Dais_ schreef:Mijn vorige paard heeft dat ook gehad na een vakantie op de veluwe. Die stond doodziek in de kliniek 1 week lang. Na 4 weken antibiotica is hij opgeknapt, maar hij is nooit meer helemaal de oude geworden.
Schijnbaar komt het in Duitsland meer voor. De meeste paarden maken zo'n besmetting door in de opfok en met wat koorts komen de meeste er wel vanaf, vaak wordt het niet eens opgemerkt. Hoe ouder het paard, hoe heftiger de symptomen. Dit is mij destijds verteld in ieder geval. Mijn paard was 12 toen hij die ziekte kreeg. Nu 8 jaar geleden.
De antibiotica was 800 euro, dat weet ik ook nog!
Hij is daarna wel opgeknapt met opkikker van NAF, maar dat was ook vooral om de bijwerkingen van de antibiotica weer te compenseren.
Bah, wat heftig ook! Rijden jullie wel weer? Of op welke manier is hij nooit terug de oude geworden?
Jenara is gelukkig wel nooit naar de kliniek gemoeten! En uiteindelijk heeft ze op fel vermageren na en die jeuk door de lever geen andere symptomen gehad, geen koorts of dergelijke. En ze knapt nu dus toch vanzelf weer op zonder antibiotica. Ze is nu gelukkig ook nog maar 5, dus als het waar is dat het heftiger is met leeftijd, komen we er (hopelijk) nog redelijk goed vanaf.
Zelfs zonder antibiotica ben ik denk al bijna 1000€ kwijt de afgelopen 2 maanden aan DA-bezoeken, onderzoeken, supplementen etc. Ze komt eind deze maand ook nog eens terug voor controle en laatst was haar maag niet 100% ok, als dat nog zo is, komt er wss nog een onderzoek en behandeling voor maagzweren (+750€), achja, als ik haar daar dan weer goed mee krijg, is het me dat allemaal dubbel en dik waard hoor.
(Toch stiekem blij dat mijn maandelijks stalgeld wat naar beneden gaat wel)