Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:44

Als de achterste kiezen niet hoeven te worden behandeld en verder hoeft er niet heel veel gedaan te worden dan is een verdoving misschien niet nodig. Vorig jaar was er een dierenarts bij om de paarden intraveneus te verdoven, dat werkt veel sneller. Er was alleen 1 lusitano die meerdere keren bijgespoten is omdat hij zich bleef verzetten tegen alles en die heeft er lang over gedaan om weer bij te komen. De rest viel wel mee. Carolien is toen zo uitgebreid behandeld dat er nu waarschijnlijk alleen en check gedaan moet worden en misschien een beetje bijgevijld. Dat zal de tandarts wel met een pasta verdoven ipv een dierenarts meenemen. Ik ben nu bezig om een afspraak te maken voor de jaarlijkse controle.

Suusenmalvin

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:17

Nou.. daar ben ik weer..
Even een verslagje van gisteren van de osteopaat.

Positief: Fem is nog aardig goed, voor een paard van 14 wat op dat niveau heeft gelopen! :D Ze heeft ze veel slechter gezien iig.

Haar rug zat idd vol met blokkades. Fem vond het ook echt niet fijn als ze aan haar rug zat. Helaas is Fem echt een hard paard en gaat tot het gaatje voordat ze aangeeft dat ze last heeft. Ze heeft een manier gevonden om haar rug en bekken te ontlasten (en dat is dus het wegdrukken van haar rug). Plus dat ze natuurlijk altijd op die manier is gereden :(

Bekken is niet helemaal stabiel meer, daarom staat ze vrijwel altijd op rust.

Maar haar hals is nog wel een dingetje. Ze heeft natuurlijk een prachtige hals, met zo'n enorme boog erin. (Die wij zo vreselijk mooi vinden haha). Helaas is die boog een niet natuurlijke boog en doet ze dat om bepaalde wervels te ontlasten. Als ze haar hals helemala naar voren strekt, dan zie je twee bulten. Dat zijn wervels!! Echt bizar.. Zit dus gewoon niet helemaal goed/is vergroeid.

We gaan nu oefeningen doen met haar hals, om die wat op te rekken en soepeler te krijgen. Buigen gaat haar prima af, maar strekken niet. (daarom ook de 4-en op ons protocol voor halsstrekken).
Nu een week stappen, dan langzaam gaan rijden.
Of we haar echt nog helemaal om moeten gaan scholen, zodat ze lang en laag kan gaan rijden.. tsja, dat moeten we ons af gaan vragen. Ze heeft haar lijf zo geprogrammeerd dat ze dit vol kan houden. Wil je dat nog helemala gaan veranderen?!
We gaan kijken tot hoever we komen, zonder dat ze pijn heeft.
Recreatief kan ze altijd nog bereden worden en dressuurmatig gaan we het zien. In ieder geval een correcte training en veel oefening.

SOrry voor de ego-post :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:29

Jeetje jenny wat vervelend van je ongeluk hoop dat je niet al te veel last hebt. Ik heb een keer die haken op de tanden mogen voelen voor en na best bizar en echt best scherp. Suus wat een update maar klinkt wel positief!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:02

Suusenmalvin schreef:
Nou.. daar ben ik weer..
Even een verslagje van gisteren van de osteopaat.

Positief: Fem is nog aardig goed, voor een paard van 14 wat op dat niveau heeft gelopen! :D Ze heeft ze veel slechter gezien iig.

Haar rug zat idd vol met blokkades. Fem vond het ook echt niet fijn als ze aan haar rug zat. Helaas is Fem echt een hard paard en gaat tot het gaatje voordat ze aangeeft dat ze last heeft. Ze heeft een manier gevonden om haar rug en bekken te ontlasten (en dat is dus het wegdrukken van haar rug). Plus dat ze natuurlijk altijd op die manier is gereden :(

Bekken is niet helemaal stabiel meer, daarom staat ze vrijwel altijd op rust.

Maar haar hals is nog wel een dingetje. Ze heeft natuurlijk een prachtige hals, met zo'n enorme boog erin. (Die wij zo vreselijk mooi vinden haha). Helaas is die boog een niet natuurlijke boog en doet ze dat om bepaalde wervels te ontlasten. Als ze haar hals helemala naar voren strekt, dan zie je twee bulten. Dat zijn wervels!! Echt bizar.. Zit dus gewoon niet helemaal goed/is vergroeid.

We gaan nu oefeningen doen met haar hals, om die wat op te rekken en soepeler te krijgen. Buigen gaat haar prima af, maar strekken niet. (daarom ook de 4-en op ons protocol voor halsstrekken).
Nu een week stappen, dan langzaam gaan rijden.
Of we haar echt nog helemaal om moeten gaan scholen, zodat ze lang en laag kan gaan rijden.. tsja, dat moeten we ons af gaan vragen. Ze heeft haar lijf zo geprogrammeerd dat ze dit vol kan houden. Wil je dat nog helemala gaan veranderen?!
We gaan kijken tot hoever we komen, zonder dat ze pijn heeft.
Recreatief kan ze altijd nog bereden worden en dressuurmatig gaan we het zien. In ieder geval een correcte training en veel oefening.

SOrry voor de ego-post :)

Wow wat heftig Suus!
Fijn dat je nu ieder geval wel weet wat er precies aan de hand is.
Als je nu lang en laag gaat rijden, gaat ze dan juist geen last krijgen van die vergroeide wervels?
Hopelijk kan je ze in ieder geval zo gaan rijden dat ze geen last meer heeft van dr bekken en dat ze dr rug een beetje kan gaan ontspannen

Kan het altijd op rust staan een teken zijn van instabiliteit in de bekken?

Zotte staat namelijk ook altijd op rust, zodra ik ze uit stal haal staat ze eigenlijk gelijk op rust.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:22

Zo Suus dat is niet even niks! Hopen dat je snel een manier kunt vinden om haar het best te rijden zonder dat ze er veel last van krijgt.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:01

Suus duidelijk verhaal en hopelijk helpt het. Wat is het toch genieten de afgelopen dagen buiten. Heerlijk gewoon. Morgen 1 na laatste indoor wedstrijd en dan lekker het buiten seizoen in.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:26

Suus heftig zeg. Wat heb je eigenlijk voor haar betaald als ik mag vragen?

Laura. Heel veel succes morgen !!!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:44

Jeetje ik hoop dat het allemaal goed komt suus!
Bestaat de kans dat ze niet meer de sport in kan dus alleen recreatief?

Succes Laura!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:55

Succes Laura!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:23

Jenny_S schreef:

Dank jullie wel allemaal voor de lieve reacties!
Jenny; ik betaal 80,- voor Ruth.
Er is nog wel een tweede behandeling nodig, want ze durfde niet alles in 1 keer te doen.

Jamiejoyce; er is een kans ja, maar B/L niveau zal ze iig wel kunnen blijven lopen. We gaan haar gewoon weer lekker oppakken en we kijken naar haar mogelijkheden. Als zij aangeeft dat ze pijn heeft of ongemak, dan houdt het gewoonweg op.
De kans is ook aanwezig dat ze, doordat ze spieren nu op de juiste wijze kan gaan gebruiken, juist wel lekker kan gaan lopen.
We zien het wel. Het welzijn van mijn paard gaat boven alles en we kijken waar we komen. ;)
18 en 19 april hopen we L te starten in Houten op de koudbloedwedstrijd van het NSvT.

Geniet allemaal van het weekend en succes met eventuele wedstrijden!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:48

Succes iedereen die dit weekend op wedstrijd gaat. Ik ga volgend weekend lekker naar het bos. Haha ik heb nu een nieuwe trailerauto er bij. Naast die van mijn vader. Die van mijn moeder blijkt een afneembare trekhaak te hebben en mag ook nog meer trekken dan die van mn vader. Dus nog ff zien hoe dat werkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:01

Suus ik bedoelde betaald voor je paard :+

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:40

Suusenmalvin schreef:
Jenny_S schreef:

Dank jullie wel allemaal voor de lieve reacties!
Jenny; ik betaal 80,- voor Ruth.
Er is nog wel een tweede behandeling nodig, want ze durfde niet alles in 1 keer te doen.

Jamiejoyce; er is een kans ja, maar B/L niveau zal ze iig wel kunnen blijven lopen. We gaan haar gewoon weer lekker oppakken en we kijken naar haar mogelijkheden. Als zij aangeeft dat ze pijn heeft of ongemak, dan houdt het gewoonweg op.
De kans is ook aanwezig dat ze, doordat ze spieren nu op de juiste wijze kan gaan gebruiken, juist wel lekker kan gaan lopen.
We zien het wel. Het welzijn van mijn paard gaat boven alles en we kijken waar we komen. ;)
18 en 19 april hopen we L te starten in Houten op de koudbloedwedstrijd van het NSvT.

Geniet allemaal van het weekend en succes met eventuele wedstrijden!

Hebben de vorige eigenaren die dit al geweten?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:50

Dat dacht ik ook jamie

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:01

Daarom vraag ik t ook. Dacht gelijk aan verborgen verbreken aangezien je aangaf veel voor dit paard hebt betaald terwijl hij mogelijk veel lager getaxeerd zou worden bij dit

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:02

Ja jenny ik vind het nogal wat voor een paard dat je net hebt om dan nu al tegen problemen aan te lopen

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:27

Oh hahaha sorry, verkeerd begrepen.. Ik heb 4500,- incl toebehoren voor femme betaald.
Ze is toen klinisch gekeurd en bemerking rechtsachter, wat zou kunnen wijzen op artrose. Ik wist dat ze niet meer tot het Z zal kunnen komen.
Maar die nek.. Tsja, ik kan me haast niet voorstellen dat de vorige eigenaar het niet wist. Ze liet Fem ieder jaar door de osteo behandelen (zei ze tenminste..). Maar ja, ze zei ook dat het zadel goed was, maar die lag helemaal niet goed..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:35

Suus, getsiederrie!!

Eigenlijk hebben ze je een paard verkocht uit onwetendheid, of met leugens.

Bah zeg!

Als je nou 1500 exc. had neergelegd Ok... Maar 4500 euro. Ga maar uit van een harnachement van 1000.
Is nog 3500 euro.

Persoonlijk vind ik dat best wel veel.

Jammer... dat mensen zo on eerlijk zijn tijdens de verkoop.

Jammer genoeg ben je niet de enige.
Onze dame is ook verkocht aan ons.
En een half jaar later, kwamen er hele rare verhalen om de bocht, die ze nooit met de verkoop gemeld hadden...

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:45

maralyn schreef:
Suus, getsiederrie!!

Eigenlijk hebben ze je een paard verkocht uit onwetendheid, of met leugens.

Bah zeg!

Als je nou 1500 exc. had neergelegd Ok... Maar 4500 euro. Ga maar uit van een harnachement van 1000.
Is nog 3500 euro.

Persoonlijk vind ik dat best wel veel.

Jammer... dat mensen zo on eerlijk zijn tijdens de verkoop.

Jammer genoeg ben je niet de enige.
Onze dame is ook verkocht aan ons.
En een half jaar later, kwamen er hele rare verhalen om de bocht, die ze nooit met de verkoop gemeld hadden...

Fem was 4200 euro. Heb 300 extra betaald voor het zadel en hoofdstel ;)
Fem is zoooooooooooo braaf dat ik daar echt veel geld voor over heb, maar voor dit geld had ik wel iets meer verwacht qua gezondheid.
Zeker jammer. Vetrouwde verkopende partij echt. Heb via whats app nog steeds goed contact met haar. Blijkbaar kijk ik anders tegen een gezond functionerend paard aan dan dat zij dat doet.

Hmm jij hebt het dus ook meegemaakt.. Balen zeg..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:48

Ja heel vervelend is dat!! 4200... tjonge...

Getsie wat vervelend joh.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:55

jeetje, heftig! Maar ik denk zodra jij haar lekker gaat rijden op de ontspanning en loslaten dat het wel weer goed gaat komen. Tenzij alles echt naar de knoppe is. Hoop t zo voor je dat alles goed komt!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:25

Ik heb Isanne van de fokker waar ik eerder een bijrijdpaard reed. Das wel fijn ik wist dus precies waar ze vandaan kwam. Maar goed ik kocht natuurlijk wel een groen paard :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:13

Ik kocht een merrie die snel spanning heeft maar doordat ik haar al een jaar reed en haar wel voor uit zag gaan durfde ik dat wel aan. Ik ben haar 3e eigenaar. De fokker had haar verkocht aan mijn stalbaas en ik van hem. Ik heb voor een stermerrie niet veel betaald maar goed wat ze kon heb ik er grotendeels ook zelf aan gereden. En hij haalt dan de winst wel weer uit t stalgeld haha. Ik heb haar alleen klinisch laten keuren.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:01

Suus ok ik vind 4200 niet heel veel voor een leerpaard maar natuurlijk wel als ze niet in orde is. Jammer dat je hier nu mee zit en hoop van harte dat je haar weer zo goed als gezond krijgt. Heb je haar nu langer dan 6 maanden? Geloof dat dit de grens is voor eventueel terug brengen naar eigenaar.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:38

Jenny_S schreef:
Suus ok ik vind 4200 niet heel veel voor een leerpaard maar natuurlijk wel als ze niet in orde is. Jammer dat je hier nu mee zit en hoop van harte dat je haar weer zo goed als gezond krijgt. Heb je haar nu langer dan 6 maanden? Geloof dat dit de grens is voor eventueel terug brengen naar eigenaar.

Ik ook niet hoor. Vind het een normaal bedrag voor een paard wat Z heeft gelopen. En bomproof is ;)
L vie, ik hoop het. Die kans is er natuurlijk ook, dat ze nu die de juiste training het alleen maar beter gaat doen.
Ik heb haar nog maar twee maanden, dus zou haar terug kunnen zien idd. Maar geen haar op m'n hoofd hihi.. Ben gek op d'r en Volgens mij heeft ze en beter huisje bij ons.