Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:49

Sanet, kan het kloppen dat jij o.a z1 proefjes op youtube hebt staan? Zo ja dan heb ik jullie gebruikt om de proeven een beetje te leren hihi. Ik dacht laat ik dan maar gelijk voor een fries filmpje gaan!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:00

Dara mooie foto en succes in het Z1
Ga je oefenen met stang en trens of houd je het bij gewoon?

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:05

Ik heb wel een stang en trens hoofdstel nu om te kijken of ze daar fijner op loopt. Tot nu toe gaat het prima, moet alleen opletten dat ze mooi opgericht blijft. Dit was op trens nooit een probleem dus mocht het t toch niet helemaal zijn ga ik gewoon weer terug op trens. Voor de buitenritjes,bos en strandritten gebruik ik ook mijn trens hoofdstel

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:29

DaraBariton schreef:
Sanet, kan het kloppen dat jij o.a z1 proefjes op youtube hebt staan? Zo ja dan heb ik jullie gebruikt om de proeven een beetje te leren hihi. Ik dacht laat ik dan maar gelijk voor een fries filmpje gaan!

Ja, volgens mij ook in mijn profiel terug te vinden :)
Ik vind het ook altijd wel fijn om even de proefjes te zien voordat ik ze zelf moet rijden, leuk dat je er iets aan hebt.

Ik train ook wisselend op S&T en alleen trens. Dat was in het begin nog wel eens omschakelen, maar inmiddels gaat het prima. Buitenritten enzo sowieso alleen op trens. Wedstrijden en les rij ik altijd met S&T.

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:52

Pff net les gehad ze was zoooo vervelend... Echt een draak, maarja mevrouw was zo hengstig. Ben ook heel erg geschrokken. Doe thuis mn sporen af zit er een soort van haak aan mn spoor. Die is denk ik langs een stenen muur gegaan ofzo. Heb ze gelijk weggegooid... Ben bij dr gaan kijken en er zat een heel klein plekje. Maar voel me nu zo schuldig tegenover mn paard :( kan mezelf wel voor mn kop slaan.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:38

pronkjelover schreef:
Pff net les gehad ze was zoooo vervelend... Echt een draak, maarja mevrouw was zo hengstig. Ben ook heel erg geschrokken. Doe thuis mn sporen af zit er een soort van haak aan mn spoor. Die is denk ik langs een stenen muur gegaan ofzo. Heb ze gelijk weggegooid... Ben bij dr gaan kijken en er zat een heel klein plekje. Maar voel me nu zo schuldig tegenover mn paard :( kan mezelf wel voor mn kop slaan.

Daar kan ik helemaal inkomen. Ik heb iets dergelijks in het voorjaar gehad. Omdat mijn dame steeds slechter op been ging reageren kocht ik steeds scherpere sporen, dus wieltjes met fijne tandjes. Daar ging ze tegenin door haar buik naar binnen te zetten en ik moest die buik dan weer met been én spoor naar buiten drukken. Gevolg: bloed aan mijn spoor en schaafwond op haar zij. Ik heb die sporen meteen aan de kant gegooid! En achteraf blijkt ze gewoon echt tegen mijn sporen in te plakken en reageert er gewoon amper meer op en zonder sporen loopt ze toppie. Raar beest. Maar ik voelde me zooooooo vreselijk schuldig 8)7 8)7 8)7

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:42

Oei! Dat is goed sneu, maar je hebt het niet willens en wetens gedaan. Vandaag even extra knuffelen en dan zijn zij het allang weer vergeten (vaak!).

Ik heb wel heel fijn gereden met de les. Mijn meisje maakte er weer even een show van, bok hier bok daar, wissels om de pas. Maar dat komt omdat ik haar dan teveel alleen laat (omdat ik juist bang ben dat ze dat gaat doen). Dus ik moet duidelijker zijn, dit is wat ik wil en niets anders. Echt heel fijn gereden :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:47

Ohh dat is sneu inderdaad, maar goed, kun je niks aan doen. Inderdaad lekker knuffelen vandaag ;)

Fijn dat je lekker gereden hebt Sanet!

Ik heb gister les gehad op ander terrein (bij mijn instructrice op stal) sjonge dat was wat..
Ze loopt thuis super, dus ik moet het nu wel een beetje opzoeken. Maar dan zet ze d'r nek d'r op en is er geen land mee te bezeilen, afsnijden, en niet aan de hulpen.. Maar goed, nu heeft mijn instructrice het ook kunnen zien en gaan we het vaker oefenen. En uiteindelijk hebben we het wel goed af kunnen sluiten.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:49

je gaat echt super Janet! Ik ben benieuwd of je dit jaar nog ZZL kunt gaan starten ;-)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:54

Goed dat je dat gedaan hebt Berdien, zou ik zeker vaker doen. Misschien de volgende keer weer op dezelfde locatie en gaat het daar goed, weer een nieuwe locatie zoeken om te lessen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:59

Ja daar dacht ik inderdaad ook aan, als ze went heb ik er toch niks aan :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:01

Was dus een goed besluit om even op vreemd terrein voor haar te trainen, Berdien. Zou dit een tijdje blijven doen, krijg jij handigheid in wat jij moet doen als ze zo doet. En je paard leert dat het op vreemd terrein niet eng is.
Kan me voorstellen dat je daar van baalt, pronkjelover.

Ik wissel ook af met sporen en zonder sporen. En met zweep en zonder zweep. Met zweep kan ik haar achterhand er net even wat beter onder krijgen, als we weer een tijdje niet fanatiek getraind hebben.

Sanet ook weer lekker gereden in les.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:35

He balen van die sporen, hier gelukkig nog geen problemen mee gehad.

Voorlopig geen les voor mij, maar wel gewoon trainen. En wat ging het vandaag super! <3 Had ook veel fijnere verbinding. Als we zo doorgaan wil ik naar vreemde plekken en mijn startpas aan gaan vragen :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:37

Ja je hebt helemaal gelijk frieswytske :)

Ik rijd alleen op wedstrijd met kleine spoortjes, om dat ze doet..

Fijn dat het rijden zo goed gaat DynamiteS! Hup aanvragen die kaart ;)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:49

T begint nu wel te kriebelen ja.. :D maar eerst die bevestiging en op ander terrein :D

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:56

Ik ben gewoon maar op wedstrijd gegaan met mijn snel gespannen paard. Was niet zon succes de 1e x maar ze gedraagt zich keurig. Wat dat betreft wordt ze steeds relaxter al kan ze bijv bij belonen al in de lucht schieten van de spanning. Zo ook deze week, galop zet ze dr nek er op, ik probeer dat op te lossen, zij raakt zenuwachtig maar verder niks aan de hand. Zijn we aan het uitstappen. Snif ik eventjes schiet ze er keihard vandoor.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:17

Ze hebben rare fratsen die friezels ;-) Maar toch heb ik dat 100x liever dan een kwpn.
Vaak ligt het ook aan je eigen houding, onbewust reageer je met iets meer spanning omdat je denkt dat het paard het spannend gaat vinden en dat voelen ze en dus vinden ze het inderdaad spannend. Ga maar eens onbevangen en relaxt zitten, dan zijn ze vaak (natuurlijk niet altijd) een stuk minder alert. Maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar als je het zelf al spannend vindt........

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:44

Klopt hoor ze zijn wel eerlijk. Die van mij was eerst 10 x erger, was ook heel moeilijk onder het zadel te krijgen dus wat dat betreft gaat het al heel goed. Alleen bij moeilijke dingen vindt ze het spannend en wordt ze vaak nog erg nerveus. Dat kropt ze dan heel vaak op en explodeert dan in 1 x als je iets doet wat je anders niet zo snel doet. Ik vind zelf niet zo veel spannend met rijden maar mijn instructrice rijdt haar ook wel eens en die vindt haar heel onzeker en bang om wat fout te doen. Dat klopt wel denk ik.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:48

Die van mij kan dan inderdaad ook zo lekker schrikken, hihihi.
Zo dit weekend weer een privéles, eens zien wat onze privé-instructeur nu van ons vind. Rijd niet regelmatig privéles, want ik kan me meestal goed redden met de les op onze rijvereniging.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:39

Ik heb vandaag met Ida zo heerlijk gereden! Toppertje <3
Verna ging iets minder, die wisselt tijdens het rijden steeds van sterk en drammerig naar sloom en andersom de laatste tijd.

Ik wil jullie even mijn wedstrijdsetje showen *\o/*
Heeft heel wat uurtjes gekost, maar ben er onwijs blij mee :))
Nu de paarden nog wedstrijdklaar :')
Afbeelding

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:43

DaraBariton, mooie foto zeg! Ook echt een heel erg mooi dier

pronkjelover schreef:

Balen dat de les niet lekker ging!
Jeetje, dan schrik je idd. Kun jij natuurlijk ook helemaal niks aan doen maar is zeker niet leuk nee.

berdien85 schreef:
Ohh dat is sneu inderdaad, maar goed, kun je niks aan doen. Inderdaad lekker knuffelen vandaag ;)

Fijn dat je lekker gereden hebt Sanet!

Ik heb gister les gehad op ander terrein (bij mijn instructrice op stal) sjonge dat was wat..
Ze loopt thuis super, dus ik moet het nu wel een beetje opzoeken. Maar dan zet ze d'r nek d'r op en is er geen land mee te bezeilen, afsnijden, en niet aan de hulpen.. Maar goed, nu heeft mijn instructrice het ook kunnen zien en gaan we het vaker oefenen. En uiteindelijk hebben we het wel goed af kunnen sluiten.

Oh balen dat ze nog zo reageert op vreemd terrein, maar niet gek natuurlijk ze is nog jong.
En altijd fijn als dat gebeurd en je instructrice is er, kun je het meteen zo goed mogelijk oppakken, en idd goed afstluiten :)
Lekker veel oefenen en dan komt dat helemaal goed

DynamiteS schreef:
He balen van die sporen, hier gelukkig nog geen problemen mee gehad.

Voorlopig geen les voor mij, maar wel gewoon trainen. En wat ging het vandaag super! <3 Had ook veel fijnere verbinding. Als we zo doorgaan wil ik naar vreemde plekken en mijn startpas aan gaan vragen :)

Super fijn dat het zo goed gaat!
En natuurlijk altijd leuk als het zo goed gaat dat je wedstrijden kunt gaan rijden.

Caro_MarjaH schreef:
Ze hebben rare fratsen die friezels ;-) Maar toch heb ik dat 100x liever dan een kwpn.
Vaak ligt het ook aan je eigen houding, onbewust reageer je met iets meer spanning omdat je denkt dat het paard het spannend gaat vinden en dat voelen ze en dus vinden ze het inderdaad spannend. Ga maar eens onbevangen en relaxt zitten, dan zijn ze vaak (natuurlijk niet altijd) een stuk minder alert. Maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar als je het zelf al spannend vindt........

Dit is zeker waar!
Ik verklootte Luna onbewust ook de eerst paar keer op wedstrijd omdat ik zo achterlijk gespannen was, durfde zij echt niks meer te doen. Heel sneu was dat.

Lauke, heel erg gaaf die set!!
Ik hou wel van die blingbling haha :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:44

Chic, Lauke.

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:45

Gaaaaf lauke!!! Zelf gemaakt?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:47

Ja :))
dit was het dekje :P

Afbeelding

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:28

Mooi lauke!! Net ff in t gras gereden. Morgen weer wedstrijd. Ze liep wel lekker maar deed niet echt r best.