[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:59

En die bij boeken leveren je dus niks op. Hengsten kunnen niet goed gekeurd worden en merries geen predicaten krijgen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:04

Merries kunnen toch gewoon ster worden met een bijboek en een prestatiepunt halen of sportpredicaat.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:14

Is dat zo? Dacht dat ze veulenboek moesten zijn om naar de keuring te mogen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:17

Ster kunnen ze volgens mij niet worden. Sport wel. Prestatie zal niet gebeuren want no way dat iemand tien nakomelingen uit een bijboek merrie fokt en die allemaal bij iemand te plaatsen krijgt die er mee de sport in gaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:45

Bijboek paarden kunnen gewoon ster worden en daar kun je gewoon IBOPs mee rijden en naar het Sportpredicaat rijden (overigens 3 nakomelingen voor Prestatiemerrie, geen 10).
Een bijboek merrie zou ook prima prestatie kunnen worden, waarom zou je daar niet mee gaan fokken als het een goed paard is? Hier onder een voorbeeld van een hengst met dekvergunning in Australië die dus meerdere Bijboek 1 ster nakomelingen heeft en 1 met een AA score.
Afbeelding

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:18

Maar wat is dan het idee van een gesloten stamboek?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:27

Naja, het moeten wel Friezen zijn, je kan niet met een KWPN’r fokken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:25

Spiergroei check :D

Afbeelding
Afbeelding

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:28

Nynke, het bijboek wil enkel zeggen dat de vader geen goedgekeurde hengst is. Wel een zuivere Fries. En deze kunnen gewoon voor de keuring worden aangeboden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:53

Jinthe1 schreef:
Nynke, het bijboek wil enkel zeggen dat de vader geen goedgekeurde hengst is. Wel een zuivere Fries. En deze kunnen gewoon voor de keuring worden aangeboden.

Of de moeder of beide.
Bijboek 1 is voor paarden waarvan zoals uit mijn printscreentje, het een vader betreft die wel een deklicentie gekregen heeft, maar niet officieel dekhengst is. Dat gebeurt alleen in het (verre?) buitenland. Bijboek 2 is voor alle andere vormen.

Zoals met de “niet-Rypkes” van een aantal jaar geleden, allemaal bijboek 2 paarden.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:56

Ja klopt. En dat kunnen evengoed goede paarden zijn :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:23

Absoluut! Lastiger alleen bijvoorbeeld met inteelt berekenen en de markertesten. Dus mocht je bedenken dat je met zo’n paard wilt fokken, dan wel even goed bekijken of dat goed matched.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:49

SunnyHorse schreef:
Hebben jullie de oproep van de fokkerijraad gezien? Heel goed dat de fokkerijraad echt actief opzoek gaat naar verbreden van de bloedlijnen. Hopelijk komt er nog meer vernieuwend beleid vanuit deze raad.
https://www.phryso.com/oproep-meld-ook- ... ichtiging/

Hier vanochtend nog een mooi ritje buiten gemaakt. Kan echt uuuuuuuuuren rond zwerven in het bos op dit soort paden. Kijkend door die mooie Friezen oortjes <3

Ik had de oproep inderdaad gezien; helaas is Tjitske merrie (had aanvankelijk gehoopt op een hengst. Maar ja, zoals dat wel vaker gaat bij mensen die minder met merries hebben dan met hengsten en op zoek gaan naar hun eigen paard, ben ook ik uiteindelijk aanbeland met twee merries. :D
Ik vind het een heel goed uitgangspunt, zat er bovendien aan te komen als je het mij vraagt.

Heerlijke foto van de buitenrit btw! Ik moet nog even geduld hebben voor die ritten, maar ik ben daar ook altijd enorm fan van.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de fotoshoot Dennenboom. *\o/*

Absolem schreef:

Hele vooruitgang :j Ziet er goed uit!

We hebben hier een bewogen weekend achter de rug (althans, tot nu toe). Sinds donderdag is Jelske kreupel, vrijdag bleken haar koorholten ineens warm (evenals hier en daar een stukje kroonrand). Vrijdag was het weer hier goed genoeg om Jels haar benen even te wassen. Nadien met de föhn haar benen droog gemaakt en de sokken afgeschoren. |( Ik vond het verschrikkelijk, zonder grappen. (Jels was overigens wel super braaf waar ik dan weer ontzettend veel waardering voor heb.

Wat daaronder vandaan kwam verdient ook geen schoonheidsprijs...

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan is er nog de situatie hoef-rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veearts erbij geweest en ze heeft in drie voeten ontstekingen. Mok, mijt, the whole shabang. Dus we gaan nu behandelen met sebacyl en ze heeft AB gekregen voor de komende twee weken - wat nog niet eenvoudig/zonder risico is gezien haar staat en het feit dat ze nog lacteert. En dan maar even aanzien. Wat er precies gaande is met haar rechterhoef is nog niet helemaal duidelijk, maar dat het afwijkend is, staat buiten kijf.

Ik merk dat ik moeite heb met het veranderen van mijn mindset. Ik zat met mijn hoofd vol in het opbouwen, trainen oppakken, gymnastiseren zodat ze beter en fijner in haar lijf kwam te zitten. We moeten nu eerst even een pas op de plaats maken en dan weer even zien.

Ze heeft in het jaar voor ze bij ons kwam waarschijnlijk zoveel voor de kiezen gehad en een dusdanig gebrek aan passende verzorging dat alle ellende er nu zo'n beetje uitkomt. Ik ben er alles behalve blij mee natuurlijk, maar dan hebben we het maar gehad denk ik.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:56

_Jelske schreef:
SunnyHorse schreef:
Hebben jullie de oproep van de fokkerijraad gezien? Heel goed dat de fokkerijraad echt actief opzoek gaat naar verbreden van de bloedlijnen. Hopelijk komt er nog meer vernieuwend beleid vanuit deze raad.
https://www.phryso.com/oproep-meld-ook- ... ichtiging/

Hier vanochtend nog een mooi ritje buiten gemaakt. Kan echt uuuuuuuuuren rond zwerven in het bos op dit soort paden. Kijkend door die mooie Friezen oortjes <3

Ik had de oproep inderdaad gezien; helaas is Tjitske merrie (had aanvankelijk gehoopt op een hengst. Maar ja, zoals dat wel vaker gaat bij mensen die minder met merries hebben dan met hengsten en op zoek gaan naar hun eigen paard, ben ook ik uiteindelijk aanbeland met twee merries. :D
Ik vind het een heel goed uitgangspunt, zat er bovendien aan te komen als je het mij vraagt.

Heerlijke foto van de buitenrit btw! Ik moet nog even geduld hebben voor die ritten, maar ik ben daar ook altijd enorm fan van.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de fotoshoot Dennenboom. *\o/*

Absolem schreef:

Hele vooruitgang :j Ziet er goed uit!

We hebben hier een bewogen weekend achter de rug (althans, tot nu toe). Sinds donderdag is Jelske kreupel, vrijdag bleken haar koorholten ineens warm (evenals hier en daar een stukje kroonrand). Vrijdag was het weer hier goed genoeg om Jels haar benen even te wassen. Nadien met de föhn haar benen droog gemaakt en de sokken afgeschoren. |( Ik vond het verschrikkelijk, zonder grappen. (Jels was overigens wel super braaf waar ik dan weer ontzettend veel waardering voor heb.

Wat daaronder vandaan kwam verdient ook geen schoonheidsprijs...

Voor:
[ Afbeelding ]

Na:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En dan is er nog de situatie hoef-rechtsachter:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Veearts erbij geweest en ze heeft in drie voeten ontstekingen. Mok, mijt, the whole shabang. Dus we gaan nu behandelen met sebacyl en ze heeft AB gekregen voor de komende twee weken - wat nog niet eenvoudig/zonder risico is gezien haar staat en het feit dat ze nog lacteert. En dan maar even aanzien. Wat er precies gaande is met haar rechterhoef is nog niet helemaal duidelijk, maar dat het afwijkend is, staat buiten kijf.

Ik merk dat ik moeite heb met het veranderen van mijn mindset. Ik zat met mijn hoofd vol in het opbouwen, trainen oppakken, gymnastiseren zodat ze beter en fijner in haar lijf kwam te zitten. We moeten nu eerst even een pas op de plaats maken en dan weer even zien.

Ze heeft in het jaar voor ze bij ons kwam waarschijnlijk zoveel voor de kiezen gehad en een dusdanig gebrek aan passende verzorging dat alle ellende er nu zo'n beetje uitkomt. Ik ben er alles behalve blij mee natuurlijk, maar dan hebben we het maar gehad denk ik.

:oo :oo die hele hoefas is veranderd. Die heeft gewoon bevangen gestaan.

Hemeltje lief. Sterkte er mee.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:01

Thanks. Het is ook echt even iets om te verwerken hoor.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 13:01

Oef dat ziet er niet goed uit Jelske , hopelijk knapt ze snel op :knuffel:

Hier nog wat in dubio met mijn merrie. Ze is mei uitgerekend, was haar weer wat aan het oppakken maar is toch lastig met een baby en bedrijf thuis. Wil graag weten of ze braaf is onder het zadel omdat ze misschien te koop komt afhankelijk van of ze braaf is of niet. Maar ze begint al een buikje te krijgen en moet natuurlijk nog conditie op bouwen weer..

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 14:35

Och arm beest!!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:37

Nu al een buikje Dennenboom? Dat is wel vroeg?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:56

Sanet schreef:
Nu al een buikje Dennenboom? Dat is wel vroeg?

Ja dat klopt. Vorig jaar had ze dat ook wel een beetje en toen merkte je ook echt dat het zadel niet meer lekker lag. Ze is daarnaast ook niet mager hoor :+

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:44

_Jelske schreef:
Thanks. Het is ook echt even iets om te verwerken hoor.

Toch ondanks de pijn zou ik haar niet stil zetten en iedere dag een paard keer stappen aan de hand of in de molen op het harde .

Juist vanwege die ontstekingen. Het lichaam moet die zooi kunnen afvoeren en vers bloed zsm aanvoeren.

Daar heb je het hoef mechanisme voor nodig.

Die bolle van mij stond afgelopen winter ook met een einshuss en 40 graden koorts. Wat een ellende was dat. Ik kreeg het been dun door meerdere keren per dag te gaan stapen

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:24

Ze loopt de hele dag/nacht door, ze staat immers 24/7 buiten en het is er eentje die alles altijd in de gaten houdt. Daarnaast komt ze sowieso iedere dag een poosje van de weide om wat te rommelen enzo. Meestal loopt ze achter mijn vriend aan terwijl die allerhande klusjes doet op het erf. Vandaag vond hij dat overigens wel “handig”. Er lag overal zwervend plastic van de baaltjes en die ging hij over Jels heen, scheelde hem weer lopen. :Y)

Maar goed, werkelijk stil staat ze nooit. In stap loopt ze overigens wel rad…

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:57

Haha wat stoer van haar, met plastic over zich heen lopen

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 00:09

Jelske, Ai! Dat is echt balen. Snap dat je dit even moet verwerken. Maar gelukkig heb je een plan met de dierenarts gemaakt. Hopelijk pakt ze dat gauw op. En zeker lekker met haar bezig blijven hoor!

Dennenboom, tijd is lastig hè?! Gezin, huishouden werk…. Schiet paardrijden erbij in. Mijn merrie is april uitgerekend, en ondanks veulen aan de voet zijn we weer flink actief na een half jaar stil staan. Qua dracht en met een nette opbouw van training zou het voor de merrie volgens mij wel moeten kunnen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:54

Nynkex01 schreef:
Haha wat stoer van haar, met plastic over zich heen lopen

Ik zie nu pas jouw onderschrift en - begrijp mij niet verkeerd - ik vind dat eigenlijk ontzettend interessant. Ik ga je even volgen op insta. Als ik zo vrij mag zijn, kun je misschien iets meer vertellen over hoe het paardrijden in zijn werk gaat als de ruiter blind is? Hoe weet jij bijvoorbeeld dat het einde van de bak eraan zit te komen?

Gisteren Jels in de Sebacil gezet - wat een bende is dat. Toen ik het flesje open maakte kwam die lucht mij direct tegemoet zetten. Ik heb het nu met een spons gedaan, maar ik denk dat als ik het volgende week moet herhalen, ik haar voeten iig gewoon in zo'n emmer zet. Veel makkelijker en dan weet ik ten minste zeker dat de "hot spots" goed doordrenkt zijn.

Ik zie dat er Dennenboom en Synnyhorse bezig zijn met het (onderwerp) trainen van een drachtige merrie. Ik kan inmiddels uit eigen ervaring stellen dat het de merrie énorm helpt als ze basisconditie heeft. Al is het maar aan de hand van licht longeerwerk. Mijn merrie stond al veel te lang stil, had geen bespiering, geen conditie en dat heeft de zaak nu gewoon écht niet geholpen. Nu telt bij Jels ook heel zwaar mee dat ze naar verwachting gewoon onvoldoende ondersteund werd in haar voedingsbehoefte, maar toch.

Overigens: als ik wel met Jels werk/in de weer ben staat Pit gewoon op stal, of op de weide met de shetlander die normaliter in de weide naast haar staat. Works like a charm :o

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:30