[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:24

Fijn Nynke! Hopelijk kun je het volgen en lekker genieten :D Vind het erg knap dat je je zo kunt redden (ook met de paarden)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:26

Nynkex01 schreef:
Ik heb tickets voor de hengstenkeuring!!! ben benieuwd of het op alleen geluid een beetje te volgen is.
De bokt redactie heeft laatst een interview met mij gedaan, zal het even opzoeken
[VN] Nynkex01 aan het woord: paardrijden als je blind bent

Ik zal straks het artikel eens lezen. Thanks!
P.S. - mooi artikel! Ik vind het ook dapper dat je aan zo'n jong paard bent begonnen, maar te horen aan hoe ze op jou reageerde op moment een, vermoed ik dat jullie inmiddels een goede band zullen hebben.

Leuk dat je naar de hengstenkeuring gaat! Ik ga donderdag, vrijdag en zaterdag met een vriendin. :D Ik heb er heel veel zin in!
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 03-10-22 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:56

Nynke, de sfeer die hangt bij de hengstenkeuring en tijdens de kampioenskeuring, dat merk je echt wel. Daar heb je geen zicht voor nodig.
Heel veel plezier!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:12

Wat een mooi artikel Nynke...je mag echt heel trots zijn op jezelf!
Lekker genieten op de hengstenkeuring, de sfeer zal je vast heel goed meekrijgen!
Ik ben er ook alle drie de dagen en donderdagavond naar de proms. Heb er ook zin in *\o/*

Oeps, dat zijn geen fijne fotos van Jelske haar hoef. Hopelijk krijg je het snel weer onder controle.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:02

Thanks Jinthe, het scheelt dat ze vooralsnog geen pijn heeft in de zin dat ze in stap volkomen rad loopt. blij is, gewoon loopt te ravotten met haar veulen en soms toch een drafje waagt. Ze staat ook gewoon op vier benen - ook op het harde.

Ik hoop gewoon evengoed dat ze hier goed doorheen komt en wellicht wat vlot, zodat we weer verder kunnen met haar op te kalefateren.

Vanmiddag had ik mij toch iets stoms... |o
Zoals jullie wellicht weten zitten we nogal bovenop Jels d'r voedingsbehoefte en het voer(beleid). We bestellen haar voer bij dezelfde fourageur als waar de stalhouder zelf besteld, wordt dan direct meegeleverd. Super fijn allemaal, verloopt vlekkenlooos. De afgelopen twee periodieken kwamen we echter ineens niet uit met het voer, terwijl ik alles helemaal doorgerekend had en drie keer gecheckt voor ik de bestelling heb doorgegeven.

Ineens begon het vanmiddag te dagen (ik moest namelijk weer voer bestellen). Wij voeren aan de hand van voerscheppen van 1ltr. Maar de inhoud daarvan weegt - afhankelijk van wat je voert - natuurlijk niet noodzakelijkerwijs ook 1kg. 8)7 Blijkt 1ltr van haar merriebrok 1,2kg te wegen :evaw: _O- Geeft op zich niet zoveel, maar op een periodiek van 2 weken kom je dan wel een luttele 11kg en een beetje tekort. 8)7

Gaat één van jullie aanstaande zaterdag trouwens ook naar het schaduwjureren in Nunspeet van JongKFPS?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:41

Hahaha ja, dat heb ik ook ooit eens gehad toen ik op ander voer over was gegaan :+

Wil je daarheen? Is heel leuk! Veel plezier alvast! Ik ga niet, heb het nu al zovaak gezien dat ik daar niet meer zover voor ga rijden :Y) Het is wel heel leuk als je interesse ligt bij het keuren. Het maakt het makkelijker om de jury's te begrijpen :j

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:44

Mijn interesse ligt daar zeker, te meer omdat het mij helpt 'kritisch naar mijn eigen paarden te kijken' in relatie tot de fokdoelstellingen van het stamboek en mijn eigen ambities. Dus om een lang antwoord kort te vervatten: ja, daar ga ik heen. :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:49

Hier ook naar de hengstenkeuring en de proms! *\o/*

Misschien :D kunnen we een “geheime code” aan onze jas hangen waar we elkaar aan kunnen herkennen: button op onze jas met “je suis Jekske” (knipoog naar al onze Jelskes) of “BFF” (Bokt Friese Frienden) of …. Draaf ik nu te ver door? :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:10

Ik ga ook naar de hengstenkeuring! *\%/* Ga 1 dag omdat ik met een baby zit en oppas moet regelen :+

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:20

Jaaa hier ook aanwezig op de hengstenkeuring

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:51

Ik ga helaas niet. Jammer want wil de vader van m'n knappe veulen wel in het echt zien haha. Helaas val ik ook niet in het stamboek maar het barock pinto vanwege haar kolletje. Nog 12 dagen en dan komt ze eindelijk! Ze is gister gemeten op 128 cm

Even een foto spam hoor!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:16

Bedankt voor de lieve reacties allemaal! Ja het gaat heel goed met Ilse, we zijn nu even niet aan het rijden omdat onze bak erg nat is en ik rijd tijdelijk een ander paard bij dat al ZZ licht heeft gelopen om van te leren, die heeft wel een binnenbak. Maar Ilse en ik zijn met klikkertraining begonnen, ben eigenlijk niet zo’n vrijheidsdressuur fanaat, maar wil het gaan integreren in het rijden.
Ik ga vrijdag naar de hengstenkeuring, wil stiekem ook zaterdag maar ja studentenbudget :) ik denk dat ik wel te herkennen ben aan mijn stok haha, geleidehond lief blijft bij dit soort evenementen liever thuis. En we gaan met een groepje van de studentenvereniging, dus misschien gaan we wel in onze verenigingstrui.
Jelske dat heb ik eens gehad met luzerne, dat weegt dus helemaal niks dus dat werkt de andere kant op, dan ben je echt heel lang aan het scheppen voordat je een kilo hebt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:20

De mijne staat te koop. Stalhouder gaat weer omhoog met zijn prijs ik kan het niet meer betalen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:03

Haha Sunny, allemaal een geheime code :D Donderdag en vrijdag zal ik af en toe eens rondlopen maar zaterdag zit ik altijd aardig aan mijn plaats geluisterd en schuif ik hooguit wat tussen tafeltjes. Op donderdag en vrijdag probeer ik altijd de standjes te bezoeken.

Wat jammer Absolem, is er ook geen andere stal in de omgeving? Of wellicht een advertentie zetten zodat particulieren wellicht kunnen reageren als zij een plaatsje hebben? :(:)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:04

Idd een oproepje op Facebook of zo? Zou wel heel jammer zijn

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:21

Heb al een maand een advertentie voor stalling staan. Maar niemand reageert. De rek is er uit..

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:22

Stephanie_86 schreef:
Ik ga helaas niet. Jammer want wil de vader van m'n knappe veulen wel in het echt zien haha. Helaas val ik ook niet in het stamboek maar het barock pinto vanwege haar kolletje. Nog 12 dagen en dan komt ze eindelijk! Ze is gister gemeten op 128 cm

Mooi veulen hoor! Van wanneer is ze? Wie is de vader?

Als ik het vermoeden heb dat ik je herken Nynke, dan zal ik je aanspreken! :D Wel herkenbaar van de luzerne idd :')

Wat een vervelend nieuws Absolem... Maar wel een conclusie die ik kan volgen, het klinkt als een verstandig besluit. Hoe verdrietig ook. Ik neem daarbij gerust aan dat je al jouw opties hebt bekeken.

Voor degenen die het leuk vinden om eens kennis te maken tijdens de hengstenkeuring, wil ik ook best mijn 06 pb'en hoor, dan kunnen we appen tegen die tijd.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:33

_Jelske schreef:
Stephanie_86 schreef:

Mooi veulen hoor! Van wanneer is ze? Wie is de vader?

Als ik het vermoeden heb dat ik je herken Nynke, dan zal ik je aanspreken! :D Wel herkenbaar van de luzerne idd :')

Wat een vervelend nieuws Absolem... Maar wel een conclusie die ik kan volgen, het klinkt als een verstandig besluit. Hoe verdrietig ook. Ik neem daarbij gerust aan dat je al jouw opties hebt bekeken.

Voor degenen die het leuk vinden om eens kennis te maken tijdens de hengstenkeuring, wil ik ook best mijn 06 pb'en hoor, dan kunnen we appen tegen die tijd.

Ze is van 14 mei en een nane x hette.

Snap het verhaal van de stalling ook hoor wij zijn deze maand ook 20 omhoog gegaan. Zitten nu op 320 zonder binnenbak en luxe. Wel nieuwe paddocks op een stuk weide zodat ze in de winter ook naar buiten kunnen. Mijn stalling moet ook niet heel veel meer omhoog gaan. Maar wij hebben toekomst plannen om ze aan huis te houden.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:39

Oh, kijk! Leuk! Dan is ze precies een maand ouder dat Pit (die is van 15 juni).

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:43

_Jelske schreef:
Oh, kijk! Leuk! Dan is ze precies een maand ouder dat Pit (die is van 15 juni).

Leuk! Doet ie het goed?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:27

Tot zo ver wel, ondanks Jels d’r conditie :D
Ze had aanvankelijk x-benen voor en een stand die verder (in extreme gevallen) ook wel het ballerina-syndroom heet. Maar daar lijkt ze volkomen uit te groeien. De x-benen zijn inmiddels al geruime tijd verleden tijd.

Verder is ze voor de duvel niet bang. Ze gaat mee wandelen, loopt los over het terrein als ik Jels op de poetsplaats heb staan, je kunt haar heel gemakkelijk het halster om doen, ze komt als je haar roept en ook een regendeken is geen enkel probleem. Vast staan, voetje geven of een uurtje op stal (wel met de bovendeur dicht) gaat ook allemaal alsof ze het al jaren doet. B-)

Al houden we ons hart een beetje vast voor als ze straks 3/4 jaar oud is… :o

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:04

Absolem schreef:
Heb al een maand een advertentie voor stalling staan. Maar niemand reageert. De rek is er uit..

Je had toch een bijrijder? Kan die niet wat bijbetalen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:46

Nynkex01 schreef:
Absolem schreef:

Je had toch een bijrijder? Kan die niet wat bijbetalen?
de bijrijder die ik had voor 1x per maand nee.

En degene die zou komen vanaf deze maand gaat niet door.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:52

Wat zuur zeg!
Ik zou nog wel eens paarden willen leren beoordelen, en dan natuurlijk niet zoals op een keuring van een afstandje want dat kan ik niet zien, maar gewoon voor mezelf. wat is een goede bouw, hoe voelt dat, wat is een mooi hoofd, wat zijn kenmerken van het rastype en hoe voelt dat? Gangen kan ik natuurlijk niet beoordelen, behalve als ik er op zit misschien. Heb misschien 10 Friezen in mijn leven in handen gehad dus kan moeilijk vergelijken, zou dan al iemand moeten vinden met meerdere paarden die er veel verstand van heeft en dat leuk lijkt. Om mijn eigen paarden te kunnen beoordelen maar ook voor als ik ooit nog eens op zoek gaan naar een paard, of gewoon voor de lol

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 23:13

Absolem, wat ontzettend zuur zeg! Wat een rot besluit is dat.