Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
peetisgreat schreef:en esmee
ik heb me man gevraagd die is arts, en hij zegt dat je echt geen goed pillen gratis via internet kan krijgen dit mag niet eens niet doen he
ga anders een warme douche en een beker wamre melk maken en dan gewoon je bed in duiken maar geen rare pillen slikkken waarvan je niet weet wat erin zit
als het goed is komt me vriendin hier zich ook aanmelden met haar fries
![]()
![]()
![]()
flettie schreef:Dank jullie voor het welkom
@ Amable: dank je voor je uitlegKlinkt me wat logischer in de oren dan wat BrankaZ zei (no offence Branka
). In de ontstaansgeschiedenis van de Tinker zit namelijk ook wel warmbloed. Vooral vanuit de pony's zoals de Dales, Fell en ook wel Welsh Cob. En in die van mij zit zeker een flinke scheut warmbloed..... Fayette denkt af en toe dat ze een Arabiertje is
Maar m.n. het rechthoek vs vierkant-model 'klinkt' logisch en de bouw/vorm van de hals
Dan moet ik Fayette maar helemaal zwart verven, kan ze altijd nog voor mislukte Fries door het leven
peetisgreat schreef:heb hier nog een leuk filmpje van tsjillert en celine
http://www.filmpjes.nl/bekijken/42081-g ... page%253D1
kan je goed zien dat hij alles wel goed vindt de schat
BrankaZ schreef:flettie schreef:Dank jullie voor het welkom
@ Amable: dank je voor je uitlegKlinkt me wat logischer in de oren dan wat BrankaZ zei (no offence Branka
). In de ontstaansgeschiedenis van de Tinker zit namelijk ook wel warmbloed. Vooral vanuit de pony's zoals de Dales, Fell en ook wel Welsh Cob. En in die van mij zit zeker een flinke scheut warmbloed..... Fayette denkt af en toe dat ze een Arabiertje is
Maar m.n. het rechthoek vs vierkant-model 'klinkt' logisch en de bouw/vorm van de hals
Dan moet ik Fayette maar helemaal zwart verven, kan ze altijd nog voor mislukte Fries door het leven
Nee hoor geen problemen mee. Maar het is waar de paarden onder vallen. Danielle haar informatie is completer.
En we zijn hier niet alleen met barokke paarden eigenaren, liefhebbers zijn hier ook erg welkom. En overeenkomsten zijn er genoeg
DinkeyGirl schreef:Concorde schreef:Ik ben met een spaans deel voor de website bezig, en kan wel wat 'basis' spaans, maar vaktermen dus niet. Dusss, wie heeft voor de volgende woorden de spaanse versie?
Afstamming (vader, moeder)
Stokmaat
Kleuren: schimmel, vos,bruine, zwart
Ingereden/ zadelmak
Braaf
Betuigd in enkel- dubbel- vierspan, marathon
Verkeersmak
Dressuurklassen? Hoe zit dat in Spanje?![]()
Alvast 100 maal dank!
Hej,
Ik kreeg een PB van Annemieke
De woorden voor moeder en vader zijn hetzelfde voor paarden als voor mensen: padre en madre
Mi caballo es un producto por Jocoso XX (el padre) y Giralda X (la madre)= mijn paard is een afstamming van Jocoso XX (de vader) en Giralda X (de moeder)
Aan de namen kun je vaak zien of het paard een hengst of een merrie is, hengsten namen eindigen meestal op -or of -o en de vrouwlijke vrijwel allemaal op -a.
de stokmaat = la altura
un caballo tordo = een mannelijke schimmel (caballo = hengst)
una yegua torda = een vrouwlijke schimmel (yegua = merrie)
Un(a) potro/a = een veulen/jong paard (tot aan 3)
Qua geslachten:
macho = mannelijk
hembra = vrouwlijk
Kleuren:
la capa = de vacht
capa torda = schimmel van kleur
schimmel= tordo/a
vos = alanzo/a
bruine = castaño/a
zwart = negro/a
palomino = perla (altijd met een a)
Mate van aangereden = doma
No tiene = niet aangereden
aangereden = montado
enganche = aangespannen
doma vaquera = spaanse manier van veedrijversrijden
doma classica = klassieke dressuur
alta escuela = hoge school
Als wij braaf zeiden tegen de paarden zeiden we altijd "Muy bien" wat "heel goed" betekend. "tranqui(lo)" betekent "rustig".
Betuigd in enkel- dubbel- vierspan, marathon: geen idee, niet mee gewerkt maar wel gezien, moet je even aan huertecilla vragen, die weet dat wel.
Verkeersmak: geen idee, haha "muy tranquilo en el campo y en la calle" (dwz heel rustig buiten en op de weg)
Dressuurklassen? Hoe zit dat in Spanje? Hetzelfde als bij ons
Citaat:Rubiño
Bonito (mooi)
Bolero
Chaparito
Flambeau
Soñador (dromer)
Cartijo (Cartigo, een sierlijke hagedis)
Rondeño
Cameron
Gitano (zigeuner)
Cierco (allebei de C's op z'n Spaans uitgesproken, lispelend)
Mysterioso
Magnifico
Bailador (danser)
Moreno (bruine)
Danubio
Fabian
Cayo
Ramiro
Valerio
Nestor
Modesto
Baldomero
Roman
Leon (Leeuw)
Cirillio
Toribio
Benito
Crisologo
Graciliano
Amancio
Timoteo
Prudencio
Florian
Maximo
Pancracio
Ubaldo
Pesiderio
Esperando (esperar = hopen)
Bonifacio
Silverio
Pelayo
Ireneo
Simeon
Vidal
Solano
Ignacio
Amado
Silvano
Serapio
Ricardo
Castor
Cayetano
Luciano
Viator
Magin
Lorenzo
Leoncio
Cipirano
Ganero (winnaar)
Damian
Saturio
Rafael
DinkeyGirl schreef:Hmm zal ik het ook nog even moeilijker maken met een paar namen van onze vorige stal?
Soñador = Dromer
Bailador = Danser
Sirocco = Warme Zomerwind
Mistral = Koude Winterwind
Danubio (geen idee, paard van een vriendin)
Lucero = de lichtgekleurde
Chaparito (ook paard van een vriendin)
Bonito
Bolero
Furia = de vurige
Fuego = vuur
Bandito betekent boefje en dat vind ik zelf dus wel onwijs bij diknekkie passen.
Wij hadden ook een Brasil op stal, maar dat was een vette grijze non-hengst
Citaat:Saida (gaat met Mayke mee samen met Sandra (Obelix op Bokt))
Machonito met Baron
Don_Marcello met Llano
Karina (komt Barón knuffelen en laat Veludo nog maar even thuis)
Patries (misschien met vriend, maar laat Ensueño thuis)
MissMuts
Debby
SandravdB
Misschien;
Branka
Jacobien
Iris
Jasmijn
Madelief