witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:35

Barbera 1970, zoals al eerder gezegd, het paard dat je op internet hebt gezet is geen albino.
Ik zou graag de afstamming zien van de anders gekleurde friezen en je "albino's", bij trakheners horen papieren dus dat zou moeten kunnen.....

edit: ik lees in een eerder post dat die trakhener blauwe ogen hebben. Dan is het 100% zeker geen albino, albino's hebben namelijk door het genfoutje geen pigment (dat is waarom ze wit zijn) en kunnen dus geen blauwe ogen hebben....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:52

ladymagic schreef:
Barbera 1970, zoals al eerder gezegd, het paard dat je op internet hebt gezet is geen albino.
Ik zou graag de afstamming zien van de anders gekleurde friezen en je "albino's", bij trakheners horen papieren dus dat zou moeten kunnen.....

edit: ik lees in een eerder post dat die trakhener blauwe ogen hebben. Dan is het 100% zeker geen albino, albino's hebben namelijk door het genfoutje geen pigment (dat is waarom ze wit zijn) en kunnen dus geen blauwe ogen hebben....

Het is verdacht stil...... Haha!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:04

horseyfries schreef:
Het is verdacht stil...... Haha!

Ach ja, misschien even beter nadenken voor ze dit soort dingen post, of een paard zo te koop zet,
naar ach wie zijn wij Knipoog ?

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:03

albino's bestaan niet!!!! sjonge jonge jonge door de pigmenten is zo'n paard niet levensvatbaar omdat hij niet tegen de zon kan enz enz enz. en dit gaat toch over witte friezen??? ik heb een half fries half camargue en met een beetje geluk wordt hij wit hij is pas 8 maanden dus dan heb ik een halve witte fries Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:12

Isis83 schreef:
albino's bestaan niet!!!! sjonge jonge jonge door de pigmenten is zo'n paard niet levensvatbaar omdat hij niet tegen de zon kan enz enz enz. en dit gaat toch over witte friezen??? ik heb een half fries half camargue en met een beetje geluk wordt hij wit hij is pas 8 maanden dus dan heb ik een halve witte fries Haha!

Erm, 't is niet bekend waarom albinopaarden niet bestaan (of nog nooit zijn voorgekomen), bij andere diersoorten komen ze wel voor en die gaan niet dood van de zon. Sigaar

Gaat om witte Friezen ja, die niet bestaan behalve als ze gekruisd zijn. Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:42

Moderatoropmerking:
Reacties die totaal geen nut hebben, moeten niet geplaatst worden. Het topic wordt zo omhoog geschopt zonder nuttige toevoeging. Dergelijke reacties als 'het is hier verdacht stil' worden de volgende keer verwijderd. Gelieve dus enkel te reageren als je iets nuttigs kan toevoegen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:47

Isis83 schreef:

Isis, wil je je alsjeblieft verduidelijken, waarom het niet zou kunnen? Je bent zo overtuigd, dus misschien heb je dat gehoord van iemand die een goed argument had? Ben wel benieuwd.
Overigens de 'pigmenten' heeft een albino paard net niet Knipoog

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:00

ponyzotje schreef:
Isis83 schreef:

Isis, wil je je alsjeblieft verduidelijken, waarom het niet zou kunnen? Je bent zo overtuigd, dus misschien heb je dat gehoord van iemand die een goed argument had? Ben wel benieuwd.
Overigens de 'pigmenten' heeft een albino paard net niet Knipoog

er staan al zoveel redenen in dit topic waarom een albinopaard niet bestaat, dat ik de reactie wel snap Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:07

Ik niet. Er staat geen enkele wetenschappelijke reden, bovendien klopt wat zij zegt helemaal niet... Vandaar was ik benieuwd.
Maar misschien slaat haar uitspraak inderdaad gewoon op het 'topic' Lachen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:18

ponyzotje schreef:
Ik niet. Er staat geen enkele wetenschappelijke reden, bovendien klopt wat zij zegt helemaal niet... Vandaar was ik benieuwd.
Maar misschien slaat haar uitspraak inderdaad gewoon op het 'topic' Lachen

dat nam ik wel aan jah, anders heb ik het verkeerd begrepen. Tong uitsteken
heb niet haar reacties terug gelezen ofzo hoor, maar er staan genoeg redenen in het topic waarom (zowel wetenschappelijk bewezen als gewoon logisch nagedacht) een albino paard niet voor komt. Lachen

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:19

een albino paard is niet levensvatbaar buiten heb het gelezen gehoord enz. en trouwens nog nooit een albino paard gezien en geloof me ik ben op een heleboel show's enz geweest

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:22

Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.

Er bestaan voor zover bekend geen gevallen van echte albino paarden. alsjeblieft hier is het bewijs Haha!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:27

Isis83 met jou ben ik het eens

een wit paard heeft een roze huid een schimmel een zwarte. Schimmels worden altijd zwart of bruin geboren terwijl de echte witte paarden wit geboren worden.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:29

eindelijk iemand die het begrijpt Haha!
plus het feit dat echte witte paarden niet levensvatbaar zijn door het te kort aan pigment en dus bestaan er geen albino paarden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:22

Ook jullie gooien (net zoals vele anderen hier) een hoop dingen door elkaar;
*Niet levensvatbaar, meestal geheel wit geboren (hoeft niet helemaal wit te zijn), dubbel bont-gen --> OLWS
*Schimmel is het versnelt wit worden van de haren, dit kan dus op iedere kleur (niet alleen op bruin of zwart).

Albino is een mutatie, dit gebeurd dus buiten de kleurvererving om.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:46

Je hebt ook nog het zeldzame Wit-gen aangeduid met W. Overo is met O. Dit is ook in homozygote vorm dodelijk.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:15

Dancie schreef:

een wit paard heeft een roze huid een schimmel een zwarte. Schimmels worden altijd zwart of bruin geboren terwijl de echte witte paarden wit geboren worden.

Maar dit is dus ook niet helemaal waar.
De schimmelfactor kan op zo'n beetje elk kleur paard voorkomen. Schimmelbont bijvoorbeeld bestaat ook, een bonte die steeds lichter wordt en dus uiteindelijk wit.
Zwart, vos, bruin, bont het kan allemaal een schimmelfactor hebben, volgens mij is het zelfs zo dat de schimmelfactor op elke kleur voor kan komen, al weet ik dat laatste niet 100 % zeker..
Verder ben ik het met je eens Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:51

Oke ik ben er weer, onze comp is vastgelopen, door die p.......... virussen, jeetje wat moet je met je tijd als je comp het niet meer doet. Oke ik was te voorbarig en heb echt mega op mijn kl... gehad van mijn moeder.. Onze albinoos zijn geen albinoos maar gewoon een ras, ik kan de naam niet uitspreken maar ze komen uit Rusland vandaan, volgens mijn moeder worden ze in de paardenwereld wel albinoos genoemd, omdat ze ook wit geboren worden maar zijn het gewoon raspaarden. Ik dacht dat het Trakener paarden waren maar dat zijn dus de 2 schimmels hier op stal, stom stom stom, volgens mijn moeder klok horen luiden maar...................
Toch nog even 1 opmerking ja kan het niet laten, hoezo kan een albino geen blauwe pupillen hebben, mijn nichtje is een albino en heeft werkelijk blauwe ogen met rode pupillen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:09

ja bij mensen kan het ook, een albino met blauwe ogen, dus waarom bij paarden niet?

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:33

ladymagic schreef:
Dancie schreef:

Maar dit is dus ook niet helemaal waar.
De schimmelfactor kan op zo'n beetje elk kleur paard voorkomen. Schimmelbont bijvoorbeeld bestaat ook, een bonte die steeds lichter wordt en dus uiteindelijk wit.
Zwart, vos, bruin, bont het kan allemaal een schimmelfactor hebben, volgens mij is het zelfs zo dat de schimmelfactor op elke kleur voor kan komen, al weet ik dat laatste niet 100 % zeker..
Verder ben ik het met je eens Haha!

Klopt helemaal, schimmel is feitelijk geen kleur, maar een modificerende factor die op de bassiskleur inwerkt en voor het wit worden zorgt en daardoor kan het ook bij elke kleur voorkomen.

En inderdaad, je hebt een echt wit-gen, ook wel dominant wit genoemd, met roze huid, wat in homozygote vorm niet levensvatbaar is en al in de baarmoeder zal sterven (wat hier ook al zeker een keer of 20 eerder is gezegd Vork ) Verschil met OLW is dus dat hier het veulen niet eens geboren wordt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:34

lammie, je hebt verschillende gradaties albino Lachen

Isis, zonder bron slaat je "bewijs" op niets, en bovendien heeft het helemaal niets te maken met albino paarden... Alleen met witte paarden.
In je volgende post ontken je dan nog eens dat witte paarden bestaan (terwijl in je vorige "bewijs"post staat van wel), en dat daarom ook albino's niet kunnen bestaan... Je slaat de bal een beetje mis.

mellamoshan, ik lees helemaal geen logisch nadenken of wetenschappelijke bewijzen in het topic, en ik heb alles gelezen. Het zou juist lógischer zijn om te aanvaarden dat ze wél bestaan, aangezien het bij alle andere diersoorten ook voorkomt...!

Nee, tot nu toe zijn hier nog geen bewijzen van welke kant dan ook voorbijgekomen, dus aan reacties 'het kan niet, want....' zonder bron of uitleg, daar heeft dit topic niets aan...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:59

barbara1970 schreef:
Oke ik ben er weer, onze comp is vastgelopen, door die p.......... virussen, jeetje wat moet je met je tijd als je comp het niet meer doet. Oke ik was te voorbarig en heb echt mega op mijn kl... gehad van mijn moeder.. Onze albinoos zijn geen albinoos maar gewoon een ras, ik kan de naam niet uitspreken maar ze komen uit Rusland vandaan, volgens mijn moeder worden ze in de paardenwereld wel albinoos genoemd, omdat ze ook wit geboren worden maar zijn het gewoon raspaarden. Ik dacht dat het Trakener paarden waren maar dat zijn dus de 2 schimmels hier op stal, stom stom stom, volgens mijn moeder klok horen luiden maar...................
Toch nog even 1 opmerking ja kan het niet laten, hoezo kan een albino geen blauwe pupillen hebben, mijn nichtje is een albino en heeft werkelijk blauwe ogen met rode pupillen.

Nu alleen nog de namen van de goedgekeurde dekhengsten die je gefokt hebt en de vaders van de gekleurde Friezen die je gehad hebt en we zijn helemaal gelukkig.... Haha! Knipoog

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:09

Isis83 schreef:
Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.

Er bestaan voor zover bekend geen gevallen van echte albino paarden. alsjeblieft hier is het bewijs Haha!

Leuk ge-quote stukje Ja Het hele verhaaltje kan je in deze link lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schimmel_(paard)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:40

Dus duidelijk geen wetenschappelijke bron Haha!

Isis, het is erg belangrijk kritisch te blijven qua bronnen. Dat geldt nog veel meer voor controversiële onderwerpen als dit hier bijvoorbeeld. De wikipedia is op geen enkele manier een wetenschappelijke of gecontroleerde site, iedereen kan erop zetten wat hij wilt Lachen Dat is natuurlijk niet altijd fout, maar je mag er ook niet vanuit gaan dat het daarom juist is.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:32

ponyzotje schreef:
Dus duidelijk geen wetenschappelijke bron Haha!

Isis, het is erg belangrijk kritisch te blijven qua bronnen. Dat geldt nog veel meer voor controversiële onderwerpen als dit hier bijvoorbeeld. De wikipedia is op geen enkele manier een wetenschappelijke of gecontroleerde site, iedereen kan erop zetten wat hij wilt Lachen Dat is natuurlijk niet altijd fout, maar je mag er ook niet vanuit gaan dat het daarom juist is.

ik geloof neit dat er wetenschappers aanwezig zijn op dit topic dus alles wat erin staat zal gevonden zijn in boeken of internet. dat neemt neit weg dat het wetenschappelijk bevonden kan zijn. zelf heb ik niet de ervaring met een albino veulen dat het is dood gegaan nog in de baarmoeder, maar wetenschappers blijkbaar wel. het is goed om kritisch te blijven, maar volgens mij zijn er genoeg argumenten gekomen met redenen waarom een albino paard niet bestaat. de ts heeft verteld dat het om een fout ging, miscomunicatie met haar mams. maar het moge dus intussen duidelijk zijn dat ze niet bestaan, en waarom het nou wel bij sommige andere diersoorten bestaat, geen flauw idee. dat is nou net wél wat dat de wetenschap nog weer kan uitzoeken. Vork