Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Centrale databank
Alle paarden die in Nederland verblijven, moeten in de centrale databank van RVO.nl geregistreerd staan. De paspoort uitgevende instanties leveren de gegevens aan bij de centrale databank. Houders van paarden met een buitenlands paspoort, moeten daarom dit paspoort binnen 30 dagen na uitgifte of binnen 30 dagen nadat het paard in Nederland is gekomen vanuit een andere lidstaat of vanuit een land buiten de EU, laten registreren bij een Nederlandse paspoort uitgevende instantie. De paspoort uitgevende instantie zal controleren of het paspoort aan de eisen voldoet, het paspoort zo nodig aanvullen en als dit niet kan een nieuw paspoort uitgeven en de identificatiegegevens leveren aan de centrale databank. Controle op de termijn van 30 dagen na invoer vindt onder meer plaats aan de hand van de datum op het gezondheidscertificaat.
Op de website van de Sectorraad Paarden is een volledig overzicht te lezen van de belangrijkste wijzigingen en informatie omtrent het paardenpaspoort.
Lees ook:
Nieuwe regelgeving stagneert paspoortuitgaven
Duplicaat-paspoort sluit slacht niet meer uit
Vanaf 2016 strengere EU regelgeving paardenpaspoorten
Bron: Sectorraad Paarden
Citaat:De paspoort uitgevende instantie zal controleren of het paspoort aan de eisen voldoet, het paspoort zo nodig aanvullen en als dit niet kan een nieuw paspoort uitgeven en de identificatiegegevens leveren aan de centrale databank.
LouiseB schreef:Nadia heeft ook wel aanleg om te dik te worden. Op paddock paradise waar ze staat, gaan ze aantal uur per dag de wei op (in de herfst/winter niet) en verder krijgt ze hooi. Ze blijft zo prima op gewicht.
Belker schreef:Hier maar even een verslagje van onze zoektocht.
Een freiberger was voor ons een hele bewuste keus. De eerste keer dat wij in Den Bosch Paard en Koets bezochten, jaren geleden, zagen we de freibergers al in actie. Daar hebben we echt van genoten. Ik zei tegen Hielke dat het net een Ebo in een groeter formaat vond en als ik later ouder was dan wilde ik er wel 1.
Eigenlijk hebben we het er al die jaren al eens over gehad en keek ik jaarlijks op de verkoopsite, http://www.freiberger-emmental.ch/verkaufspferde/ om te zien of er nog een leuk hengstveulen voor de opfok stond.
Na het ongeluk en de val van Bruno en mijn revalidatie, werd ik goed geconfronteerd met mijn beperkingen en mijn angsten. Die zijn er, meer dan waar ik over praat, en ook van invloed op mijn en ons dagelijks functioneren.![]()
En ondanks al die dingen geniet ik volop. De rust van het niet meer moeten is fijn.
Met dit in het achterhoofd is ook de beslissing gevallen om Bruno weg te doen en op zoek te gaan naar iets wat van nature al koel in de kop is. Iets waar ik op stap, alleen mee het bos in ga, gewoon weer terug naar het gevoel van " vroeger" met Gaija en Ebo. De belangrijkste eis was maat, rond de 1.55 vanwege mijn vriendin en het dier wat ik zocht moest zowel onder de man als voor de wagen beleerd zijn. Vanwege de laatste eis vielen al heel veel dieren in Nederland af. Hier op heb ik contact gezocht met een vriendin in Luxemburg met de vraag kun jij eens informeren wat een freiberger/ franches montagnes paard kost en wie wat te koop heeft staan.
Zij kreeg op haar oproep verschillende reacties en we hebben een route uitgestippeld. Wat mij betreft per dag 1 fokker met meerdere dieren en zo nodig, afhankelijk van tijd en energie konden we nog andere bezoeken.
We begonnen bij deze, http://www.elevagesjs.com, een zeer enthousiast fokker, met 4 dieren te koop. Varierend van 2 tot 6.
We hebben er met 2 een rondje door het dorp gedaan en ons verbaasd over hoe braaf ze waren. Net zadelmak, zonder morren mee, actief stappend en niet opkijken van de speelplaats met schreeuwende, rennende, spelende kinderen met allerlei materialen. Ze keken, dachten, hee wat leuk en stapten braaf verder.
Dat waren deze twee, het zware type (donkere 2,5) en een lichte (lichte bruine 3,5) type.
[ Afbeelding ]
Daarna nog meegeweest naar alle weilanden en zijn fokmateriaal gezien.
Hierna doorgereden naar een manege in de buurt waar ze er 1 te koop hadden staan.
Ook hier weer veel freibergers gezien waarbij de braafheid echt opviel. Veulens, enters, twenters stonden in stands te eten en te wachten Heel rustig, geen gezeur, ze stonden gewoon te wachten. Zelfs de veulens. Deze waren net uit Zwitserland gekomen.
Het ruintje bekeken, die werd voorgereden maar was het niet. Toen wij wegreden werden alle dieren uit de stand net aan de hand met zijn allen naar de wei gebracht. Ook dit was weer in alle rust en met respect voor de mens. :duimen:
Ik zat volledig aan mijn tax dus we zijn naar het hotel gegaan, hebben wat gegeten en zijn gaan slapen.
De volgende morgen naar een andere fokker. Deze had ook wat dieren staan die in mijn prijsklasse zaten. http://www.cheval-franches-montagnes.be ... vendre.asp
Ook hier weer een hartelijk ontvangst. Zijn paarden liepen allemaal bij het huis en waren goed te zien. Uitgebreid besproken wat we zochten wat we er mee wilden doen en toen zijn we met een merrie gaan mennen en later rijden. Erg gaaf om daar aangespannen de heuvels op en af te gaan en die dikbil te zien werken. Alles met een los leidseltje, zonder problemen. Dit was een dier wat idd precies bij ons doel pastte, maar in gangen een echte koudbloed was. Overladen met informatie zijn we weer vertrokken.
Ik had de merrie van de dag ervoor niet zien draven en was nieuwsgierig hoe zij liep. We zijn nogmaals bij deze mensen Langs gegaan om de lichte merrie nog eens te zien.
Beide merries liepen op de wei, uit het zicht. Meneer roept haar en ze kwam hinnikend aandraven. Echt te zoet.
Ik heb haar wat gelongeerd en we hebben haar los laten bewegen en ik wist genoeg. Deze werd het.
Volgens mij een fijn bruikbaar paard. Nuchter van karakter, vriendelijk en een knuffel. Fijne zeer goede ruime stap en de rest merk ik wel.
Een filmpje
[ Video ]
Voor alles geld gewoon dat de tijd het ons gaat leren.
Monica1965 schreef:Ir111 heeft die kennis van jou dat kunststof Thorowgood Cob dressuur zadel bruin nog te koop? Ik ben nog bezig met het zoeken van het juiste zadel. A.s. dinsdag heb ik opnieuw afspraak met zadelservice uit A'dam. (een hele goede trouwens) Alleen ben ik er nog niet uit of ik 2500plus wil uitgeven voor 'n zadel. Dus vandaar mijn vraag aan jou over het TC zadel. Hoor 't graag.
EmEm schreef:Ik ben een beetje spastisch met ruwvoer (denk altijd dat ze te weinig krijgen), dus ik moet me beheersen.