Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:09

Nee Belgie. Iets dichterbij en beter te behappen voor me. Ik heb nu 5 adressen op mijn lijst waarvan 3 fokkers met meerdere dieren.
Stalgenoot paard gaat weer fijn.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:56

Beste mede forumbezoekers! /3
Leuk Belker, hopelijk weer 'n Freiberger erbij! Succes met je zoektocht! We zien heel graag foto's van jouw nieuwe maatje! Ga je niet bij Stal Vastenholt kijken? Staan nu aantal Freibergers te koop. Let goed op in Belgie want ik hoorde onlangs niet zo'n leuk verhaal over 'n gekochte Freiberger. Ik zal wel een keuring laten uitvoeren, ook al zegt dit ook weer niet alles! Paarden kopen blijft toch ook 'n gok.
Lara gaat elke dag 'n stukje beter. Ze is nog wel stijf in de rug, achterhand. Ik las dat een stijve achterhand best vaker voorkomt bij onze Freiberger 'dikbillen'. Ze is nog jong dus we zijn lekker rustig weer aan het oppakken, veel handstappen over de zachte zand 'renbaan' en vooral lekker lopen aan de longe. Mijn instructrice doet dit door wat touwtjes aan de longeersingel te bevestigen. Hierdoor schijnt ze meer ook met haar achterhand te gaan lopen. Ze vindt 't best leuk want lekker uitrazen met 'n bokje erbij doet ze graag. Gisteren met halster gedaan omdat haar evolutionaire wolfstanden er nog blijken te zitten. Ze lijkt op een oerpaardje zeggen veel mensen dus ook in haar gebit is ze nog in de oertijd gebleven! Lara is dus behandeld door de tandarts en dat was ook erg nodig, aldus de TA. Tijdens de klinische keuring werd er 'geroepen' "goh die heeft 'n mooi gebit!" Maar dit bleek helaas niet zo te zijn. Haar gebit is nu flink geveild en de kundige TA wilde in 1ste instantie ook direct haar wolfstanden eruit halen maar aan 1 kant lag deze nog flink onder het tandvlees dus zijn advies is om hier eerst een röntgenfoto van te maken zodat ligging beter bepaald kan worden. Röntgen apparatuur heeft hij niet ter plekke dus we kunnen binnenkort op TA bezoek in NH om haar wolfstanden eruit te laten halen. Dit betekent 3 weken zonder bit rijden. Iemand van jullie ervaring met het weghalen van de wolfstanden? Bitloos rijden vind ik geen issue, hebben jullie tips voor een fijn/zacht leer bitloos hoofdstel?
Veel plezier met alle paarden!
+:)+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:37

Blijft toch bijzonder he? Dat er bij een keuring door een DA geroepen wordt dat het een prachtig gebit is en dat het bij nader inzien nodig behandeld moet worden... := Ik bedoel, je zult blind varen op wat je DA gezegd heeft. Maar goed, gelukkig is dat niet geval en wordt Lara geholpen. :)

Fijn ook dat het beter gaat met haar. Werken op de grond is ook leuk vind ik, leer je je paard weer op een andere manier kennen. :)

Ik rij momenteel niet bitloos, is er nog niet van gekomen. Maar eerder reed ik met een Glucksrad. Zoals op dit plaatje (niet mijn foto/paard!!!). Werkte heel fijn. Ik was bewust op zoek naar een optoming waar mijn paard wel wat aanleuning op kon nemen. Dat wil ik ook als ik met bit rijdt dus dat zocht ik ook bitloos. Als je geen aanleuning wilt hebben is het aanbod veel breder maar daar heb ik niet naar gekeken. Je hebt ook de Marylott(??) bloem, die werkt zo'n beetje hetzelfde.

Afbeelding

De Kolonel is vorige week bij de TA geweest. Daarna is de osteo langs geweest. En nu loopt hij echt fantastisch! Misschien qua niveau iets minder dan een half jaar geleden maar zo zacht te rijden. Eerder had ik momenten waar we tegen elkaar in kwamen, even zo'n momentje waar ineens veel meer druk dan je lief is hebt op je teugels. Niet lang en vaak maar toch. De laatste week hebben we dat niet meer, alles blijft zacht en ontspannen. Echt zó gaaf! Ik hoop dat ik dit zo kan blijven vasthouden en hierop verder kan bouwen. Dit is de manier waarop ik wil rijden. :j

Ahhhhhhhhh.... arme pony! :+
Afbeelding

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:55

Hi Ir111, goh wat 'n mooi bitloos hoofdstel. Ik ga 't googlen! Dank je wel!
A goshie die Kolonel, ziet er inderdaad reuze sneu uit he met die 'stalenmondopenhouder'
Hier nog zo'n arme pony!
Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:21

Hallo allemaal,

Jullie zijn weer allemaal goed bezig!

@Belker: succes met je zoektocht!

@Ir111: grappig je verhaal over Kolonel en dat bekappen. Ik kan ook ineens van die knopjes hebben! Dan zit er nog ergens iets in me van : "ze moet maar luisteren". Maar zo werkt het natuurlijk niet. Een paard geeft vaak zoveel signalen en dan hebben wij geen clue wat we ermee moeten. Dus ik probeer ook gewoon steeds meer te 'luisteren'. En Kiara rekent meteen met me af als ik dat niet doe, ze spiegelt me ook heel erg! Dus ze leert met wel 'paards' praten :)
Fijn dat de Kolonel nu zo lekker loopt!

@Monica: fijn dat het weer wat beter gaat met Lara!
Kiara kan ook zo gek doen aan de longe. Ik longeer altijd zonder haar vast te zetten aan halster of gewoon hoofdstel. Ik heb geen ervaring met weghalen van wolfstanden. Kiara had een super gebit zei de tandarts die in april is geweest. Hij hoefde er toen niet veel aan te doen (beetje vijlen). Dus over een jaar weer.

Ik heb wel een paar keer bitloos gereden, maar dat vond ik nog niet zo'n succes. Kiara deed alsof ik er juist een heftig bit in had gedaan. Maar kan zijn dat ik gewoon niet het juiste bitloze hoofdstel voor haar heb. Ik heb er een van Per mi Cavallo. Een side-pull.

Osteo komt bij mij ook elk jaar. Laatste keer heeft ze Kiara toch wel wat los moeten maken. Maar lag niet aan het rijden zei ze, ze dacht eerder aan een uitschuiver in de wei of zo. Haar hals was juist weer heel soepel! Kiara is ook makkelijk in de hals met rijden. Altijd heel licht in de aanleuning.

Gisteren nog wat clicker-training gedaan met Kiara. Was al even geleden en ze was bloedfanatiek! Alles wat ze kent schudt ze dan zo uit haar mouw. Soms al voordat ik het commando geef haha.

Was trouwens pas naar een interessante lezing over rechtrichten geweest van Stal Mireille. Aanrader! Binnenkort ga ik daar met een stalgenootje ook een dag naar toe met Kiara om te trainen.

Oh ja, nog even over jullie paspoort. De regels zijn weer verandert en nu is er ook iets met buitenlandse paspoorten. Hebben jullie daar al iets over gelezen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:25

Hahaa!!! Eén doffe ellende die TA, volgens de paarden dan. Wat zijn ze sneu he? Als ze er zo bij staan.

Wat leuk dat je naar Mireille gaat! Dat is een van mijn beste vriendinnen. :D :D Weet je al wanneer je gaat? Als het handig uitkomt kunnen we misschien elkaar ontmoeten.

Niks gelezen over buitenlandse paspoorten. Moeten we wat doen? Ik heb net mijn chipverklaring en basis enting in orde. Ik twijfel nog of ik lid ga worden van de KNHS. Dus ik heb verder nog geen actie ondernomen...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:55

Citaat:
Centrale databank

Alle paarden die in Nederland verblijven, moeten in de centrale databank van RVO.nl geregistreerd staan. De paspoort uitgevende instanties leveren de gegevens aan bij de centrale databank. Houders van paarden met een buitenlands paspoort, moeten daarom dit paspoort binnen 30 dagen na uitgifte of binnen 30 dagen nadat het paard in Nederland is gekomen vanuit een andere lidstaat of vanuit een land buiten de EU, laten registreren bij een Nederlandse paspoort uitgevende instantie. De paspoort uitgevende instantie zal controleren of het paspoort aan de eisen voldoet, het paspoort zo nodig aanvullen en als dit niet kan een nieuw paspoort uitgeven en de identificatiegegevens leveren aan de centrale databank. Controle op de termijn van 30 dagen na invoer vindt onder meer plaats aan de hand van de datum op het gezondheidscertificaat.

Op de website van de Sectorraad Paarden is een volledig overzicht te lezen van de belangrijkste wijzigingen en informatie omtrent het paardenpaspoort.

Lees ook:

Nieuwe regelgeving stagneert paspoortuitgaven
Duplicaat-paspoort sluit slacht niet meer uit
Vanaf 2016 strengere EU regelgeving paardenpaspoorten

Bron: Sectorraad Paarden

Komt uit [TAO] Paspoort voor buitenlands paard

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:05

Oh. Hmm. Dankje Belker!

Ik moet dus zorgen dat dit gebeurd:

Citaat:
De paspoort uitgevende instantie zal controleren of het paspoort aan de eisen voldoet, het paspoort zo nodig aanvullen en als dit niet kan een nieuw paspoort uitgeven en de identificatiegegevens leveren aan de centrale databank.

Toch?

Wat is dan een logische instantie om dat te doen, enig idee? Ik wil liever niet KNHS.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:20

@ Ir111 Wat heb je gedaan met die chipverklaring?
Ik snap er echt niks meer van soms!
Maar blijkbaar moet mijn paard dus nog RVO geregistreerd staan. Moet ik inderdaad een instantie uitzoeken. Maakt volgens mij niks uit. Maar ik wil wel mijn Freiberger Paspoort houden!

Leuk dat Mireille een vriendin is. We hadden eigenlijk al op 8 oktober gepland. Maar het paard van stalgenootje dat mee zou gaan was niet goed. Dus is uitgesteld. We hebben nog geen nieuwe datum gepland, maar dat laat ik je zeker weten! Zou leuk zijn je 'live' te ontmoeten!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:23

Ik heb nog niets gedaan met de chipverklaring. Die zit nu als los velletje in mijn paspoort. Ik wilde eerst de basisenting op orde hebben zodat alles in 1x juist in een evt. nieuw paspoort komt te staan. Omdat ik toen ging twijfelen of ik wel KNHS wil starten heb ik uiteindelijk niets meer gedaan. Maar dat moet nu dus wel weer... Ik volg het ook niet helemaal. En ja, ik wil ook graag het Freiberger paspoort behouden. :j

Leuk als je laat weten wanneer je gaat!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:34

Wat is een chipverklaring?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:42

Ik had een chipsticker in het paspoort zitten die niet was gestempeld. Dus moest er een verklaring komen dat de chip echt in het paard zit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:42

Ok, dank je. Dat had Bruno idd ook.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:54

Wat leuk dat er weer nieuwe Friebergers en hun baasjes bijkomen in dit topic! Succes Belker, erg benieuwd naar je zoektocht!
Wat een lastig verhaal met die paspoorten! Ik heb inderdaad ook alleen het Zwitserse paspoort (SFZV/FSFM), maar gelukkig wel met een gestempelde chipsticker. Ik zie staan dat paspoorten binnen 30 dagen na invoer geregistreerd moeten zijn. Dat zou dan al bij Vastenholt gebeurd moeten zijn en ik heb geen idee of dat zo is. Alleen is Ello daar al in 2015 aan gekomen en de wetgeving is van januari 2016 :? Ik heb gebeld naar de KNHS, maar die verwezen me naar het NRPS. Dus die gebeld, maar zijn niet bereikbaar. Nu dus maar mail gestuurd, want ik heb geen flauw idee of / wat er moet gebeuren. Mocht ik antwoord krijgen zal ik het jullie laten weten.

Enting bij Ello was inderdaad ook al niet in orde, was verlopen toen ik hem kreeg. Wel meteen laten enten (op kosten Vastenholt, netjes geregeld), maar zag nu ook dat ik eigenlijk de gehele basisenting opnieuw had moeten laten doen... Tandarts moet hier inderdaad ook nog komen. Heeft al wel even gecheckt en was niet dramatisch, wat randjes die bijgewerkt moesten worden, maar had geen haast. Ik wacht dus nog even tot ze niet meer op het land staan, is net wat makkelijker dan allemaal.

Wat leuk dat jullie zo enthousiast zijn over Mireille! Ben er jaren geleden ook eens geweest, maar ik vond het echt helemaal niets :o Bedoel dit trouwens helemaal niet als kritiek hoor (kan zo overkomen), maar vind het ook wel weer mooi dat andere mensen er wel iets kunnen halen en er veel aan hebben! Gelukkig is er wat dat betreft aanbod genoeg en dus voor elk wat wils!

Moeten jullie trouwens ook zo opletten met jullie dikbillen met hun lijn? Ello wordt toch wel tonnetje rond van dagen op het gras en niet veel beweging... Wat dat betreft toch wel echt een koudbloed. Wel onhandig, hij is ook als maatje bedoeld voor mijn oude gepensioneerde Arabiertje en die kan het gras goed gebruiken, eerder te dun dan te dik, maar vindt alleen op het land ook niets. Misschien volgend voorjaar toch maar een graasmasker voor Ello.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:59

Ik zie dat ik nog helemaal niet op bericht gereageerd hebt Deborah, sorry! Hoe gaat het verder met Ello? Doet hij het goed?

De Kolonel wordt ook wel snel te dik. Hij is nu wat op dieet, ik rij meer en hij krijgt toch maar wat minder hooi en van een wat armere kwaliteit. Lastig om het voer goed te managen, hij staat met 3 warmbloeden in de groep en die hebben gewoon meer eten nodig. Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan graasmaskers dat ik dat zo lang mogelijk probeer uit te stellen. Dit jaar bleef hij aardig op gewicht toen ik fanatiek ah rijden was. Alleen ben ik in augustus op vakantie geweest en daarna heb ik niet zoveel zin/tijd gehad om fanatiek te werken met hem. Tja, toen dijde hij behoorlijk uit. Maar mocht hij volgend jaar als hij weer 24/7 de wei op gaat te dik worden dan moet er inderdaad maar een graasmasker om.

Jij hebt ze aan huis staan toch? Hoe doe jij dat? Zomer in de wei en s winters op de paddock ofzo?

Ik ben echt super trots op mijzelf en mijn uberbrave pony, we hebben zondag een puzzelrit gereden. :D Ik vond het best spannend, ik rij niet zo vaak buiten en De Kolonel kan soms wat ritselig zijn. Hoe zou dat gaan in een bos met veel andere paarden, spelletjes op het ruiterpad, mensen in het bos? := Zorgen voor niks! Hij gedroeg zich als een ware Freiberger, sprongen de warmbloedige paarden als opgewonden kikkertjes in het rond, mijn Kolonel interesseerde het maar weinig. :D Zo tof!

Ik was samen met een vriendin, haar merrie is echt het maatje van De Kolonel, was mooi om te zien hoe die twee samen lekker op pad waren. We hebben echt alle vier genoten.

Hier moesten we ballen in een vak gooien. Geen gedraai en gedoe, stilstaan en wachten tot de baas klaar is met die ronde dingen. :D
Afbeelding

En polo met bezem en voetbal. Keek niet op of om. Alleen toen de bal ineens in beeld rolde, zoals hieronder. "Huh, wasdat??" <3
Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:30

Wat een toffe foto's Lr111! En super dat de Kolonel zijn naam eer aandoet en onverschrokken was, hij oogt heel relaxed op de foto's 8-) .

Nadia heeft ook wel aanleg om te dik te worden. Op paddock paradise waar ze staat, gaan ze aantal uur per dag de wei op (in de herfst/winter niet) en verder krijgt ze hooi. Ze blijft zo prima op gewicht. Ik denk als ze 24/7 op de wei zou staan, ze tonnetje rond zou worden :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:33

LouiseB schreef:
Nadia heeft ook wel aanleg om te dik te worden. Op paddock paradise waar ze staat, gaan ze aantal uur per dag de wei op (in de herfst/winter niet) en verder krijgt ze hooi. Ze blijft zo prima op gewicht.

Ja, dat zou voor De Kolonel eigenlijk ook beter zijn. Maar ik heb nog niets gevonden hier in de buurt wat daarop lijkt helaas. We sparen gewoon ff door voor dat huis met grond zodat we ons eigen paddock Paradise kunnen maken. :))

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:05

Meet mijn Franches Montagnes met zwitsers paspoort Savana
Merrie uit 2013, door omstandigheden geen Feldtest gedaan, maar kan in 2017 nog. Geen idee hoe hoog ze is, maar voor mij is het een mooi maatje. Ze is net beleerd, onder de man en aangespannen.
Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:13

Ah Belker, je hebt een mooie uitgezocht!! Leuk joh. Wanneer komt ze naar NL? Was het leuk, paarden uitzoeken in het buitenland? Lijkt me toch spannender dan in NL. Maar jij hebt iets meer ervaring met kopen dan ik dus misschien valt het allemaal wel mee. :D

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:24

Deborah2 bedankt dat je de moeite neemt om de zaak over chip/paspoort uit te zoeken! Super zo'n medebokker! We horen wel wat de uitkomst is en of dit gevolgen heeft of dat we acties moeten nemen!

Ja dat dik worden van de Freibergers is wel 'n dingetje! Toen ik Lara kreeg, was ze aan de slanke kant, menig Freiberger kenner vond haar mager! Nu is dat wel veranderd. Bij ons op stal krijgen ze heel goed voer. De 1ste 7 weken heeft ze VDG en 'n handje bix per voerbeurt gekregen (3x p/d). Nu sinds 10 dagen staat ze op hooi en na goed gewerkt te hebben krijgt ze 1/4 beker slobber met wat magnesium (dit op aanraden van een kenner). Ze is nog niet slank maar nu dat de weide min of meer gesloten is zal haar buikie wel slinken. En ja, de paardjes laten bewegen is ook de sleutel. Gisteren heeft ze heel hard gewerkt aan de longe! Ze liep als 'n prachtig paardje! Heel leuk om te zien! Vanavond een lesje van half uur van een vrouw die veel met jonge paarden werkt, ben benieuwd. Ze heeft 'n kalme en bijna holistische paardenbenadering, past wel bij mij!

Ir111 wat 'n leuke actieve foto's van jou en De Kolonel, jullie doen leuke dingen. Petje af! En qua dikte valt De Kolonel best mee hoor! Veel polo-en dan maar! hihi

Belker wat 'n prachtige Freiberger! Lekker slank (nog)! Veel plezier met haar! Je kan in Belgie ook testen laten doen, wellicht weet je dat al.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:38

Ir111 heeft die kennis van jou dat kunststof Thorowgood Cob dressuur zadel bruin nog te koop? Ik ben nog bezig met het zoeken van het juiste zadel. A.s. dinsdag heb ik opnieuw afspraak met zadelservice uit A'dam. (een hele goede trouwens) Alleen ben ik er nog niet uit of ik 2500plus wil uitgeven voor 'n zadel. Dus vandaar mijn vraag aan jou over het TC zadel. Hoor 't graag.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:37

Wat gaaf Ir111. Knappe Kolonel.

Voor wie het leuk vind, het verslag van onze zoektocht.

Belker schreef:
Hier maar even een verslagje van onze zoektocht.

Een freiberger was voor ons een hele bewuste keus. De eerste keer dat wij in Den Bosch Paard en Koets bezochten, jaren geleden, zagen we de freibergers al in actie. Daar hebben we echt van genoten. Ik zei tegen Hielke dat het net een Ebo in een groeter formaat vond en als ik later ouder was dan wilde ik er wel 1.

Eigenlijk hebben we het er al die jaren al eens over gehad en keek ik jaarlijks op de verkoopsite, http://www.freiberger-emmental.ch/verkaufspferde/ om te zien of er nog een leuk hengstveulen voor de opfok stond.

Na het ongeluk en de val van Bruno en mijn revalidatie, werd ik goed geconfronteerd met mijn beperkingen en mijn angsten. Die zijn er, meer dan waar ik over praat, en ook van invloed op mijn en ons dagelijks functioneren. ;(
En ondanks al die dingen geniet ik volop. De rust van het niet meer moeten is fijn.

Met dit in het achterhoofd is ook de beslissing gevallen om Bruno weg te doen en op zoek te gaan naar iets wat van nature al koel in de kop is. Iets waar ik op stap, alleen mee het bos in ga, gewoon weer terug naar het gevoel van " vroeger" met Gaija en Ebo. De belangrijkste eis was maat, rond de 1.55 vanwege mijn vriendin en het dier wat ik zocht moest zowel onder de man als voor de wagen beleerd zijn. Vanwege de laatste eis vielen al heel veel dieren in Nederland af. Hier op heb ik contact gezocht met een vriendin in Luxemburg met de vraag kun jij eens informeren wat een freiberger/ franches montagnes paard kost en wie wat te koop heeft staan.

Zij kreeg op haar oproep verschillende reacties en we hebben een route uitgestippeld. Wat mij betreft per dag 1 fokker met meerdere dieren en zo nodig, afhankelijk van tijd en energie konden we nog andere bezoeken.

We begonnen bij deze, http://www.elevagesjs.com, een zeer enthousiast fokker, met 4 dieren te koop. Varierend van 2 tot 6.
We hebben er met 2 een rondje door het dorp gedaan en ons verbaasd over hoe braaf ze waren. Net zadelmak, zonder morren mee, actief stappend en niet opkijken van de speelplaats met schreeuwende, rennende, spelende kinderen met allerlei materialen. Ze keken, dachten, hee wat leuk en stapten braaf verder.
Dat waren deze twee, het zware type (donkere 2,5) en een lichte (lichte bruine 3,5) type.
[ Afbeelding ]
Daarna nog meegeweest naar alle weilanden en zijn fokmateriaal gezien.

Hierna doorgereden naar een manege in de buurt waar ze er 1 te koop hadden staan.
Ook hier weer veel freibergers gezien waarbij de braafheid echt opviel. Veulens, enters, twenters stonden in stands te eten en te wachten Heel rustig, geen gezeur, ze stonden gewoon te wachten. Zelfs de veulens. Deze waren net uit Zwitserland gekomen.
Het ruintje bekeken, die werd voorgereden maar was het niet. Toen wij wegreden werden alle dieren uit de stand net aan de hand met zijn allen naar de wei gebracht. Ook dit was weer in alle rust en met respect voor de mens. :duimen:

Ik zat volledig aan mijn tax dus we zijn naar het hotel gegaan, hebben wat gegeten en zijn gaan slapen.

De volgende morgen naar een andere fokker. Deze had ook wat dieren staan die in mijn prijsklasse zaten. http://www.cheval-franches-montagnes.be ... vendre.asp

Ook hier weer een hartelijk ontvangst. Zijn paarden liepen allemaal bij het huis en waren goed te zien. Uitgebreid besproken wat we zochten wat we er mee wilden doen en toen zijn we met een merrie gaan mennen en later rijden. Erg gaaf om daar aangespannen de heuvels op en af te gaan en die dikbil te zien werken. Alles met een los leidseltje, zonder problemen. Dit was een dier wat idd precies bij ons doel pastte, maar in gangen een echte koudbloed was. Overladen met informatie zijn we weer vertrokken.

Ik had de merrie van de dag ervoor niet zien draven en was nieuwsgierig hoe zij liep. We zijn nogmaals bij deze mensen Langs gegaan om de lichte merrie nog eens te zien.
Beide merries liepen op de wei, uit het zicht. Meneer roept haar en ze kwam hinnikend aandraven. Echt te zoet.
Ik heb haar wat gelongeerd en we hebben haar los laten bewegen en ik wist genoeg. Deze werd het.
Volgens mij een fijn bruikbaar paard. Nuchter van karakter, vriendelijk en een knuffel. Fijne zeer goede ruime stap en de rest merk ik wel.

Een filmpje

[ Video ]

Voor alles geld gewoon dat de tijd het ons gaat leren.

Ik kan haar idd in 2017 bij hem neerzetten zodat hij met haar in Belgie de feldtest gaat doen. Waarschijnlijk gaan we dat ook doen. Alleen al voor onszelf, om de feldtest mee te maken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:45

Monica1965 schreef:
Ir111 heeft die kennis van jou dat kunststof Thorowgood Cob dressuur zadel bruin nog te koop? Ik ben nog bezig met het zoeken van het juiste zadel. A.s. dinsdag heb ik opnieuw afspraak met zadelservice uit A'dam. (een hele goede trouwens) Alleen ben ik er nog niet uit of ik 2500plus wil uitgeven voor 'n zadel. Dus vandaar mijn vraag aan jou over het TC zadel. Hoor 't graag.

Ik heb het haar gevraagd, even op antwoord wachten. :)

Deze zadel zijn nieuw ook niet duur dus wellicht nog een optie om aan je zadelmakker voor te leggen die dinsdag komt?

Mooi verhaal Belker. En mooi paard ook. :j

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:58

Kiara wordt ook snel tonnetje rond. Nu had ik haar op vitaminekorrel staan van Marstall ipv Brok. Maar daar werd ze echt vreselijk explosief van. Alles was eng en ritsel. Het duurde even voordat ik door had dat het door de korrel kwam. Ik ben sinds april op een andere stal en dacht dat het daar aan lag. Sindsdien was ik ook begonnen met de korrel. Maar nu ik daar weer mee gestopt ben, scheelt het de helft in ritselgedrag :). Dus nu weer wat anders verzinnen, zonder dat ze teveel suikers en zetmeel binnen krijgt. Ik ben een beetje spastisch met ruwvoer (denk altijd dat ze te weinig krijgen), dus ik moet me beheersen. De paarden staan op vlas, maar ze krijgt 3 keer per dag hooi (ochtend, als ze terugkomen van de wei en avond) en Kiara krijgt wat vaker wat stro erbij ipv hooi dan.

@ Deborah: Mijn basisenting was wel op orde. Maar weet eigenlijk niet of ik nu een gestempelde chipsticker heb. Dat moet de dierenarts doen, toch? Ik hoor inderdaad graag als jij antwoord hebt van de NRPS.

@ Ir111: ziet er echt leuk uit die Puzzelrit. De Kolonel staat er inderdaad relaxed bij.
Zou ook graag een Paddock Paradise hebben! Misschien een Freiberger Paddock Paradise oprichten met z'n allen haha!

@ Belker: nou dat heb je snel gedaan! Leuk, gefeliciteerd! Leuk verslag ook! Fijn dat ze dan eventueel alsnog de Feldtest kan lopen. Daar leert ze ook weer van!

Nog even een fotootje van een rit afgelopen zondag. Was wel even spannend om dat er 4 flinke wilde zwijnen met veel geritsel het bos uit kwamen rennen :oo !!! Daarna weer lekker 'zen' bij dit watertje!

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:05

@Monica, zadel is nog te koop. Zitten wel echt gebruikerssporen op dus verwacht geen sjiek tweedehands zadel. Daar is de prijs dan ook naar. Als je meer info wilt kan ik je in contact brengen met mijn vriendin die het zadel verkoopt. :)

EmEm schreef:
Ik ben een beetje spastisch met ruwvoer (denk altijd dat ze te weinig krijgen), dus ik moet me beheersen.

Haha! Ik ook, ik ben een 'feeder'! :')

Wat goed dat je er achter kwam dat het van het voer kwam. Ik voer nu agrobs nog iets. Dat ging vorige winter heel goed, nu lijkt hij iets dunne mest te hebben af en toe. Wil dus iets anders proberen maar ik weet niet wat... :roll:

Zucht, ben aan het leren voor een tentamen. Resultaat = bijna fulltime bokken. |o |o