barock pinto eigenaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:32

Probeer een goede instructeur te vinden. Want Sterre doet dat ook niet voor niks. Die zal ook ergens last van hebben, waardoor ze gaat kantelen. In het begin kun je dat opvangen met een ophouding, maar dat heeft het echte -onderliggende-probleem niet opgelost. Sterker nog, blijkbaar is dat erger geworden, waardoor Sterre zich genoodzaakt ziet er harder tegen in te gaan. En wat voor jou de situatie ook beroerder maakt. Nooit priberen een paard met kracht te overtuigen. Dat verlies je geheid. Dat paard heeft heel wat meer gewicht om in de strijd te gooien.

Als je iemand mee laat kijken, kun je er misschien achter komen waarom ze dat doet. En dat kan heel wat verschillende oorzaken hebben (kiezen, nek/hals, rug). Dat is altijd een hele puzzel.

Maar Sterre wil iets tegen je zeggen. Die heeft een ongemak. En aan jou de kunst om erachter te komen wat dat precies is.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:31

Vervelend Sharon :(:)

Ik ben het wel met Fabster eens, Sterre wil jou iets vertellen. Het kan van alles wezen, gebit, rug, noem maar op.

En ik weet niet of je les hebt, maar dat kan vaak ook heel goed (en confronterend wezen) wezen, mits je wel een goede hebt en waar je een klik mee hebt (moet zelf ook weer nodig lessen :D )

Even een tijdje wat anders doen, kan fijn wezen, maar ik denk niet dat je daar het probleem mee oplost, hooguit je schouder rust geven. Misschien kun je dat wel eerst doen en dan ondertussen eventuele ongemakken uitsluiten voordat je les neemt (of doe je dat al, sorry, ben eigenlijk niet goed op de hoogte).

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:28

Ik ben best blij. Gister stond chloe recht omhoog tegenover me, waarbij ze me op mijn hand heeft aangetikt. Dat was even een niet zo leuke ervaring. _-:(
Vandaag echter heb ik een begin kunnen maken met longeren, wat gewoon goed ging. *\o/*
Ik merkte wel meteen dat ik erom moet denken dat ik stemcommando's ga gebruiken.

Momenteel staat ze op stal en kan haar energie niet zo goed kwijt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:24

Ik zie dat ik het slecht heb verwoord.
We probren het juist voorwaarts op te lossen (het kantelen) en dat ging redelijk goed maar veroorzaakte een nieuw probleem... het nog sterker worden op rechts, en het gevolg daarvan is dus mijn zeer pijnlijke schouder.

Mijn pijnlijke schouder was best frustrerend voor mij tijdens het rijden, wat als gevolg had dat ik snel chagrijnig werd of een kort lontje (die ik al heb, maar waar ik mee om kan gaan) kreeg. Dus dan probeerde ik het maar met een ophouding op te lossen, tuurlijk werkt dat niet voor altijd, maar voor eventjes werkte het prima... helaas daarna niet meer en begon Sterre haar hoofd overdreven hoog omhoog te gooien, een teken voor mij dat het niet werkte.

Het voorwaarts oplossen zit hem er dus gewoon even niet in voor nu, vanwege mijn schouder, dus ga ik maar een poging doen om het vanaf de grond beter te maken.

Ik hoop dat Sterre hier voor openstaat en ik hoop dat ik genoeg positieve energie naar haar over kan brengen, de juiste houdingen aanneem en het gewoon zo goed mogelijk doe. Het liefst perfect, als perfectionist zijnde.

Gelukkig heb ik duidelijke uitleg gekregen van iemand die Sterre al kent sinds ze een veulen was en die verder met haar eigen paard ook al ver is met grondwerken, vrijheidsdressuur, rechtrichten etc. Ze geeft ook les volgensmij. Dus zij weet precies hoe Sterre is, wat voor mij handig is.

Ik ga morgen in ieder geval een poging wagen, dus ik ben benieuwd. Ik merk gewoon nu al hoe positief ik ervan wordt, terwijl ik -om eerlijk te zijn- helemaal niet altijd positief ben.

(Het ongemak is dus dat Sterre vast zich op rechts, ze vind buigen die kant op ook erg lastig. Zowel er naast als onder het zadel.
Mijn zadel past wel, de zadelmaker had hem goed gevuld en zij dat ik er zeker tot eind januari mee verder kon, maar dat die daarna te smal zou zijn omdat Sterre dan teveel zou zijn gegroeid in de breedte. Ik zie geen verschil of Sterre is gegroeit in de breedte, niet van het uiterlijk, als de singel, of bijvoorbeeld een andere pasvorm van de deken. Zadelmaker zei toen trouwens ook dat ze heel gelijk was in de rug, was ze wel blij mee.

Een paard kan je ook recht(er) maken vanaf de grond en dat wil ik nu eerst even gaan doen. Maar ik blijf wel gewoon rijden hoor, alleen iets minder omdat de pijn me teveel wordt anders.)

(Ik ben trouwens geen pieperd hoor. Zit al 5 jaar met m'n schouder maar omdat Sterre zo sterk is op rechts wordt het wel erg pijnlijk allemaal...)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:34

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:36

@Esaqar: hoe je het ook heb willen oplossen, dat is niet gelukt. En inderdaad voor nieuwe problemen gezorgd. Voor mij een teken dat er bij Sterre iets niet goed zit. Anders was het wel opgelost. Blijkbaar kan ze niet goed buigen op rechts. En als daar een probleem zit, kun jevrechtrichten tot je een ons weegt. Maar dan gaat dat niet lukken voor het onderliggende probleem is opgelost. Aan de hand kun je inderdaad prima recht richten. Moet er alleen niks geblokkeerd zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:13

Fabster schreef:
@Esaqar: hoe je het ook heb willen oplossen, dat is niet gelukt. En inderdaad voor nieuwe problemen gezorgd. Voor mij een teken dat er bij Sterre iets niet goed zit. Anders was het wel opgelost. Blijkbaar kan ze niet goed buigen op rechts. En als daar een probleem zit, kun jevrechtrichten tot je een ons weegt. Maar dan gaat dat niet lukken voor het onderliggende probleem is opgelost. Aan de hand kun je inderdaad prima recht richten. Moet er alleen niks geblokkeerd zijn.

Nee als het aan de hand niet lukt zou er even iemand bij moeten komen om eventuele blokkades te vinden, en te behandelen.

Ik ben toen trouwens ongeveer 2 weken er mee bezig geweest en daarna ging het niet meer. Reed drie keer in de week en 1 keer op buitenrit, dus ben er 4 keer mee bezig geweest denk ik. Dan kan je ook niet verwachten dat ze dan al rechts is, mijn instructrice zei dat er wel even wat tijd in ging zitten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:36

Ik wil je niet de les lezen, hoor Esaqar. Ik ken jou en je paard natuurlijk helemaal niet. Maar als dingen slechter worden ipv beter (ook al kun je nog geen vol resultaat verwachten, toch zal het na oefenen wel ik kleine stapjes vooruit moeten gaan, denk ik dan altijd), dan ben ik altijd op mijn hoede. That's all.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:54

Fabster schreef:
Ik wil je niet de les lezen, hoor Esaqar. Ik ken jou en je paard natuurlijk helemaal niet. Maar als dingen slechter worden ipv beter (ook al kun je nog geen vol resultaat verwachten, toch zal het na oefenen wel ik kleine stapjes vooruit moeten gaan, denk ik dan altijd), dan ben ik altijd op mijn hoede. That's all.

Ja het ging ook wel beter met Sterre, maar niet met mij haha.
Sterre kon op een gegeven moment buigen en stelling naar rechts, alleen ging dat koste van mijn schouder dus probeerde ik het makkelijk te maken (dmv een ophouding) en dat ging weer ten koste van Sterre.
Dus voorwaarts oplossen wil wel, alleen mijn schouder blijkt dus overbelast te zijn, en ga vanavond naar de fysio, dus hoop dat het een beetje helpt.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:13

Pff. Ik kon van het weekend bijna Vlekkie zien gaan. Iemand heeft ons benaderd, had gehoord dat we een leuke bonte hadden. Die zochten ze als hunters voor in Amerika(vgm).

'Gelukkig' bakte vlekkie helemaal niks van het springen haha, dus mag nog lekker blijven. Ze vond het wel erg leuk maar we gaan nu eerst dressuurmatig verder trainen :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:06

Moet hij verkocht worden, dan, DWensink? Of had ik dat gemist?

@Esaqar: o gelukkig. Maar wel verveldend voor jou.

Ik was vanmiddag net naar de fysio geweest. Alles weer lekker. Ging ik net even met Sjaak wandelen. Meteen mijn schouder weer aan gort. Hij is op het moment weer heel heftig. Zeker op vreemd terrein gaat het moeilijk. De clou zit m in zijn aandacht vangen. Maar de goeie truc om dat te doen, heb ik nog niet gevonden.

Boos worden werkt averechts. Maar ik moet echt uitkijken voor mijn eigen hachie. Want het lijkt wel een rodeopaard aan mijn touwtje. Springen, bokken, draaien, steigeren en keihard met die voorpoten klauwen. Ik heb het dus ook druk met niet geraakt worden en hem achter me houden. En hij kan echt uit het niks ontploffen, dus een lekkere ruk aan mijn arm is echt heel fijn... _-:(

Ooit is hij met dat soort toeren per ongeluk in een emmer gesprongen, die langs de kant van de weg lag. Daar schrok hij zó van, dat ik meteen zijn aandacht had en hij als een slaafs hondje achter me aan kwam. Maar om nou overal emmers neer te leggen.... :D

Ik zie mijn Sjaak als een extreme adhd-er: totaal afgeleid en moeilijk contact mee te krijgen als hij zo is. Maar het kan wel. Moet alleen weer even een ingang vinden, waarbij hij op mij let en ik heel blijf....

Als mensen suggesties hebben... I'm all ears.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:26

@Sharon, weet je al iets meer over je schouder? Ik begrijp dat je dus al les hebt, dan heb ik niks gezegd :o lastig probleem wanneer je lijf niet mee kan werken. Ik ondervind dat nu zelf ook met mijn enkel, dus dan maar alleen in de relaxstand rijden voor mij, of wie weet stap ik wel over op western :+

@DWensink staat ze dan te koop of was dit heel toevallig?

@f abstract, helaas ik heb niet zoveel tips klaar liggen, maar wanneer ik je verhaal zo lees, zie ik van alles in mijn hoofd hoe het eruit zal zien. Was sjaak altijd al zo dan? Knap dat je dan zo ook met hem langs de weg durft, ik zie dan overal gevaar in en durf het dan niet aan. Enige wat ik mij afvraag of hij dat ook doet wanneer je achter een ander paard aanwandelt.
Ik hoop niet dat Fedde zo gaat worden, maar tot nu toe is hij heel erg braaf.

@Readtherulez, leuke selfie.

Ik moet echt wel om Fedde lachen, hij wil altijd met mij meelopen als ik in het land ben geweest. Wanneer ik Felix haal, loopt Fedde steevast voor ons mee naar de uitgang en wacht hij daarna tot ik met Felix klaar ben en hem dan nog ophaal. Ook wanneer ik alleen maar aaitjes ga geven in het land, dan loopt hij daarna met mij mee, zelfs wanneer ik aan de andere kant van het draad loop. Tja Hoe kun je hem dan weerstaan? Niet, dus krijgt hij nog maar extra knuffels en aaitjes <3 <3
Hij is echt aan het groeien en is nu enorm overbouwd van achter :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:39

@nanda1980: ik loop al achter een ander paard aan. En ja, vanaf dat hij een jaar of 2 was, is hij al zo. Daarvóór dacht ik nog, dat het een makkie zou worden :D .

Maar het is wel in fases. Van de zomer was hij weer heel rustig, dankzij zijn vliegendeken. Maar sinds 2 weken heb ik mijn hyper weer terug. Er is dus wel een trigger. Misschien het weer. Heeft hij het toch koud (hij heeft een deken om). Ik weet het niet. Ik zal weer moeten zoeken.

Ik heb heel vaak gedacht dat ik hem ging verkopen. Mijn dochter zei gisteren nog (tijdens de rodeo buiten): iedereen wil zo n mooi paard wel kopen. En ik denk dat dat klopt, alleen wil niemand zo n paard hebben <<) .

Ik zit er dus ook gewoon op. Je verlegt je grenzen én je leert hem steeds beter kennen. Ach ja. Ik kan er weinig van zeggen. Ik vind hem ook wel zielig. Hij heeft er zelf ook last van. Maar goed. We zullen wel zien. Het komt vast een x goed.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:36

@Nanda, gisteren naar de fysio geweest en ja-ja, overbelaste schouder... minimaal 2 weken niet rijden ;(

@Fabster, boos worden werkt inderdaad averechts. Heb ik al te vaak gedaan vanwege m'n korte lontje, maar nu al een tijd niet meer gebeurt. Wil nu zo veel mogelijk all natural, merk dat Sterre dat wel heel prettig vind.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:33

Ik sprak net met mijn overbuurman (koeienboer) en die houdt alles scherp in de gaten. Die vindt het maar niks dat is Sjaak nog heb. Volgens hem moet hij naar de slacht, want "het is een levensgevaarlijk paard die je nooit getuigd krijgt. Als je daar op gaat zitten, verongeluk je".

Sjaak is ook heel extreem in zijn reacties. Maar ik weet dat er dus iets aan de hand is. Het is alleen jammer dat hij geen nederlands spreekt. Want ik weet niet wat.

Als hij zo hysterisch is, ga ik er ook niet op, natuurlijk. Ik hoef mijn nek niet te breken.

Dus we puzzelen gewoon weer verder.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:38

Vlekkie is eigenlijk niet te koop maar eigenaar heeft vanaf het begin gezegd dat wanneer iemand goed geld biedt, ze wel weg gaat. Dat was het geval, maar gelukkig voldeed ze niet helemaal aan de eisen :D

Fabster, pff, klinkt lastig en zelfs wat frustrerend. Heb zo even geen tips voor je :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:43

Ik Heb 3 mensen (eigenlijk veel meer) om me heen die heel veel van gedrag weten. Die zijn er allemaal wel van overtuigd dat ik de oplossing ga vinden. Ik ben namelijk wel een doorzetter. Zij kunnen me ook geen gouden tips geven, maar het is wel lekker om mensen te hebben die met je meedenken. Het is inderdaad lastig. En soms ook frustrerend. Zeker als ik , zoals nu, weer een hele zere arm/schouder heb, omdat hij ineens als een speer achteruit ging, terwijl ik net vooruit ging.

Maar het is vooral ook sneu voor hem. Hij zit dus niet lekker in zijn vel. Lichamelijk is er niks aan de hand. Het is echt stress. Maarja, van wat? Het is ook weer ineens zo, sinds anderhalve week.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:49

Afbeelding

Máááárrrrr, on the bright side: ik kon er gewoon op rijden met een halsring, hoofdstel en zadel zitten er op, sturen, gas en rem zitten er goed op. Dus er gebeurt wel iets. Het duurt alleen heul erg lang. Kan eigenlijk alleen in het zomerseizoen met hem werken..... :+

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:40

@Sharon, balen zeg, maar je was het al van plan een tijdje niet rijden, dus dat scheelt een beetje. Valt mij trouwens mee dat het maar 2 weken zijn.

@Fabster, dan ben je echt wel een doorzetter en op de foto zie je een heel relaxed paard. Gelukkig heeft hij ook zijn goede momenten. Wel naar om die opmerking te krijgen zeg, een klap in je gezicht.
Heb je al eens cranio-sacraaltherapie gedacht? Misschien dat dat kan helpen? Dat zit ook in het mentale vlak, want ik weet zekers dat je al het lichamelijke al hebt laten bekijken.
Op bokt hebben ze het ook over magnesium bijvoegen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

@DWensink een geluk bij een ongeluk dus dat het springen niet zo best ging.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:02

@Nanda, ja ik was van plan te minderen met rijden vanwege die schouder haha. Het lukte allemaal niet meer. 2 weken valt mij inderdaad ook mee, ik denk zelf dat het wel een maand wordt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:07

Hij krijgt inderdaad regelmatig een cranio behandeling. Vindt hij heel lekker en brengt hem veel rust. Hij is er wel weer aan toe, inderdaad, maar ik heb even geen geld. Dus hij zal heel even moeten wachten.

En ik vind het niet erg, hoor, als mensen zoiets zeggen. De buurman is bezorgd om mij (wat natuurlijk heel lief is), maar wat weet hij er nou van, verder? Ik trek altijd mijn eigen plan. Met een beetje hulp van anderen.

Er zijn hier heel wat mensen langs geweest die Sjaak dan zien en zeggen: dat is een relaxt paard! Haha! Ik zie dat wel sls compliment. Daar zit heel wat uren oefening in. Veel geduld, maar hè?

En ik had inderdaad altijd ook een kort lontje. En daarin heeft hij mij heel veel geleerd. Dus ik zie hem ook als mijn leermeester. En een verrijking van mijn kennis. Want omgaan met een dier die het gewoon doet, kunnen we allemaal wel. Maar wat doe je als hij het niet doet? Je leert er ook veel van.

En ik zeg niet dat het me allemaal gaat lukken, hoor. Hoop ik natuurlijk wel O:) .

En ik kan ook niet uitsluiten dat hij niet zó gek wordt, dat hij inderdaad naar de slacht moet. Maar voorlopig hou ik gewoon vol. En ik kijk wel weer wat volgend jaar me brengt.

Het is niet mijn enige paard, gelukkig. Dus ik zit in een luxe-positie. Ik heb ook gewoon paarden die het wel doen en waar ik heerlijke ritten op kan maken. Dus dit is mijn project.

Maar hij is wel heul mooi en heul lief hoor! :D

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:38

Nou even goed nieuws... Sterre staat op de winterstalling en het gaat hier eigenlijk beter dan thuis. Ze is een compleet ander paard, ontzettend ontspannen en vrolijk. (thuis was ze ook vrolijk, maar minder ontspannen)

Omdat ik nu niet mag rijden vanwege mijn schouder doen we lekker grondwerk en dat gaat redelijk goed. Ik wil clickertraining met haar oppakken en denk dat ze dit best leuk vind, draaft nu ook vrolijk achter me aan als ik de bak ben en ik ben haar aan het leren een rondje te draaien en daar wordt ze meeeega enthousiast van (:

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:32

@fabster, wat super tof om te lezen hoe jij je topper ziet. Petje af voor je doorzettingsvermogen _/-\o_
Ik heb laatst een workshop cranio-sacraaltherapie gedaan, was goedkoper dan een behandeling en ik kan nu zelf b ook een aantal hand posities toepassen, misschien is dat ook een idee? Zo kun je Sjaak al een beetje helpen wanneer je denkt dat het nodig is. Ik zal mijn ogen en oren openhouden iig voor zo'n workshop, het was ook erg gezellig.

@Sharon, fijn dat je goed nieuws hebt. Misschien heeft Sterre die afwisseling van plek gewoon ff nodig. Hoe pak jij grondwerk aan? Heb je ook les of haal je het gewoon uit boeken en Internet? Rijden gaat bij mij nog steeds niet echt lekker vanwege mijn enkel ;(

Fedde staat nu met de rest op stal. Het land is mega nat, zo maken ze alles kapot, dus vandaar op stal en natuurlijk ook buiten in de bak wanneer het droog is. Fedde vindt het iig prima. Hij gedraagt zich ook goed op stal, hij staat samen met de oude dartmoor Frodo in 1 stal (eigenlijk zijn het 2 stallen zonder tussenwand, dus heel groot). Ook op stal poets ik hem regelmatig en de hoeven krabben gaat echt super. Ik houd ze steeds langer vast, gewoon oefenen voor de smid, want hoeven uitkrabben is zo gebeurd en bekappen duurt wat langer, vandaar dat ik daar mee aan de slag ben. Ik heb ook de uitstekende bruine pluimen uit zijn oren weggeknipt....dat interesseerde hem geen biet. Ook zijn staart heb ik gepunt, die is nu een stukje rechter van onder. Hij begint ook veel sok te krijgen. Moet nodig weer foto's maken, zal ik binnenkort weer ff doen.
Wanneer ze in de bak staan en ik ga er naar toe, komt hij ook altijd gelijk en loopt de gele tijd met mij mee. Zwaan kleef aan lijkt hij dan wel, ik vind het iig erg leuk en hij blijkbaar ook <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:02

Dat is goed nieuws, Esaqar! Clickeren vinden ze altijd leuk, hè? Vindt Sjaak ook. Als ik met mijn tasje koekjes aan kom, staat hij al naast me.

Dat is veel lof, Nanda :o . Vandaag kreeg ik via mijn juf mijn droom-ijslander aangeboden. En zij weet echt wel wat ik zoek. Aangezien ik vol zit, zei ik met een gekke bek: ruilen voor Sjaak? Haha! Vriendin van me vroeg of ik zoiets serieus zou overwegen. Maar het antwoord is 'nee'. Ook al weet ik, dat hij bij mijn juf een gouden leven zou krijgen (en ik heel graag zo n ijslander zou willen hebben, hoor :D . Maar Sjaak is mijn paard. Ik ken maar 1 paard die vergelijkbaar is met hem, qua gedrag. En dat is een paso fino die in Bonaire woont. Gaat ook met 4 benen tegelijk de lucht in. Mijn juffen begeleiden mij en denken met me mee. Daar ben ik blij mee. Ook zij zeggen dat ze weinig van dit soort heftige paarden kennen. Maar ik weet zeker dat ik best een eind met hem kom. Geduld is een schone zaak, zullen we maar zeggen. :)

Goeddat je zo met Fedde bezig bent! Wirdt vast en zeker een heel tof paard!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:02

De persoon waar Sterre eerst stond helpt mij. Zij heeft ook het paard van Mark Stuiver getraint dus weet wel waar ze mee bezig is. Heeft er heel veel verstand van en is heel rustig.
Tot nu toe leer ik Sterre volgen en achteruit lopen en als trucje dan een rondje voor mij lopen, want daar wordt ze zo enthousiast van :) dit alles gebeurt wel los, ik heb geen touw aan Sterre geklikt.