[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:54

Ja ze is weldegelijk ontwormd ja, maar niks afgekomen. We gaan het zien. Zolang ze geen “ziekte” of ander afwijkend gedrag vertoond maak ik mij nog niet zoveel zorgen, al wil ik wel zo veel mogelijk uitsluiten.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:09

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:45

Las t vanmiddag. Akelig voor z’n eigenaren maar geen hengst die mij ooit heeft aangesproken :x

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:17

Same. Ik ben sowieso een beetje antie alles was van het Jasper lijntje afkomstig is.

Ik ben ook niet met opzet geëindigd met een julius x jasper :')

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:20

:= :') Hihi!

Ik herken dat, ik zit daar een beetje hetzelfde in.

Overigens heb ik ook last van die jinx: ik wilde geen merrie, dus ik heb er twee. :Y)

Ik heb momenteel behoorlijke pijn aan mijn portemonnee... Jels haar winterdeken besteld en ik ben voor het vario-systeem gegaan van Horeware. Regendeken + verschillende onderdekens. Ik heb het idee dat het wel een prettig systeem is, te meer omdat het evengoed met een afneembaar halsdeel is.

Pit moet ik nog even over nadenken. Misschien dat ik een dunne winterdeken wil regelen, maar dan wel een goedkope. Ze blijft de boel maar slopen namelijk, of het nu haar halster of haar deken betreft.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:22

_Jelske schreef:
:= :') Hihi!

Ik herken dat, ik zit daar een beetje hetzelfde in.

Overigens heb ik ook last van die jinx: ik wilde geen merrie, dus ik heb er twee. :Y)

Ik heb momenteel behoorlijke pijn aan mijn portemonnee... Jels haar winterdeken besteld en ik ben voor het vario-systeem gegaan van Horeware. Regendeken + verschillende onderdekens. Ik heb het idee dat het wel een prettig systeem is, te meer omdat het evengoed met een afneembaar halsdeel is.

Pit moet ik nog even over nadenken. Misschien dat ik een dunne winterdeken wil regelen, maar dan wel een goedkope. Ze blijft de boel maar slopen namelijk, of het nu haar halster of haar deken betreft.

Die bolle van mij sloopt zelf zijn spullen niet. Dat doen zijn vrienden wel voor 'm.

Jelske staat dus nog steeds onder een regendeken van equitheme die gedoneerd is door een bokker op de weggeefhoek _O-. Want alles wat ik niet nieuw koop blijft heel. Jelske zijn halster (je raad het al) heb ik dus al tien keer kunnen oplappen.

Die deken ziet er niet uit maar hij is nog steeds functioneel.

Mijn hoofdstel en zadel zijn tweedehands en dus uiteraard bijna onverwoestbaar. En mijn mooie pompebladen dekje? Die was nieuw dus daar zijn op de een of andere manier oranje roestvlekjes in gekomen....

Afbeelding

Gelukkig kan ik er wel nog mee rijden. Maar this toch erg zuur.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:06

Verschrikkelijk zulke weidemaatjes :=
Ik vind het trouwens een erg aansprekend paard!

Pit heeft momenteel een heel goedkope regendeken op van de Epplejeck. In september duidelijk te groot gekocht en inmiddels is ze hard op weg om eruit te groeien. Maar dan wel met inmiddels de derde borstsluiting (de bovenste dan, de onderste is tot op heden wel heel gebleven). We hebben er nu een musketon op laten zetten i.p.v. zo'n ander klipje, wellicht dat het iets scheelt.
Het halster heb ik ook al twee keer laten oplappen. Nogmaals; mevrouwtje koekenpauwtje is sinds afgelopen woensdag 4 maanden... :roll:
Jels daarentegen sloopt eigenlijk niets, behalve jouw portemonnee. Die heeft dezelfde goedkope regendeken op als Pit (maar dan in het blauw) en die ziet er werkelijk als nieuw uit. Dus als die van Pit niet meer past en Jels d'r nieuwe deken binnen is, worden ze allebei gewassen en gaan ze op marktplaats. Wellicht brengt het z'n geld nog op.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:55

Wat jammer dat de spullen zo snel kapot gaan. Hier gelukkig nette paardjes :))

De jonge paarden lopen hier altijd dekenloos en laten we lekker in de vacht komen. Alleen de paardjes waar we mee werken die krijgen een deken om een hele dikke vacht te voorkomen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:01

Dat is normaliter ook mijn voorkeur idd - is wat dat betreft een prettig uitgangspunt. Maar als ik op stal kom en pit staat gewoon te bibberen en de koukleumen, dan trek ik liever andere conclusies dan dat ik afwacht tot ze verkouden wordt of erger. B-)
Voor de winterdeken wacht ik het even af. Voor hetzelfde geld heeft ze genoeg aan de droogte die de regendeken biedt.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:17

Mooi plaatje Absolem!

Nu het veulen hier is afgespeend wordt er niets meer gesloopt. Beide merries hebben een hekel aan dekens, dus is stel het zo lang mogelijk uit.

Het drukte makertje staat sinds zaterdag in de opfok. Merrie de uier slinkt alweer mooi. Wel heel stilletjes zo zonder veulen. Hopelijk in april weer een geboorte van een gezonde nieuweling.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:17

SunnyHorse schreef:
Mooi plaatje Absolem!

Nu het veulen hier is afgespeend wordt er niets meer gesloopt. Beide merries hebben een hekel aan dekens, dus is stel het zo lang mogelijk uit.

Het drukte makertje staat sinds zaterdag in de opfok. Merrie de uier slinkt alweer mooi. Wel heel stilletjes zo zonder veulen. Hopelijk in april weer een geboorte van een gezonde nieuweling.

Lekker even rust in de tent voor de volgende storm :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 06:57

Wat Absolem zegt :')

Hoe hebben jullie het spenen aangepakt? Ik zit zelf nog een beetje in dubio of er een punt is waarop ik wil interveniëren of dat ik het Jels laat uitzoeken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 07:48

_Jelske schreef:
Wat Absolem zegt :')

Hoe hebben jullie het spenen aangepakt? Ik zit zelf nog een beetje in dubio of er een punt is waarop ik wil interveniëren of dat ik het Jels laat uitzoeken.

Ik had niet echt een keuze. Jelske werd cold turkey afgespeend met vier maanden doordat zijn fokker hem bij mij kwam brengen en een merrie die hij bij de nieuwe heuvel geparkeerd had terug mee naar huis moest nemen. Heeft vervolgens nog wel wat opvoeding gehad van de hele zure Hackney en kleine Hackney. De kleine Hackney had haar veulen geaborteerd helaas, dus die adopteerde hem met liefde tot hij tien maanden werd. :j

Denk dat de overgang wel makkelijker gemaakt heeft omdat ie er niet gelijk alleen voor stond zegmaar.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:09

Veulen was inmiddels gewend om een uur of 3 / 4 zonder moeder zijn omdat ik dan op pad met de merrie was. Dit deed hij goed

Heb de merrie en veulen meegenomen naar de opfok. En daar beide even op stal gezet. Kop koffie en papieren ingevuld en toen veulen met 3 andere veulens gezet die die dag gekomen waren en merrie direct ingeladen en weggereden. Dus nog steeds abrupt afgespeend.

De eerste 1,5 dag behoorlijk lekkende uier. Zet haar terug in voer, wel hooi, en hou ze 24/7 buiten zodat ze veel beweegt. Goed voor de uier. Na 3 dagen weer meegenomen naar les, en ze was weer zo fit als wat.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:14

Wat fijn dat Jelske bij jou zo goed opgevangen is door de Hackneys Absolem. Ik kan mij zo voorstellen dat dat een behoorlijk verzachtende omstandigheid zal zijn geweest.
Toen ik in augustus op de veulenkeuring was (toevallig ook op de Nieuwe Heuvel) hebben we meerdere merries en veulens gezien die zonder de ander werden ingeladen, waarbij verschillende paarden in pure paniek in hun eentje de trailer op gingen en al dan niet in staat waren de hele tent af te breken. Ik kan niet zeggen dat ik daar een erg fijn gevoel van over hield :\

Toch vind ik het ook fijn om te lezen zoals het bij Sunnyhorse is gegaan. Beetje de middenweg denk ik dan. Veulen idd al een beetje gewend om zonder z'n moeder te zijn en direct in een koppel met gelijkgestemden, waarbij ook moeders weer vrij snel de oude is.

Stof tot nadenken. Pit is nu 4 maanden, (ruim 120 dagen) en het heeft voor mij geen haast. Ze staat regelmatig een poosje alleen op stal of op de weide met een shetlander. Dat gaat goed en zolang Jels vooruit blijft gaan vind ik het nog prima, maar ik wil ergens wel een beetje voorsorteren dat Pit al een beetje zelfstandigheid leert.

Jels gaat overigens heel goed. De antibiotica lijkt z'n werk te doen en die rare zwelling in haar hoeven lijkt grotendeels verdwenen - vanmiddag even goed checken. Koorholten zijn ook niet meer warm. Even kijken wat het weer doet want eigenlijk wil ik haar dit weekend een laatste keer in de sebacyl zetten. Als het goed is zijn we dan voorlopig weer klaar met dat gemodder. Hopelijk kunnen we met een paar dagen weer wat licht werk oppakken.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:25

Ik heb mijn veulens 2 weken van te voren voor afspenen nachts er bij weg. Staan in de stal ernaast. Merrie en veulen kijken niet naar elkaar om. En uier slinkt dan al mooi. Kon mijn merrie veulen alleen laden door de koper op laden

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:25

Ik ben nu al blij dat ik mij aan heb gesloten bij dit topic. Het leidt echt tot enorm prettige inzichten _/-\o_

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:34

Hier met de merrie gaan rijden in de bak verderop en veulen toen 10 min met trailer naar huidige bestemming gereden.

Ging erg goed, vond de trailer wel erg spannend met alleen het veulen er in. Maar veulen kon al goed vaststaan en was al bekend met de trailer.

Merrie een week van de brok af en ze kan de hele dag vrij bewegen.

Uier was daardoor erg snel afgeslankt en heeft ze weinig last van gehad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:24

Zijn er nog mensen naar Indoor Friesland geweest en hebben genoten van alle Friezen gisteravond?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:56

Ik ben niet geweest maar begreep wel dat Elias 494 leuk gescoord had en de snippers die ik via socials mee heb gekregen zag er goed uit.

Hier een klein moment van opluchting. Als het goed is heeft Jels gisteren haar laatste bad met Sebacil gekregen. Tjonge jonge wat vind ik dat spul stinken… >;)
Verder gaat ze de goede kant op met haar gewicht. Ik zal vanmiddag eventjes wat foto’s op een rijtje zetten, want ben best wel trots op tot waar we gekomen zijn. **\O/**

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:10

Nou hier is de kleine smurf ook gearriveerd en bij ons afgespeend van mams. Wat vond ik dat zielig m'n hart brak toen ze zo aan het hinniken was.

Maar ze doet het echt onwijs goed. Ze eet drinkt en slaapt goed. Ze staat met een nieuwe vriendin samen waar ze al op d'r donder van heeft gehad want ze beet in d'r uier en dat doet natuurlijk zeer.

Ik kan niet anders zeggen dat ik op een roze wolk leef op het moment. Wat een knuffel kont is ze en zo vreselijk knap en Naja ik ben gewoon verliefd en ze is t mooiste paard van stal! *\o/* Ik had niet verwacht dat ik met jelmer nog zo vers in m'n hart zo gelukkig kon zijn met een nieuw vriendinnetje.

Even een beetje spam hoorAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:16

Wat een leuk ding, met dat kolletje ook <3
Hoe oud is ze?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:55

Wat is ze al groot, heel veel plezier met haar!

Ben benieuwd jelske naar de foto's.

Maan met haar hippe deken die gewoon al past..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de foto spam :o

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:09

Wat leuk, gefeliciteerd met je nieuwe paard!
Mag ik vragen wat voor deken jullie gebruiken om een dikke vacht te voorkomen? Paard is er natuurlijk op gemaakt om zich warm te houden zonder deken, ik ben bang dat ze het veel te warm krijgt als ik er een deken op gooi zonder te scheren

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:42

_Jelske schreef:
Wat een leuk ding, met dat kolletje ook <3
Hoe oud is ze?

Ze is 5 maanden en paar dagen nu <3

Afbeelding
Helemaal blij met d'r nieuwe vriendin
Afbeelding

En de roze invasie is begonnen <3
Afbeelding