Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lusitana schreef:De kern van het stierenvechten is niet het opzettelijk verwonden en de mensen die komen kijken komen daar ook niet voor. Het gebeuren is een samenspel. Dat daarbij haken in een stier worden gezet is nu eenmaal zo omdat de bandarilhas anders niet blijven zitten en er was vroeger geen alternatief.
....Men gaat niet kijken naar pijnigen, men gaat kijken naar hoe een ruiter met een stier, een potentieel gevaarlijk wezen, werkt. Als dit zou vervangen worden door iets mechanisch, is de lol eraf. Het gaat juist om de reacties van de stier die in zekere zin voorspelbaar zijn, maar toch altijd onvoorspelbaar blijven. .
Mariska_28 schreef:Maar waarom dan haken erin steken? Waarom niet alleen met die rode doek de stieren bedwingen? Of desnoods een lintje aan de kop van de stier die je eraf moet pakken ofzo? Waarom dan dat verwonden en laten bloeden, als dat niet het doel is?
detour schreef:[In hoeverre vind jij dat er in een arena, met een stier, een stierenvechter en een ruiter te paard natuurlijke situaties wotrden nagebootst, onder uid gejuich van mensen- waarbij Lusi aangeeft dat dit wilde stieren zijn- wat impliceert dat ze dus gevangen worden, in een klein hokje gehouden, vol adrenaline worden los geknald onder luid gejuich van publiek?..
En wat vind jij? detour schreef:randalinpony schreef:Snoevie, net als jij heb ik persoonlijk helemaal niets met stierenvechten. Het is mijn cultuur niet.
Toch vind ik dat Lusitana een punt heeft: op het moment dat jij een natuurlijke situatie zo nabootst dat je een bepaalde reflex van een dier krijgt, in dit geval aanvallen, kun je je afvragen of je het welzijn van het dier echt aantast.
In hoeverre vind jij dat er in een arena, met een stier, een stierenvechter en een ruiter te paard natuurlijke situaties wotrden nagebootst, onder uid gejuich van mensen- waarbij Lusi aangeeft dat dit wilde stieren zijn- wat impliceert dat ze dus gevangen worden, in een klein hokje gehouden, vol adrenaline worden los geknald onder luid gejuich van publiek?..
randalinpony schreef:Je kunt je wel afvragen hoe vaak een stier in die arena moet komen voor hij dat allemaal ook gewend is, zoals dressuurpaarden en circuspaarden ook wennen aan arenas vol publiek.