[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:46

Getty_Maan schreef:
Doet mij aan mijt denken, vorig jaar had die van mij het heel extreem, zie foto
[ [url=m/1Wy9cK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb haar meerdere keren met bymite gewassen en ze heeft er toen een spuit tegen gekregen.

Het veulen blijft trouwens.

Ja ik ga vant weekend wassen met zo iets anders laat ik maandag de da komen hij brast van de jeuk zo zielig..

Daar had mn schoonvader ook al over een spuit.. en wat was het dan schimmel ofzo?

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:47

SunnyHorse schreef:
Quick, zo leuk, die “ken” ik nog van toen hij veulen was. En moet je nou kijken, 1,56, echt paard formaat. En hij begint ook echt knap te worden!

Die van Tahnee doelde Jinthe ook al op.

Denneboom, ons het daar opzich goed bevallen wat betreft predicaat. Hoop jullie tzt ook.

Jaa leuk he gaat zo snel..

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:54

sannahtris schreef:
Getty_Maan schreef:
Doet mij aan mijt denken, vorig jaar had die van mij het heel extreem, zie foto
[ [url=m/1Wy9cK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb haar meerdere keren met bymite gewassen en ze heeft er toen een spuit tegen gekregen.

Het veulen blijft trouwens.

Ja ik ga vant weekend wassen met zo iets anders laat ik maandag de da komen hij brast van de jeuk zo zielig..

Daar had mn schoonvader ook al over een spuit.. en wat was het dan schimmel ofzo?

Nee, het was echt mijt. Ze had een zwakke weerstand, daardoor had ze het extreem te pakken.

Dierenarts heeft haar een spuit tegen de mijt gegeven, weet zo niet meer hoe het heet. Maar het was zo extreem, dat ze er dikke achterbenen van had (zelfs nog aan de antibiotica gezeten).

Sindsdien probeer ik meer op het voer te letten en indien nodig weer even wassen. Moest eerst met sebasil wassen en erna met bymite (bymite alleen via de da te verkrijgen).

Absolem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:00

Lekker dubbelop sebacil en byemite bevatten precies dezelfde werkende stof. Byemite is de opvolger van sebacil.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:02

Afbeeldingeindelijk weer Kale voeten en even gewassen *\o/*
Afbeelding

Hij vond het zelf allemaal maar te lang duren.

Ik moet zijn manen wel nog een keer apart wassen. Daar had ik even geen puf meer voor. Uithalen doorkammen wassen weer invlechten.Dan stond ik er tot half acht. En ik had honger.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:23

Leuk, even tutten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:30

Goed bezig Absolem, lekker om tutten.

Mijn merrie veulen is vandaag opgehaald door de nieuwe eigenaren :D alles is goed gegaan en staat tevreden in de opfok. Merrie is rustig maar uier is wel gespannen. Hopelijk snel minder :)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:03

[/quote]

Nee, het was echt mijt. Ze had een zwakke weerstand, daardoor had ze het extreem te pakken.

Dierenarts heeft haar een spuit tegen de mijt gegeven, weet zo niet meer hoe het heet. Maar het was zo extreem, dat ze er dikke achterbenen van had (zelfs nog aan de antibiotica gezeten).

Sindsdien probeer ik meer op het voer te letten en indien nodig weer even wassen. Moest eerst met sebasil wassen en erna met bymite (bymite alleen via de da te verkrijgen).[/quote]

Correctie, eerst met betadine shampoo wassen en daarna bymite.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:03

Afhankelijk van de ruzie met de stalhouder had ik een kopie van het paspoort laten maken en zodra ik die binnen had een betonschaar meegenomen en het paard weggehaald. Ik vind dat erg gevaarlijke spelletjes....

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:09

Absolem schreef:
Afhankelijk van de ruzie met de stalhouder had ik een kopie van het paspoort laten maken en zodra ik die binnen had een betonschaar meegenomen en het paard weggehaald. Ik vind dat erg gevaarlijke spelletjes....

Verkeerde topic denk ik := of heb ik iets gemist?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:25

Dennenboom schreef:
Absolem schreef:

Verkeerde topic denk ik := of heb ik iets gemist?

Oh oeps verkeerde topic inderdaad hahahaha.

Geen ideeeeee hoe mijn comment hier beland is :')

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:52

Mocht er nog iemand interesse hebben in een 2-jarige hengst van Elias x Olof, PB me even. Meet nu al 1.61m, behoorlijk veel paard al voor zijn leeftijd. Komt te koop wegens beëindiging relatie -O-

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:00

Hoi allemaal. Hier even een update van mijn kant. Het waren me een paar nare maanden maar nu schijnt de zon weer een beetje.
Wij hebben een paar weken terug afscheid moeten nemen van onze geweldige lieve ster sport merrie Swarte. In febr haalde ze nog haar sportpredikaat. We wilden haar weer laten dekken maar kwam geen cyclus op gang. Ze at wat slecht, begon af te vallen en was wat sloom en traag. Niet uitgesproken ziek maar ik had geen gerust gevoel. Gaan dokteren, bloedonderzoeken en nog meer bloedonderzoeken wat wees op problemen met de nierfunctie. Uiteindelijk in Emmeloord belandt waarbij we op de echo duidelijk twee aangetaste nieren zagen wat leidde tot onmkeerbaar nierfalen in zeer ernstige mate. Vermoedelijk al een hele tijd gaande waarbij de nieren langzaam aan capaciteit hebben ingeleverd. Advies om haar in te laten slapen vanwege de kans op shockverschijnselen wanneer we te lang zouden wachten hiermee. We hebben nog een kleine week tijd genomen om afscheid te nemen en toen hebben we haar thuis in laten slapen. We waren er echt verrot en kapot van. Afbeelding
Missen haar nog steeds heel erg. Maar zijn blij met onze Pien die we nu zeker houden om te kijken of zij in haar moeder's sporen kan treden.

Gelukkig kregen we ook weer een positieve vibe nu afgelopen week onze Takomst alias Turbo op de veulenkeuring bij Chardon een eerste premie kreeg! Dat konden we wel even gebruiken dus supertrots op ons mannetjeAfbeelding
Afbeelding

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:01

BopjeBo schreef:
Mocht er nog iemand interesse hebben in een 2-jarige hengst van Elias x Olof, PB me even. Meet nu al 1.61m, behoorlijk veel paard al voor zijn leeftijd. Komt te koop wegens beëindiging relatie -O-

Jouw paard?
Wat verdrietig! Ik zal even rond vragen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:16

ynekes schreef:
Hoi allemaal. Hier even een update van mijn kant. Het waren me een paar nare maanden maar nu schijnt de zon weer een beetje.
Wij hebben een paar weken terug afscheid moeten nemen van onze geweldige lieve ster sport merrie Swarte. In febr haalde ze nog haar sportpredikaat. We wilden haar weer laten dekken maar kwam geen cyclus op gang. Ze at wat slecht, begon af te vallen en was wat sloom en traag. Niet uitgesproken ziek maar ik had geen gerust gevoel. Gaan dokteren, bloedonderzoeken en nog meer bloedonderzoeken wat wees op problemen met de nierfunctie. Uiteindelijk in Emmeloord belandt waarbij we op de echo duidelijk twee aangetaste nieren zagen wat leidde tot onmkeerbaar nierfalen in zeer ernstige mate. Vermoedelijk al een hele tijd gaande waarbij de nieren langzaam aan capaciteit hebben ingeleverd. Advies om haar in te laten slapen vanwege de kans op shockverschijnselen wanneer we te lang zouden wachten hiermee. We hebben nog een kleine week tijd genomen om afscheid te nemen en toen hebben we haar thuis in laten slapen. We waren er echt verrot en kapot van. [ [url=m/J1v6xP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Missen haar nog steeds heel erg. Maar zijn blij met onze Pien die we nu zeker houden om te kijken of zij in haar moeder's sporen kan treden.

Gelukkig kregen we ook weer een positieve vibe nu afgelopen week onze Takomst alias Turbo op de veulenkeuring bij Chardon een eerste premie kreeg! Dat konden we wel even gebruiken dus supertrots op ons mannetje[ [url=m/cPa6eq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iU20lN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah nee toch niet swarte! Ik was echt fan van haar -O- sterkte.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:25

Ynekes, wat ongeloof verdrietig, ontzettend jammer van zo’n mooi paard. Sterkte.
Gefeliciteerd met behalen van de premie, fijn als dat jonge spul zo beoordeeld wordt! Zeker een opsteker na zo’n gemis.

Bob, jouw paard? Zoja, sterkte! Nare situatie.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:28

Ynekes, inderdaad wat een verdrietige tijd voor jullie. Hopelijk kan Pien haar moeder trots maken.

Hier ook een ongelofelijke rot tijd achter de rug.
Begin dit jaar ons veulen van 2021 in moeten laten slapen wegens een gebroken heup.
Het veulen van dit jaar begon een maand geleden met wat stijf te lopen. Hij heeft toen apart gestaan samen met moeders om rust te hebben. De DA kon er geen duidelijk beeld van krijgen. Hij begon moeilijker overeind te komen als hij gelegen had. Er zijn foto’s gemaakt van zijn rug en benen. Daar was niets op te zien. Tye stond vanaf het begin op pijnstillers en maagbeschermers. Hij bleef goed drinken en had goed aandacht voor zijn omgeving. Na anderhalve week begon hij zijn rechter achterbenen omhoog te houden.
Vanaf toen ging Tye achteruit. Wij hebben besloten dat het woensdag genoeg was en hij is rustig bij zijn moeder ingeslapen. Wij hebben sectie laten doen omdat wij wilden weten wat er nu aan de hand was.
Het bleek dat de kop van zijn bovenbeen gebroken was. Het bot was broos en het kraakbeen was nagenoeg niet aanwezig. Dit is waarschijnlijk genetisch aangelegd. Het vorige veulen daar hebben wij geen sectie op laten doen. Maar daar was duidelijk te zien dat de heup kapot was. Beide veulens hadden een andere vader maar zij waren wel halfbroers van elkaar.
Ik ben wel helemaal klaar met het fokken op dit moment. Maar Maike is weer drachtig. Dit was voordat wij wisten dit wisten. Gelukkig wel van een andere hengst.

Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:19

Och jeetje wat een treurige berichten.

Bopjebo, ik zal aan je denken als ik iemand weet. Sterkte.

Yneke ook jou heel veel sterkte, weet je ook hoe het gekomen is en is het bijvoorbeeld ook erfelijk?

En gefeliciteerd met de eerste premie, ziet er knap uit!

Pff jeetje Fleur, dat is ook heftig dat je daar nu achterkomt. Duim voor je dat het met het veulen voor volgend jaar goedkomt.

Ken wel meerdere mensen die niet meer aan een fries beginnen en niet meer mee fokken. Te veel ellende meegemaakt.

Hoop dat het ons bespaard blijft

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:42

Fleuribelle, wat verschrikkelijk zonde! En de tweede keer op rij, zo’n ernstige afwijking die echt niet levensvatbaar is. Zeker weten dat het van de hengstenlijn komt? (Voor zover je het zeker kunt weten)

Dit soort genetische afwijkingen en onaangename verrassingen zijn er voor meer fokkers, maar moet veel meer aan het licht komen. Hopelijk hebben jullie het ook gemeld aan stamboek?

Helaas blijft nog veel van dit soort dingen “onder de pet”. Met verschillende redenen.

Tegelijk is onderzoek en transparantie de enige manier voor ons als fokkers om de kans op een gezond veulen te vergroten en bestaan van Fries paard voort te zetten. Het is zo vreselijk treurig om op deze manier afscheid te moeten nemen van een langverwacht mooi veulen. Dit is het laatste wat je wil als fokker.

Hoorde laatst ook dat er een veulen zonder kootbeentjes was geboren. Grote vermoedens van genetische afwijking en niet een spontane afwijking. Maar hier was men niet bereid transparant te zijn over de lijn/ hengst. Ook hier zullen vast redenen voor zijn, maar in algemene zin voor de fokkerij en de toekomst van een gezond Fries paard niet helpend.

Kan ik uit je onderschrift halen dat je merrie nu van Martzen drachtig is? Van harte een gezond mooi veulen gewenst uiteraard.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:53

SunnyHorse schreef:
Fleuribelle, wat verschrikkelijk zonde! En de tweede keer op rij, zo’n ernstige afwijking die echt niet levensvatbaar is. Zeker weten dat het van de hengstenlijn komt? (Voor zover je het zeker kunt weten)

Dit soort genetische afwijkingen en onaangename verrassingen zijn er voor meer fokkers, maar moet veel meer aan het licht komen. Hopelijk hebben jullie het ook gemeld aan stamboek?

Helaas blijft nog veel van dit soort dingen “onder de pet”. Met verschillende redenen.

Tegelijk is onderzoek en transparantie de enige manier voor ons als fokkers om de kans op een gezond veulen te vergroten en bestaan van Fries paard voort te zetten. Het is zo vreselijk treurig om op deze manier afscheid te moeten nemen van een langverwacht mooi veulen. Dit is het laatste wat je wil als fokker.

Hoorde laatst ook dat er een veulen zonder kootbeentjes was geboren. Grote vermoedens van genetische afwijking en niet een spontane afwijking. Maar hier was men niet bereid transparant te zijn over de lijn/ hengst. Ook hier zullen vast redenen voor zijn, maar in algemene zin voor de fokkerij en de toekomst van een gezond Fries paard niet helpend.

Kan ik uit je onderschrift halen dat je merrie nu van Martzen drachtig is? Van harte een gezond mooi veulen gewenst uiteraard.

Ja, de merrie is nu drachtig van Martzen.
Ik heb het stamboek gebeld en dit voorgelegd. Gevraagd of ze hier meer van gehoord hadden en of ze hier ook onderzoek naar deden. Nee was het antwoordt. Ze hadden hier nog niet eerder van gehoord. Ze deden alleen onderzoek naar waterhoofd en het dwerg gen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:25

Wat ontzettend goed dat je gebeld hebt. En wat een bizar teleurstellende reactie.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:31

Wat een treurende berichten allemaal zeg :(

Fleuribelle: Hoop dat het stamboek er wat mee doet. Goed dat je gebeld hebt.

Mijn jaarling begint nu ook te schuren. Schiet mij maar lek, ik word (net als hun) helemaal gek _-:(. Typisch in de merrie lijn zit het niet, maar beiden zelfde vader... denk wel dat het door het gras komt nu met de droogte. Maar toch zijn ze er beiden gevoelig voor kwa voeding. Wil proberen een kruidenmengsel te gaan geven. Iemand hier ervaring mee?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:43

Fleuribelle schreef:
SunnyHorse schreef:

Ja, de merrie is nu drachtig van Martzen.
Ik heb het stamboek gebeld en dit voorgelegd. Gevraagd of ze hier meer van gehoord hadden en of ze hier ook onderzoek naar deden. Nee was het antwoordt. Ze hadden hier nog niet eerder van gehoord. Ze deden alleen onderzoek naar waterhoofd en het dwerg gen.

Huh wut? 8)7

En laatst waren er nog allemaal artikelen dat het stamboek veel meer geld en energie ging steken om genetische afwijken beter en sneller te identificeren om discussies over gevallen zoals boet te voorkomen.

Ik zou die mail op de Facebook van het kfps plempen en ze er op wijzen.

Edit :en als ze dan giftig worden stappen we allemaal over naar het BP stamboek. _O-

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:57

Jeetje wat een heftige berichten allemaal krijg er kippenvel van..

Ynkes: heel veel sterkte ik was ook echt fan van haar, wat een verdrietige afloop zeg..
Gelukkig hebben jullie pien nog hoop dat jullie daar wat meer geluk mee zullen hebben Y;(

Fleuribelle:
Wat ontzettend naar zeg bij de eerste denk je waarschijnlijk nog ongeluk zit in klein hoekje :n , en dan deze uitkomst echt heftig jij ook veel sterkte..
Vind dat stamboek hier echt wel wat mee moet doen.. Misschien toch maar met wat meer hobbymatige (geen ster) merries fokken die laagverwant zijn?! :?

Dennenboom;
Pff zo naar te zien dat jeuken, mijn DA vandaag geweest eigenlijk nog niet duidelijk wat is mijt/ te veel eiwitten of toch zomereczeem wat raar is aangezien de ander ook plekjes krijgt.
Sebacil gewassen over 10 dagen weer, spuit gehad en plekjes met corticosteroïden insmeren hopen dat dat helpt..

Quick heb ik voor me zelf bloed aflaten nemen word op nieren en andere organen bekeken dit wilde ik al eerder laten doen maar geen DA voor laten komen hoop dat niks uit komt.. iemand dat ook wel eens laten doen? Net zoals je zelf eens bloed laat testen

Toevallig zei ik vandaag nog tegen me vader leuk hoor friezen met al dat gedoe wat je (vaak) bij het ras cadeau krijgt

Kop op misschien komt er na regen ook hoop zonneschijn :knuffel:

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:04

Zal ik dan maar iets vrolijkers plaatsen?
Wij hebben afgelopen zondag een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

De onderste heb ik mezelf even vanaf geknipt. Ik ben toch al niet zo'n fan van mijn gezicht op bokt.

Afbeelding
Afbeelding