[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:43

Nynkex01 schreef:
Absolem schreef:

Rij je met zweep?

Ja, zonder loopt ze niet anders

Mensen zijn geneigd om zichzelf te leren meer druk te zetten op de binnenhand. En dat verschil blijft als je daarna zonder zweep rijd.

Probeer je buitenhand er eens iets beter bij te houden vanaf het begin al. Ook al denk je zelf pff ja zal wel. Probeer het gewoon eens. Desnoods pak je je buitenteugel voor je gevoel een cm of drie korter dan normaal.

En dan naar voren rijden. Als ze er in klikt kun je na tien min voorzichtig beginnen met uitschuiven van de hals. Dus weer iets ruimte geven.

Jelske heeft het zelfde namelijk. Die moet ook even overtuigd worden dat ie niet als een lama hoeft te lopen. En ik ben nu sinds enkele weken zover dat ie steeds sneller er in klikt omdat ik zelf anders ben gaan rijden.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:11

Goedemiddag,

Ben wel eens benieuwd of jullie open staan voor nieuwe leden :D

Sinds juni eigenaar van een merrie met veulen, beide vol papier. Nadat ik jaren getracht heb om de merrie aan te kopen (van kennissen) aanvankelijk eerst het eigendom verworven van het merrieveulen, maar vlak voor de geboorte toch ook het eigendom verkregen over de merrie.

Mijn merrie Jelske (M.) is een Lolke 371 uit 2003, haar veulen Tjitske is uit Elias 494 en geboden op 15 juni van dit jaar. Jelske is tijdens de dracht behoorlijk ingevallen o.a. door een bijzonder groot veulen. Sinds de bevalling zijn we vooral bezig met aansterken en opbouwen.

Absolem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:18

Nou jongens per ingaande vanaf nu noemen we mijn jelske vanaf nu af aan maar gewoon bolle. Want twee merrie jelskes en een hengsten jelske wordt te ingewikkeld hoor in dit topic _O-

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:10

Sorry Absolem maar Jelske doet mij ook aan merries denken _O- kunnen we die van jou niet Jelle noemen :P

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:20

Dennenboom schreef:
Sorry Absolem maar Jelske doet mij ook aan merries denken _O- kunnen we die van jou niet Jelle noemen :P

Dat moet maar denk ik. Want dit is echt waardeloos zo :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:48

Dit was ook mijn bezwaar tegen nieuweling met een Jelske :D :+ _O-

Goed voorstel om hengst Jelske maar alias Jelle te gaan noemen.

Uiteraard van harte welkom Jelske **\O/**

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:02

Absolem schreef:
Nou jongens per ingaande vanaf nu noemen we mijn jelske vanaf nu af aan maar gewoon bolle. Want twee merrie jelskes en een hengsten jelske wordt te ingewikkeld hoor in dit topic _O-

Dit vind ik eigenlijk heel grappig, ik heb de naam Jelske nooit geassocieerd met een hengst idd. Maar nu ik erbij nadenk vind ik het misschien zo gek nog niet.

Ik noem Jelske overigens zelden voluit, meestal paard, meissie of Jels.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:02

SunnyHorse schreef:
Dit was ook mijn bezwaar tegen nieuweling met een Jelske :D :+ _O-

Goed voorstel om hengst Jelske maar alias Jelle te gaan noemen.

Uiteraard van harte welkom Jelske **\O/**

Dank!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:57

Haha, vet handig!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:52

Hahaha Absolom.. hopelijk raakt het jouw Jelske/Jelle nog niet in zijn mannelijkheid.

Welkom Jelske!

Over de maat van een veulen is nog niet zo veel te zeggen hoor. Kan alle kanten nog op en ik ken ook grote Nane's. Heel leuk om zo op te zien groeien. En dat gaat toch snel..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:17

ynekes schreef:
Hahaha Absolom.. hopelijk raakt het jouw Jelske/Jelle nog niet in zijn mannelijkheid.

Welkom Jelske!

Over de maat van een veulen is nog niet zo veel te zeggen hoor. Kan alle kanten nog op en ik ken ook grote Nane's. Heel leuk om zo op te zien groeien. En dat gaat toch snel..

Beetje gay is okay. En hij is in het echt ook een watje :') . Nog net niet de kleinste van z'n groep met z'n 1,64 ongeveer(zal volgend jaar wel anders zijn). Wel de sterkste maar hij is niet vlug genoeg dus die enter en Twenter pesten 'm steeds. En die mega ruin die staat er bij en kijkt er naar.
Afbeelding

Arme jongen kan niet eens rustig drinken. :') maar hij is veel te goeiig hij loopt liever weg dan dat ie slaat....en dat is dan een zogenaamde hengst.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:23

ynekes schreef:

Welkom Jelske!

Ja het gaat super snel! Eerste keer dat ik ging kijken was ze een frummeltje en nu al veel meer paard nu t fluffy babyhaar verdwijnt ik kan echt niet wachten tot ik haar elke dag kan zien! Ben ook super blij met de fokker zoveel foto's en filmpjes ik krijg

Deze was van maandag kleine knuffelkont <3
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:37

Absolem schreef:
ynekes schreef:

Welkom Jelske!

Beetje gay is okay. En hij is in het echt ook een watje :') . Nog net niet de kleinste van z'n groep met z'n 1,64 ongeveer(zal volgend jaar wel anders zijn). Wel de sterkste maar hij is niet vlug genoeg dus die enter en Twenter pesten 'm steeds. En die mega ruin die staat er bij en kijkt er naar.
[ [url=m/yfjLTD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Arme jongen kan niet eens rustig drinken. :') maar hij is veel te goeiig hij loopt liever weg dan dat ie slaat....en dat is dan een zogenaamde hengst.

Vind ik eigenlijk een heel prettige maat. Jels is ooit gemeten op 1.61 (zal inmiddels met d'r 19 jaar wellicht een aantal cm schelen), maar vind ik eigenlijk precies een mooie maat. Overigens ben ik zelf al niet lang. Gezien de verhoudingen van Tjitske (nickname Pit), Elias' hoogte (1.71m) is de kans aanzienlijk dat zij groter zal worden dan Jels. Tijd zal het leren.

@ Stephanie: ziet er leuk uit op die foto!

Ik ben nog even aan het uitzoeken hoe ik ook alweer (of eigenlijk inmiddels) een foto op normaal formaat gepost krijg. Had nog een leuke ontvangen van de keuring van afgelopen week (waar Pit overigens een mooie derde premie heeft gehaald). Dan hebben jullie er ook een beeld bij. *Gelukt*

Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:49

Waar ik overigens erg in geïnteresseerd ben; wat is jullie routine voor de verzorging van de sokken, manen en/of staart?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:44

_Jelske schreef:
Waar ik overigens erg in geïnteresseerd ben; wat is jullie routine voor de verzorging van de sokken, manen en/of staart?

Sokken afscheren op een pluk op de kogel na dan... kootholte dus ook leeg scheren.. en in de winter drie maal in de week in de biotex in een emmer zetten voor tien min als ze mok hebben. En dan een laag uiercreme erop.

Staart spoel ik vaak in die zelfde biotex emmer ff snel uit na het weken van de voeten.

Manen houd ik ten alle tijde ingevlochten behalve met shows foto's keuringen en soms als ik lui ben met rijden. Naar verder altijd een vlecht.

Nou moet ik wel zeggen dat ik geen warm water ter beschikking heb in de winter.

Manen worden dus meestal niet gewassen in de winter. En het lichaam ook niet. Die heb ik dit jaar vandaag voor het laatst gewassen gezien morgen de temperatuur instort. Hij heeft zijn 0 grams regendeken nu weer op.

En als de temp onder de 10 graden komt krijgt ie zijn stal deken er onder aan. Wanneer het vriezen gaat krijgt ie een 200 grams outdoor deken op. Ik wil in de winter zijn staart soms ook nog wel eens vlechten en dan het uit einde aan zijn deken vast knopen zodat ie niet zo onder de blubber raakt.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:45

_Jelske schreef:

Ik had de manen van mijn vorige fries altijd in een hengstenvlecht en als hij er uit zag als een vogelverschrikker haalde ik het er uit en dan uitkammen na een hele lading antiklit en weer opnieuw vlechten. De staart deed ik elke dag uitborstelen. Sokken deed ik af en toe de mannenborstel doorheen meer niet

dit is mijn vorige fries
Afbeelding

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:27

Manen heb ik meestal in een stuk of zes vlechten, hengstenvlecht ook wel gedaan maar bleef vaak niet goed zitten of ik moest het heel strak vlechten en dat lijkt me niet comfortabel. Sokken scheer ik alleen met fotoshoots of wedstrijd, verder doe ik er niks mee behalve af en toe even controleren. En de Staart doe ik ook niks mee, behalve met foto’s of wedstrijd, dan was ik hem en in de glansspray. of ik hem nou dagelijks of jaarlijks was, de dag erna ziet ie er toch weer niet uit en als ik hem voor wedstrijd goed was ziet ie er uit alsof ie elke dag gewassen is ;) Mijn paarden staan 24/7 buiten en zien er toch uit als Moddermonsters

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:48

Bij mij sokken eraf tot een pluk op de kogel. Bij hoeven rondom gaat alles eraf.

Paard 1:
Staart was ik af en toe met shampoo. Spoel ik wel regelmatig met water omdat de staart zo dik en zwaar is dat ze er in mest. Manen heb ik afgeknipt dus daar geen werk van. Voorpluk altijd in een vlecht behalve als er veel vliegen zijn.

Paard 2:
Staart was ik alleen als ze geveulend heeft. Voor de rest nooit.
Manen op dit moment los maar beetje zoekende hierin wat werkt. Met vlechten loshalen komen er altijd veel haren mee.. Voorpluk wel altijd in een vlecht tenzij bij vliegen.

Paard 3 (jaarling):
Voorpluk in een vlecht tenzij bij vliegen. Staart doe ik niks aan. Manen zoekende mee omdat ze ineens schuurt. Manen zijn al erg dik en lang voor een jaarling vind ik zelf.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:35

Dennenboom schreef:
Bij mij sokken eraf tot een pluk op de kogel. Bij hoeven rondom gaat alles eraf.

Paard 1:
Staart was ik af en toe met shampoo. Spoel ik wel regelmatig met water omdat de staart zo dik en zwaar is dat ze er in mest. Manen heb ik afgeknipt dus daar geen werk van. Voorpluk altijd in een vlecht behalve als er veel vliegen zijn.

Paard 2:
Staart was ik alleen als ze geveulend heeft. Voor de rest nooit.
Manen op dit moment los maar beetje zoekende hierin wat werkt. Met vlechten loshalen komen er altijd veel haren mee.. Voorpluk wel altijd in een vlecht tenzij bij vliegen.

Paard 3 (jaarling):
Voorpluk in een vlecht tenzij bij vliegen. Staart doe ik niks aan. Manen zoekende mee omdat ze ineens schuurt. Manen zijn al erg dik en lang voor een jaarling vind ik zelf.

Ah ook al schuren kijk uit hoor quick had dikke vol bos is daardoor nu de helft van over helaas..

Ik wil deed altijd alleen kootholten maar wil ook de rest eromheen gaan scheren.
1 tot 2 x in de winter met sebacil en soms voor rijden overstraat benen wassen met hibiscrub ( bij apotheek verkrijgbaar) of met betadine was ik. Ter preventie.

Zie het verschil |(
Afbeelding

Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:23

Absolem schreef:
_Jelske schreef:

Sokken afscheren op een pluk op de kogel na dan... kootholte dus ook leeg scheren.. en in de winter drie maal in de week in de biotex in een emmer zetten voor tien min als ze mok hebben. En dan een laag uiercreme erop.

Staart spoel ik vaak in die zelfde biotex emmer ff snel uit na het weken van de voeten.

Manen houd ik ten alle tijde ingevlochten behalve met shows foto's keuringen en soms als ik lui ben met rijden. Naar verder altijd een vlecht.

Nou moet ik wel zeggen dat ik geen warm water ter beschikking heb in de winter.

Manen worden dus meestal niet gewassen in de winter. En het lichaam ook niet. Die heb ik dit jaar vandaag voor het laatst gewassen gezien morgen de temperatuur instort. Hij heeft zijn 0 grams regendeken nu weer op.

En als de temp onder de 10 graden komt krijgt ie zijn stal deken er onder aan. Wanneer het vriezen gaat krijgt ie een 200 grams outdoor deken op. Ik wil in de winter zijn staart soms ook nog wel eens vlechten en dan het uit einde aan zijn deken vast knopen zodat ie niet zo onder de blubber raakt.

Ik vind deze manier van scheren interessant merk ik. Zelf kam ik iedere dag de sokken uit met een fijne kam om al het vuil eruit te houden, spray het nog wel in met antiklit en de kootholten smeer ik inderdaad in met vettigheid. Maar ik denk dat het uitscheren van de kootholten wel eens substantieel werk zou kunnen schelen. Jels is nogal een viespeuk en zoekt altijd precies modder/stof/viezigheid op om mee te rotzooien.

Eigenlijk ben ik voornemens om - net als jullie - ook de manen ingevlochten te houden. Voor nu is het echter nog geen optie gebleken omdat Pit (Tjitske) alle elastiekjes eraf kauwt. Staart doe ik idd niet zo veel mee. Af en toe een berg antiklit en een borstel.

@Sannahtris: dat verschil vind ik inderdaad aanzienlijk :oo

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:24

Sannahtris: Wat een verschil! Wat heb je er aan gedaan?

Vind het wel typisch dat het nu ineens is..

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:08

Hier scheer ik haar “baard” (kin, neus en voelsprieten laat ik zitten)
Een keer per jaar haar wat ver buiten oor steekt.

Scheer soms de benen en laat idd de sok op achterkant koten zitten. Voorkant boven de hoef wel opgeschoren, daar leent haar hoef en beenwerk zich goed voor. Ze heeft deftige dames hoeven.

Moet soms wel haar “sporen” knippen, die groeien soms erg lang.

Ze krijgt geen giga wintervacht, dus ik scheer haar nooit volledig.

Haar manen wissel ik af: los, losse vlechten, hengstenvlecht. Ook maar net wat het veulen ermee doet en wat dan handig lijkt om haar manen te beschermen. Wassen, 3 keer per jaar?

Staart, af en toe anti klit, 2/3 keer per jaar wassen.

Haar hele lichaam wassen; eenmaal per jaar als ze naar de keuring gaat met veulen.

Na iedere training waar zweet bij komt kijken, spoel ik haar met water af. Zomer en winter.

Ze is opzich keurig schoon, niet snel erg vies.

Smeer geen middeltjes.
Heel soms heeft ze ergens een schimmel plekje, dan smeer ik ter plaatse een antischimmel middel. Vaak rond de einde van de dracht is ze vatbaar voor huidschimmel.

Wat ik zelf jammer vind is dat ze snel bruin wordt in de zomer. Bruine vacht en van die bruine punten in de voorpluk. Ze loopt al heel vroeg 24/7 buiten. Ze verbleekt super snel.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:16

Dennenboom schreef:
Sannahtris: Wat een verschil! Wat heb je er aan gedaan?

Vind het wel typisch dat het nu ineens is..

Ben er druk mee bezig..
Maar ik weet gewoon niet da ook niet.
Waarschijnlijk dan toch zomereczeem??

Ik weet het ook gewoon niet meer jeuk lijkt iets minder maar dat is per dag verschillend.

Die mannen vind ik ergst nog niet als die zn jeuk maar kwijt raakt die manen groeien wel weer als die goed in zn vel zit ..

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:28

Sannahtris: Oh oke, ook nog zoekende dus. Die jeuk is niks aan, zo sneu voor ze. Hopelijk geen zomereczeem

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:33

Dennenboom schreef:
Sannahtris: Oh oke, ook nog zoekende dus. Die jeuk is niks aan, zo sneu voor ze. Hopelijk geen zomereczeem

Jaa is zoeken naar speld in de hooiberg…