[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:37

Dennenboom schreef:
Ja ze denken inderdaad dat het met de groei te maken heeft. Ze vonden haar wel erg groot voor een friese jaarling. Dus heeft tijd nodig om sterker te worden. Maar wel fijn dat ze op de foto's goed is, maar als ze haar dan longeren dan denk je echt 'toe nou even'. :')

Pff wat vervelend Absolem. Enig idee hoe dat is gekomen?

Ik gok dat het gebeurd is met spelen op de wei gisteren. Ik kon vanochtend zijn halster uit de wei gaan vissen namelijk.

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:33

Oei dan heb je zomaar iets!
Beterschap voor beide.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:15

SunnyHorse schreef:
Jekske, ja joh! Werkt aanstekelijk hè? Ben ook bij CO geweest en ik kom altijd heel enthousiast over fokken en mennen terug. Gisteren gelijk weer fanatiek met menles.

En heb je eerst de cursus beoordelen gedaan? Wil je graag als de kans zich voordoet ook gaan jureren?

Nee nog niet aan toegekomen, maar ik weet hem wel te vinden en ik ben zeker van plan daar eens goed voor te gaan zitten!

Jinthe1 schreef:
Jelske, leuk dat je er wat van opgestoken hebt. Misschien ook leuk dat je de Ibop terug kunt kijken via de link zodat je goed kunt zien hoe het werkt?

Onze merrie die drachtig was van Auwert is helaas niet meer drachtig. Ze is ster geworden dit seizoen en wordt nu voor de wagen beleerd. Wellicht dat ik haar ook onder het zadel ga beleren en dan in het voorjaar misschien ook een ibop. Nog even over denken :+

Daar besteed ik momenteel bijna al mijn reistijd in de trein aan :o Vooral als ik de uitslagen erbij kan vinden vind ik het namelijk interessant. Steek ik veel van op.

Wel vervelend dat de merrie haar veulen is verloren. Was ze al lang drachtig?

Absolem schreef:
Zo'n goedkope dierentondeus van 21 euro met een keramisch mes erop. Ik koop elk jaar een nieuwe. Twee keer per jaar als ik slordig ben en 'm heb laten vallen(vinden ze niet zo leuk) . Benen goed schoon houden en dan scheert ie er relatief makkelijk doorheen. Ik gebruik ze omdat ze enorm stil zijn.

Na een jaar zijn ze meestal wel op. Maar goed ze kosten geen drol en zijn draadloos. Bestel ze bij bol.com

https://www.bol.com/nl/nl/p/byer-profes ... re_pdp_www

Ik vind dit bijzonder interessant momenteel. Gisteren was de veearts weer geweest. Vooral om even e.e.a. te overleggen. Maar we gaan Jels toch behandelen voor mijt en het is gewoon het handigst om dat te doen nadat de sokken zijn gekortwiekt. Doet zeer aan mijn ziel om het te schrijven maar ik ga het gewoon doen vrees ik.

princequillo schreef:
Zijn er nog Bokkers die naar de strandrit gaan? :)

Dit staat ook nog eens op mijn wensenlijst, maar mijn merrie is no where near een geschikte conditie voor het rijden, laat staat een strandrit. En dan is er nog het detail dat ik nog geen zadel heb (mede om haar tegen mijzelf in bescherming te nemen en niet in de verleiding te komen). Ga jij? Ik overweeg nog wel om te gaan kijken.

Getty_Maan schreef:
Als je de mogelijkheid hebt om naar het bos te gaan absolem, daar eens een mooi galoppad zoeken.

Die van mij die heeft een paar galopsprongen nodig en dan heeft ze in de gaten dat ze hard mag, nou echt dan komt er toch een snelle galop en houdt ze het nog lang vol ook. Geweldig vind ze dat.

Leuk hè Jelske, enthousiast worden van zo'n keuring. Dan is het toch wel leuk om het met je eigen paard te gaan doen.

Herken alleen het fokken niet, ik zie een veulen alleen maar als last op mijn training. :o

Ik ga niet naar de strandrit, mij te massaal. Ga veel liever in een klein groepje.

Elke zomer komt Udo de Haan menles geven op de locatie van de overburen, waar ik altijd in de bak rijd.
De eigenaar van Hiske heeft een paar keer meegedaan, maar heeft de ambitie niet meer (is begin 70).

Nu mocht ik vanavond de les rijden en zat de eigenaar ernaast.
Nou dat smaakt naar meer, was erg leuk en leerzaam om te doen en Udo kennen we natuurlijk allemaal. Dat is een echte topper.

Geeft ook heel fijn les.

Staat AB-SO-LUUT nog op mijn wensenlijstje. Jels is beleerd voor de wagen en we hebben een leuk licht wagentje op stal staan en kilometers meeroutes over de Veluwe, dus dat lijkt mij zó enig! Dat lessen klinkt ook echt gaaf btw!

@Dennenboom: schiet lekker op dus -O-

@Absolem: ik vrees dat ik toch had gekeken zodra ik de schrik te boven was. Maar ik kan mij voorstellen dat jij je een ongeluk bent geschrokken! Gelukkig is de schade betrekkelijk.

Hier dus weer de VA op bezoek gehad. Te meer omdat ik de merrie natuurlijk in abominabele staat heb opgehaald bij de vorige eigenaar. Af en toe maak ik dan een afspraak en dan heb ik een lijstje met dingen die ik even wil doornemen om alles weer scherp te stellen.
Zo had Jels toen we ze hebben opgehaald bijzonder droge huid op haar benen (met name de binnenkant). We zijn bij de meest milde aanpak begonnen, zoals een keertje goed wassen met een goede conditioner, later nog babyolie en huidolie geprobeerd. Niets hielp. Oude mokplekken trekken wel langzaam weg. Maar we gaan nu toch behandelen met Sebasyl.
Dan hebben we het nog gehad over de stand van de voorbenen van Pit. Aanvankelijk waren het x-benen die ze niet goed wilde strekken. De x-stand is ze uitgegroeid en nadat de hoefsmid haar aan de voorkant iets achterover heeft gezet eind augustus is het alweer een heel eind bijgetrokken. VA denkt dat als we het zo blijven behandelen en de volgende keer weer iets verder achterover zetten en haar vooral de ruimte geven om goed sterk te groeien, ze er naar alle waarschijnlijkheid uit zal groeien zonder medische ingrepen (bij erge gevallen snijden ze de pezen door).
Pit heeft haar eerste normenbesmetting te pakken. Gezien het feit ze precies drie maanden oud is, viel dat misschien te verwachten. Ontwormen geeft ze gelukkig niks om. Mijn kleine dappere propje :+:
Verder is de voedingsbehoefte van Jels weer wat veranderd en gaan we het voerbeleid weer bijstellen. Dit is nog een hele puzzel.

Bij de vorige eigenaar stond ze ook 24/7 buiten, wellicht op een iets betere weide dan wij hebben, maar het ontloopt elkaar niet zo hard. Verde heeft ze tijdens de dracht/na de worp 5kg Cavalor Probreedmix gekregen, een soort muesli met een klein beetje korrel erdoor. Maar daar blijkt bijna geen voedingswaarde aan te zitten dus ik denk dat het er mede debet aan is dat ze zo vermagerd is.
Tegenwoordig krijgt ze 2 maal daags 3kg merriebrok van Havens, 1,5kg Cavalor, lijnzaad en biotine. Ze krijgt verder onbeperkt goede kwaliteit hooi.
Nu willen we toe naar 2 maal daags 3kg merriebrok, 1,5kg Vitalbix Grow&Breed (ook een soort muesli maar dan met veel betere voedingswaarde en veel meer vitaminen en mineralen in hogere concentraties). Dan 's middags nog 1kg slobber aangevuld met 1,5kg lavalor als aanvulling. VA vond dit geen gek idee, dus we gaan nu langzaam ombouwen en zien hoe het uitpakt.

Verder loopt Jels niet helemaal lekker. Stap is ze rad. Galop ook. Al vind ze de linkergalop niet makkelijk. Soms moet je meerdere keren aanspringen voor ze hem te pakken heeft. Sowieso heeft ze nog veel gang nodig om de galop vol te houden - geeft ook een aardig beeld van hoe verzwakt ze is geweest en hoe weinig bespiering er momenteel op zit. Maar als je haar laat aandraven klopt de cadans van haar hoofd niet en als ze rechtsachter neerzet is dat met een grote *plof*. Hier haal ik uit dat ze links niet zo goed wil belasten of niet wil dragen. Afgesproken met de VA om de komende dagen even wat kalmer aan te doen, maar wel in stap aan de hand aan rechtrichting te doen, om te bezien of het wellicht gewoon in een stukje scheefheid zit.

Dus gisteren voor het eerst sinds wij haar hebben aan de hand gewerkt en BOY wat werkt ze fijn! En hoe verleidelijk is het dan om er toch op te klimmen (niet gedaan natuurlijk, maar mijn hart sloeg wel over). Werken aan de hand is ze duidelijk niet gewend, maar we zijn gisteren zover gekomen als schakelen tussen linker- en rechterstelling en stukjes schouder binnen. Braaf merriebeest :+: :+:

En Pit was gisteren precies 100 dagen!
Foto van dag 0:
Afbeelding

Foto van dag 100:
Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:56

Probleem is voornamelijk dat hij ook weinig pupil reactie had. Als het alleen een beetje verdikking was door een wondje.. Naja a la. Maar ik kon geen trauma van buitenaf vinden en dan in combinatie met die pupil die slecht reageerde. Ik vertrouwde het voor geen kwartje.

Uveitis heeft bijna dezelfde symptomen namelijk. En als je dan drie dagen gaat wachten lijd niet alleen je paard ondraaglijke pijn maar beschadigd het oog ook permanent. Ik bel niet snel de dierenarts maar als ik zo een situatie aantref dan bel ik wel.. zeker zo vlak voor het weekend. :=

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:25

Knappe samenvatting Jelske! Wat vervelend dat je zo moet zoeken in het juiste evenwicht in voer en dat ze niet helemaal goed loopt. Hopelijk krijg je het weer op de rit. Ik vind 2x drie kilo veel maar jullie zullen zelf het beste zien wat goed voor haar is. Succes!
Als het goed is kun je na iedere rit van de ibop de uitslag horen. Natuurlijk blijft het een momentopname dus het is niet alleszeggend.

Absolem, beterschap voor je paard! Niet leuk om hem zo aan te treffen :(:)

Al vijf hengsten naar huis vanuit het CO. Benieuwd hoeveel er dit jaar over zullen blijven. Jammer dat er tussentijds niet wat beeldmateriaal te zien is haha:Y)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:44

Jinthe1 schreef:
Knappe samenvatting Jelske! Wat vervelend dat je zo moet zoeken in het juiste evenwicht in voer en dat ze niet helemaal goed loopt. Hopelijk krijg je het weer op de rit. Ik vind 2x drie kilo veel maar jullie zullen zelf het beste zien wat goed voor haar is. Succes!
Als het goed is kun je na iedere rit van de ibop de uitslag horen. Natuurlijk blijft het een momentopname dus het is niet alleszeggend.

Al vijf hengsten naar huis vanuit het CO. Benieuwd hoeveel er dit jaar over zullen blijven. Jammer dat er tussentijds niet wat beeldmateriaal te zien is haha:Y)

Ja en dan ook de laagst verwante ook nog volgens mij. Ze zitten nog steeds onder de duim bij de hoge heren die jury.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:45

Oh nee, daar ben ik het niet mee eens. Deze jury keurt zelf en er wordt niets door iemand opgedragen. Zij kiezen de hengsten echt zelf. Die eruit zijn mogen volgend jaar terug dus wat dat betreft krijgen die hengsten gewoon de kans. Als ze er geen vertrouwen in hadden dan hadden ze de kans niet nogmaals gekregen. Overigens vind ik dat vele roepen over het lage verwantschap. Ik heb een tijd geleden alle laagverwante hengsten op een rijtje gezet en het aantal dekkingen per jaargang. Mag jij eens raden welke hengsten het minst werden gebruikt....dat waren de laag verwante. Nu zal dat anders worden omdat vele iets hebben horen roepen maar echt, we hebben altijd al laagverwante hengsten in het stamboek gehad. Waarom werden die dan niet veel gebruikt?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:11

Jinthe1 schreef:
Oh nee, daar ben ik het niet mee eens. Deze jury keurt zelf en er wordt niets door iemand opgedragen. Zij kiezen de hengsten echt zelf. Die eruit zijn mogen volgend jaar terug dus wat dat betreft krijgen die hengsten gewoon de kans. Als ze er geen vertrouwen in hadden dan hadden ze de kans niet nogmaals gekregen. Overigens vind ik dat vele roepen over het lage verwantschap. Ik heb een tijd geleden alle laagverwante hengsten op een rijtje gezet en het aantal dekkingen per jaargang. Mag jij eens raden welke hengsten het minst werden gebruikt....dat waren de laag verwante. Nu zal dat anders worden omdat vele iets hebben horen roepen maar echt, we hebben altijd al laagverwante hengsten in het stamboek gehad. Waarom werden die dan niet veel gebruikt?

Omdat die spectaculair genoeg liepen en ook zo fokten. De eisen zijn zo belachelijk hoog gesteld. Het gaat lang niet meer om ras behoud bij het stamboek.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:17

Absolem schreef:
Probleem is voornamelijk dat hij ook weinig pupil reactie had. Als het alleen een beetje verdikking was door een wondje.. Naja a la. Maar ik kon geen trauma van buitenaf vinden en dan in combinatie met die pupil die slecht reageerde. Ik vertrouwde het voor geen kwartje.

Uveitis heeft bijna dezelfde symptomen namelijk. En als je dan drie dagen gaat wachten lijd niet alleen je paard ondraaglijke pijn maar beschadigd het oog ook permanent. Ik bel niet snel de dierenarts maar als ik zo een situatie aantref dan bel ik wel.. zeker zo vlak voor het weekend. :=

Begrijpelijk idd.

Jinthe1 schreef:

Het is ook veel, zeker vergeleken met wat doorgaans onder normale omstandigheden gevoerd wordt. Maar ze heeft het nodig. Ze is sowieso een paard wat minder makkelijk gewicht aanzet en bovendien is ze echt enorm schraal. Dat i.c.m. lacteren en een beetje grondwerk, wat ze ook écht nodig heeft, maakt dat haar behoefte gewoon enorm is.

Las trouwens inderdaad gisteren ook dat ze al vijf naar huis hebben gestuurd, maar ik had mij nog niet zo goed verdiept welke hengsten waren geselecteerd en welke er dan nu naar huis zijn. Begreep wel dat er eentje is die op eigen kosten verder gaat met het traject.

Jinthe1 schreef:

Hier ben ik het overigens in bijna alle opzichten mee eens. Er is een reden dat bepaalde bloedlijnen weinig of niet worden gebruikt. Vaak zien mensen daar niet voldoende kwaliteit in. Bovendien kunnen we met z'n allen wel heel hard gaan fokken met die paar laagverwante lijnen die er zijn maar dan zijn die binnen no time ook waardeloos omdat ze in alle bloedlijnen voorkomen. In mijn optiek moet je gewoon heel bewust omgaan met de beschikbare hengsten en over de breedte van het ras fokken. En dan over de verschillende generaties zorgen dat het verwantschap omlaag gaat.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:51

Absolem schreef:
Jinthe1 schreef:

Omdat die spectaculair genoeg liepen en ook zo fokten. De eisen zijn zo belachelijk hoog gesteld. Het gaat lang niet meer om ras behoud bij het stamboek.

Bedoel je dat ze niet veel gebruikt werden omdat ze niet spectaculair genoeg liepen denk ik dan? En hoe een paard fokt is pas bekend nadat de nakomelingen beoordeeld zijn. Zolang mensen zelf kiezen voor een beter bewegend paard dan het verwantschap kun je niet de schuld leggen bij het stamboek. Immers heeft de fokker altijd zelf de keus.

Ik denk dat het bij het stamboek ook wel om het behouden van het ras gaat. Juist wel. Er is bijna geen enkel stamboek waar je al zoveel genetische informatie hebt. Natuurlijk is er nog veel werk maar denk dat mensen onderschatten hoeveel werk, kennis, tijd en geld gaat zitten in de onderzoeken. Daarbij blijven er ook mensen fokken die zich minder verdiepen en daardoor geen slimme keuzes maken. Maar die schuld ligt niet bij het stamboek. De informatie is toch voor iedereen inzichtelijk :Y)

Als het stamboek zou keuren aan de hand van het verwantschap dan zou er dus niet meer naar kwaliteit gekeken hoeven worden? Ik denk dat dat ook een stap achteruit zou zijn namelijk :+

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:41

Absolem schreef:
Jinthe1 schreef:

Ja en dan ook de laagst verwante ook nog volgens mij. Ze zitten nog steeds onder de duim bij de hoge heren die jury.

Welke hoge heren doel je op?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:12

Jinthe1 schreef:
Absolem schreef:

Bedoel je dat ze niet veel gebruikt werden omdat ze niet spectaculair genoeg liepen denk ik dan? En hoe een paard fokt is pas bekend nadat de nakomelingen beoordeeld zijn. Zolang mensen zelf kiezen voor een beter bewegend paard dan het verwantschap kun je niet de schuld leggen bij het stamboek. Immers heeft de fokker altijd zelf de keus.

Ik denk dat het bij het stamboek ook wel om het behouden van het ras gaat. Juist wel. Er is bijna geen enkel stamboek waar je al zoveel genetische informatie hebt. Natuurlijk is er nog veel werk maar denk dat mensen onderschatten hoeveel werk, kennis, tijd en geld gaat zitten in de onderzoeken. Daarbij blijven er ook mensen fokken die zich minder verdiepen en daardoor geen slimme keuzes maken. Maar die schuld ligt niet bij het stamboek. De informatie is toch voor iedereen inzichtelijk :Y)

Als het stamboek zou keuren aan de hand van het verwantschap dan zou er dus niet meer naar kwaliteit gekeken hoeven worden? Ik denk dat dat ook een stap achteruit zou zijn namelijk :+

Toevallig op de CK door Piet Bergsma toegelicht dat een laagverwante hengst juist eerder geselecteerd voor wordt voor de HK dan een hengst met hoge verwantschap, juist vanwege het feit dat het stamboek de gezondheidsdoelstellingen heeft toegevoegd aan het fokbeleid.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:27

Dat klopt Jelske, alleen moeten die laagverwante hengsten alsnog aan een bepaalde eisen voldoen. Het is niet dat er alleen naar verwantschap gekeken wordt tijdens het keuren. Het wordt meegenomen maar is niet de hoofdreden om een hengst goed te keuren.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:20

Jinthe1 schreef:
Dat klopt Jelske, alleen moeten die laagverwante hengsten alsnog aan een bepaalde eisen voldoen. Het is niet dat er alleen naar verwantschap gekeken wordt tijdens het keuren. Het wordt meegenomen maar is niet de hoofdreden om een hengst goed te keuren.

Ja, dat klopt. Maar wordt t paard geselecteerd, is het om te beginnen al geen slecht paard. En een beetje verscheidenheid in de breedte kan het ras imo best goed doen.

Want ondanks dat een paard wellicht geen topscore haalt, kan het bijvoorbeeld wellicht toch mijn merrie verbeteren. Één en één is immers zelden twee wanneer het op genetica aankomt.

- ik vind dit overigens een bijzonder interessante discussie

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:02

Dat is ook zo. Een dekhengst moet iets hebben in uiterste waardoor je hoopt dat hij dat zal doorgeven aan zijn nakomelingen. Het zal best eens voorkomen dat er hengsten naar huis worden gestuurd die echt wel meerwaarde hadden kunnen hebben in de fokkerij. Maar andersom zullen er ook hengsten worden goedgekeurd waarvan je achteraf denkt....MWh, de nakomelingen vallen wat tegen. Het blijft een gok.
De hengsten in de voorrijdagen en natuurlijk in het CK zijn zeker goede paarden, anders komen ze niet zover. En je ziet nu ook paarden die zich in de voorrijdagen mochten presenteren die nu top scoren in bijv. De Pavo cup.
Ach, er zullen ok dit jaar vast wel weer een aantal hengsten worden goedgekeurd, altijd een mooi moment <3

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:17

princequillo schreef:
Zijn er nog Bokkers die naar de strandrit gaan? :)

Ik wil m heel graag meerijden maar alledrie de dames waarmee ik de vorige rit meegereden heb hebben geen Fries meer :( dus mocht ik ergens bij aan kunnen sluiten zou dat top zijn.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:35

Yme 507 is helaas overleden ;( 7 jaar nog maar, vreselijk zo jong!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:32

Dennenboom schreef:
Yme 507 is helaas overleden ;( 7 jaar nog maar, vreselijk zo jong!

Zag het ja. Vind dat er wel weer bijzonder geheimzinnig word gedaan over de oorzaak. Slijtage door trauma in het verleden hadden ze moeten zien op de röntgenfoto's en dan had hij dus ook niet goedgekeurd mogen/kunnen worden. Hij was nog piepjong. Dat is niet iets wat in nog geen vier jaar opeens zodanig escaleert dat hij onbruikbaar is voor de dekdienst.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:36

Hij kan die blessure toch ook na goedkeuring gekregen hebben?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:49

Lijkt mij dat het na de goedkeuring is gebeurd. Ben zelf wel benieuwd wat er dan is gebeurd waardoor hij ingeslapen moest worden.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:58

Hij heeft als jong paard iets gehad/opgelooen wat er nu uit kwam. Ze hebben er alles aan gedaan maar als hij niet meer pijnvrij kan zijn dan is dit de meest eerlijke keuze, hoe triest ook. Het heeft niets met genetisch iets te maken dus ik denk dan, respecteer de communicatie vanuit de hengstenhoude/eigenaar.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:59

Is altijd jammer om afscheid te moeten nemen van een mooi paard. Blijft altijd gissen wat de werkelijke reden is. Maar linksom of rechtsom, als het niet goed is, dan is soms inslapen de betere keuze. Stel (wat echt niet zo hoeft te zijn) dat het echt stiekem wel iets genetisch is, dan is het ook goed dat ie uit de dekdienst is ipv doorfokken en verdoezelen. Want die zullen er ook vast wel zijn.

Hebben jullie de oproep van de fokkerijraad gezien? Heel goed dat de fokkerijraad echt actief opzoek gaat naar verbreden van de bloedlijnen. Hopelijk komt er nog meer vernieuwend beleid vanuit deze raad.
https://www.phryso.com/oproep-meld-ook- ... ichtiging/

Hier vanochtend nog een mooi ritje buiten gemaakt. Kan echt uuuuuuuuuren rond zwerven in het bos op dit soort paden. Kijkend door die mooie Friezen oortjes <3

Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:34

Heerlijk SunnyHorse! Genieten :D

Hier een fotoshoot gehad, erg benieuwd of er mooie foto's uit zijn gekomen. Kleine man werkte niet mee _O-

Ik las het ook van de fokkerijraad. Vind het een goed plan.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:52

Ik zou het een goede zaak vinden om het stamboek weer te openen net als vorige eeuw. Lever alles wat bij het rastype in de buurt komt maar aan voor de keuringen, röntgen keuren en genetisch onderzoeken, kan een Jury wel bepalen of het genoeg Fries is. Ken zoveel friezen die aan het ras type voldoen maar bijvoorbeeld niet een goedgekeurde vader hebben. Eeuwig zonde om die niet te gebruiken. Wat ze nu doen, laag verwante hengsten proberen goedkeuren zorgt niet voor een Bredero bloedspreiding, maar voor dat het minder smal wordt. Die hengsten komen ook ergens vandaan

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:40

Maar voor die paarden bestaat het bijboek. In bijboek 1 kun je paarden inschrijven die een vader hebben met een dekvergunning maar welke geen goedgekeurde stamboek hengst zijn. In bijboek twee kun je paarden inschrijven die geen goedgekeurde vader hebben of geen vader met een dekvergunning.
Ik vind laagverwant niet verkeerd maar voor mij is laagverwant niet per definitie gezond. Want dat weet je alsnog nog niet. Het biedt alleen meer mogelijkheden in de fokkerij.