Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:39

Ik wil heel graag mij ook aanmelden. Heb een Andalusier gekocht in December 2019 en sinds dien is hij bij mij. In November in 2019 is hij uit Spanje gekomen en hij zag er best slecht uit. Het afgelopen half jaar zijn we heel hard bezig geweest om hem op te knappen en hij is ontzettend veranderd.

Hierbij mijn Andalusier; Amerigo
Roepnaam: Rico

Op papier is hij 10 jaar geworden in maart, echter denkt mijn paardentandarts dat hij nog maar 6 is en pas 7 wordt na de zomer. Aan zijn gedrag te zien zal 6 ook een logischere leeftijd zijn :)

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste foto is hoe ik hem kocht
De onderste foto is 5 maand later
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:55

Zo die is mooie opgeknapt <3

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:00

Wat een leuk dier! Die heb je al goed opgeknapt.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:30

Dankjewel <3 <3

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:58

Ooh dilemma, ik heb er 1 weggebracht om door te rijden en te verkopen omdat ik het veulen graag wil houden. Is die merrie toch gaaf ohz :wow:
De Vosmerrie wil ik sowieso niet verkopen, die is nu drachtig van een Perlino hengst die ook vosgen draagt dus ik hoop een mooie palomino Pre volgend jaar.
Over 2/3 weken ga ik er zelf op om te proberen, zul je net zien dat ik in haar een leuk paard om de volgende Orun mee te doen. Dan zou ik het veulen dus moeten verkopen want alles houden kan niet. -O-
Maar van dit veulen weet ik zeker dat het rond 1.671.68 wordt, en hengsten in die maat vind je weer niet zo vaak. Ik wil meer grond haha lekker alles houden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:57

Dat wordt verhuizen Zsazsa :') Maar ik snap dat het een lastige keuze is... Is het geen optie de drachtige merrie nu aan te houden tot het volgende veulen er is en die dan te verkopen? Of gaat de hengst niet eerst de opfok in?

Elevada en ik zijn gister op avontuur gegaan :D Want als je al zeker een half jaar niet hebt buiten gereden en je bedenkt je ineens dat dat wel weer leuk is, dan bedenk je natuurlijk ook dat je een nieuwe route gaat nemen VOL met enge dit-heb-ik-nog-nooit-gezien dingen...
gootjes in de weg: DOODeng. Groene kasten, onder een viaduct door, borden in het water :wow:
Maar we hebben het allemaal overleefd! Zo'n kleine 4 kilometer in dik drie kwartier :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:48

@MaartjeM, haha miss had je eerst een oude vertrouwde route moeten pakken

De vos wil ik eigenlijk sowieso niet verkopen. Heb niet eerder een Pre met zo’n fantastisch karakter gehad en fokken heeft wel echt mijn voorkeur op rijden. Daarnaast heeft zij maat, model en beweging. Dus een beetje het totaal plaatje.
Vandaar dat ik het veulen ook graag wilde houden, omdat die uit zo’n goede merrie komt.
Maarja we kijken het nog maar even aan. Luxe probleem

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:04

Op mijn vertrouwde route zitten processierupsen :=

Luxe probleem ja... Succes er mee in ieder geval!

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:59

@Jolijnn: Die is erg mooi opgeknapt zeg!

Bij mij in het bos zijn ook bomen met processierupsen ( Nu nog niet gezien!! ) Mijden jullie die plekken of gaan jullie er alsnog rijden?

Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben een paar weken geleden een leuke fotoshoot gehad. Mijn zus fotografeerd normaal baby's en zwangere vrouwen/ en gezinnen. Maar nu gingen we het eens met het paard proberen.
Ik ben erg blij met de foto :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:02

Mooi Biies <3

Ik ga er nu dus niet rijden. Paarden staan nu ook niet aan die kant van de weide. Denk dat als het echt hard waait, ze nog wel hier in de weide kunnen komen alleen := Ik wil dit weekeind nog eens gaan kijken hoe het er voor staat en anders bellen we de gemeente nog een keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:18

Mooi hoor. Hier zitten er wat kleine nesten maar zowel zelf als de paarden hebben er geen last van.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:22

Wat een leuk dier Jolijn!

En wat een toffe foto's Biies, jurk kleurt prachtig bij de bloemen <3

Maartje, maar is het nu dan rupsenseizoen?
We hebben hier geen eikenprocessierupsen maar dennenprocessierupsen. Zelfde idee verder. We hebben ongeveer 40302892 nesten verwijderd van ons land. Jaarlijks terugkomend ding ben ik bang. Waar de paarden staan zitten ze gelukkig net niet, en langs de kant van de weg heb je er minder last van dan verwacht vond ik uiteindelijk, als je er een beetje op let.

Hier heel erg fijne momenten gehad met Sol tijdens een libertysessie. Wat een geluk! Dit zijn zijn eerste galopsprongen die hij zelf aanbood en op mijn suggestie kon hij ook de oprichting erbij puzzelen. Heerlijk paard!

Afbeelding

Met Zafiro veel aan het wandelen en voetjes oefenen. Vooral dat wandelen vind hij geweldig. Die twee van mij zijn echte avonturiers, zo leuk!

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:27

@Castellon wat gaaf dat jullie ook aan liberty doen! Wij zijn daar sinds kort mee begonnen maar het is echt een droom van mij als mijn paard zich zo kan focussen op mij dat we vrij door de bak kunnen met andere paarden xd

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:29

Liberty wil ik me ook nog heel graag in gaan verdiepen, hebben jullie tips?

Zo mooie foto weer Castellon <3 Wie maakt toch altijd die prachtige foto's van jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:32

Ik moest even denken toen ik las: Mooi dier Jolijn, ik heet ook Jolijn _O-

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:38

Robijn, oooh echt! Dat wist ik niet. Grappig he, dat je vaak elkaars namen niet eens weet? Ik dacht daar laatst ook eens aan op insta (al heb ik het daar wel in mijn profiel staan).

Biies, ooh, dat is een interessante uitdaging, juist met andere paarden erbij in een bak :D Tof dat je er ook mee bezig bent! Ik vind het heel gaaf fom het dressuurmatige toe te passen at liberty, echt bodywork. Maar vooral het fijne samenzijn vind ik zo mooi.

Maartje, aaah wat leuk! Er zijn zoveel verschillende manieren en het is heel persoonlijk wat je past. Ik heb jaren terug liberty gedaan a la Parelli (ook level 3 op zak) maar kon daarin mijn draai niet vinden. Het heeft wel heel duidelijk een stappenplan wat makkelijk is om te volgen, maar er zijn zoveel manier en methodes.
Met Sol werk ik heel intuïtief. We trainen ook niet eerst aan een de leadrope bijvoorbeeld, dit ontstaat echt ter plekke en dat vind ik zo fijn!

Mijn foto's maak ik bijna allemaal zelf met een tripod. In feite dus gewoon allemaal selfies :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:54

Zo kwam ik laatst foto's van jou op facebook tegen en toen dacht ik, ah, heet jij zo :D :') Op de een of andere manier blijft het nu dan toch gek mensen bij hun echte naam te noemen en blijf ik vaak bij de bokt naam :=
Mijn naam is wel duidelijk geloof ik haha

Mijn plan was inderdaad me in parelli te gaan verdiepen (ik wil het boek aanschaffen), maar ik moet eerst een ander paardenboek uitlezen voor ik daar aan kan beginnen want ik lees al te veel tegelijk. En dan aan de hand daarvan wil ik gaan uitzoeken wat bij ons past. Maar aangezien Elevada best wel een eigen pittig karakter heeft, vind ik het soms lastig om met nieuwe dingen bezig te gaan zonder goed te weten wat ik doe, dus ik wil me er eerst wat meer in verdiepen en niet 'zomaar' wat doen

Oooh een tripod! Dan moet je wel geluk hebben dat het op het goede moment is hahaha. Zo film ik mezelf wel eens nu, maar dat is daarna zo veel werk om te bewerken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:02

Van mij? :+

Wat zijn jullie dan toch creatief met selfies. Daar ben ik niet handig genoeg voor :=

Qua grondwerk gebruik ik lekker mijn eigen manier. Een mengelmoesje van van alles haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:17

nee van Castellon :j

Edit, ik gebruik ook mijn eigen manier maar aangezien er ZO veel manieren zijn, wil ik me in alles verdiepen zodat ik overal de dingen die me bevallen mee kan nemen :') Zo doe ik het met rijden ook, ik kijk en lees best wel wat en dat waarvan ik denk, dat past bij ons, dat sla ik op

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:31

Ja mijn paard bouwd spanning op in onze roundpen. alles is eng daar! Dus hij is meer met de omgeving bezig dan met mij. En daarom vind ik liberty zo leuk omdat ik hem constant kan uitdagen om de focus op mij te houden! Meestal beginnen wij met liberty en als de spanning weg is gaan we echt aan het werk met de kaptoom

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:16

Robijntje, ik maak al jaren zo foto's en je wordt er steeds handiger in ;) Het begon bij mij in NL toen ik zulke lange ritten maakte dat er haast niemand meer mee wilde, hahaha, en ik toch foto's wilde hebben!

Maartje, ja, ik heb een heerlijk handige naam in het buitenland... totaal onmogelijk!

Parelli is absoluut een mooi programma met heel veel uitleg en heel veel info, ook op verschillende types paarden qua karakter ingespeeld. Ik heb het jaren gedaan en neem er echt wel dingen uit mee, maar ben ook weer verder gegaan dan dat zeg maar.
Als je er in wil investeren (en dat is hartstikke leuk) zou ik denk ik aanraden een tijdje lid te worden van het online platform. Daar staan zoveel fijne en mooie video's op! Het programma is echt ontwikkeld door de jaren en steeds wat subtieler en onderbouwder geworden. Volgens mij is het boek inmiddels een beetje oud aan het worden... ik heb het geloof ik wel eens in handen gehad maar trok me helemaal niet, maar die video's en dvd's heb ik echt enorm veel leuke dingen uit kunnen halen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:28

Castellon schreef:
Maartje, ja, ik heb een heerlijk handige naam in het buitenland... totaal onmogelijk!

Parelli is absoluut een mooi programma met heel veel uitleg en heel veel info, ook op verschillende types paarden qua karakter ingespeeld. Ik heb het jaren gedaan en neem er echt wel dingen uit mee, maar ben ook weer verder gegaan dan dat zeg maar.
Als je er in wil investeren (en dat is hartstikke leuk) zou ik denk ik aanraden een tijdje lid te worden van het online platform. Daar staan zoveel fijne en mooie video's op! Het programma is echt ontwikkeld door de jaren en steeds wat subtieler en onderbouwder geworden. Volgens mij is het boek inmiddels een beetje oud aan het worden... ik heb het geloof ik wel eens in handen gehad maar trok me helemaal niet, maar die video's en dvd's heb ik echt enorm veel leuke dingen uit kunnen halen!

Ik werk in een internationaal bedrijf. Geloof me, Maartje is niet veel beter :')

Ah, das een goede tip! Het online platform is Engels toch, er is geen Nederlandse versie? Niet dat dat een probleem is overigens

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:36

Maartje, klopt, het is in het engels. Het zou kunnen dat de DVD's wel ondertiteling hebben, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Ik heb altijd in het Engels gekeken eigenlijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:48

Ja das ook prima hoor, maar mocht er Nederlands zijn dan was ik daar voor gegaan haha

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:26

Prachtige foto weer Castellon! Echt heel mooi.

Luxeprobelemen ZsaZsa :+ .

Zo, die is opgeknapt Jolijnn! Mooi hoor <3 .

Namen, tsja ik heet Marielle en werk veel in Engeland, daar kunnen ze mijn naam niet goed uitspreken, maar mijn man heet Freek en gaat regelmatig mee op mijn zakenreizen, zijn naam veroorzaakt veel hilariteit kan ik zeggen.

Nesten met rupsen hebben we ook, gelukkig heb ik er zelf nog niet veel last van dit jaar maar dat zal nog wel komen. Onze paarden hebben er ook nog niet heel veel last van. Hopelijk blijft dat zo. Ik heb op mijn terrein maar 3 eikenbomen, en 1 daarvan zit wel echt vol met nesten (heb er snel al 7 geteld).

De PRE merrie van mijn man is vorige week onderzocht op de kliniek van Equitom in Belgie omdat ze steeds klachten heeft, rugklachten, dan weer bekken, dan weer kreupel op een been en dierenarts vond niks, dus we hebben een scintigrafie laten doen. Uitslag was gelukkig niet zo erg als we vreesden, het probleem komt uit het SI gebied, dat hebben we in laten spuiten en nu kunnen we gaan revalideren. Ze heeft ook Kissing spines achter het zadel (pas net ingereden dus niet door een verkeerd zadel ofzo) en op veel plekken artrose, maar gelukkig allemaal in lichte mate dus ze kan gewoon nog pijnvrij leven met de juiste begeleiding. Wel een opluchting ik was echt bang dat het erger zou zijn.