[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:02

Iedereen bedankt. Het was ook echt mijn droommerrie, zowel van binnen als van buiten.

Fleuribelle; vanuit jou ook zo'n verdrietig verhaal. Hoe kan het zo zijn. Ook zo'n veulentje is een groot gemis en dan voor de tweede keer. Jij ook heel veel sterkte. Hopen op een gezond veulen volgend jaar.

Over de erfelijkheid van de nierafwijking van Swarte konden ze in Emmeloord weinig zeggen omdat de oorzaak van de nieraantasting niet meer te achterhalen is. Het komt heel heel zelden voor bij paarden dus we hopen echt dat Pien gewoon gezond is.
We kunnen letten op signalen als overmatig drinken maar er is im dit stadium ook geen onderzoek nr te doen. Swarte heeft 9 jaar prima gefunctioneerd met achteraf steeds slechter wordende nieren. In februari liep ze nog in het Z en paar maanden later was ze doodziek. Ik kon ook echt niet eerder het verhaal hier doen, moest echt eerst zelf wat een plekje geven. Nu is de knop weer wat om. We hebben genoeg om nr uit te kijken. Straks komen de 2,5 merrie en 2,5 jarige hengst uit de wei en heel veel zin om daar rustig aan mee aan de slag te gaan.
En nog beslissen wat met veulen te doen. Zijn wel belangstellenden voor samen er in maar weet niet of ik dat wil. Dan ben je ook je zeggenschap deels kwijt.

Die jeukers wordt je idd ook wanhopig van.. zo sneu. Onze jonge merries hadden schimmel maar dat heb ik na een paar keer wassen gelukkig weer onder controle..

Mooie foto's Absolom. Is een heel paard geworden.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:11

Ynekes: Hoop echt dat Pien gezond groot en oud mag worden. Swarte hier aan verliezen is al meer dan genoeg :n

Hier een blije dag :):) vanmorgen na een jaar niets te hebben gedaan, mijn merrie aan het halster gelongeerd. Ze liep alsof ze vorige week voor het laatst in actie is geweest. Zo braaf, soepel en mooi in balans. Hopelijk blijft ze dit zo voortzetten en kan ik straks letterlijk opstappen en weg rijden <3

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:29

Dat is fijn, maar de rest van de berichten… Heel veel sterkte beiden! Ik twijfel ook wel of ik Ilse ga laten dekken, wordt hier niet heel vrolijk van

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:56

Dennenboom, knappe merrie: genieten als ze het zo oppakt!

Hier een teleurstellende veulen keuring. Hij was aan het klieren, hing de hele tijd aan het hoofdstel van zijn moeder, galopperen als een hert, totaal niet onder de indruk, was nogal hengst. Kortom we mogen in ons handjes knijpen met een derde premie :o
De merrie liep trouwens weer prachtig door de baan, die was het niet verleerd.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:30

Hebben jullie ook Insta voor de paarden? Lijkt me leuk jullie te volgen! De mijne staat in m’n onderschrift :)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:50

Balen Sunnyhorse. Het is zo'n momentopname he.. Jammer dat het zo uitgepakt heeft.

Nynke: Nee heb ik niet

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:46

Fijn denneboom, klinkt wel alsof je zo opstappen kan!

Mijn twenter wordt knapper en knapper
Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:38

Getty_Maan schreef:

[ [url=m/Ol7wgs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:43

Getty_Maan schreef:

[ [url=m/Ol7wgs.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:28

Balen Sunnyhorse. Gelukkig hangt hier nog niks van af of gaat het veulen weg?

Maan is prachtig Gettymaan. Super mooi om ze zo op te zien groeien.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:58

Mag ik me hier ook melden? Ik heb een merrie veulen gekocht *\%/* ze is een nane x hette met een kolletje dus ze staat niet in het stamboek maar is ingeschreven bij het barock pinto. Ik ben helemaal verliefd en ben zeer benieuwd hoe ze uitgroeid en hoe groot ze wordt. Lees tot nu alleen maar positieve verhalen over nane. Ze komt 15 oktober *\%/* en ga vandaag weer knuffelen met haar.

Uiteraard nog een foto van m'n mooie merrie!
Afbeelding

Afbeelding

Ik krijg van de fokker zoveel foto's en filmpjes van de bevalling tot nu en met elke foto wordt ik verliefder <3

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:50

Ik lees hier even mee!
Ik ben mij (al geld sparend) aan het oriënteren op de aankoop van een fries :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:38

Welkom!

Hier vandaag weer even fijn getraind. Afbeelding

Ik ga binnenkort een hardloop band halen om zelf weer wat kilo's er af te trainen. Ik kan door Lily niet meer buiten gaan hardlopen. Dus moet maar even een andere optie regelen.

Meer mensen die aan ruiterfitheid doen?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:59

Wat een heerlijk vooruit voor jouw mooie nane dame, gefeliciteerd! En welkom Stefanie.

Julya , enig idee wat je zou willen?

Absolum: ja, ruiterfitheid. Daar deed ik niet bewust of actief aan, maar nu ik de 40 gepasseerd ben en twee kinderen rijker merk ik dat het niet vanzelf gaat. Sterker nog, het gaat achteruit. Ik wil er 4 kilo af. En mijn core moet sterker. Daar waar ik “vroeger” mooi rechtop zat, zit ik steeds vaker als een aardappelzak. En moet ik meer uithoudingsvermogen creeeren.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:59

Welkom Stefanie en Julia! Wat leuk, een veulen!
Vanmiddag ook even getraind. Ging best redelijk, alleen vind ze in het begin heel moeilijk om los te laten. Na een half uurtje loopt ze echt super over de rug naar mijn hand toe en kan ook goed hals strekken, maar in het begin speelt ze girafje met de kop in de lucht. Ik ben zelf van het recht richten en dan komt het wel, ook les gehad van een collega van Mireille den hoed, dus heb dan zoiets van als ze in balans is, dan geeft ze vanzelf na, maar heb het idee dat het bij haar geen balans probleem is, omdat ze het na een half uurtje wel doet maar gewoon een beetje frisheid aangezien ik haar al best goed recht kan maken en ze dan nog steeds niet los wil laten. Iemand tips? zadel is vorige week weer aangepast, tandarts is in juli geweest ze had alles al gewisseld en ze is twee keer door mijn fysiotherapeut een een keer door mn osteopaat behandeld

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:04

Nynkex01 schreef:
Welkom Stefanie en Julia! Wat leuk, een veulen!
Vanmiddag ook even getraind. Ging best redelijk, alleen vind ze in het begin heel moeilijk om los te laten. Na een half uurtje loopt ze echt super over de rug naar mijn hand toe en kan ook goed hals strekken, maar in het begin speelt ze girafje met de kop in de lucht. Ik ben zelf van het recht richten en dan komt het wel, ook les gehad van een collega van Mireille den hoed, dus heb dan zoiets van als ze in balans is, dan geeft ze vanzelf na, maar heb het idee dat het bij haar geen balans probleem is, omdat ze het na een half uurtje wel doet maar gewoon een beetje frisheid aangezien ik haar al best goed recht kan maken en ze dan nog steeds niet los wil laten. Iemand tips? zadel is vorige week weer aangepast, tandarts is in juli geweest ze had alles al gewisseld en ze is twee keer door mijn fysiotherapeut een een keer door mn osteopaat behandeld

Zou het spanning kunnen zijn? Dat jij weet dat ze hey gaat doen en dan onbewuster strakker vasthoud? Wat doet ze als je d'r "los" laat?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:06

Wat is de stokmaat van jullie nane nakomelingen? Shiva lijkt nog zo klein met d'r 4 maanden. *aangepast*
Laatst bijgewerkt door balance op 14-09-22 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:26

Ik heb zelf geen spanning geloof ik, als ik haar loslaat paradeert ze met haar hoofd in de lucht met losse teugeltjes.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:39

Nynkex01 schreef:
Ik heb zelf geen spanning geloof ik, als ik haar loslaat paradeert ze met haar hoofd in de lucht met losse teugeltjes.

Rij je met zweep?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:42

Stephanie_86 schreef:
Wat is de stokmaat van jullie nane nakomelingen? Shiva lijkt nog zo klein met d'r 4 maanden. *aangepast*

Trekt wel weer bij. Het is niet te zeggen hoe groot ze precies uitgroeien. Jelske (Julius486) was met vier maanden 1,24. Z'n moeder is 1,59 en z'n pa 1,72. Ik gok dat jelske zelf nu ergens rond de 1,63/1 65 zit. Ik moet 'm een keer meten.

En dan nog oogt ie heel compact /klein want hij heeft een hele korte rug en korte hals.
Afbeelding

Ik verwacht dat als hij nu onverwachts nog een groeispurt krijgt hij eindigd op 1,68.

Maar goed hij is groot genoeg voor mij om netjes op te zitten en hij moet nog uitzwaren dus dan zitten mijn benen ook al minder ver onder z'n buik.
Laatst bijgewerkt door balance op 14-09-22 07:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast naar origineel bericht

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:26

Welkom Stephanie! Leuk merrie veulen! Ik denk te vermoeden waar ze weg komt *D

Die is overduidelijk hengst Absolem _O-

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:35

Absolem schreef:
Stephanie_86 schreef:

Trekt wel weer bij. Het is niet te zeggen hoe groot ze precies uitgroeien. Jelske (Julius486) was met vier maanden 1,24. Z'n moeder is 1,59 en z'n pa 1,72. Ik gok dat jelske zelf nu ergens rond de 1,63/1 65 zit. Ik moet 'm een keer meten.

En dan nog oogt ie heel compact /klein want hij heeft een hele korte rug en korte hals.
[ [url=m/K4J5lb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik verwacht dat als hij nu onverwachts nog een groeispurt krijgt hij eindigd op 1,68.

Maar goed hij is groot genoeg voor mij om netjes op te zitten en hij moet nog uitzwaren dus dan zitten mijn benen ook al minder ver onder z'n buik.

Het zal ook best goed komen dat ben ik ook niet bang voor. Vind d'r nu al zo leuk en weet zeker dat dat alleen maar meer gaat worden. Vandaag kwam ze al helemaal knuffelen <3

We hebben ook een fries veulen op stal 2 maand ouder en die is al echt mega terwijl mama helemaal niet zo groot is. Misschien dat het daarom vertekend. En mijn oude fries was ook gigantisch groot met zijn 174 dan is zo'n baby helemaal mini natuurlijk haha
Laatst bijgewerkt door balance op 14-09-22 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast naar het originele bericht

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:37

SunnyHorse schreef:
Wat een heerlijk vooruit voor jouw mooie nane dame, gefeliciteerd! En welkom Stefanie.

Julya , enig idee wat je zou willen?

Absolum: ja, ruiterfitheid. Daar deed ik niet bewust of actief aan, maar nu ik de 40 gepasseerd ben en twee kinderen rijker merk ik dat het niet vanzelf gaat. Sterker nog, het gaat achteruit. Ik wil er 4 kilo af. En mijn core moet sterker. Daar waar ik “vroeger” mooi rechtop zat, zit ik steeds vaker als een aardappelzak. En moet ik meer uithoudingsvermogen creeeren.

Pfoe, ja ik begin wel een klein lijstje te hebben;
-merrie of ruin
-minimaal 1.65
-tussen de 3 en 10 jaar oud
-maximaal 10.000 euro.
-bonus eis; lange manen :)

Ik moet dus nog maar zien of dit haalbaar is voor dat geld. Daarnaast moet ik dus eerst doorsparen en wie weet wat voor leuks er staat tegen de tijd dat ik het geld heb

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:39

Absolem schreef:
Nynkex01 schreef:

Rij je met zweep?

Ja, zonder loopt ze niet anders

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:33

Gefeliciteerd met je aankoop Stephenie, is leuk om ze te zien ontwikkelen vanaf jong naar oud.
Ik heb destijds een Nane X Doaitsen beleerd, zij was maar 1.53. Toevallig heeft een bekende haar paar maanden geleden gekocht en ze is geen centimeter groter geworden. Wel was is het een heel compleet paard (foto in profiel).

Maar met 4 maanden, kan je er nog helemaal niets van zeggen.

Mijn veulen was ook een kleintje, maar nu met 2 jaar lijkt het helemaal goed te komen.

Spannend julya, heb toch al wat leuks voorbij zien komen voor die prijs. Maar vaak zijn dit paarden die zadelmak zijn of onbeleerd.

Jelske doet het maar goed.
Ik sport ernaast ook, fitness en hardlopen. Zit daardoor veel beter op het paard.

Ze is nog jong toch nynke? Klinkt alsof je lekker zo moet doorgaan, dan komt het wel goed. Het kost tijd, kan alleen maar beter gaan.