Sanet schreef:Mijn 25 jarige komt er echt niet vanaf. Die heeft elke zomer torenhoge scores (record staat op 3600). Terwijl mijn jongere merrie, die er nu al 4 jaar bij staat dan vaak niet eens ontwormd hoeft (<50). Maar ze is Hollands glorie, glimt als een spiegel, prima spek op het lijf.
Mijn paarden staan nu 6 jaar aan huis, dagelijks mest ik de wei/paddock uit, op deze wei hebben niet eerder paarden gestaan zover ik weet. En ik heb ook wel na 2 weken na ontwormen nog eens mest laten onderzoeken en dan was het schoon. Dus ontwormen helpt wel. Maar blijkbaar heeft ze een hele fijne darmfauna voor wormen ofzo, ik heb echt geen idee.
De dierenarts blijft ook volhouden dat ontwormen gaat om het controleren van welke wormen er zijn en daarop acteren om het zo te beheersen, en niet zozeer het uitroeien. Ik zou ze liever helemaal weg hebben (zeker nu we ook een veulentje hebben). Maar so far so good…
3600
dat is hoog idd, maar jouw paard trekt dat gelukkig. En wat je zegt hoor ik hier ook, het is meer controleren van de worm in sommige gevallen dan dat je ervan af komt. Merk hier dat mijn merrie er wel last van heeft, gelukkig jouw paard niet. En ben blij te lezen dat ze er blijkbaar ook stokoud mee kunnen worden.
Ik heb echt zo’n hekel aan wormen. Krijg er soms grijze haren van, ookal is de mestonderzoek 250. Maar mijn mindset moet nog om naar controleren ipv uitroeien. Voel me soms net een wormen-houder ipv paardenhouder
en dat terwijl het best onder controle is.