Die heeft in zijn papieren kunnen opzoeken met het hals nummer wel paard ik heb. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Die heeft in zijn papieren kunnen opzoeken met het hals nummer wel paard ik heb.
Dus ik stond hem aan te moedigen met, ooh, mooooi, mooi paard!
Echt zo jammer dat ik het niet op film heb!
Leuk om te zien hoe kalm hij er zelf onder blijft.
xyzutu2 schreef:Dat geluid... Alsof je met een blikopener op een blik bonen slaat tijdens het rijden.Leuk om te zien hoe kalm hij er zelf onder blijft.
Citaat:Misschien off topic, maar wat ik me afvraag is hoe jullie het eigenlijk doen met de gewichtsbelasting van de paarden? Een oorspronkelijk metalen harnas weegt behoorlijk wat bovenop het gewicht van het tuig en de ruiter, helemaal als je stilstaat bij het feit dat de moderne ruiter in verhouding tot het paard veel forser en groter is dan vroeger en dus ook meer metaal nodig heeft om zich te bedekken.
Citaat:Berekenen jullie vantevoren de maximale belastbaarheid van zo'n klein en smal paardje als Santi op basis van gewicht en omvang pijpbeen, of bestaat het harnas helemaal uit lichtgewicht materialen/aluminium?
In de trainingsfase ontkom je er niet aan maar dan is het dus veelal zoals dit, met een paar onderdelen, dat je wel het gerammel hebt maar niet de extra belasting. Als een paard het eenmaal gewend is rij ik alleen met harnas als het moet en dat is vaak maar een paar keer per jaar. Ook wel weer een beetje zoals vroeger, ridders hadden een apart paard voor oorlogsvoering en toernooien (de destrier) en als ze op reis waren hadden ze een andere paard (courser of palfrenier), om het toppaard niet teveel te belasten. Daarnaast zullen zij ook wel alleen harnas hebben gedragen als het nodig was, want echt prettig is het niet, voor de ruiter ook niet.
Citaat:Nee, het harnas is zeker niet lichtgewicht/aluminium, aangezien je dan dood blijft met jousten. Het is gewoon exact nagemaakt zoals het vroeger was. Waar mogelijk is het metaal wel zo dun mogelijk, maar dat was vroeger ook.
xyzutu2 schreef:Ik was even vergeten dat jullie er ook echt mee jousten en dat het niet alleen voor de sier was.![]()
Hoe zwaar weegt jullie totale uitrusting dan straks met bijbehorend zadel?