[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:53

Welke dilemma’s?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:06

Nynkex01 schreef:
Gaan hier ook mensen meedoen aan het EK Friezen in oktober? Lijkt me stiekem echt een hele leuke ervaring, maar ik heb haar nog lang niet op l2 niveau lopen wat van de 4-jarigen gevraagd wordt. Ze moet dan arbeidsgalop en middengalop laten zien en ik krijg haar nu amper in galop en dan is het nog een ongebalanceerd viertakt huppeltje. ;) Ook de aanleuning vind ze nog lastig maar begint wel te komen.

Waar is dit?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:14

Nynkex01 schreef:
Welke dilemma’s?

Paard 1 schuurt sinds een 2 jaar. Lichte schuurder. Kreeg ik van de week nieuwsbrief dat de dierenartsen dit kunnen onderzoeken. DA kwam nog langs en keek er naar en zei 'zomereczeem'. Dus ik balen want ik ben daar erg kritisch in kwa fokkerij dus dat zou betekenen in de verkoop. Dus ik maar een deken opgespeurd en doe die om en er is helemaal niet meer geschuurd. Vriendlief roept al 2 jaar dat het geen eczeem is maar eikenprocessierups omdat het weiland tussen de eikenbomen is en ze daar in zitten. Nu denk ik meer en meer dat mijn vriend gelijk heeft. Maar het is wel mijn eerste Fries en helemaal mijn paard. Maar eczeem betekent gewoon in de verkoop. Dus nu in dubio wat ik met dat paard moet.

Paard 2 betreft mijn fokmerrie die ik altijd nog een keer in training wil zetten voor Sport predikaat of aanlegtest. Maar de veulenhengstig is gemist dus twijfel om haar nu nog te insemineren en volgend jaar leeg en dan in training. Of dit jaar al in training. Paard is 5 jaar en zou het leuk vinden als ik na de training haar ook eens rijden kan. Maar hebben een baby en bedrijf thuis waardoor tijdgebrek nog wel op de loer ligt :')

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:41

Dennenboom schreef:
Nynkex01 schreef:
Welke dilemma’s?

Paard 1 schuurt sinds een 2 jaar. Lichte schuurder. Kreeg ik van de week nieuwsbrief dat de dierenartsen dit kunnen onderzoeken. DA kwam nog langs en keek er naar en zei 'zomereczeem'. Dus ik balen want ik ben daar erg kritisch in kwa fokkerij dus dat zou betekenen in de verkoop. Dus ik maar een deken opgespeurd en doe die om en er is helemaal niet meer geschuurd. Vriendlief roept al 2 jaar dat het geen eczeem is maar eikenprocessierups omdat het weiland tussen de eikenbomen is en ze daar in zitten. Nu denk ik meer en meer dat mijn vriend gelijk heeft. Maar het is wel mijn eerste Fries en helemaal mijn paard. Maar eczeem betekent gewoon in de verkoop. Dus nu in dubio wat ik met dat paard moet.

Paard 2 betreft mijn fokmerrie die ik altijd nog een keer in training wil zetten voor Sport predikaat of aanlegtest. Maar de veulenhengstig is gemist dus twijfel om haar nu nog te insemineren en volgend jaar leeg en dan in training. Of dit jaar al in training. Paard is 5 jaar en zou het leuk vinden als ik na de training haar ook eens rijden kan. Maar hebben een baby en bedrijf thuis waardoor tijdgebrek nog wel op de loer ligt :')

Zou haar nu in training zetten en sport predicaat laten halen dan. Veulens uitpoepen kan ze nog wel een tijdje. Maar hoe meer veulens ze gehad heeft. Hoe moeilijker het word het predicaat te halen. Een dracht is geen kattenpis.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:35

En heb je al een trainingsstal op het oog Denneboom? Dressuur mennen, of onder het zadel?

Ik geloof dat ik zelfs zou onderzoeken of er een combinatie mogelijk is: kijken voor een geschikte hengst met een trainingsstal. :+

Dan kan ze mooi uitgebracht worden en krijg je haar drachtig mét predicaat terug. :+

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:00

Dan in de dressuur. Liefst Sport predikaat. Heb alleen geen idee wat de prijzen zijn, denk dat het best een duur grapje wordt :j

Zit te denken aan Stal de Mersken of de Haarhof. Iemand nog andere suggesties?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:29

Dennenboom schreef:
Dan in de dressuur. Liefst Sport predikaat. Heb alleen geen idee wat de prijzen zijn, denk dat het best een duur grapje wordt :j

Zit te denken aan Stal de Mersken of de Haarhof. Iemand nog andere suggesties?

Als je jezelf failliet wil verklaren zou ik zeker de merskens doen haha. Ze zijn goed absoluut. Maar niet goedkoop. Welk niveau heeft ze nu?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:34

Haha _O- zal binnenkort het 1 en ander informeren.

Ze is 2 jaar geleden aangekocht en was toen zadelmak en drachtig. Heb er zelf paar keer op gereden. Ze kon netjes een B of L1 proefje rond sturen. Maar ze moet dus eigenlijk vanaf 0 weer opgepakt worden.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:39

Bij de Mersken heeft bij ons een paard én voorgebracht keuring én beleerd voor de wagen én in 3 wedstrijden (2 proeven per keer) sport predicaat behaald. Het is dat ze al drachtig was, anders had hij ons vast Jehannes aangesmeerd en was ze ook drachtig thuis gekomen.

Geloof in totaal een week of 6.

Nu is ze wat mij betreft ook een talent voor de wagen, pakte het fantastisch op.

Onder zadel duurt over algemeen langer.

En ze hebben mooie hengsten. Ik vond de prijs reuze mee vallen. Zou het zo weer doen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:45

Ik denk dat het vooral de conditie is die opgebouwd moet worden. Merrie pakte het toen goed op onder het zadel. Dus ik denk dat ze er bijna zo weer op weg rijden kunnen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:46

En ik heb Beant 517 gereserveerd voor deze merrie, dus win-win *D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:47

Ben benieuwd Denneboom!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:54

Ik ook! Vooral naar de prijs _O-

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:57

Biedt hem je hengstenveulen aan ;)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:12

Ruilen bedoel je? Hengst veulen tegen sport predikaat?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:16

Misschien helpt het om tot een interessante afspraak/ deal te komen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:18

Ja zeker waar! Dank voor de tip :D

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:10

Jeetje. Limited edition is overleden -O-

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:09

Ja las het ook. Heftig zeg. Schrik er soms wel eens van over de gezondheid binnen het Friese paard. :n

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 00:00

Zomereczeem is vervelend, maar zou me er niet al te druk over maken. En zat paarden met eczeem waarvan de veulens er geen last van hadden, of waarvan juiste ouders er geen last van hadden. Er is een erfelijke component maar goed management, en dan vooral weinig suiker voeren doet naar mijn idee het meest

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:26

Nynkex01 schreef:
Zomereczeem is vervelend, maar zou me er niet al te druk over maken. En zat paarden met eczeem waarvan de veulens er geen last van hadden, of waarvan juiste ouders er geen last van hadden. Er is een erfelijke component maar goed management, en dan vooral weinig suiker voeren doet naar mijn idee het meest

Dat is ook zo. Maar het rare is dat als ze een deken over heeft er helemaal niet meer geschuurd wordt. Terwijl dat speeksel van die knutjes 6 weken in het lichaam zit. Binnen schuurde ze al nooit en als ze niet onder de bomen loopt schuurt ze ook niet. Alleen als ze op het stuk tussen de bomen loopt.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:32

Horseloverl schreef:
Nynkex01 schreef:
Gaan hier ook mensen meedoen aan het EK Friezen in oktober? Lijkt me stiekem echt een hele leuke ervaring, maar ik heb haar nog lang niet op l2 niveau lopen wat van de 4-jarigen gevraagd wordt. Ze moet dan arbeidsgalop en middengalop laten zien en ik krijg haar nu amper in galop en dan is het nog een ongebalanceerd viertakt huppeltje. ;) Ook de aanleuning vind ze nog lastig maar begint wel te komen.

Waar is dit?

Harich

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:21

Afbeelding
De Auwert jaarling

De vliegen lijken wel een soort toppunt bereikt te hebben hier. Zonder vliegen masker is het geen doen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:35

Dat is ook zo. Maar het rare is dat als ze een deken over heeft er helemaal niet meer geschuurd wordt. Terwijl dat speeksel van die knutjes 6 weken in het lichaam zit. Binnen schuurde ze al nooit en als ze niet onder de bomen loopt schuurt ze ook niet. Alleen als ze op het stuk tussen de bomen loopt.[/quote]

Typisch!
Zou het ook nog iets anders kunnen zijn?
Wanneer begonnen?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:54

Ik ben zo trots op Ilse! Hoe snel dat paard leert is echt niet normaal. Ben nu lid van dressage pro, maandag geoefend op het volgen van de hand door wat binnen stelling te vragen en vandaag was ze vanaf het begin al best constant in de aanleuning. Ook ons eerste galopje onder het zadel gedaan, nog wel aan de longe want in het begin was bij nieuwe dingen soms mn stuur weg en ik hoef niet door het hek te vliegen, zie het hek ook niet dus beetje ingewikkeld, maar ze was echt super braaf en hield het heel lang vol. Mag allemaal nog wat meer bij elkaar maar dat ze dit uit zich zelf al doet belooft wat. Ook hadden we een paar week terug trailer training, na even kijken liep ze er zo in en stond ook al mooi met haar neus aan de grond. Binnenkort gaan we op vreemd terrein oefenen, puntjes op de i en dan maar eens een startpas aanvragen Afbeelding
Foto gemaakt door Nhphoto