[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:29

Okee, Nikita heeft dus even peper in de kont!
Spannend, ben benieuwd hoe het vandaag gaat! Gewoon doorpakken..

Ik heb vandaag weer voor t eerst een buitenrit gemaakt met drie dames van mijn stal!! We zijn gewoon 1,5 uur onderweg geweest *\o/*
Paardje was eerst weer heel druk, toen even heel erg aan het twijfelen of ze alleen om zou keren en naar huis zou gaan, maar met wat aanmoediging van een stalgenootje die op de fiets mee was ging ze toch maar met de rest mee...
Hebben echt vanalles meegemaakt! Een dikke vrachtwagen die net van de oprit kwam draaien toen wij daar in wilden gaan, een groot paard dat een heel eind met ons mee liep door t weiland (achter 80 cm hoog prikkeldraad!!!!) waar chimanga helemaal wild van werd, toen draaiden we om dat weiland een bosje in, waar we dus voorbij een dikke balk moesten, lang het hek... Chimanga kwam in contact met dat paard en kreeg ik daar dus amper voorbij, heb haar helemaal langs de andere kant van de balk gereden want ik wilde niet nog dichter langs het prikkeldraad en dat andere paard. Daar trok ze een sprintje naar de rest van de kudde... Dat paard bleef een tijd zo nagillen en rennen door het weiland dus een aantal keren is Chim echt even flink weggesprongen tegen het vooropgaande paard aan, maar die negeerde haar en dat hielp... Het bos bleef ze super spannend vinden.. Eenmaal het bos weer uit een stuk langs een weilandweg gereden met zeer brede berm. 3 paarden naast elkaar, ik er achter en draven maar! En dat ging echt super :)
Toen zijn we nog jagers tegen gekomen, herten, honden en toen kwamen we bij een fokkerij uit... daar stond een flinke kudde jaarlingen/2jarigen (stuk of 30) in 1 weiland... 'konden niet bij ons komen', wel dus... en net toen Chimanga het allemaal een beetje los kon laten ging de hele kudde er vandoor, chimanga sprong weer weg, Ging bijna zitten en racete zo 3 passen naar voren weer tegen haar eigen kudde aan... Die waren ook wel wat onrustig maar reden gewoon door, Chimanga er maar gewoon achteraan gestuurd, goed afgesloten :-)
Toen nog een woonwijk door waar ze echt al helemaal kapot was van alle indrukken dus dat was een eitje. Daar nog over een houten bruggetje gegaan, ze keek echt naar haar eigen benen bij het lopen, maar ook dat deed ze gewoon zonder weigeren.!! _/-\o_ Brave pony!
Nou en toen de terugweg nog een stuk gedraafd, en daarna lekker uitgestapt....
Super tocht geweest!! Gaan we vaker doen <3

liesd

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:39

Hier ook een buitenrit gisteren, fotoshoot is uitgesteld door het weer, dus ik ben er met een van de PRE's op uitgetrokken! Heerlijk galopperen langs de dijk :)
Dag eindigde wel in mineur: Figo stond op de weide met twee andere paarden (voor het eerst met die twee), en dat leek 's ochtends wel goed te gaan. Toen ik hem 's avonds wou binnenhalen, zag ik hoe die andere twee hem achterna zaten en rake klappen uitdeelden. Ik ben hem gaan halen, had hem aan een touw en toen denderden die twee gewoon over me heen. Figo weg in paniek, ik languit in de modder en aangetikt door een paard. Uiteindelijk de weide ernaast opengelegd en Figo daarin geloodst. Hij was vreselijk opgefokt, dus het kostte me nog heel wat moeite om hem naar stal te brengen, maar eens hij daar was, is hij snel gekalmeerd (terwijl ik zat te trillen :) )

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:33

Geeske: Stoere chim :D Super dat het zo goed ging :D

Liesbeth: Jammer dat de shoot niet door ging. Lekker buiten gereden.
Jeetje, dat is schrikken zeg. Heb je er zelf niks aan overgehouden behalve de schrik?

Gistermiddag een heerlijke buitenrit gemaakt. Ze was weer flink hyper maar nu wel controleerbaar.
Onderaan de dijk weer heerlijk gegaloppeerd. Ze werd zo enthousiast dat er een vreugde bok kwam :P. Daarna luisterde ze prima al was ze behoorlijk heet. Ook een heerlijk stuk gedraafd en toen weer uitgestapt. Volgens mij hebben we allebei flink genoten.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:49

Fijn, Angela! Geniet van je paardje!

Ik heb er enkel een grote blauwe plek op mijn dij en vreselijk bemodderde kleren aan overgehouden, dus dat valt nog mee. Figo blijft vandaag lekker op stal, ik ga hem straks nog wel eventjes losgooien :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:12

Gelukkig is het bij vieze kleding en een blauwe plek gebleven Liesbeth :(:)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:19

Dat is schrikken Liesbeth! Arme Figo...

Hier een nieuwtje... Sinds zondag een nieuw paardje erbij (A) :) Een appaloosa kruising merrie. Is nu nog op proef, hopelijk gaat het goed en mag ze blijven :) Als ik wat meer zekerheid heb of ze blijft zal ik een foto posten, tis een schatje en kan lekker lopen!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:25

Liesbeth: Gelukkig alleen een blauwe plek ( al zijn die ook knap vervelend) Hoe ging/gaat het met Figo?

Martine: Wat een leuk nieuwtje :D Hopelijk kan ze blijven.

Net weer heerlijk gereden <3 Weer in een weiland. Ze was een stuk braver dan donderdag. Nog wel een beetje dwars maar dat is ze altijd op andere plekken. Klein beetje dressuurmatig gereden maar ze vond het allemaal nog spannend dus heb het maar simpel gehouden. Ook weer lekker gegaloppeerd en ik merk dat ze al wat sterker word in de galop. Ben weer trots op mijn meisje.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:04

Nikita gaat goed, blijkbaar, heerljk! :)

Benieuwd naar foto's van je nieuwe dame, Martine!

Met Figo gaat't goed hoor, die was zaterdagavond wel compleet van z'n melk, maar gisteren heeft hij een ontspannende poets-en kriebelbeurt gekregen en stond hij heerlijk ontspannen te genieten.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:30

Iedereen weer lekker van zijn paarden genoten, lekker hoor.
Gelukkig Liesbeth dat je er niets van over hebt gehouden. Ik werd vorige week ook ondersteboven gelopen door Bram. Gelukkig bleef Boukje die er achter liep wachten tot ik weer stond.
Zaterdag heb ik ze alle twee aan de lange lijnen gewerkt en dat viel niet mee, want ze waren behoorlijk fris.
Maar ze gingen wel lekker, met Boukje begonnen met de galop in de hoop dat ze onder het zadel ook wat rustiger wordt.
Met bram voor het eerst in draf maar dat leverde wel een kontje op en er even vandoor gaan.
Gisteren in de bak gereden, en de andere zijn allemaal naar buiten geweest.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:09

Ook wel eens lekker om even in je eentje in de bak te blijven toch? ;-) Kun je je even goed concentreren...
Gisteren heb ik Chimanga gewoon even met halster aan de longe gehad, en ze was even lekker dol, flink bokken en racen, maar daarna ook weer volledig aan het opletten dus dan mag het wel even! Dacht al dat dat er weer even uit moest dus had al bedacht dat ik haar daar maar even de ruimte voor ging geven, dan hoeft ze het onder zadel niet te doen!! :Y) Na het longeren nog even wat rek en strek oefeningen gedaan met snoepjes, op haar linker zij, op haar rechter zij, en tussen haar voorbenen een stoepje geven, dan moet ze heel ver rekken en dat is super goed voor de rugwervel! Nou ze is lenig zat! haha. Maar ga haar toch binnenkort weer even lekker laten masseren...
Daarna weer even netjes de oortjes en snorharen geknipt, hoefjes netjes gemaakt en manen weer gevlochten. Staat er weer netjes bij dus!

Liesbeth, gaat hij vandaag weer met de rest mee naar buiten dan?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:20

Niet met die twee in elk geval, gewoon met Quadro en twee ruintjes, die zijn niet zo dominant.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:40

O lekker, kan hij toch gewoon naar buiten!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:33

Jeetje Lies!! :oo Dat is schrikken!! Gelukkig alleen maar blauwe plek, maar poeh..

En Martine 'n paardje op proef! Leukk!! Ben benieuwd naar foto ook! :D

Allemaal lekker buiten gereden enzooo :D :D
Ben ook lekker aan de gang met Jetta, ze doet 't zo goed!! Overstijgt al mijn verwachtingen :D :+:
En heb vandaag 'n mini karretje voor Kevin gehaald! Gister geoefend met 'n zware band erachter in 't tuig en dat ging echt heel goed. Dus karretje zal wel 'n peuleschil voor 'm zijn :P

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:06

Geeske: lekker je paard laten crossen dat moet ook af en toe, en dan liever als ik er niet op zit.
Je paard beleren voor de kar, bij ons moet er ook nog een beleerd worden maar zal wel voorjaar worden denk ik.
Voorlopig eerst maar onder de man goed verkeersmak maken.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:48

Paardenbeest stond gisteren heel relaxed buiten, en ik heb 'm binnen kunnen zetten zonder overhoop gelopen te worden, pluspunt :)

Gisteravond wel de knoop doorgehakt, we gaan van stalling veranderen. We hebben nu een heel goed plekje, maar ik moet alles zelf doen. Dat doe ik graag, maar ik heb een paar jaar geleden klierkoorts gehad en het jaar erna cytomegalie. Vorig jaar ben ik na de winter gekraakt, en dat willen we nu vermijden. We verhuizen dus naar een stalling waar alles gedaan wordt, zodat ik er dit jaar niet doorheen zak :)
Figo komt wel op een heerlijk plekje terecht: de paarden staan in zeer ruime inloopstallen per 4, per stal is er een weide en er is de hele dag voordroog ter beschikking. Ook een binnenpiste, en een afspuitplaats met warm water. Ik moet nog eventjes gaan bespreken vanaf wanneer we er terecht kunnen, maar wellicht vanaf december. Enige voorwaarde is dat hij gecastreerd wordt (hengsten willen ze er niet), maar dat was ik toch van plan, dus dat maakt niet erg veel uit.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:40

Ik geef je gelijk Liesbeth dat je gezondheid op de eerste plaats komt maar ik zou het rustig aan doen. Als hij eerst gecastreerd moet worden kan hij daar best een terugslag van krijgen, (zeg niet dat het zo is maar het kan wel), en hij moet wel in staat zijn om zijn plekje in de groep op te eisen.
(dit is niet aanvallend bedoeld hoor dus hopelijk vat je het niet verkeerd op)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:22

Hey Ingrid! Tuurlijk vat ik dat niet verkeerd op! Hij wordt bij aankomst daar eventjes apart gezet, paar dagen erna gecastreerd en pas als hij hersteld is, in de groep geintroduceerd. Had ik niet verduidelijkt, bedankt voor je bezorgdheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:00

Jeetje Liesbeth, kijk je wel uit? 1 gebroken poot in dit topic is wel genoeg hoor :Y)
Ik denk dat je keus voor castratie heel goed overdacht is en geef je groot gelijk!

Hier gaat het wel goed, heb gisteren zo onwijs fijn gereden, voor het eerst sinds het ongeluk eigenlijk weer zo fijn. Ik kan er weer aan komen (dat wil dus zeggen dat ik weer kan doseren, best moeilijk als je net weer begint) en ook weer recht breien wat ik dus zelf de afgelopen maand krom heb gemaakt :+

Galopswissels zitten er ook op :+ Alleen zit dat niet zo makkelijk voor mij nu haha!

Helaas ook weer een kanttekening, voor mijn werk een flink stuk gefietst, ook voor het eerst weer en lag vannacht weer wakker van de pijn. Vandaag dus maar een dagje rust ingelast en plat op de bank...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:09

Hoihoi,
Ik meld mij ook weer even, ik ben hier al een tijdje niet geweest zeg. *schaam*
Gister een heerlijk lesje gereden met mijn puppy, hij liep echt heerlijk

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:58

Jolijn, doe je rustig aan? ;-) Wel lekker dat het rijden zo fijn ging!! Maar en rijden en fietsen is misschien iets te veel van t goede ja...

Liesbeth, groot gelijk heb je! Als je eigen gezondheid het niet toelaat moet je al helemaal verhuizen hoor... Ookal heeft paard het goed, als jij verderop in de winter bijna niets meer kunt zal het voor hem ook snel minder zijn! En die stal klinkt super, dus das fijn!

Hihi, lang weggeweest Irtj? Ik weet eerlijk gezegd ook even niet meer welk paardje bij jou hoort :') Maar in ieder geval fijn dat je les goed ging! *spiekt zo even in je profiel...*

Morgen gaat er een andere hoefsmid kijken bij Chim... ze loopt nu in de winterstalling op een hardere ondergrond met rijden en ze valt toch behoorlijk op haar 'platte' voet... heb ook echt het idee dat haar stijle hoefje wel mooi blijft, maar dat haar andere voorhoef dus steeds platter wordt... Die hoefsmid komt toch toevallig morgen daar wat paarden bekappen, gaat een jongen mijne gelijk even pakken en er naar laten kijken of er met ijzers iets valt recht te zetten.... Ze wil zo graag maar heb echt het idee dat het haar nu dwars zit.. Bij ons is de bak natuurlijk heel zacht en krijgt ze voldoende demping om het te merken!! Toch hou ik niet zo van ijzers, maarja als het helpt?! Dan maar even doorbijten....

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:14

Dankjewel, Geeske en Jolijn! Momenteel voel ik me kiplekker hoor, maar ik wil vermijden dat het weer zo ver komt als vorig jaar :)
Ik ga dit weekend de praktische kant bespreken op die stal, maar kijk er al enorm naar uit! Is ook maar vijf minuutjes verder rijden, dus dat scheelt al helemaal niets.

Jolijn, wat fijn dat je weer zo hebt kunnen rijden! Heeft je dagje rust goed gedaan?

Geeske, hopelijk kan het gefixt worden!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:40

KIJKKKK!!! :D :D :D :D :D

Afbeelding

We zijn gisteren weer naar de kliniek geweest, weer heel kreupelheidsonderzoek gedaan, buisje in zn spronggewricht gedaan om 't vocht eruit te laten lopen en daarna een injectie in het gewricht zelf met (ik denk) ontstekingsremmers. En toen kreeg ik het goede nieuws dat ik weer mocht stappen met hem!!! :D :D :D :D Volgens de arts maakte 't niet uit of ik er nou naast liep, op zat of dat het in de stapmolen was, dus ik ga 'r lekker op! :D Wat een fantastisch paard is 't toch ook, maaaanden stil gestaan en ons eerste ritje gaat zo :+: Hij wilde gráág nog verder en harder, maar dat mag nog niet haha!

Ohh ik ben zooo blij!!! Had verwacht er tot de zomer nog niet op te mogen!!! :oo <3 :D :):)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:43

*\o/*
fijn dat je weer mag stappen!!

ben verder een beetje achter geraakt hier geloof ik...
probeer wel steeds alles mee te lezen...

Figo verhuizen en straks castratie, spannend hoor...

jolijn lekker aan de gang!

chim naar de smid om te kijken wat er met 't platte voetje moet...

en de rest... 8-)

Hier gaat alles zo z'n gangetje...
Fifi heeft maandag weer nieuwe schoenen gekregen, ze staat sinds van de zomer voor op ijzers met een leren rand en dat lijkt goed te gaan gelukkig!
achterbeen gaat ook nog steeds goed, dus we gaan rustig door...
voor zover Fifi dat rustig wil... :+

Fero zijn voetjes worden a.s. maandag weer gedaan, hij heeft ook een iets stijler en iets minder stijl voetje, maar ik moet zeggen dat het al aardig bijgetrokken sinds ik 'm hier heb en hij een paar keer door mijn smid gedaan is...

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:59

Fijn dat het zo opgelost kan worden Liesbeth, en hopelijk hebt je het goed naar je zin op de nieuwe stal.

Fijn dat je weer mag stappen Natasja, en sneller dan verwacht.
Jolijn weer lekker gereden en ja 3 stappen vooruit en weer 1 terug helaas, maar het gaat steeds beter hoor ik wel.

Hopelijk kan de smid je paard helpen Geeske, maar dat zal wel.

Bram heeft gelukkig keiharde hoeven, die staat nu nog op blote voeten terwijl we toch wel af en toe naar buiten gaan.
Vandaag even in Roosendaal mestonderzoek gedaan van mijn eigen paarden en de pensionpaarden en dat was echt nodig van de 6 hadden er 4 wormen. Dus alles weer een spuit gegeven.
Verder geen nieuws, ga nu lekker slapen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:09

Natasja, leuk dat je weer mag stappen! Tamme had er zelf ook wel zin in, zo te zien :)
Ellis, wat voor effect heeft die leren rand precies? Benieuwd :)
Ingrid, goed dat je dat doet!

Figo heeft hele goede hoeven, er brokkelt niets vanaf. Binnenkort laat ik wel eens een smid komen om te checken of er ergens iets moet bijgewerkt worden.