[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:39

Oh, wat een boef!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:43

Het ziet er naar uit dat jelske toch nog kan blijven voorlopig.

Een goede kennis van mij was het er niet mee eens dat ik jelske zou verkopen. En heeft een van mijn gastouder rekeningen gedekt(dat is een heel verhaal ik moest halsoverkop overstappen van gastouder en de nieuwe wil voorruit betaald worden). Dit zorgt er voor dat de balans weer op nul komt. En paardbeest dus kan blijven.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:52

Nee joh Absolem wat een super goed nieuws dat hij toch nog kan blijven. Wat ontzettend lieve goede kennis is dat!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:03

@Nynke; ja met recht ja :')

@Absolem: wat fijn! Hoe ben je er zelf onder? Heb je nu opluchting?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:11

Fijn Absolem!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:24

Voor nu opgelucht. Heb wel even wat tranen gelaten vanochtend. Of hij echt permanent blijft is nog even de vraag maar voor dit moment is het gevaar eventjes geweken. Ik kan in elk geval de winter doorkomen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:14

Ik wens je iig heel veel wijsheid toe de komende tijd en geniet lekker van elkaar <3
Het is je gegund.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:52

He wat fijn absolem, jelske doet het zo goed.
Ik hoop gauw dat je een definitieve oplossing vindt.

Haha stoute Tjitske, toch wel erg vervelend dat ze door heeft dat ze er dan doorheen kan (hier ook zo'n monster).

Hier ook een Friezin! Ik had vorig jaar al kaarten voor de HK en deze zijn nu dus nog geldig. Ga gezellig met een vriendin die er nog niet eerder geweest is.

Ik schrik wel van de stallingskosten die sommige betalen, daarvoor zou ik het wel super deluxe willen en een bak die altijd goed en beschikbaar is.
Weet wel dat het voor mij dan geen paard meer was..

Ik heb ook een fryso zadel, niet extreem dikke wrongen en zit. Je zit er zeker niet in 'vast'. Ben er erg blij mee.

Hier is eindelijk het veulen bij de merrie weg sinds een week (beestje was alweer 7 maand) en dat gaat erg goed.
Nu kijken of ik de merrie weer wat in vorm kan krijgen, volgend jaar komt er namelijk wederom een veulen..

Maar gelukkig mag ik dan eindelijk met mijn eigen paard bezig, kan niet wachten.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:02

Ik heb ook een fryso zadel voor mn oude fries gehad. Het is een oud type met weing wrong maar dus ook in die zit je niet vast. Vind het een heel fijn zadel en hoop dat mn baby hem met de tijd ook zal passen of dat hij passend gemaakt kan worden voor haar. maar zo ver zijn we uiteraard nog lang niet! Vandaag over een weekje komt de kleine smurf!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:41

Getty_Maan schreef:
Haha stoute Tjitske, toch wel erg vervelend dat ze door heeft dat ze er dan doorheen kan (hier ook zo'n monster).

Ik heb ook een fryso zadel, niet extreem dikke wrongen en zit. Je zit er zeker niet in 'vast'. Ben er erg blij mee.

Hier is eindelijk het veulen bij de merrie weg sinds een week (beestje was alweer 7 maand) en dat gaat erg goed.
Nu kijken of ik de merrie weer wat in vorm kan krijgen, volgend jaar komt er namelijk wederom een veulen..

Maar gelukkig mag ik dan eindelijk met mijn eigen paard bezig, kan niet wachten.

Nou, ze werd ook direct op haar plek gezet door haar moeder... :') Ze heeft uiteindelijk best een hele poos bij de shetlanders op het weitje gestaan en toen ze eenmaal terug kwam, dacht ze direct te gaan drinken. Daar dacht Jels anders over _/-\o_ Die heeft d'r kind direct op d'r plek gezet. Vind ik niet alleen heel gunstig, maar ook heel mooi. Het is toch effectiever wanneer ze elkaar terecht wijzen dan wanneer ik duidelijk moet maken dat ik bepaald gedrag onwenselijk vind.

M.b.t. de fryso-zadels: ik heb het idee dat er inderdaad nogal een verscheidenheid zit tussen de dikte van de wrongen en de zit. Ik merk wel een trend waarbij mensen vaak toch voor dikke wrongen i.c.m. een diepe zit gaat. Als je de bedrijfsgeschiedenis leest dan heb ik het vermoeden dat de zadels in principe goed bij een fries zouden moeten passen. Gelukkig heb ik nog even om mij te verdiepen. B-)

Het klinkt in ieder geval alsof je een mooie opgave voor je hebt liggen met jouw merrie Getty_Maan. Ik kan er best een beetje jaloers op zijn. Ons veulen is volgende week 4 maanden. Dat ze weg kan bij Jelske lijkt voor ons nog zover weg.n := Al staat ze rustig een uurtje alleen op stal.

Stephanie_86 schreef:
Ik heb ook een fryso zadel voor mn oude fries gehad. Het is een oud type met weing wrong maar dus ook in die zit je niet vast. Vind het een heel fijn zadel en hoop dat mn baby hem met de tijd ook zal passen of dat hij passend gemaakt kan worden voor haar. maar zo ver zijn we uiteraard nog lang niet! Vandaag over een weekje komt de kleine smurf!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik help het je hopen! Wel spannend! Wat voor eentje is het?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:47

Ik zou wel een dikkere wrong op mijn zadel willen. Door die pokke artrose heb ik weinig mobiliteit in mijn onderrug. En beland ik altijd in een enorme stoelzit. Maakt niet uit welk zadel.

Maar een fijn passend zadel vinden is al een uitdaging an sich voor jelske.

Hij heeft een mega korte rug. En omdat hij nog jong is een beetje een peervormig lijf. Dus alles schuift naar voren. Dit zadel ook. Maar deze accepteert hij wel omdat het verkorte kussens heeft.
This wel 18 inch.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:54

Ik heb mij zadel wel laten aanpassen, heb de singel naar voren laten brengen en gebruik een banaansingel, anders schuift hij ook naar voren.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 06:27

Ik heb 'babaansingel' even moeten googlen. :o

Hier een vroege update. Ik ga straks met een paard van de staleigenaar en één van haar kortverblijf-gasten het bos in, in de hoop wat wild te spotten. O:) Lang geleden en ik heb er heel veel zin in.

Dit soort momenten realiseer ik mij wat voor een luxe het is om a. op de Veluwe te wonen en b. te paard op pad te kunnen. *\%/*

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 06:39

_Jelske schreef:
Ik heb 'babaansingel' even moeten googlen. :o

Hier een vroege update. Ik ga straks met een paard van de staleigenaar en één van haar kortverblijf-gasten het bos in, in de hoop wat wild te spotten. O:) Lang geleden en ik heb er heel veel zin in.

Dit soort momenten realiseer ik mij wat voor een luxe het is om a. op de Veluwe te wonen en b. te paard op pad te kunnen. *\%/*

dat gevoel ken ik, maar dan als ik door het duin en op het strand reed

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:26

Gaat lekker met de live stream... Not >;)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:27

Ik hoorde van meer mensen dat de livestream kansloos was idd :=

Ons weekend zit er weer zo goed als op. Ben echt volkomen content momenteel. Vrijdag middag met staleigenaar en een leuke kennis met de paarden het bos in geweest. Zaterdag met een grote groep van stal het bos in geweest en vanmorgen dan ontzettend veel wild gespot. En was wat het bos mooi met al z'n kleuren zo in de vroege ochtend. Zelfs de paarden werden er super opgewekt van.

Vanmiddag Jels d'r benen weer gewassen en voor de tweede keer behandeld met Sebacil. Wat één grote waterpartij en dat terwijl ik het maar op het randje warm genoeg vond. >;)
Eerst had ik geprobeerd haar met één voet tegelijk in een grote emmer te zetten, zodat ik alles goed in kon masseren. Die trapte ze om en ging duidelijk niet gebeuren. Maar het warme water was op dus ik had alleen nog een klein emmertje met Sebacil. Gek genoeg ging ze daar dan weer wel heel gemakkelijk, voetje voor voetje in staan. Sterker nog: daar kreeg ik haar voeten bijna niet meer uit omdat ze het kennelijk wel prima vond. :') :?

Daarna zijn we met de Jels en Tjitske van stal, langs de drukke weg, door het bos naar de Loenense watervallen gewandeld. Thijs met Jels - wat hij echt heel goed heeft gedaan - en ik met pit. Die vond alle indrukken zo nu en dan wat overweldigend maar die heeft dus werkelijk geen stap verkeerd gezet terwijl ze nog niet eerder mee naar buiten is geweest. <3
Dappere paardenkind. Daarna was ze zo moe - die liep de weide op en zocht een plekje om neer te ploffen. Die was gelijk vertrokken naar dromenland. :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:41

Ik had kans gezien een heel kort filmpje te maken. Wellicht wel leuk om te zien.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:44

_Jelske schreef:
Ik hoorde van meer mensen dat de livestream kansloos was idd :=

Ons weekend zit er weer zo goed als op. Ben echt volkomen content momenteel. Vrijdag middag met staleigenaar en een leuke kennis met de paarden het bos in geweest. Zaterdag met een grote groep van stal het bos in geweest en vanmorgen dan ontzettend veel wild gespot. En was wat het bos mooi met al z'n kleuren zo in de vroege ochtend. Zelfs de paarden werden er super opgewekt van.

Vanmiddag Jels d'r benen weer gewassen en voor de tweede keer behandeld met Sebacil. Wat één grote waterpartij en dat terwijl ik het maar op het randje warm genoeg vond. >;)
Eerst had ik geprobeerd haar met één voet tegelijk in een grote emmer te zetten, zodat ik alles goed in kon masseren. Die trapte ze om en ging duidelijk niet gebeuren. Maar het warme water was op dus ik had alleen nog een klein emmertje met Sebacil. Gek genoeg ging ze daar dan weer wel heel gemakkelijk, voetje voor voetje in staan. Sterker nog: daar kreeg ik haar voeten bijna niet meer uit omdat ze het kennelijk wel prima vond. :') :?

Daarna zijn we met de Jels en Tjitske van stal, langs de drukke weg, door het bos naar de Loenense watervallen gewandeld. Thijs met Jels - wat hij echt heel goed heeft gedaan - en ik met pit. Die vond alle indrukken zo nu en dan wat overweldigend maar die heeft dus werkelijk geen stap verkeerd gezet terwijl ze nog niet eerder mee naar buiten is geweest. <3
Dappere paardenkind. Daarna was ze zo moe - die liep de weide op en zocht een plekje om neer te ploffen. Die was gelijk vertrokken naar dromenland. :o

Eerst even oefenen met warm water zonder sebacil als ze het niet gewend zijn.

Jelske is het al van veulens af aan gewend.. die had mijten als enter.
En vorig jaar einshuss door een mok infectie als gevolg van een verzwakte weerstand. Dus drie weken lang bijna elke dag in de biotex en stappen op het harde.

Als ze eenmaal door hebben dat voeten in de emmer lekker chillen betekend blijven ze meestal wel staan.

Jelske staat ook gewoon op rust en wisselt ook gewoon van been op rust terwijl hij in de emmer staat.

En anders kun je een voetenzak kopen. Die zijn niet heel erg duur. Voetenzak er om mengsel er bij in vast knopen en bobs your uncle. :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:45

_Jelske schreef:
[ Video ]

Ik had kans gezien een heel kort filmpje te maken. Wellicht wel leuk om te zien.

Genieten <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:23

Ze kent het volgens mij wel, ik denk dat ze gewoon even eerst er onder uit probeerde te komen denk ik. Want nadien stond ze wel kalm in de kleinere emmer B-) Volgende keer zal t iig uitwijzen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:00

Lekker weekend Jelske. Mooi ook dat jouw vriend (?) er zo voor open staat, heerlijk is dat he :D

Hier van het weekend eens de dubbele longe uit de kast gepakt. Jaar geleden maar gaf geen kik <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:40

Dennenboom schreef:
Lekker weekend Jelske. Mooi ook dat jouw vriend (?) er zo voor open staat, heerlijk is dat he :D

Hier van het weekend eens de dubbele longe uit de kast gepakt. Jaar geleden maar gaf geen kik <3

Ik prijs mij daar ook gelukkig mee <3
Waarschijnlijk heb ik mazzel met het feit dat hij in het algemeen wel een dierenvriend is. En hij houdt van wandelen (al dan niet in het bos). En of hij nu een hond of een paard uitlaat vindt hij dan niet zo interessant. :')

Zo te lezen heb jij ook al zo’n lekker nuchter dier! Toch fijn, zeker met de winter voor de deur.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:06

Fijn zo'n wandeling en de jonge dieren leren er zoveel van. Wij hebben aan huis een stuk grond maar ook een km verderop. Als we de paarden verhuizen naar de grote weide verderop dan gaan we ook altijd te voet. Dat doen we al vanaf dat ze veulen zijn. Ze worden er zo makkelijk van <3
Het laatste stuk is een bospad en daar ontspannen ze altijd :j

Ik heb niets van de livestream gezien. Was zelf op wedstrijd. Ging niet zoals gehoopt maar wel te verklaren. Ik vroeg bij aankomst aan het secretariaat of er uitvallers waren. Dat was niet het geval. Maar toen ik de losrijbaan in kwam werd mijn naam al geroepen om gereed te houden. Met vijf minuten losrijden waren we dus nog niet klaar. Alsnog 5e uit een ring van 15 maar doordat hij nog niet los was kwam het wijken er maar uit voor een 6. :\ Dat zijn dubbeltellers in de L1 dus was jammer want normaal heb ik daar 8en voor. Jammer!
Aan de andere kant liet hij zich ondanks de spanning toch wel sturen dus daarover toch tevreden.
Misschien kan ik nog terugkijken via de stream? Denk bij de vierjarige wel een terechte winnaar. Gaaf paard is dat :j Balen dat mijn favoriet Gys niet is gestart. Hopelijk valt het nog terug te kijken!

Super fijn dat je paard toch kan blijven Absolem. *\o/*

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:13

Klinkt als een prima ervaring Jinthe. Volgens mij zijn jullie er wijzer van geworden als combinatie. Goed gedaan!

Het paardeneigenaarschap kent aan deze kant zelden een saai moment :')

Enige tijd geleden ontstond het vermoeden dat Tjitske wellicht spoelwormen zou hebben, maar voordat we mest konden verzamelen, was ze al aan de dunne. Dus overleg gehad met de veearts, die heeft haar nog gezien en ook in relatie tot haar leeftijd van dat moment (3,5 maand) correspondeerde het beeld wel met de spoelworm. Dus maar ontwormen.
Aanvankelijk leek het erop dat haar mest nadien weer steeds vaster werd, maar de laatste dagen loopt het toch weer een beetje terug. Vrijdag een nieuw mestmonster ingeleverd voor controle, maar dat bleek gewoon schoon. Veearts was er echter niet gerust om. Dus die wil verder onderzoeken.
Krijg ik de vraag of ze wel eens eikeltjes eet (geen gekke vraag vanwege dit artikel). Maar tegelijkertijd een ironische vraag want we staan immers midden op de Veluwe gestald, middenin het bos. Dus hoewel ik haar niet blaadjes/eikeltjes zie eten, kan ik het ook niet uitsluiten want ik ben er niet de hele dag. Het zou mij wel een beetje verbazen omdat er voldoende gras staat en ze ook nog onbeperkt hooi, aangevuld met tweemaal daags krachtvoer krijgen.
Dus ik ga bij de eerst volgende gelegenheid de weide checken op overmatige aantallen eikeltjes en blaadjes. En de veearts komt vrijdag voor een rectale swap om in ieder geval de meest voorkomende bacteriën en virussen uit te sluiten. :Y)

Vooralsnog is ze overigens niet zichtbaar "ziek". Niet verzwakt, niet vermagerd, geen afwijkend gedrag etc. Dus ik geloof niet dat dit een halszaak wordt.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:28

Is ze alsnog wel ontwormd?

Ons veulen toonde ook fit, soms iets wat wisselende mest, kan van alles zijn, hij at ook van alles om uit te proberen.

Oudere paarden ontwormen we met de dierenarts alleen maar nav mestonderzoek.

Maar veulens de eerste maanden volgens schema.
Toch had ik zijn mest onderzocht omdat ik mijn andere paarden ook deed.

Niets te vinden in zijn mestonderzoek, week later alsnog volgens schema ontwormd en daar kwam veel spoelworm af!!! Schrok me een hoedje, nog nooit zo gezien. Ondanks schoon mestonderzoek. Ben blij dat we alsnog de kuur gegeven hebben.