[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:38

Jaaaa, ben ook zo blij!! :D En Tamme inderdaad ook haha, hij wilde alleen maar harder en verder :P Met zn guppenkop haha.

Dat is inderdaad wel een goed idee zeg, om alle paarden van stal op wormen te controleren. Heb Tamme en Kevin van de zomer ook laten controleren, maar ze hebben nooit wat haha :P

Mijn paardjes staan altijd blootvoets, gaan 2 keer in 't jaar naar de smid geloof 'k..

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:39

Ff kort: Figo kan vanaf volgende zaterdag op de nieuwe stal terecht! Helemaal blij :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:58

ah fijn zeg, spannend!

Fifi heeft leren randen onder de ijzers omdat ze erg gevoelige zolen heeft.
We hebben het van de zomer eerst met zooltjes en siliconen geprobeerd, maar daar werd het alleen maar slechter van...
De leren rand dempt net de klappen en de zool ligt nu weer vrij, waardoor er geen druk op komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:04

Nouvel, zijn de zolen dan niet te dun? Wordt er niet te veel en te vaak afgehaald? Als de straal de grond niet raakt, groeit de hoef ook niet en standaard 8 weken aanhouden, wat veel hoefsmeden doen, is meestal niet nodig, zo een hoef wordt steeds korter, de zool dunner en als de steunen ook weggehaald worden, het draagvermogen minder, een voet waaiert uit, wordt platter, breder dus en gevoeliger.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:17

Ze is vorig jaar licht hoefbevangen geweest toen ze ter revalidatie ergens anders stond.
Sindsdien zijn de voeten gevoelig.

We laten de hoeven inderdaad nu iets langer worden om te kijken hoe dat gaat.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:23

Mijn oude paard heeft ook een tijdje zooltjes gehad en loopt nu al weer een aantal jaren zonder. Als het goed gedaan wordt kan het goed helpen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:43

Heey

Natasja: Super dat het zo lekker gaat met Jetta en dat je weer mag opbouwen met Tamme.

Laura: Fijn dat je lekker gelest hebt :D

Jolijn: Super dat het rijden zo lekker gaat nu :D

Liesbeth: Super :D Alvast veel plezier op je nieuwe stal.

Wij gaan ook zaterdag van stal verhuizen *\o/* Wegens problemen ( wat ik niet zo op internet gooi) waren wij genoodzaakt een andere stal te zoeken. Vandaag bij een stal wezen kijken en ik denk dat ze het daar prima gaat krijgen. Helaas wel 's nachts naar binnen maar overdag wel lekker buiten in de paddocks. En zodra het land het toelaat gaan ze lekker de wei op. Zit ook een fijn te rijden bak bij. Kleine stal, wel groter als waar we nu staan. Zijn 10 boxen.
Laatst bijgewerkt door moppielover op 25-11-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:54

Super nieuws Natasja, kan me voorstellen dat het puur genieten is voor je zo!

Nog wat over zooltjes, geen ervaring mee gelukkig, Mo staat gewoon op blote voetjes :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:05

Lekkker Natasja, dat je weer een beetje mag stappen :)

Hoe is het bij jou afgelopen met de hoefsmid Geeske?

Hoefsmid kwam voor Oba wel elke 8 weken ofzo, zij had break-over ijzers. Zooltjes ook wel eens gehad, werkte voor geen meter.
Fiëla staat uiteraard gewoon blootvoets. Helemaal bloot haha. Af en toe krijgt ze een dekentje op, ze gaat wel eens helemaal uit dr dak in de bak en dan zweet ze behoorlijk, dan doe ik ffies een zweetdekentje op met dit weer, ook goed voor de oefening. Vorig jaar heeft het me zo'n 2 weken gekost om een deken op te krijgen, nu is het geen probleem meer, maar beetje oefenen is wel goed :)

Vind het weer niet leuk meer zo :( Vieze bagger overal!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:11

Ik was er vrijdag niet bij helaas, had het te druk,... maar idd is hoefijzers nu misschien wel even de beste oplossing, dus ik ga morgen bellen voor een afspraak! Ze liep vandaag lekker, maar toch valt ze wat meer op haar platte voet dan op haar 'bokvoetje'...
Ze heeft verder super stevige hoeven en er brokkelt echt nooit wat vanaf, alleen doordat die ene zo stijl groeit moet ze toch vrij vaak bijgewerkt worden, maar dan gaat er achter meestal ongeveer niets af op wat vijlen na... Maarja. Heb het er vandaag n tijdje met een stalgenoot over gehad, die heeft alle paarden voor op ijzers, die vindt t ideaal! Ik ben er gewoon wat huiverig voor... die nagels er in slaan!! Maar dat komt wel goed...

Liesbeth, fijn dat je zo snel terecht kunt!
Ingrid, handig die tests! Dan weet je of ontwormen wel echt nodig is en effectief zal zijn!
Fijn dat je een mooie stal gevonden hebt Angela, verhuizen is al niet echt leuk, laat staan als je naar een mindere stal moet! Ik vind snachts binnen wel prettig moet ik zeggen... even allemaal rust, en ik weet zeker dat ze daar niet kan uitbreken :') Das voor mijn rust ook goed!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:40

Goeiemorgen!

Ik ga vandaag de veearts even bellen voor wormenkuren voor de hele stal.
Veearts adviseerde om in dec de hele stal sowieso te ontwormen met Equest Pramox, omdat je in het najaar niet alle wormen in de mest terug kan vinden.
In april dan eerst volgende mestonderzoek.

Bij Fifi zijn we met de voetjes ook flink aan het zoeken geweest.
Omdat wij hier veel de weg op moeten heeft ze wel ijzers nodig.
Ze heeft eerst een tijd op uitgesmede ijzers gestaan (beetje idee van break over), toen ze daarmee toch weer onregelmatig ging lopen op de harde weg zijn we weer verder gaan zoeken...

Die Fiëla is er ook wel eentje hoor, met 'r dekentje! :D
Ferro heeft nu een ongevoerde Rambo op met 100 grams liner. Ik heb een 200 grams deken nieuw gekocht voor hem, die gaat er op als het kouder wordt.
Ze staan alleen in de paddock, en dan vindt ik het toch wel fris als ze met koud en nat weer veel stil staan...

Fifi is in okt al een keer geschoren en staat onder een 300 grams, maar heeft alweer flink vacht.
In dec wil ik haar nog een keertje scheren.

Zo de hoefsmid voor Ferro, heeft die ook weer nette voetjes! 8-)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:13

Angela, jij ook veel plezier op je nieuwe stal en succes met de verhuis :)
Martinique, oefenen kan nooit kwaad :) Bij Figo heb ik er zijn eerste deken gewoon opgegooid, hij verroerde geen vin, braaf paard.
Geeske, bij ons krijgen de paarden ook enkel vooraan ijzers, wanneer ze veel naar buiten gaan. Dat loopt bij iedereen goed, dus wanneer Figo eraan toe is, laat ik hem ook enkel vooraan beslaan.
Nouvel, op de nieuwe stal hebben ze inderdaad ook een ontwormingsbeleid, waarin ze in het najaar ook alles met Equest Pramiox ontwormen. Figo staat nu met een 200 grams, en heeft het er lekker warm onder en belangrijk: hij valt niet af omdat hij zich extra warm moet houden :)

Ik bel vandaag de VA om Figo's castratie te regelen :) Klopt het effectief dat ze na zo'n castratie nog wat groter worden? Dan krijg ik geloof ik een reuzelusitano :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:11

Haha, van castratie heb ik echt 0 verstand, maar dan wordt figo wel groot ja!!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:32

Ik krijg ook een reuze lusitano. Vind ik, ben zelf klein (1.66) en kan amper nog over Fiela dr kont heen kijken. Haha, ben benieuwd, dr schoft is nu weer wat aan het bijtrekken naar de kont. Ze is in de afgelopen 2/3 maanden zeker wel 3/4 cm minstens gegroeid.
Ja het is een muts. Deken was eerst echt een ramp.. Eerst een zadeldekje geoefend, dat was al erg genoeg! Maar nu een jaar ouder en wijzer en vertrouwder en nu gaat het gewoon :)

Ijzers kunnen heel effectief zijn.. Goed overleggen met de hoefsmid. Een goede hoefsmid weet wel wat te doen. Misschien kun je ook wat lezen op de site van hoofcare.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:36

Ja, Figo is de laatste drie maand ook ongeveer zoiets gegroeid. van 1.54 naar 1.58 en zijn kont steekt nog wat meer naar boven :) Ik ben zelf maar 1.61.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:12

Dankjullie allemaal :D Tis idd echt genieten Jo! :D Ik dacht van de zomer nog dat 'k deze winter geen enkel paard had om te rijden, en nu heb ik er 2! En gister heb ik Kevin voor het eerst voor 't karretje gezet en dat ging ook echt supergoed!!! :):)

Wel naar zeg dat jullie zo van stal moeten wisselen.. -O- Lijkt mij erg vervelend..

Volgens mij is het wel zo dat een ruin langer doorgroeit dan een hengst, maar of dat ook zo is bij castratie op latere leeftijd weet ik niet..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:23

Heey

Dankjulliewel :)

Natasja: Heerlijk hoor :D Super dat Kevin het zo goed deed :D
Vind het ook erg vervelend om te moeten wisselen maar blijven is absoluut geen optie meer.

Geeske: Ik hou ook niet zo van ijzers maar als het moet dan moet het. Nikita staat rondom op ijzers. Zonder heeft ze constant hoefzweren. Nu met ijzers nergens meer last van.
Ik heb haar liever 24/7 buiten maar dit is ook fijn voor der. Er is verder nergens een stal te vinden waar ze 24/7 buiten staan. Maar op de nieuwe stal komt ze nog minimaal 7 uur buiten. Vaak nog langer dus dat is wel fijn.

Liesbeth: Haha, als hij dan nog harder of langer gaat groeien krijg je idd een reus :P

Word wel heel erg wennen op de nieuwe stal. Nu doen we alles zelf en gaan we er minimaal 2x per dag naar toe. Op de nieuwe stal word alles voor je gedaan. Dat word echt afkicken :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:26

Zo! Minimaal 2 keer per dag erheen, heerlijk zeg!! Dat zal idd wel erg wennen zijn, maar denk dat zulke luxe snel went hoor haha!
Is 'r tussen jullie en de stalhouder wat gebeurd dan, dat 't echt geen optie is?

Eigenlijk bijna geen enkele stal hier in de buurt heeft alle paarden nu de hele dag buiten.. Laat staan dag én nacht :P Lijkt mij ook heerlijk, maar voor nu mag alleen Kevin ervan genieten haha, die staat wel 24/7 buiten 't hele jaar door. Tamme en Jetta staan in kalfjesstallen, dus die kunnen ook rondjes draven en mogen eigenlijk ook niet klagen haha.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:35

Nouja, castratie van een paard van 2 vind ik niet op latere leeftijd :){ Toch?
Volgens mij zeggen ze vaak dat ze in de breedte minder groeien na castratie, en in de hoogte meer?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:35

Natasja: Haha, het zal idd wel snel wennen maar ik vond/vind het ook helemaal niet erg om alles zelf te doen. Er is een hoop gebeurd maar dat zet ik niet op internet ;) Maar er is ons verzocht om 1 december te vertrekken.

Hier verder ook niet, alleen de stal waar we nu dus van weg gaan loopt alles 24/7 buiten.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:46

Neeeee, denk 't ook niet haha :P
Ja dat zou wel 's goed kunnen kloppen inderdaad :j Dat ze nog wel de hoogte inschieten. Tamme is vooral in de breedte gegaan :P En die heeft zn zaakie nog.

Ohh nee das logisch! Oké... Jammer, maar als je maar samen kan zijn met paardenbeest :+: Dan komt alles goed :D
Ja, wel zonde dan zeg..

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:49

Och, hij hoeft van mij niet superbarok te worden, maar er staan bij ons een paar PRE-ruinen die best breed zijn, dus ik ben benieuwd wat het geeft :)

Angela, bij mij wordt het ook aanpassen van alles zelf doen tot niets meer te hoeven doen. Ah well, meer quality time met Figo dus :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:57

Hier lopen ze ook nauwelijks meer buiten helaas... met mooie dagen baal ik daar van, maar als het zo slecht is als het nu steeds wordt dan snap ik het wel... precies de rede waarom ik mijne hier in de winter niet heb staan, ze lopen echt alles kapot! Bovendien is Chimanga ook helemaal niet zo gelukkig in de regen en de kou ;-) Die staat dan echt maar wat te staan, met iedere windvlaag rent ze weg, en ze wiebelt echt de hele tijd van dr ene ben op t andere, dus echt lekker rustig is ze ook niet!
Ik moet ook weer wennen hoor, dat een ander eigenlijk alle zorgen voor mijn paard heeft! Moet wel toegeven dat het eens lekker is dat je alle tijd die je hebt gewoon 100% in je paard kan steken, ookal vind ik uitmesten en voeren enz ook gewoon leuk om te doen, als je weinig tijd hebt zijn dat klussen die MOETEN en dan blijft het leukste klusje helaas liggen! (het poetsen en rijden etc,)
Je gaat er wel aan wennen ;-)

Angela, als het moet dan moet het ja.... Heb voor donderdag een afspraak staan, dan laat ik hem zien hoe ze nu loopt en dan kijkt hij wat hij er mee kan. Gelukkig kent hij het paard inmiddels wel (al een jaar onze hoefsmid) en daarom verwacht ik met het bekappen en beslaan niet echt problemen. Er wordt echter natuurlijk wel wat extra gedaan zodat haar pezen het gaan voelen, dus daarna even lekker rustig opbouwen. Heb me er bij neergelegd en ben er van overtuigd dat het beter is.... zal wel moeten wennen aan haar nieuwe geluidjes dan als ze naast me loopt :Y) Zelf is ze altijd erg onder de indruk van paarden met ijzers die door de gang lopen, daar reageert ze veel meer op dan op paarden zonder ijzers :=

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:59

Natasja: Haha, dat klopt :D En ik denk ook wel dat we het naar onze zin krijgen op de nieuwe stal. Is een klein clubje met voornamelijk koudbloeden. Staan ook 2 trekpaarden dus daar past ze mooi tussen :D

Liesbeth: Owja, zal idd wennen zijn. Helaas gaat bij ons de tijd over in reistijd. Ze staat nu 3 minuten van ons vandaan en straks 20 minuten. Maar dat is niet erg. Ze word goed verzorgd dus dat komt wel goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:51

zo wordt lekker gekletst hier... :D

Verhuizingen, wormenkuren, hoefsmeden, castratie en groeien... 8-)

Ferro is vanmorgen weer netjes bekapt, het is nog niet zijn hobby, maar het gaat steeds beter! :D
1 voetje achter nog steeds rotstraal, lastig, kan het moeilijk behandelen, want de meeste middelen prikken en dan krijg ik dat been helemaal niet meer te pakken... :+

Ik heb hem alweer even niet gemeten, van de zomer was 'ie aan de voorkant bijna 1.60 en aan de achterkant ruim 1.60... :D
volgens mij is dat nog niet veel veranderd, achterkant is nog steeds hoger dan de voorkant... :+
zou het nog goed komen, of heb ik straks een soort quarterhorse... :=