[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:22

sannahtris schreef:
Dennenboom schreef:
Sannahtris: Oh oke, ook nog zoekende dus. Die jeuk is niks aan, zo sneu voor ze. Hopelijk geen zomereczeem

Jaa is zoeken naar speld in de hooiberg…

Vader Jehannes toch?

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:51

Jaa is zoeken naar speld in de hooiberg…[/quote]

Vader Jehannes toch?[/quote]

Klopt is daar wat meer over bekend?

Absolem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:14

Heb je het geprobeerd met je buitenteugel nynke?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:05

Absolem schreef:
Heb je het geprobeerd met je buitenteugel nynke?

Ik rijd sowieso op mijn buitenteugel, maar…. ik had dinsdag les en de oplossing zit hem in iets verlicht gaan zitten aan het begin. Dan laat ze in het begin gelijk makkelijker haar rug los. Dus voor wie er nog iets aan heeft :)

Paradise123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:26

Ben zelf ook helemaal verliefd op de Fries. Alleen die weke rug... Ik ben zelf wat voller, en dan is een Fries niet ideaal.
Maar wat een prachtige paarden zie ik voorbij komen zeg!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:58

Paradise123 schreef:
Ben zelf ook helemaal verliefd op de Fries. Alleen die weke rug... Ik ben zelf wat voller, en dan is een Fries niet ideaal.

:') die weke rug is allang geen standaard meer.

Er zijn meer dan genoeg friezen die gewoon een rechte rug hebben. De Hengstenkeuring jury schrijft een hengst ook af als de rug hen niet bevalt

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:04

Eens, de weke rug is inmiddels niet het grootste probleem van het ras.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:08

Geen last van weke rug paarden hoor :D

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:22

Hier ook een merrie met beste rug

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:05

Ik dacht ik ga vandaag het gaspedaal eens opentrekken en in de verlichte zit rijden... kijken of ik hem iets sneller kan laten galloperen. Maar ondanks dat het er mega snel uit ziet...
Afbeelding
Was hij totaal unphased en bleef het bij een simpel handgalopje.. :')

Afbeelding wel een lekkere training gehad verder. Hij klikt er tegenwoordig na vijf minuten in. En dat is zoveel fijner rijden :D kan die eindelijk dikke billen en een dikke nek erop trainen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:25

Wat fijn dat het zo goed gaat! Ilse krijgt ook al een lekkere nek en kont, maar staat helaas komend half jaar stil vanwege natte bak. Was van plan om een pensionstal met binnenbak te zoeken om haar neer te zetten, maar ben wel heel tevreden over hoe ze het de afgelopen maanden heeft gedaan en ze is natuurlijk pas net naar mij toe verhuisd. Dus wil haar de stress van weer verhuizen besparen, ga haar lekker thuis houden en grondwerk doen. Ik rijd nog wel een paard bij voor iemand die wel een binnenbak heeft, dus daar ga ik komende maanden wat wedstrijden mee rijden

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:12

Absolem schreef:
Sokken afscheren op een pluk op de kogel na dan... kootholte dus ook leeg scheren.. en in de winter drie maal in de week in de biotex in een emmer zetten voor tien min als ze mok hebben. En dan een laag uiercreme erop.

Welk apparaat gebruik jij hierbij als ik vragen mag?
Paradise123 schreef:

Uh, mijn merrie is uit 2003 en heeft alles behalve een weke rug :Y)
Fokdoel van het friese paard is de afgelopen decenia daarbij ook enorm bijgesteld. Sterke bovenlijn, sterk achterbeen en goede rug/bouw is tegenwoordig de norm.

Ziet er goed uit Absolem! Sowieso een mooi dier om te zien.

Hier weer terug van een poosje afwezigheid. Afgelopen weekend op uitnodiging van het kfps naar Harich afgereisd om de CK eens bij te wonen. Veel interessante praatjes bijgewoond over tal van onderwerpen en een aantal keren meegelopen met schaduwjureringen. Super veel van opgestoken, zowel in het algemeen als over mijn eigen merries.

Zo was ik aanvankelijk niet echt zo druk met predicaten en fokken maar merk toch dat het aanstekelijk werkt. Zo heeft Jels nooit een IBOP gelopen en de doelstelling sluit naadloos aan op haar training van dit moment. Ze heeft immers ruim 7 maanden stil gestaan en daarvoor hoogstens 2-3 maanden heel licht gewerkt. Dus nu vooral bezig met het basis werk, ontspanning, losgelatenheid, schakelen. Dus vermoed dat ik komend jaar misschien toch nog eens wat ervaring op wil doen door met haar de IBOP te doen.

Verder ook nooit zo ambitieus geweest om nog eens te willen fokken, maar toch interessante ideeën op gedaan en speel nu toch eens met de gedachte voor 2024/2025. :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:18

Nynke, leuk dat je ook met een ander paard ervaring op kunt doen. En wat lief dat je de verhuisstress voor je eigen paard wil besparen.

Jekske, ja joh! Werkt aanstekelijk hè? Ben ook bij CO geweest en ik kom altijd heel enthousiast over fokken en mennen terug. Gisteren gelijk weer fanatiek met menles.

En heb je eerst de cursus beoordelen gedaan? Wil je graag als de kans zich voordoet ook gaan jureren?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:39

Ik kom ook weer eens kijken :)

Welkom aan de nieuwe!

Absolem, fijn dat je zo geniet van je paard. Daar hebben we ze toch voor!

Ik ben ook op de CK geweest. Kwam pas net na de prijsuitreiking van de Pavo van vrijdag. Jammer want had er een aantal in het echt willen zien maar dat was niet haalbaar met mijn werk. Ik vond enkele model merries wat tegenvallen eerlijk gezegd. Maar het is gaaf om zoveel beste merries te kunnen bekijken op zo'n dag +:)+

Jelske, leuk dat je er wat van opgestoken hebt. Misschien ook leuk dat je de Ibop terug kunt kijken via de link zodat je goed kunt zien hoe het werkt?

Onze merrie die drachtig was van Auwert is helaas niet meer drachtig. Ze is ster geworden dit seizoen en wordt nu voor de wagen beleerd. Wellicht dat ik haar ook onder het zadel ga beleren en dan in het voorjaar misschien ook een ibop. Nog even over denken :+

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:42

_Jelske schreef:
Absolem schreef:
Sokken afscheren op een pluk op de kogel na dan... kootholte dus ook leeg scheren.. en in de winter drie maal in de week in de biotex in een emmer zetten voor tien min als ze mok hebben. En dan een laag uiercreme erop.

Welk apparaat gebruik jij hierbij als ik vragen mag?

Paradise123 schreef:

Uh, mijn merrie is uit 2003 en heeft alles behalve een weke rug :Y)
Fokdoel van het friese paard is de afgelopen decenia daarbij ook enorm bijgesteld. Sterke bovenlijn, sterk achterbeen en goede rug/bouw is tegenwoordig de norm.

Ziet er goed uit Absolem! Sowieso een mooi dier om te zien.

Hier weer terug van een poosje afwezigheid. Afgelopen weekend op uitnodiging van het kfps naar Harich afgereisd om de CK eens bij te wonen. Veel interessante praatjes bijgewoond over tal van onderwerpen en een aantal keren meegelopen met schaduwjureringen. Super veel van opgestoken, zowel in het algemeen als over mijn eigen merries.

Zo was ik aanvankelijk niet echt zo druk met predicaten en fokken maar merk toch dat het aanstekelijk werkt. Zo heeft Jels nooit een IBOP gelopen en de doelstelling sluit naadloos aan op haar training van dit moment. Ze heeft immers ruim 7 maanden stil gestaan en daarvoor hoogstens 2-3 maanden heel licht gewerkt. Dus nu vooral bezig met het basis werk, ontspanning, losgelatenheid, schakelen. Dus vermoed dat ik komend jaar misschien toch nog eens wat ervaring op wil doen door met haar de IBOP te doen.

Verder ook nooit zo ambitieus geweest om nog eens te willen fokken, maar toch interessante ideeën op gedaan en speel nu toch eens met de gedachte voor 2024/2025. :')

Zo'n goedkope dierentondeus van 21 euro met een keramisch mes erop. Ik koop elk jaar een nieuwe. Twee keer per jaar als ik slordig ben en 'm heb laten vallen(vinden ze niet zo leuk) . Benen goed schoon houden en dan scheert ie er relatief makkelijk doorheen. Ik gebruik ze omdat ze enorm stil zijn.

Na een jaar zijn ze meestal wel op. Maar goed ze kosten geen drol en zijn draadloos. Bestel ze bij bol.com

https://www.bol.com/nl/nl/p/byer-profes ... re_pdp_www

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:02

Zijn er nog Bokkers die naar de strandrit gaan? :)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:47

Als je de mogelijkheid hebt om naar het bos te gaan absolem, daar eens een mooi galoppad zoeken.

Die van mij die heeft een paar galopsprongen nodig en dan heeft ze in de gaten dat ze hard mag, nou echt dan komt er toch een snelle galop en houdt ze het nog lang vol ook. Geweldig vind ze dat.

Leuk hè Jelske, enthousiast worden van zo'n keuring. Dan is het toch wel leuk om het met je eigen paard te gaan doen.

Herken alleen het fokken niet, ik zie een veulen alleen maar als last op mijn training. :o

Ik ga niet naar de strandrit, mij te massaal. Ga veel liever in een klein groepje.

Elke zomer komt Udo de Haan menles geven op de locatie van de overburen, waar ik altijd in de bak rijd.
De eigenaar van Hiske heeft een paar keer meegedaan, maar heeft de ambitie niet meer (is begin 70).

Nu mocht ik vanavond de les rijden en zat de eigenaar ernaast.
Nou dat smaakt naar meer, was erg leuk en leerzaam om te doen en Udo kennen we natuurlijk allemaal. Dat is een echte topper.

Geeft ook heel fijn les.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 00:34

Dat klinkt leuk! Ik vind mennen eng haha, maar als je een beetje een braaf paard hebt wel super leuk.
Ik ga niet naar de strandrit, durf niet te garanderen dat mijn vierjarige braaf is dan

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:29

Hier ook niet naar de strandrit. Vind het ook te massaal en door 'een fout' van een ander kun je veel risico lopen. Ik ga dan liever in een klein groepje ;)

Wat leuk zo'n les van Udo. Onze merrie wordt nu ook beleerd het Zwarte Paert. Het is een heethoofd en schijnt zich niet makkelijk te geven. Maar hopelijk valt het kwartje toch een keer :=
Zo niet dan ga ik geen risico nemen en dan toch eerst maar onder het zadel wat meters maken. Dan span ik liever onze brave ruin in.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:33

Getty_Maan schreef:
Als je de mogelijkheid hebt om naar het bos te gaan absolem, daar eens een mooi galoppad zoeken.

Die van mij die heeft een paar galopsprongen nodig en dan heeft ze in de gaten dat ze hard mag, nou echt dan komt er toch een snelle galop en houdt ze het nog lang vol ook. Geweldig vind ze dat.

Leuk hè Jelske, enthousiast worden van zo'n keuring. Dan is het toch wel leuk om het met je eigen paard te gaan doen.

Herken alleen het fokken niet, ik zie een veulen alleen maar als last op mijn training. :o

Ik ga niet naar de strandrit, mij te massaal. Ga veel liever in een klein groepje.

Elke zomer komt Udo de Haan menles geven op de locatie van de overburen, waar ik altijd in de bak rijd.
De eigenaar van Hiske heeft een paar keer meegedaan, maar heeft de ambitie niet meer (is begin 70).

Nu mocht ik vanavond de les rijden en zat de eigenaar ernaast.
Nou dat smaakt naar meer, was erg leuk en leerzaam om te doen en Udo kennen we natuurlijk allemaal. Dat is een echte topper.

Geeft ook heel fijn les.

Das nou net het probleem ik heb geen bos om de hoek, ik moet iemand betalen om me naar het bos te brengen en weer te halen. Dat kost me 20 euro per keer. Ik ben al aan het zoeken naar een andere stalling tussen Barneveld en lunteren in maar dat is nog verrot lastig voor rond 200 euro.

Edit: en dan hoef ik echt niet alle faciliteiten te hebben gewoon halfpension is zat.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:40

Ah, Udo en Swearte Peart: daar heb ik ook menles!

Heb een 1,5 jarige in de opfok, heb al bedacht dat ik daar “serieus” mee wil gaan nemen tzt.

Mijn merrie was ook een heethoofd, rechtop voor de kar, bokken naar achteren ;( doodeng.
Maar is nu een enorm lief en rustig. Kan dus enorm veranderen! Gelukkig.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:00

Hahaha, dan is er nog hoop Sunny! Wat gaaf dat je daar les krijgt. Marijn en Mieke zijn nu met onze merrie bezig. Ik moet zelf nog wat meters maken want ben brave pony's en shetjes gewend voor de wagen. Is toch iets anders dan een spooky Fries := Maar we worden ouder en dus gaan we doelen bijstellen }> Mocht de tijd komen dat rijden niet meer zo makkelijk gaat dan wil ik volledig gaan mennen.Voor nu lukt rijden nog prima overigens :P

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:17

Leuk al die men plannen, helemaal als het goed goed!

Hier even wat minder. Vanmorgen met jaarling naar kliniek geweest omdat ochtends vanuit stal naar buiten haar knie op slot zit. En in de draf loopt ze niet lekker voor.

Komen we daar aan super braaf maar vol energie. Dus geen pas verkeerd. Dus maar helemaal op de foto's en die zagen er super uit geen ocd's. Toen thuis weer in het land, kreupel _-:(

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:26

Dennenboom schreef:
Leuk al die men plannen, helemaal als het goed goed!

Hier even wat minder. Vanmorgen met jaarling naar kliniek geweest omdat ochtends vanuit stal naar buiten haar knie op slot zit. En in de draf loopt ze niet lekker voor.

Komen we daar aan super braaf maar vol energie. Dus geen pas verkeerd. Dus maar helemaal op de foto's en die zagen er super uit geen ocd's. Toen thuis weer in het land, kreupel _-:(

Groeipijn aan de voorkant zal me niks verbazen als ze op de foto's verder goed is en bij enthousiastme goed loopt.

Ik had ook een hartverzakking te pakken vanochtend. Ik kwam op stal ik dacht lekker te gaan trainen. Kijk ik door de tralies zie ik een zielig hoopje paard staan met een dichtgeknepen oog. Dus ik vreesde voor uveïtis. Dierenarts er bij want ik durf dat soort dingen niet aan te kijken. Het viel gelukkig mee. Hij had een hoornvlies beschadiging opgelopen. Dus nu zalfje met antibiotica en metacam. En dan istie met een weekje weer de oude.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:29

Ja ze denken inderdaad dat het met de groei te maken heeft. Ze vonden haar wel erg groot voor een friese jaarling. Dus heeft tijd nodig om sterker te worden. Maar wel fijn dat ze op de foto's goed is, maar als ze haar dan longeren dan denk je echt 'toe nou even'. :')

Pff wat vervelend Absolem. Enig idee hoe dat is gekomen?