Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:12

Gaaf Emma! Ben wel fan van Beart 411 <3

Berdien voor mij te ver rijden helaas..

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:43

Ik ga ook meedoen aan de desert trail. Liefst op de zondag....

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:25

Had graag meegedaan, maar denk dat crossen in het mulle zand iets teveel is voor Fem.
Wellicht wel ff een blik werpen!!! :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:38

Desert Trail?! Klinkt leuk! :D Kan zeker wel info op internet vinden? Ga ik vanavond eens op zoek in mijn leerpauze :P

Leuk Emma! Veulentje :):)

Estherr__1 schreef:
Wauw mooie foto's xXutopiaXx!
Van wie heb je les? En heb je het probleem met de galop niet tijdens je proef?
Bij mij helpt het om echt goed op je binnenbeen te laten aangalopperen.

Veel mensen doen dit anders, mijn instructrice leert me om wel mn buitenbeen naar achter te doen maar echt te drijven met mn binnenbeen en niet drijven met buiten. Zelfde als wissels doet zij bij haar paard ook meer op het binnenbeen terwijl andere mensen dit meer met het buitenbeen doen.

Doe je ook vanuit stap aangalopperen? Die van mij pakt dan sneller de goede galop als vanuit draf, en dan vanuit daar ga ik dan verder werken.

Mijn instructrice is gewoon van de manege vaak. Ga niet specifiek bij iemand op les, misschien eens leuk om naar te kijken. Raden jullie toevallig iemand aan in de provincie Z-H?
En het probleem heb ik ook tijdens mijn proef, daar haal ik dan dus ook 3en en 4en voor :o
Ik laat hem aanspringen op mijn buitenbeen inderdaad, vind ik zelf wel fijn. Waarom moet jij het op je binnenbeen doen? En vanuit stap springt hij ook verkeerd aan, maar dit gaat hem wel makkelijker af dan vanuit draf ja :j Zal eens kijken of hij dan nu wel vaker rechts aanspringt. Heb een hele tijd in de trainingen geen aandacht geschonken aan de galop, omdat het toch elke keer niet goed ging en ik rechtstellen/halshouding/ruggebruik even belangrijker vond. Dus heb geen idee hoe hij het nu doet eigenlijk :P Tijdens m'n proef was het in ieder geval drama haha. Normaal reageert hij sowieso wel, maar nu moest hij op de volte (dus met buiging) aanspringen en dat lukte hem gewoon echt niet, dus gingen we eerst heel hard in draf om vervolgens in galop te vallen haha. Na een paar passen galop op de volte sprong hij dus wel over...

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:54

xXutopiaXx, ik moet ook wel gewoon mn buiten been naar achter doen maar meer met mn binnenbeen drijven.
Ze heeft het me al eens uitgelegd moet eerlijk zeggen dat ik niet meer de precieze reden weet, maar volgens mij heeft het er mee te maken dat je wilt dat het binnen achterbeen er verder onder komt waardoor ze goed aanspringen.

Ik les bij E.lly C.ardinaal maar zij zit in Puttershoek dus weet niet of Spijkenisse te ver is voor haar.
En ik weet K.athleen van W.inden en F.leur de V.ries, maar die zitten dan wel in de Hoeksche Waard.

Heb je ook met buitenstelling of juist wat meer binnenstelling geprobeerd?

Als je een keertje hulp nodig hebt vanaf de grond dan moet je het maar zeggen, ik woon in de buurt!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:57

Ik heb alles al een keer geprobeerd :') Haha, inderdaad buiten-binnenstelling, doorzitten-lichtrijden op het goede of juist verkeerde been, in een hoekje duiken en dan wegspringen in galop etc. Maar met mijn binnenbeen het 'sein' geven zegmaar heb ik nog nooit geprobeerd. Ga ik eens doen. En het lijkt me leuk als je eens mee komt kijken. Toch iemand met ervaring in de Friezels en weer een andere kijk erop, wie weet heb jij de gouden tip! :D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:39

Balen hé, ben ook heeeeel lang bezig geweest met de galop en de mijne springt soms ook nog steeds verkeerd aan.
Heb volgende week zelf les, dan zal ik het nog even aan mn instructrice vragen dan kunnen we erna eventueel ff afspreken? Dan stuur ik je wel even een pb :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:16

ik spring ook aan op binnenbeen?! Is dat zo gek dan?
En zeker niet teveel stelling naar binnen, binnenvoorbeen moet ruimte hebben om vooruit te kunnen dus binnenhand mooi los.

edit: is toch opzich ook best logisch? Ze moeten aan de binnenkant beginnen met de sprong dus als je daar duidelijk doorkomt lijkt het mij eigenlijk vrij logisch dat ze ook met dat been als eerste een beweging maken (en dus in de goede galop aanspringen)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:49

Hoi hoi
Kom weer even binnenvallen!

Heeft iemand ervaring met het cranio sacraal laten behandelen van je paard?
Zondag wordt Pronk behandeld. Vandaag is de zadelfitter geweest om m'n zadel aan t passen. Hoop dat ik nu eindelijk uit mijn diep donker dalletje kom met rijden!

Heel het topic niet terug gelezen..... Sorry! Zag net wel nog super gave foto's voorbij komen! Heb ik ff getemd voor uitgelicht ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:01

Pronkje leuk dat je er weer even bent. Helaas geen ervaring mee hopelijk helpt het.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:35

Estherr__1 schreef:
Balen hé, ben ook heeeeel lang bezig geweest met de galop en de mijne springt soms ook nog steeds verkeerd aan.
Heb volgende week zelf les, dan zal ik het nog even aan mn instructrice vragen dan kunnen we erna eventueel ff afspreken? Dan stuur ik je wel even een pb :)

Jaa leuk!!

En inderdaad teveel binnenstelling werkt ook averechts, hij moet inderdaad wel de ruimte hebben om z'n schouder naar voren te brengen. Maar voor zover ik weet is het het meest gangbaar om met je buitenbeen aan te springen? Al heb ik het heel vroeger wel geleerd als buitenbeen naar achter en klein tikje binnenbeen :P

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:17

Gisteren heerlijk gelest! Zelfs ontspannen tijdens galloperen. Mijn instructrice zei dat als ze zo bleef lopen ik weer aan starten mocht gaan denken :D

Pronk sprong vroeger ook altijd verkeerd aan, vooral linksom. Ik moest altijd in de hoek een kleine volte rijden en wanneer ik weer in de hoek was gelijk aanspringen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:58

pronkje_vdp schreef:
Heeft iemand ervaring met het cranio sacraal laten behandelen van je paard?
Zondag wordt Pronk behandeld. Vandaag is de zadelfitter geweest om m'n zadel aan t passen. Hoop dat ik nu eindelijk uit mijn diep donker dalletje kom met rijden!

Ik heb hier wel ervaring mee. Mijn gevoel is heel dubbel. Tijdens de behandeling zag ik haar wel reageren op wat er gedaan werd. Maar achteraf kan ik niet zeggen dat het het echt effect heeft gehad. Ik houd het dus liever bij een 'gewone' fysio :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:18

Pronkje zo heb ik het idd ook gedaan met aanspringen in galop.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:54

Even een egopostje.. Fem d'r been is nog steeds erg dik. Ben hele dagen op stal om te koelen en te temperaturen en me vooral veel zorgen te maken ;)
Vanmiddag komt de dierenarts even een kijkje nemen. HOpelijk kan hij all een echo maken, want ben toch wel heel benieuwd of het echt de pees is, of toch iets anders..

Cranio sacraal therapie heb ik geen ervaring mee..

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:55

Oh oh.. Klinkt toch wel steeds enger zo.. Hopelijk heeft de DA geen slecht nieuws!

En in de hoek aanspringen vanaf een kleine volte ook al geprobeerd, maar zal er eens bewuster op letten dat het vanuit de kleine volte wanneer ik in de hoek kom direct dan probeer. Danku! :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:08

Heb je foto's suus?

Arjen had in januari van de ene op de andere dag een dik been, Van knie tot kogel was de buitenkant gewoon één rechte lijn... kortom, beeeeeest wel dik. Huid stond strak, flink warm/heet ook. Maar liep geen pas kreupel. dierenarts heeft 'm de volgende dag wat voor kneuzing gegeven en 2 dagen later was alles weer normaal gelukkig. Dat is met 'n sisser afgelopen... waarschijnlijk flinke tik gehad in de paddock. Kan het zoiets ook zijn bij die van jou? Bij arjen was wel duidelijk echt maar één kant dik en hij liep gewoon rad.

Hopelijk valt het mee en is het geen peesblessure! sterkte ermee...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:20

Suusenmalvin schreef:
Even een egopostje.. Fem d'r been is nog steeds erg dik. Ben hele dagen op stal om te koelen en te temperaturen en me vooral veel zorgen te maken ;)
Vanmiddag komt de dierenarts even een kijkje nemen. HOpelijk kan hij all een echo maken, want ben toch wel heel benieuwd of het echt de pees is, of toch iets anders..

Cranio sacraal therapie heb ik geen ervaring mee..

Ik vermoed dat de egopost inhoud dat je er de hele dag bent. Verder kan ik de ego niet vinden. Hopelijk kom je na het bezoek van de da weer wat verder.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:03

Haha Laura.. Ik vind het zo asociaal om het alleen over mezelf te hebben :o
Ilsemarie; ik hoop het heeeeeeeeel erg dat het bij Fem ook het geval is. Klinkt wel redelijk gelijk, al is bij Fem vooral achterkant van haar pijpbeen en knie dik.

Ik heb wel een foto, maar omdat ze zwart is, is het wat lastig te zien.. Zal hem zo ff proberen te plaatsen

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:06

Afbeelding

Het is linksvoor. Je ziet aan de binnenkant van haar been bijna geen verschil meer tussen pees en bot.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:10

Linksvoor is voor ons rechtsvoor?

Ik ben het met Laura eens.. Dit valt niet onder de categorie ego-post.. ;)
Hopelijk kan de DA iets voor je betekenen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:13

Ach suus we hebben allemaal wel eens een trots momentje en dat mag ook best. Dus asociaal zou ik het niet noemen. Ik zie wel iets verdikking aan het been heel benieuwd wat de da zegt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was bij Arjen...

Duim voor je dat het meevalt! Loopt ze erg beroerd? Kán ze wel een tik gehad hebben? (staat ze met meerdere in de paddock/wei?)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:26

Suus, hoop voor je(en je paard) dat het mee valt!!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:29

Ilsemarie jou foto's zijn super duidelijk wauw wat een verschil fijn dat het weer over is.