Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:22

[quote="randalinpony"]
Snoevie, net als jij heb ik persoonlijk helemaal niets met stierenvechten. Het is mijn cultuur niet.

Toch vind ik dat Lusitana een punt heeft: op het moment dat jij een natuurlijke situatie zo nabootst dat je een bepaalde reflex van een dier krijgt, in dit geval aanvallen, kun je je afvragen of je het welzijn van het dier echt aantast.

In hoeverre vind jij dat er in een arena, met een stier, een stierenvechter en een ruiter te paard natuurlijke situaties wotrden nagebootst, onder uid gejuich van mensen- waarbij Lusi aangeeft dat dit wilde stieren zijn- wat impliceert dat ze dus gevangen worden, in een klein hokje gehouden, vol adrenaline worden los geknald onder luid gejuich van publiek?..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:48

Lusitana schreef:
De kern van het stierenvechten is niet het opzettelijk verwonden en de mensen die komen kijken komen daar ook niet voor. Het gebeuren is een samenspel. Dat daarbij haken in een stier worden gezet is nu eenmaal zo omdat de bandarilhas anders niet blijven zitten en er was vroeger geen alternatief.
....Men gaat niet kijken naar pijnigen, men gaat kijken naar hoe een ruiter met een stier, een potentieel gevaarlijk wezen, werkt. Als dit zou vervangen worden door iets mechanisch, is de lol eraf. Het gaat juist om de reacties van de stier die in zekere zin voorspelbaar zijn, maar toch altijd onvoorspelbaar blijven. .

Maar waarom dan haken erin steken? Waarom niet alleen met die rode doek de stieren bedwingen? Of desnoods een lintje aan de kop van de stier die je eraf moet pakken ofzo? Waarom dan dat verwonden en laten bloeden, als dat niet het doel is?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:17

Mariska_28 schreef:
Maar waarom dan haken erin steken? Waarom niet alleen met die rode doek de stieren bedwingen? Of desnoods een lintje aan de kop van de stier die je eraf moet pakken ofzo? Waarom dan dat verwonden en laten bloeden, als dat niet het doel is?

Omdat anders de bandharilhas niet blijven zitten...........wat het doel van die bandharilhas dan weer is, kan ik je niet vertellen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:03

detour schreef:
[In hoeverre vind jij dat er in een arena, met een stier, een stierenvechter en een ruiter te paard natuurlijke situaties wotrden nagebootst, onder uid gejuich van mensen- waarbij Lusi aangeeft dat dit wilde stieren zijn- wat impliceert dat ze dus gevangen worden, in een klein hokje gehouden, vol adrenaline worden los geknald onder luid gejuich van publiek?..

Eh......helemaal niet! Koe En wat vind jij?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:12

detour schreef:
randalinpony schreef:
Snoevie, net als jij heb ik persoonlijk helemaal niets met stierenvechten. Het is mijn cultuur niet.

Toch vind ik dat Lusitana een punt heeft: op het moment dat jij een natuurlijke situatie zo nabootst dat je een bepaalde reflex van een dier krijgt, in dit geval aanvallen, kun je je afvragen of je het welzijn van het dier echt aantast.

In hoeverre vind jij dat er in een arena, met een stier, een stierenvechter en een ruiter te paard natuurlijke situaties wotrden nagebootst, onder uid gejuich van mensen- waarbij Lusi aangeeft dat dit wilde stieren zijn- wat impliceert dat ze dus gevangen worden, in een klein hokje gehouden, vol adrenaline worden los geknald onder luid gejuich van publiek?..

Hm, ik zie dat hierboven sprake was van een onduidelijke formulering van mijn kant.

Met natuurlijke situatie bedoelde ik de interactie tussen de stier en zijn opponent.Je hoeft die stier niet te leren om te doen wat hij doet, en je kan dat gedrag uitlokken. Dat is het natuurlijke eraan.
De stier krijgt als het ware gelegenheid om een gedragsprogramma af te werken.

De omstandigheden zijn inderdaad niet natuurlijk, maar hoeven dat ook niet te zijn om het welzijn te waarborgen - als dat wel het geval was zou het meeste wat wij met paarden en vee doen, vrij laakbaar zijn.

Je kunt je wel afvragen hoe vaak een stier in die arena moet komen voor hij dat allemaal ook gewend is, zoals dressuurpaarden en circuspaarden ook wennen aan arenas vol publiek.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:49

randalinpony schreef:
Je kunt je wel afvragen hoe vaak een stier in die arena moet komen voor hij dat allemaal ook gewend is, zoals dressuurpaarden en circuspaarden ook wennen aan arenas vol publiek.

Het gaat niet om de arena waar de stier aan moet wennen, dat vind ik echt het ergste niet. Het moedwillig verwonden van een dier, dát is erg. En het doet er niet toe of een stier in een ´natuurlijk´ gevecht ook verwond wordt, dat wil niet zeggen dat wij mensen dat dan ook maar moeten doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:02

Maar het gaat er wel om wat de stier ervaart, Diablo. Niet hoe wij dat interpreteren.

Ik had overigens al aangegeven dat ik voor de klittenbandvariant ben. Dan zie ik er weinig kwaad meer in, vooropgesteld dat het dier niet voorhands is 'geprepareerd'.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:01

Ik denk niet dat een stier het als prettig ervaart. En dat zal hij in de natuur ook niet doen, maar dit is niet de natuur. Die doen wíj en dat vind ik niet kunnen.