Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:15

_Zsazsa_, Wow! Idd op knappen. Door wie is ze gedekt?

Jenara, goed dat je je vooral gaat focussen op de voorwaartse drang! Ik denk dat het voor jullie erg belangrijk is. Paarden zijn slim, en ze gaan je echt niet pesten. Maar probeer af en toe wel grenzen op te zoeken. :j Heb je ook les?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:18

MightyJoe schreef:
_Zsazsa_, Wow! Idd op knappen. Door wie is ze gedekt?

Jenara, goed dat je je vooral gaat focussen op de voorwaartse drang! Ik denk dat het voor jullie erg belangrijk is. Paarden zijn slim, en ze gaan je echt niet pesten. Maar probeer af en toe wel grenzen op te zoeken. :j Heb je ook les?

Die is inderdaad echt superbelangrijk, ik had niet door dat we daarin terug zoveel stapjes achteruit hadden gezet :/ En ik zie het ook niet als pesten hoor, meer dat ze probeert er wat vanonder te geraken omdat het dan makkelijker is. Normaal heb ik geregeld wel les ja, maar helaas is er nog steeds geen uitsluitsel hier in België of dat nu al terug mag of niet door Corona :(

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:25

Mag ik mij ook melden! Ik heb al 6.5 jaar trotse eigenaar van mijn PRE ruin van 1,58 hoog! Ik ben zelf 1.90. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:31

@ MingMing, zie er kei leuk uit! Van bange schijterd naar springpaard haha

@ Jenara, vooral voor balken/springen is voorwaarts zijn wel een must. Ik zie toch wel een beetje van Marques in Jenara toen ik hem net importeerde. Net wat schraal, weinig voorwaarts en een beetje nukkig. Dat heeft zoveel tijd en vooral goede voeding gekost. Vooral een halve emmer Lucerne en Spirulina hebben heel veel veranderd, want dat zijn voornamelijk eiwitten. Daar halen ze echt energie uit.
Juist door het energie gebrek krijg je die fratsen, ze hebben gewoon weg niet de energie om 30 min te werken.

@ MightyJoe, ze is gedekt door Lenko de Lirio in Spanje, hele gave bijna zwarte hengst. Goede fokkerij ook Yeguada Flor De Lirio.

De andere merrie doet het ook goed, echt een hele temperamentvolle dame. Ik ga er volgende week voor het eerst op. Ze is wel echt heel gaaf.

Afbeelding

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:56

Voor degene die om foto's vroegen, hierbij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben nog een flinke weg te gaan, maar we zitten op het juiste pad.
Maandag is de bitfitter geweest.
Hij heeft nu een Trust sweet iron dubbel gebroken watertrens. Hopelijk gaat dit wat schelen.

Morgen komt er een instructrice en volgende week een andere en dan maken we een keuze met wie we verdere gaan.

Hij is echt super lief en braaf in de omgang, maar met rijden pffff, net een stuiterbal.
Is dat een typisch ding voor Andalusiërs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:00

Wat gaan jullie hard zeg. Ik hou het niet bij.

Stuiterbalheid: Mijn schimmel wel:
Afbeelding

Mijn bruine is (meestal) de rust zelve.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:00

@ Biies: wat een mooie!

@ Zsazsa: op welke manier geef jij spirulina? Zijn dat tabletten voor humaan gebruik, en hoeveel gebruik je hiervan?

@ Antje12: wat bedoel je met stuiterbal? Hoe gedraagt hij zich dan?

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:33

Lukasje schreef:
@ Biies: wat een mooie!

@ Zsazsa: op welke manier geef jij spirulina? Zijn dat tabletten voor humaan gebruik, en hoeveel gebruik je hiervan?

@ Antje12: wat bedoel je met stuiterbal? Hoe gedraagt hij zich dan?

Hij is gewoon heel erg voorwaarts met rijden, kan de rust niet vinden om normaal te stappen. Probeert ook vanuit een dribbelende stap toch te gaan draven.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:34

@Robijntjah, wat een schitterende foto die laatste (andere is ook mooi hoor)

@Biies, wat een gaaf hoofdstel!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:35

Dat doet die van mij ook heel erg. :j Hij is nog wel jong(4). Ik begin daarom vrij snel te draven en te galopperen. Daarna ga ik pas stappen. Hij kan erg goed stappen, maar met spanning komt dat er niet uit. Stappen is best een moeilijke gang.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:41

Dribbelen doet diva soms buiten 5 minuten, verder zijn zowel zij als haar moeder erg goed in stappen en stil staan :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:04

Damn wat gaan jullie weer hard! :wow: Ik zie echt schitterende paarden voorbij komen, gave verhalen en ervaringen en jeej ook weer een paar nieuwkomers! *\o/* Meestal probeer ik netjes op iedereen te reageren maar de laatste paar dagen heb ik een beetje last van mn hoofd en daardoor niet de puf heel braaf op alles te reageren. Maar wilde op deze manier toch even laten weten dat ik met veel plezier nog steeds meelees. :))

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:55

@Lukasje, nee in poedervorm die we in grote zakken bestellen. Ik vind het heel erg stinken maar ze eten het toch wel erg graag! Ik geef het aan alle paarden ongeacht wacht ze doen. Vind het zo’n topspul.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:18

Dankje Zsazsa, moet ik me eens in verdiepen dan! Ik geef nu Aminoral van Eggersman voor extra eiwit. Ben daar ook tevreden over, maar geef het nog niet zo erg lang.
Waar koop je de bulk spirulina?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:38

Hier heeft luzerne en veeeeeel ruwvoer heel veel goeds gedaan

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:50

@Blies, welkom!!! En wauww, wat een prachtpaard!! En dan te bedenken dat ik met mijn 1m65 commentaar kreeg toen ik een 1m56 grote PRE ging kopen :p ok, ik ben niet de lichtste, maar met rustig opbouwen past het wel prima :)
Supergaaf hoofdstel inderdaad op die laatste foto!!

@Zsazsa, Ja wel, het vervelende is dus dat het heel erg wisselt, soms weet ik daardoor niet goed meer wat doen. Ze heeft hiervoor dus een periode gehad dat ze echt ging als een stoomtrein en ik inderdaad de rust en ontspanning er weer wat moest in brengen. Ze zweet ook voor geen meter en t.o.v. deze zomer is haar conditie echt enorm verbeterd. Als ik nu terugdenk, heb ik in de herfst zelfs echt hele stukken al kunnen galopperen en dat gaat nu dus echt weer moeilijk. Nu weet ik ook wel dat het niet altijd rechtlijnig gaat, maar het is echt wel zoeken van wat is nu te veel, waar moet ik gewoon door? Ga wel eens bekijken qua voeding, maar ze krijgt een fijne bio all-in soep met exta eiwitten en vitaminen en daarnaast 3x per dag hooi + in een slowfeeder voor de nacht. Ik heb wel de indruk dat haar achterste weer wat hoger staat, dus voor hetzelfde geld is ze nu gewoon weer extra aan het groeien en kruipt daar weer meer energie in? Argh, zoveel vragen :') Waarschijnlijk is het inderdaad vooral een kwestie van tijd.

Ben benieuwd hoe het zal gaan met de andere dame dan :D Zeker laten weten!!

@Antje12, fijn paardje! Hij heeft een heel zacht gezicht!! Dat stuiterbal herken ik dus niet, ik heb één die dus net helemaal niet graag voorwaarts gaat met momenten. Zou graag wat van die voorwaartse drang van je overnemen!!

@Robijntjah, wat een geweldige foto's, die 2e is echt prachtig <3

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:48

Wat voeren jullie de paarden?
Mijn Spanjaard krijgt nu onbeperkt hooi tussen 17.00 uur en 9.00 uur. Dan gaat hij op de wei (waar helaas weinig gras staat). Om 17.00 uur krijgt hij Speedibeet en een een schep musli Nature's best. En een bekertje metazoa.

Nu is hij nog best schraal en zou wat mogen aankomen, maar ik heb er een beetje schrik van gezien zijn looplust. Ben bang dat als ik bv. brok bij ga voeren hij helemaal niet meer te houden is.
Helaas eet hij het hooi ook niet super goed.

Iemand nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:58

Alleen onbeperkt hooi en een vitamine korrel. Bij krachtvoer ontploft mijn schimmel echt.

Heb nog wat foto's binnen van onze shoot laatst <3

Afbeelding
Afbeelding

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:59

@robijntjah, wauw! Gave foto's zeg!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:33

Antje12 schreef:
Wat voeren jullie de paarden?
Mijn Spanjaard krijgt nu onbeperkt hooi tussen 17.00 uur en 9.00 uur. Dan gaat hij op de wei (waar helaas weinig gras staat). Om 17.00 uur krijgt hij Speedibeet en een een schep musli Nature's best. En een bekertje metazoa.

Nu is hij nog best schraal en zou wat mogen aankomen, maar ik heb er een beetje schrik van gezien zijn looplust. Ben bang dat als ik bv. brok bij ga voeren hij helemaal niet meer te houden is.
Helaas eet hij het hooi ook niet super goed.

Iemand nog tips?

Bietenpulp?

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:23

@Lukasje; dat krijgt hij in de vorm van Speedibeet

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:27

Ah oke, ik heb speedibeet nog niet gegeven. De bietenpulp zet wel aan en is relatief goedkoop.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:57

Ik voer ook altijd bietenpulp bij maar ivm de calcium fosfor verhouding moet je het wel mengen met zemelen. Dat zet indd goed aan zonder dat ze er heet van worden.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:09

Hier was het van onze kant even stil...
Ik heb dit stukje even gekopieerd uit een ander topic...

Vorige week maandag werd chispa ineens erg ziek. Super verkouden, hoge koorts en tot slot begonnen haar lymfeklieren onder haar kaak ook flink te zwellen. Wij gingen uit van t ergste en dat was droes.. maandag einde van de dag kwam de DA, hij kreeg wat tegen de koorts en heeft een neusswap genomen die wij met spoed hebben laten opsturen,hij is direcht in quarantaine gezet, en de paarden die op te stuk stonden bij hem ook. woensdagmiddag rond 1700 uur kreeg ik telefoon.. mn hart zat in mn keel maar de uitslag was heel positief en het was GEEN droes! 
Wat het wel was weten we niet dus hij staat tot maandag a.s in quarantaine. Wat ik zelf denk ik dat hij was de reis zo'n slechte weerstand heeft gekregen en omdat hij daar al 3 weken wat verkouden was het gewoon een beetje verwaarloosd was. Sinds de spuit van de dierenarts heeft hij geen koorts meer gehad en snot, ook beginnen de bulten nu te slinken dus alles is nu positief!

Bulten op dag 2..
Afbeelding

Afbeelding

Hij begint t wel aardig zat te raken in zn stal.. :(:)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:11

Jeetje wat schrikken. Ik duim dat ie snel opknapt.