van groeipijn en groeispurten dus wil haar graag ondersteunen. Als ze tussen mijn merrie's staat dan zie je nagenoeg geen verschil meer dus erg groot :oo

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:37

Dennenboom schreef:
Wat geven jullie 1,5 jarigen met groeipijn te eten? Mijn 1,5 jarige heeft last van groeipijn en groeispurten dus wil haar graag ondersteunen. Als ze tussen mijn merrie's staat dan zie je nagenoeg geen verschil meer dus erg groot :oo

Juist minder geven. Controleer de calcium fosfor verhouding en de energie waarde. Groeien kunnen ze alleen als ze meer dan genoeg energie hebben. Een deel is genetisch bepaald. Maar een gedeelte kun je door meer(of in jouw geval minder) te gaan voeren ook invloed op hebben.

Minder energie rijk eten geven is dus de key.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:14

Absolem schreef:
Dennenboom schreef:

Juist minder geven. Controleer de calcium fosfor verhouding en de energie waarde. Groeien kunnen ze alleen als ze meer dan genoeg energie hebben. Een deel is genetisch bepaald. Maar een gedeelte kun je door meer(of in jouw geval minder) te gaan voeren ook invloed op hebben.

Ben je dan niet bang dat ze te weinig krijgen?

Hoe herken je groeipijnen eigenlijk?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:54

Stephanie_86 schreef:
Absolem schreef:

Ben je dan niet bang dat ze te weinig krijgen?

Hoe herken je groeipijnen eigenlijk?

Het is niet erg als een jong ding een poosje schraal op de ribben staat. Ik heb jonkies die niet in het werk staan liever iets te schraal dan te dik als ze van die lange slungels zijn.

Voorwaarde is wel dat ze zoveel mogelijk mok vrij blijven en de vacht wel mooi glad is.

Groeipijn is lastig te herkennen. Soms zijn ze een paar weken niet helemaal rad. Zeker als ze net een poosje gelegen hebben. Beweging helpt.

Ik heb jelske ook wel eens niet helemaal 100% zuiver gehad op 1,5 jaar . Maar echt kreupel was die ook niet . Hij ging voornamelijk kort bewegen. Na een paar weken was het weer weg. En als ik dan foto's naast elkaar legde zag ik dat hij weer eens de lucht in gegaan was. Zolang de hoeven niet warm voelen en er geen dik been is maak ik me nooit zo heel druk. Verhaal is anders als ze echt stok en stok kreupel zijn dan is het geen groeipijn meer.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:04

Ik kreeg het advies om pavo pode care te geven, wel de juiste mineralen voor de botgroei maar verder zo weinig mogelijk idd.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:27

rensju schreef:
Ik kreeg het advies om pavo pode care te geven, wel de juiste mineralen voor de botgroei maar verder zo weinig mogelijk idd.

Ik geef dat ook aan mijn veulen van 5 maanden in combi met Pavo podostart.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:11

Dank iedereen.

Ze krijgt op dit moment Pavo podo grow voor 1 en 2 jarige paarden. Ik kan eens na de podo start kijken wat het verschil daarmee is

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:43

Sanet schreef:
Mijn 25 jarige komt er echt niet vanaf. Die heeft elke zomer torenhoge scores (record staat op 3600). Terwijl mijn jongere merrie, die er nu al 4 jaar bij staat dan vaak niet eens ontwormd hoeft (<50). Maar ze is Hollands glorie, glimt als een spiegel, prima spek op het lijf.
Mijn paarden staan nu 6 jaar aan huis, dagelijks mest ik de wei/paddock uit, op deze wei hebben niet eerder paarden gestaan zover ik weet. En ik heb ook wel na 2 weken na ontwormen nog eens mest laten onderzoeken en dan was het schoon. Dus ontwormen helpt wel. Maar blijkbaar heeft ze een hele fijne darmfauna voor wormen ofzo, ik heb echt geen idee.
De dierenarts blijft ook volhouden dat ontwormen gaat om het controleren van welke wormen er zijn en daarop acteren om het zo te beheersen, en niet zozeer het uitroeien. Ik zou ze liever helemaal weg hebben (zeker nu we ook een veulentje hebben). Maar so far so good…

3600 :oo dat is hoog idd, maar jouw paard trekt dat gelukkig. En wat je zegt hoor ik hier ook, het is meer controleren van de worm in sommige gevallen dan dat je ervan af komt. Merk hier dat mijn merrie er wel last van heeft, gelukkig jouw paard niet. En ben blij te lezen dat ze er blijkbaar ook stokoud mee kunnen worden.

Ik heb echt zo’n hekel aan wormen. Krijg er soms grijze haren van, ookal is de mestonderzoek 250. Maar mijn mindset moet nog om naar controleren ipv uitroeien. Voel me soms net een wormen-houder ipv paardenhouder :+ en dat terwijl het best onder controle is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:13

Wat voor mij een goede graadmeter is, is dat alle andere paarden die erbij staan niet ook zulke enorme besmettingen hebben. Ik heb geen idee hoe het kan, maar ze heeft dit al jaren… dus het hoort blijkbaar bij haar. Het grappige is wel dat als ik eens wissel van worm-onderzoek (had poos terug bij de kliniek een gratis worm-onderzoek gekregen bijvoorbeeld) dat die wel gelijk panisch worden. En dan moet ik ineens het hele jaar rond met Equest gaan ontwormen. Dat doen we dus maar niet :)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:27

Dat wil ik wel geloven dat als ze daar voor het eerst zien meteen op tilt slaan. Hoe onderhoud je het nu dan Sanet?