Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:47

Equitana is inderdaad 1 x per 2 jaar. Volgend jaar hebben ze een tentenkamp geloof ik? En daarna dus weer de gewone beurs.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:52

Vorig jaar was er ook een equitana.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:53

Dat is toch de Equitana Outdoor of zo? Die is veel kleiner?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:14

Klopt inderdaad..

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:52

Wat is het ineens stil hier, eerst konden we het amper bijhouden :P

Heb even jullie mening nodig meiden, ik kan de kans krijgen om een KWPN merrie te gaan rijden van de eigenaresse van Zotte.
Deze merrie is net 3 jaar en zal binnenkort zadelmak gemaakt gaan worden, ze is de dochter van een andere KWPN'er die ze al op stal heeft staan (deze heeft het altijd erg goed gedaan in de sport)

De merrie spreekt mij erg aan en vind ik een heel leuk en lief paard, echt een kroelerd. Ook omdat ik graag verder wil komen spreekt ze me aan.
Ik rijd Zotte al bijna 2 jaar en voor mijn gevoel is ze nog steeds scheef... Ze is altijd erg scheef geweest en dus ook toen ik haar ben gaan rijden, pas geleden heeft mijn instructrice op haar gereden en toen zei ze dat het wel mee viel met scheef zijn maar toch ervaar ik dat zelf elke keer anders..
Over 2 weken ga ik voor het eerst weer lessen en ga ik het er weer over hebben met mijn instructrice maar voor mn gevoel kom ik niet verder. Ben natuurlijk ook geen 'ster' ruiter maar hierdoor trekt het me wel om voor de KWPN merrie te gaan. Ook omdat het me een fijn en 'makkelijker' paard lijkt om te rijden.

Aan de andere kant vind ik het ook zonde van alle moeite die het me gekost heeft om Zotte een beetje goed te laten galopperen :=

Wat denken/vinden jullie?

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:04

Kan ik zo moeilijk voor jou zeggen! Ik denk dat t wel goed Is om een x een fysio of Osteopaat erbij te laten komen bij zotte als dit niet gebeurd is. Kan die t misschien uitsluiten de scheefheid.

Misschien is er wel iemand anders die dolgraag op zotte wil rijden ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:13

esther: je moet je hart volgen al denk ik niet dat een jong groen paard 'makkelijker' gaat worden voor je
elk paard heeft nou eenmaal zijn dingetjes en waarschijnlijk heeft die kwpner weer andere issues

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:16

Ben je zelf al eens bij bijvoorbeeld een osteopaat geweest? Misschien ben je zelf ook scheef waardoor het extra scheef voelt? En zadel recht in de vulling?

Ik concludeer uit je post dat je niet beide kunt rijden?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:51

Ilsemarie, nee ik heb helaas geen tijd om beide paarden te rijden.
Zelf ben ik inderdaad nog nooit bij een osteopaat geweest, dat zou nog wel eens een optie zijn!
Zadel check moeten we indd binnenkort ook weer doen aangezien dat met het veulen niet kon. Dit zadel heb ik nog niet zo lang en merk ook geen verschil met het zadel wat ik hiervoor had.

Wel is de osteopaat circa 6 maanden geleden bij Zotte geweest en die merkte niks, geen rare dingen.
Ze zat hier en daar een beetje vast maar verder niet.

L_Vie, dat is er inderdaad! Er is nu een meid bij ons die momenteel geen paard heeft om te rijden, wegens omstandigheden. Nu is zij niet zo'n hele goede ruiter (helemaal niks mis mee hoor) maar de eigenaresse heeft haar dan weer liever niet op de KWPN'er ivm gebrek aan ervaring en kundigheid..
Daarin tegen zou zij bijvoorbeeld makkelijker op Zotte kunnen rijden, omdat je op Zotte opzich zo weg kan rijden.

Maarja, als ik dan zeg maar Zotte 'af' sta kan ik ook niet meer terug :P

Jenny, daar heb je een punt en zal ook niet makkelijk zijn.
Maar nu moet ik zeg maar de ellende van een ander eruit rijden als je begrijpt wat ik bedoel :P
Een groen paard iets aanleren is denk ik makkelijker dan een volwassen paard is afleren

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:20

Dat is denk echt een beslissing die je zelf zult moeten maken, ik zou kiezen waar je je zelf het beste bij voelt en waar jij denkt de meeste lol aan te hebben.

Voor mij was de keuze juist andersom, van kwpn naar fries. Mijn kwpn'er was echt een super lief leuk paard maar wel met een handleidingkje. Mij maakte het niet uit want ik wist hoe die werkte maar ik wilde ook heel graag lekker naar het bos kunnen met mooi weer. Dat kon niet met m'n kwpn'er en ik had eigenlijk steeds minder lol in het rijden. Met m'n huidige paardje zou ik dit wel gewoon kunnen en ook nog gewoon wedstrijden rijden. Ik mis m'n kwpn'er nog steeds en het doet eerlijk gezegd ook best een beetje pijn als ik foto's van hem voorbij zie komen op Facebook maar dan denk ik er maar weer aan hoeveel lol ik nu gewoon weer ik het rijden heb.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:33

Moeilijke keuze esther maar bedenk wel je moet helemaal opnieuw beginnen. Deze merrie zul je zelf ook recht moeten krijgen. Je hebt wel gelijk t is makkelijker iets aan te leren en af te leren maar het kost echt best wel veel tijd. Echte sterruiters hebben dat vaak wat sneller voor elkaar en miss pakt ze idd alles wel snel op

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:32

Ja vind t ook een moeilijke keuze.. :)
Emma, nou met Zotte kan ik ook niet echt buiten rijden :=
De moeder van de kwpn merrie is juist veel makkelijker buiten haha
Al weet ik niet hoe dat vroeger was ze is wel al namelijk 13 jaar.

Ga gewoon eerst weer ff lessen met Zotte en overleggen met mn instructrice dan kan ik altijd nog kijken, voorlopig is ze nog niet eens ingereden :P

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:59

Nee maar bedoelde ook niet specifiek voor het buiten rijden maar meer voor de dingen doen zodat je er weer meer lol aan hebt, en dat is voor mij dan buiten rijden ;)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:37

Oh, lastige keus!! Ik heb mijn jonge, groene paard juist ingeruild voor een betrouwbare fries ;) Ben dus niet echt goed in advies geven.
Al snap ik heel goed dat je het zat bent om andermans fouten te corrigeren. Dat was voor mij de reden om toendertijd een jong en groen paard te kopen. Lekker naar je eigen hand zetten!

Ik ben helemaal happy. Na een week aan de hand stappen met Fem, had ik haar vandaag even in de bak gedaan om wat grondwerk te doen.. lekker rechttoe, rechtaan..
Maar madam dacht daar anders over. Ze is helemaal uit haar stekker gegaan!! En.. ze heeft zelfs een enorme bok gegeven!!! Ik stond vorige week nog tegen de osteo te verkondigen dat ze niet eens meer kan bokken hihi.. Nog nooit zo bij geweest met een bokkend paard :D *\o/*
Zondag hoop ik er voor het eerst weer op te klimmen. Ben zo benieuwd!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:13

Wegens drukte wel oppervlakkig mee gelezen maar niet gereageerd... :o
Klinkt super Suus!
Kan je blijheid wel voorstellen!

Lastige keuze wel Esther, zou persoonlijk eerst goed afwachten hoe de KWPNer is na het beleren.
Kan ook zo maar zijn dat er geen klik is met rijden en dan heb je niets meer...

Afgelopen weekend heeft Euwe lekker vrij gehad zodat ikzelf even kon bijtanken en maandag wat aan het werk met hem geweest waar hij mij weer ontzettend bij uitprobeerde...
Dus maar niet meer een paar dagen vrij voor hem...
Gister een heerlijk blokje om gemaakt met hem, beide lekker genoten van het mooie weer!
Afgezien wat spannende momenten verder fijn gereden.

Zondag mee naar DFW wordt hem niet ivm vervoer...
Maar wil eind april er wel heen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:10

Wat fijn suus!

Ik heb ook al n tijdje maar kort gereageerd.
Het gaat hier super.

We zijn druk bezig met leren nuchter te zijn en sindsdien in er een knopje om.

In het donker naast de enge vijver in de bak. Waar eenden ineens op vliegen met een hoop gekwaak... en gewoon negeren. Soms 1pasje. Maar snel weer nuchter.

Buiten wandelen gaat top.
We maken beiden veel progressie.
Soms zitten we er al weer op zonder zadel.

Binnenkort zonder zadel met mn vriend. De rust zelve. De bak in.
Hij leert mij om chill te blijven en er gaat echt n wereld voor me open
.. nouja.... ons

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:04

Angenita, ik heb een tijdje terug Carolien ook 3 dagen niet gereden en daarna duurde het nog eens 3 dagen voordat ze weer een beetje met mij wilde meewerken. Dat doe ik dus ook niet meer, hooguit 1 dag stil staan maar niet langer anders is ze echt strontvervelend.

Gisteren ging ik met het heerlijke weer in de buitenbak rijden. Nou ja, buitenbak is een te klein wordt, het is eigenlijk een springtuin waar dus nu ook weer een aantal hindernissen staan (en dan een paar waarbij de staanders geen simpele staanders zijn maar echte concourshindernissen). Ik was de bak in gegaan en was al aan het instappen toen Carolien ineens een grote massieve blauwe hindernis in het vizier kreeg die ze zooooooo vreselijk eng vond dat ik haar hartslag gewoon op hol voelde slaan. Ze wilde alleen nog maar achteruit en weg van dat ding. Ik ben een kwartier bezig geweest om haar een beetje in de richting van dat blauwe gevaarte te krijgen maar dat wilde echt niet. Uiteindelijk ben ik er af gegaan en heb haar aan de teugel meegenomen naar haar blauwe vijand en die bleek toen bij nader inzien toch niet zo eng te zijn en er woonden ook geen paardetende monster achter of onder.
Maar ja, trainen ging dus echt niet lukken want ze was zo vreselijk geschrokken dat op dat moment alles eng was, zelfs het geritsel van blaadjes. Daarna maar in de binnenbak getraind wat gelukkig wel weer goed ging, maar ja, dat was wel warm.....

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:24

Lastige keus Esther. Volg je hart.. Als je gelukkiger wordt van dat paard zou ik het zeker doen.

Haha een paard-etende hindernis Els? Zijn ook levensgevaarlijk!
Ik had maandag een anwb-bordje aan de weg die heul eng was, vorige keer liep ze daar gewoon langs.. :+

Gister les gehad. Ging best goed.
Instructrice wil dat ik op gras ga starten deze outdoor, ze denkt dat Isanne dan beter loopt. Volgende les wil ze dat eigenlijk oefenen. Ik geloof daar eigenlijk niet zo in, als ze in de bak niet loopt zal dat op het gras niet anders zijn. En dan vind ik ijzers ook weggegooid geld. Zonder doe ik sowieso niet, veel te bang dat Isanne uitglijdt.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:42

Grappig dat iedereen zegt volg je hart, ik heb een tattoo met Follow your heart makkelijker gezegd dan gedaan :P
Inderdaad Woestein, als ik Zotte op geef gaat waarschijnlijk die andere meid er op rijden en kan ik dus niet meer terug..
Nog maar eens goed over nadenken en overleggen met de eigenaresse..

Wat fijn maralyn!

Gelukkig wel fijn kunnen afsluiten Caro_MarjaH

Berdien, heb je al ijzers? Of ben je van plan die tzt er onder te laten zetten?
Kan je niet een keer op het gras oefenen als het gewoon goed droog is?
Zelf ervaar ik ook wel dat Zotte beter loopt op gras en ook in de buitenbak (zand)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:51

Nee ik heb geen ijzers en wil die dus eigenlijk ook niet er onder laten zetten. Niet alleen maar voor een wedstrijd.

Vorige zomer zonder ijzers geprobeerd, maar toen gleed ze met longeren al uit. Dus ik ben dan al 1 brok spanning ivm uitglijden.

Daarbij vind ik het ook niet fijn met buitenrijden. Ze kunnen zonder ijzers veel beter inschatten wat de ondergrond doet..

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:22

Dan zou ik het ook niet doen Berdien. Er zijn genoeg locaties waar je op zand kunt starten hier in de buurt. En de meeste paarden lopen juist fijner op zand als op gras. Dat niet voorwaarts zijn heeft niets met de ondergrond te maken volgens mij.
En het scheelt je een hoop geld idd.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:28

Berdien, we starten gewoon lekker ijzerloos in Balkbrug :D
Ik begin ook niet aan ijzers.

Esther, heeel lastig!! Een fries is een fries en kwpn is kwpn. Das alles wat ik dr van kan zeggen haha Vroeger wou ik echt GEEN fries rijden maar na 5 min op Mike was ik verkocht. Laatst weer kpwn gereden van een vriendin.. blech, niks an! Maar je moet gewoon doet waar jij je goed bij voelt! Echt jammer dat je moet kiezen, dat maakt het zo lastig

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:09

Dat zou ik het indd ook niet doen Berdien, t kost toch ook wel weer aardig wat iedere keer die ijzers.
Als ik ze bij Zotte zou willen moet ik het zelf betalen omdat de eigenaresse het ook niet nodig vind, ik voorlopig ook niet :)

Marjon, toen ik bij de eigenaresse paarden ging rijden (inmiddels 3 :) ) was ik eerst ook helemaal niet zo van de Friezen, uiteindelijk vind ik het erg leuk maar daarbij blijf ik de kwpn'ers of andere rassen ook wel gewoon leuk vinden.

Dit is ze trouwens:

Afbeelding
Afbeelding

Edit: ze is nu al rond de 1.70 en verwachten nog wel dat ze wat gaat groeien en ik ben maar een kleintje van 1.62 met korte pootjes :')

Ps Marjon, heb je de deken ontvangen? Hoe staat tie? :D

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:27

Oei, das dan wel weer een leuke!! Ik snap je probleem ;)

Jaaa hij is er! Had je al een pb gestuurd, ga morgen foto maken :D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:33

Oh dat had ik even gemist! :D

Ja ik vind ze ook erg leuk, haar karakter op de grond spreekt me ook wel erg aan, onder het zadel weet je natuurlijk nog niet hoe dat gaat uitpakkeb