Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:36

Mooi paard! Welkom!

Als ze nu wat buikspieren kreeg, toonde ze vast ook een stuk minder rond :')

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:50

Nogmaals heel mooi paard Milo2012!

Ik ga me afmelden voor dit topic, mijn andalusier is terug naar de vorige eigenaar. Ik ga opzoek naar een nieuw paard maar weet niet of dat weer een andalusier/PRE zal zijn.

Veel succes nog allemaal!

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:05

_Zsazsa_ schreef:
Oh dat is jammer Robijntjah! Wat zonde.
Hopelijk geneest het goed!

Hier baal ik dat er geen APTO keuring is voorlopig want heb een merrie die ik daarheen wil doen.
Anders had ik haar ook aangedekt dit jaar.

Zijn er meer mensen die dit jaar weer hun merrie dekken?
Ik zit zelf nu te twijfelen tussen Armas Zelindo en Poeta de Susaeta. Poeta is €600,00 duurder dan Zelindo maar ze hebben in mijn ogen wel dezelfde kwaliteit. Voor Poeta zou je op bijna €2000,00 uitkomen incl btw en verzenden. Flink prijskaartje.

Hier ook nog steeds geen veulen, de uier is al flink maar nog geen druppels te zien helaas.

Ik zit er over na te denken.. Maar denk dat volgend jaar toch handiger is. Ik zat zelf aan poeta dan te denken. Vind zelindo te veel maaien.. Poeta lijkt rechter in de bewegingen.

Milo2012: Mooi paard!

Linsey1998: heel veel succes op je zoek toch naar een leuk paardje!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:37

Bedankt voor de link Faya_Barock. Dan ga ik zeker voor Poeta! Mijn merrie is tot nu toe altijd in 1 x drachtig geweest dus dat durf ik wel aan! 2 rietjes bestellen is wel denk ik het beste met diepvries.

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:57

Ik vraag me alleen af.. Als je bij yeguada susaeta besteld krijg je voor 3x. 6 rietjes per keer dus totaal 18 rietjes totaal.. Ze brengen in 1x 6 rietjes in.. ( heb al eens een drachtige gehad van doblon TR).. Is dan 2 losse rietjes niet te weinig?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:08

Arthis schreef:
Ik vraag me alleen af.. Als je bij yeguada susaeta besteld krijg je voor 3x. 6 rietjes per keer dus totaal 18 rietjes totaal.. Ze brengen in 1x 6 rietjes in.. ( heb al eens een drachtige gehad van doblon TR).. Is dan 2 losse rietjes niet te weinig?

In 1 x 6 rietjes inbrengen is wel heel erg veel.
2/3 rietjes gebruiken wij altijd met diepvries.

Alleen als de kwaliteit te wensen overlaat meer, maar dat zal wel nergens na te zoeken zijn. Uiteindelijk als je een merrie heb die lastig drachtig wordt zou ik het zeker niet doen. Met mijn vos durf ik het wel aan, die is altijd in 1 x drachtig geworden via de veulenhengstigheid.
Maar liever gebruik ik helemaal geen diepvries, altijd maar de vraag of het wel goed is.
Een risico is het zeker.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:36

Linsey1998 schreef:
Nogmaals heel mooi paard Milo2012!

Ik ga me afmelden voor dit topic, mijn andalusier is terug naar de vorige eigenaar. Ik ga opzoek naar een nieuw paard maar weet niet of dat weer een andalusier/PRE zal zijn.

Veel succes nog allemaal!

Oh wat jammer! Had je er geen klik mee? En wat maakt dat je niet zeker bent terug voor een andalusier te gaan?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:46

aaahhh ming ming, heerlijke foto's!

En wat leuk, veulentjespraat. Ik zou ook wel een veulen willen in de toekomst van Sol, ha! Maar zonder merrie is dat ook wel weer een dingetje :+

Hier is het echt lente nu, overal bloemen! We mogen nog steeds niet rijden vanwege de lockdown (nu al 7 weken of meer geloof ik) maar we vermaken ons goed met grondwerk, wandelen, liberty werk en gewoon samen genieten.

Afbeelding

En kijk, Zafiro begint nu echt uit te dijen (hij is begin deze maand 2 geworden). Het was verder niet echt de fotografisch mooiste foto en pose uiteraard, maar ik vond hem zo mooi glimmend erop staan <3

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:50

Hij wordt echt groot ineens hé! Knappe kerel wordt het!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:00

Castellon schreef:
aaahhh ming ming, heerlijke foto's!

En wat leuk, veulentjespraat. Ik zou ook wel een veulen willen in de toekomst van Sol, ha! Maar zonder merrie is dat ook wel weer een dingetje :+

Hier is het echt lente nu, overal bloemen! We mogen nog steeds niet rijden vanwege de lockdown (nu al 7 weken of meer geloof ik) maar we vermaken ons goed met grondwerk, wandelen, liberty werk en gewoon samen genieten.

[ [url=m/vC3wwk.jpg]Afbeelding[/url] ]

En kijk, Zafiro begint nu echt uit te dijen (hij is begin deze maand 2 geworden). Het was verder niet echt de fotografisch mooiste foto en pose uiteraard, maar ik vond hem zo mooi glimmend erop staan <3

[ [url=m/ggW1Wi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een heerlijke foto's weer! <3 En ja, die groeisprintjes die ze soms ineens kunnen maken. Dat had die van mij ook! Ik ben heel benieuwd of die van jou ook zo'n verschil gaat laten zien als hij toen had! Mijn kerel ging ineens heel snel van slungel naar stoere man, en als ik de foto's zie van toen het nog zo'n slungel was is het verschil echt enorm. :')

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:37

Thanks! Maartje, je echt snel he.

Serenity, ik zag je topic, gaaf is dat! Ik vind het nu al zo'n enorm verschil met de foto's toen hij hier net was. Het puppy wordt echt een hengst nu langzaam. Hij is ook al een cm of 6 of meer gegroeid sinds januari :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:54

Castellon schreef:
Thanks! Maartje, je echt snel he.

Serenity, ik zag je topic, gaaf is dat! Ik vind het nu al zo'n enorm verschil met de foto's toen hij hier net was. Het puppy wordt echt een hengst nu langzaam. Hij is ook al een cm of 6 of meer gegroeid sinds januari :D

<3

Nu ben ik nieuwsgierig, hoe groot is hij momenteel? :))

Ik ben zelf vrij lang (1.83) met in verhouding toch best lange benen. Mijn zwarte kerel is voor het laatst op 1.63 gemeten toen hij 3 jaar was. Vanwege zijn brede bouw past dat best mooi, maar als ze wat ranker zijn en een paar cm korter dan voelt het al snel alsof ik te lang ben. Stiekem zit ik wel eens rond te kijken naar een derde kerel erbij nu we echt zeker weten op deze plek kunnen blijven wonen (sinds januari de boerderij gekocht). Maar hoewel ik een voorliefde heb voor de PRE vind ik de kerels hier in Nederland vaak toch te klein/te rank gebouwd.

(Misschien maar goed ook want mijn vriend wordt niet zo enthousiast van nog een paard erbij).. :')

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:06

Ah, dat snap ik wel, 183 en lange benen staat mooi bij wat maat.

Zaf was laatst 1.54 (zelf soort van gemeten dus niet exact hoor) maar hij is nu al wel weer groter.
Ik ben zelf 1.70 met korte benen dus van mij hoeft het juist allemaal niet zo enorm massaal.
Sol, mijn schimmel, is zo'n 1.62 en heel slank (voor het idee, dekenmaat 1,75 :+ ) en dat vind ik echt mooi staan bij mij qua verhouding. Hij is bijna vijf en gaat denk ik nog wel iets breder worden.
Omdat Zaf veel barokker is qua bouw hoeft hij voor mij echt geen 1.70 te worden, dan wordt het zo'n kasteel!

Toen ik Zaf uitkoos uit een groep van 12 jaarlingen zei de fokker dat ze allemaal wel minimaal 1.60 zouden worden. Prima voor mij dus. Zaf was eigenlijk de kleinste en toen iets van 1.48. Er liep er eentje bij die al bijna 1.70 was en dus pas anderhalf :oo , maar daar hing dan ook wel een prijskaartje aan :D

Ik weet ze hier zeker wel te vinden in die maat en ook qua barok/massief type, maar hoe groter hoe duurder is wel het idee, al valt het bij het jonge spul nog wel heel erg mee vind ik eigenlijk.

(dus je vriend kan zich vast voorbereiden op een tripje naar Spanje? :o :D )

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:23

Castellon schreef:
Ah, dat snap ik wel, 183 en lange benen staat mooi bij wat maat.

Zaf was laatst 1.54 (zelf soort van gemeten dus niet exact hoor) maar hij is nu al wel weer groter.
Ik ben zelf 1.70 met korte benen dus van mij hoeft het juist allemaal niet zo enorm massaal.
Sol, mijn schimmel, is zo'n 1.62 en heel slank (voor het idee, dekenmaat 1,75 :+ ) en dat vind ik echt mooi staan bij mij qua verhouding. Hij is bijna vijf en gaat denk ik nog wel iets breder worden.
Omdat Zaf veel barokker is qua bouw hoeft hij voor mij echt geen 1.70 te worden, dan wordt het zo'n kasteel!

Toen ik Zaf uitkoos uit een groep van 12 jaarlingen zei de fokker dat ze allemaal wel minimaal 1.60 zouden worden. Prima voor mij dus. Zaf was eigenlijk de kleinste en toen iets van 1.48. Er liep er eentje bij die al bijna 1.70 was en dus pas anderhalf :oo , maar daar hing dan ook wel een prijskaartje aan :D

Ik weet ze hier zeker wel te vinden in die maat en ook qua barok/massief type, maar hoe groter hoe duurder is wel het idee, al valt het bij het jonge spul nog wel heel erg mee vind ik eigenlijk.

(dus je vriend kan zich vast voorbereiden op een tripje naar Spanje? :o :D )

:)) :)) :)) :))

_O-

Denk dat ik wel even wat tijd nodig heb om dat plan erdoorheen te krijgen maar gezien de omstandigheden hebben we nog even.. :j

Zeg, als jij nou wat lengte van mij overneemt? Best goede deal toch? :o

Weet niet of het helemaal thuishoort hier, maar ik kijk sowieso ook wel wat verder nog, en ben erg fan van het Murgese paard ook. Maar zoals ook wel aan mijn grote kerel te zien is, hoeft het van mij niet binnen 1 ras te vallen. Belangrijkste vind ik de bouw (vierkant, barok, krachtige achterhand en maat) plus het karakter (werklustig, met trots/temperament, "eerlijk" en sensitief). Maar wat ik zei, ik ben niet actief op zoek, houd gewoon mn ogen open. :o

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:33

Hahahahaha :D Je kunt je lengte vast aan iemand slijten :D

Ik wil op termijn ook wel een keer een derde erbij, maar ik denk over een paar jaar pas.

Ik heb overigens heel lang een pony van 1.42 gehad, en suf genoeg waren mijn benen in verhouding tot de buik vrijwel identiek als hoe ze bij Sol liggen! Dat was ook echt geen gek plaatje.
Dat gezegd hebbende; ik heb hier ook een kleine PRE proefgereden van, ik denk, 1.52 en hoewel dat prima kon an sich vond ik het plaatje toch niet helemaal lekker. Het paardje was wel echt heel zoet. Stokmaat zegt zo niet alles.

Murgese zijn ook mooi inderdaad! Ik was nooit zo vastgepind qua ras maar moet zeggen dat ik iedere dag meer verliefd wordt op mijn PRE's. Dat dit bestond wist ik écht niet. Knetterdapper, op een fijne manier sensibel, enorm mensgericht en zo gemakkelijk intuïtief in de omgang. Heerlijk. Ik kan er echt alles mee.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:39

Castellon schreef:
Hahahahaha :D Je kunt je lengte vast aan iemand slijten :D

Ik wil op termijn ook wel een keer een derde erbij, maar ik denk over een paar jaar pas.

Ik heb overigens heel lang een pony van 1.42 gehad, en suf genoeg waren mijn benen in verhouding tot de buik vrijwel identiek als hoe ze bij Sol liggen! Dat was ook echt geen gek plaatje.
Dat gezegd hebbende; ik heb hier ook een kleine PRE proefgereden van, ik denk, 1.52 en hoewel dat prima kon an sich vond ik het plaatje toch niet helemaal lekker. Het paardje was wel echt heel zoet. Stokmaat zegt zo niet alles.

Murgese zijn ook mooi inderdaad! Ik was nooit zo vastgepind qua ras maar moet zeggen dat ik iedere dag meer verliefd wordt op mijn PRE's. Dat dit bestond wist ik écht niet. Knetterdapper, op een fijne manier sensibel, enorm mensgericht en zo gemakkelijk intuïtief in de omgang. Heerlijk. Ik kan er echt alles mee.

Haha nee, om de stokmaat alleen kun je een paard niet beoordelen. Dat is zeker waar. Wel ben ik van mening dat een goede combi qua maat tussen ruiter en paard veel invloed kan hebben op o.a. je balans, en daarmee dus je rijden. Maar goed, ik heb ook een shetlander rondlopen. Daar wil ik mee gaan mennen. Aangespannen werk kan een PRE natuurlijk ook prima doen, nog even los van het werken vanaf de grond waar ik ook fan van ben. Misschien nog wel meer dan van rijden ansich. Ik mag graag naar mn paardjes kijken. <3

En wat je schrijft over de PRE, dat is inderdaad precies ook wat ik probeerde te omschrijven bij karakter. En ik gok zo dat het hier ook nog wel een paar jaar gaat duren voordat een derde erbij komt. Maar dat maakt het ook wel fijn, want op die manier kun je zonder een gevoel van "ik moet iets vinden" rondkijken. :j

Sowieso is paardjes kijken geen straf en doe ik het iets te graag. :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:00

Mag ik nou eens vragen waarom jullie specifiek voor een PRE gekozen hebben, of zouden kiezen, en niet voor een lusitano ? Liggen daar grote verschillen qua karakter?
Lusitano zie je sowieso minder. Ik heb al prachtige PRE’s gezien maar ook waarvan ik de achterhand zo iel vind. Dan hebben ze een massa front en mega bos manen en dan volgt er een achterhand die precies niet bij de voorhand hoort.

(Ja sorry, mss mag ik dat niet zeggen in dit topic van liefhebbers :x )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:09

Ik ben toevallig uitgekomen bij mijn eerste PRE en sindsdien verkocht. Wel Lusitano's van dichtbij meegemaakt (en ooit bijna 1 gekocht) maar toch neig ik nu naar de PRE. Vind ze net wat fijner qua bouw (koppie) en dat spreekt mij dan toch wel meer aan.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:19

Lukasje schreef:
Mag ik nou eens vragen waarom jullie specifiek voor een PRE gekozen hebben, of zouden kiezen, en niet voor een lusitano ? Liggen daar grote verschillen qua karakter?
Lusitano zie je sowieso minder. Ik heb al prachtige PRE’s gezien maar ook waarvan ik de achterhand zo iel vind. Dan hebben ze een massa front en mega bos manen en dan volgt er een achterhand die precies niet bij de voorhand hoort.

(Ja sorry, mss mag ik dat niet zeggen in dit topic van liefhebbers :x )

Als ik heel eerlijk ben heb ik de ervaring dat de PRE en Lusitano op zicht lang niet altijd van elkaar te onderscheiden zijn, en dat je wat jij beschrijft bij beide rassen wel ziet voorkomen en veel meer te maken heeft met de "trends" in de fokkerij.

Zelf ben ik overigens ook erg fan van juist een sterke en goed ontwikkelde achterhand (wie niet? ;) ). En je mag het best zeggen/vragen hier hoor. ;)

Eigenlijk, wanneer je op zoek gaat naar een "vol" papier, is het sowieso belangrijk om je te laten informeren m.b.t. betrouwbare adressen (net als bij veel andere stamboeken overigens, zelfde zie je bij de tinkers bijvoorbeeld). Helaas wordt er namelijk ook gefokt door mensen die niet altijd een "gezond en sterk, veerkrachtig en goed van karakter" paard voor ogen hebben, maar puur voor het plaatje gaan. En dat wordt in stand gehouden door mensen die vooral puur op het plaatje kopen. Dat is ook niet nieuw, en ook niet beperkt tot de paardenfokkerij, maar wel iets om in het achterhoofd te houden. :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:46

De lusitanos die ik ken zijn toch wel anders van karakter dan de PRE. Kan het niet zo goed omschrijven. Wat sensibeler, feller, eenkenniger? Nee doe mij maar lekker een PRE.

Ik wil overigens wel wat van je lengte hoor. Ik ben maar 163 dus daar kan best wat bij :')

Vanmorgen vrijheidsdressuur met Elevada geoefend. Zo grappig, ineens viel het kwartje voor voetje en in plaats van flauw haar voet optillen kwam er meteen een mooie hoge richting jambette oefening uit.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:29

Maartje_M schreef:
De lusitanos die ik ken zijn toch wel anders van karakter dan de PRE. Kan het niet zo goed omschrijven. Wat sensibeler, feller, eenkenniger? Nee doe mij maar lekker een PRE.

Ik wil overigens wel wat van je lengte hoor. Ik ben maar 163 dus daar kan best wat bij :')

Vanmorgen vrijheidsdressuur met Elevada geoefend. Zo grappig, ineens viel het kwartje voor voetje en in plaats van flauw haar voet optillen kwam er meteen een mooie hoge richting jambette oefening uit.

Kan helaas niet werkelijk wat lengte afstaan, maar anders had ik het je gegund! ;)

Leuk hea, als die kwartjes ineens vallen! Ik zit nu natuurlijk ook hoopvol te wachten op een foto of filmpje.. <<)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:34

Ja foto’s maken als ik aan het werk ben lukt me niet :') maar heb een nieuwe batterij voor de filmcamera besteld dus als die binnen is, krijgen jullie beeldmateriaal!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:46

Maartje_M schreef:
Ja foto’s maken als ik aan het werk ben lukt me niet :') maar heb een nieuwe batterij voor de filmcamera besteld dus als die binnen is, krijgen jullie beeldmateriaal!

*\o/* *\o/* *\o/*

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:20

Lukasje, ik woon in Spanje dus PRE komt hier iets meer voor. Dat gezegd hebbende had mijn tweede ook een crusado morgen zijn van mij hoor, maar dat het ook een PRE is is helemaal prima en ben ik nu juist ook wel erg blij mee!

Lusitano's heb ik weinig ervaring mee. Ik heb er wel een aantal gezien in mijn zoektocht maar die hadden juist een dun nekje en was ik qua bewegen geen fan van. Maar goed, dat is echt toeval, want ik weet dat er prachtige lusi's zijn!
Ik denk dat heel veel afhangt van lijnen en fokrichting. PRE's onderling verschillen ook ontzettend. Mijn witte Sol is slank en rank en veel knieactie, mijn zwarte Zafiro is juist veel barokker/steviger met echt ronde billen. Toch allebei PRE, maar uit heel andere lijnen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:24

Dankje!