witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:20

maare horseyfries nog een vraagje als albino paarden niet bestaan hoe weet je dan hoe ze eruit zien, en mag ik vragen wat het dan voor paard is, en sorry het is een oerlelijke foto maar nu ben ik wel benieuwed natuurlijk

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:21

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:26

he lovely, ja lijkt inderdaad op een fries, hij heeft wel zelfde ogen als die albino, van mij vindt je niet, lov wat denk jij is het een albino of niet, please kom snel fotoos maken zodat ik eindelijk weet wat voor paard ik nu weer gekocht heb, pm je dadelijk wel even ok

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:12

Leuk ding, maar geen Fries en geen albino.

Nogmaals: tot nu toe is albino nog nooit voorgekomen bij paarden, dus wie een albino paard heeft, foto's graag en gelijk uitslag van de DNA testen, want dat zou wel heel bijzonder zijn. Clown

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:42

lovely82 schreef:
Hoi ik heb een link gevonden van een witte fries misschien wel even leuk om te zien

http://pets.webshots.com/photo/29222244 ... 7916RWTTaY

Deze foto is al een keer of drie voorbij gekomen in het onderwerp, alleen omdat er toevallig friesian bij staat wil niet zeggen dat het om een fries gaat, dit in een American Cream and White

Bekijk je z'n ogen goed en op de vergootte versie van de foto, zie je nog net een zweempje blauw, verder is de huid roze en dit geeft een rood-achtig effect over het oog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:42

@barbara1970: Zou ik nogmaals mogen vragen welke kleur de ouders van je albino paarden hebben? Of staat dat niet vermeld in de papieren?

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:52

FV_Whisper schreef:
lovely82 schreef:
Hoi ik heb een link gevonden van een witte fries misschien wel even leuk om te zien

http://pets.webshots.com/photo/29222244 ... 7916RWTTaY

Deze foto is al een keer of drie voorbij gekomen in het onderwerp, alleen omdat er toevallig friesian bij staat wil niet zeggen dat het om een fries gaat, dit in een American Cream and White

Bekijk je z'n ogen goed en op de vergootte versie van de foto, zie je nog net een zweempje blauw, verder is de huid roze en dit geeft een rood-achtig effect over het oog

Als je goed leest heb ik over een wit paard en niet over een albino, ja er staat fries bij maar ik heb zelf niet gezegd dat het een fries is. zet alleen neer wat er vermeld staat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:07

barbara1970 schreef:
maare horseyfries nog een vraagje als albino paarden niet bestaan hoe weet je dan hoe ze eruit zien, en mag ik vragen wat het dan voor paard is, en sorry het is een oerlelijke foto maar nu ben ik wel benieuwed natuurlijk

Je zegt zelf dat het een Trakehner is dus ik neem aan dat je dan papieren erbij hebt?
Kun je daarop mooi zien wat voor kleurcombinaties de ouders hebben en dus ook kunnen vererven!
Het is net als een draak, die bestaan ook niet maar toch weet ik hoe ze eruit zien.... Knipoog
ALS er Albino's zouden bestaan dan zouden ze echt wit zijn, zonder pigment. Het paard op de foto heeft duidelijk pigment.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:41

Oh trouwens Barbara, heb je mijn pb-tje niet gekregen? Ik wilde nog graag weten welke goedgekeurde dekhengsten jullie dan allemaal gefokt hebben! Mag ook hier hoor!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:39

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar! Vooral naar die bruine paarden van jullie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:59

WildChild schreef:
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar! Vooral naar die bruine paarden van jullie.

De stekelbruine (sinds wanneer bestaat die kleur?) was van Wessel zegt ze.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:02

Volgens mij was het gewoon een zwart paard dat bruin wordt in de zomer met een glanzende vacht waardoor de zon reflecteerd en het lijkt alsof ie stekelharig is? Pling Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:27

barbara1970 schreef:
Hallo wildchild, wie zegt dat ik boos ben, volgens mij is dit gewoon een discussie waarbij je je eigen mening mag geven toch, ik vind het gewoon harstikke interessant , bedoel stel je voor dat ze wel bestaan toch, en begrijp je dan niet dat ik zelf ook graag wil weten of het nu een albino is of niet. Oook hier hebben we discussie over albino paarden zelfs met de dierenarts die vandaag de paarden kwam inenten, volgens hem was het geen cremello, ik ken het ras ook niet, behalve nu de foto op dit topic en wel een plaatje, die van mij is precies het zelfde alleen totaal anders gebouwd. Maar wat ik al zei hij staat op marktplaats en wie het weet mag het zeggen

cremello is geen ras Knipoog je haalt cremello door elkaar met dat 'albino-ras-die-geen-albinos-zijn'.
Cremello is een kleur Knipoog
Ik vind jou paard wel een op een cremello lijken, zijn die toegestaan bij de takener(ken het ras niet)?
Anders even opzoeken wie zijn ouders zijn, dan kom je er wel rap uit denk ik

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:40

WildChild schreef:
Volgens mij was het gewoon een zwart paard dat bruin wordt in de zomer met een glanzende vacht waardoor de zon reflecteerd en het lijkt alsof ie stekelharig is? Pling Knipoog

Het zal inderdaad wel een stekelharige vaalzwarte geweest zijn. Stekelharig komt wel meer voor, maar zoals ik Barbara ook al heb uitgelegd is de kleur bruin allang uit de Friezen gefokt. De vosfactor komt nog wel voor, de dekhengst Jillis is als enige nog dekkende goedgekeurde hengst drager hiervan. De vosfactor kan veel langer in de zwarte populatie overleven omdat deze doorgegeven kan worden door zwarte ouders waar je het dus niet aan de buitenkant aan kan zien. Dit is met bruin onmogelijk waardoor de bruine kleur er al veel langer uit gefokt is binnen het stamboek. Daarbuiten is natuurlijk alles mogelijk met allerlei kruisingen (behalve albino's fokken, hahaha).

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:28

lovely82 schreef:
Als je goed leest heb ik over een wit paard en niet over een albino, ja er staat fries bij maar ik heb zelf niet gezegd dat het een fries is. zet alleen neer wat er vermeld staat.

Als jij goed had gelezen had je onder jouw bericht een bericht gezien waarin wel gezegd werd dat dit een albino zou zijn.

Had je het hele topic doorgelezen, dan was je deze foto al een aantal keren tegengekomen, en even vaak de tegenspreking dat het hier zeker niet om een een fries ging.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:56

excuses had het plaatje niet eerder gezien, fout is menselijk

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:13

Ovelinha... Welke is je bron? Aan 'dat heb ik ergens gelezen en ik denk dat het zo was', hebben we niets, ookal komt het prentje professioneler over.

Volgens mij is albino namelijk een MUTATIE, en GEEN GEN...

Trouwens, in jouw 'tabel' is een van de ouders al albino he... Aangezien de ene Alb-Neu is, en volgens jou het Alb gen dominant is... Maar dan leg je niet uit hoe dat kan komen Lachen

Volgens mij zou het trouwens, ALS het al een gen was, recessief zijn, anders zouden er wel HEEL veel albino's rondlopen hoor Haha!

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:31

Volgens mij bestaan er wel albinopaarden hoor. Ik heb het in ieder geval een keer in de krant gelezen. paard kostte zoveel geld omdat hij elke dag met zonnebrand ingesmeerd moest worden factor 50. Volgens mij is het ook een genmutatie en ik denk dat het ook bij friezen voor moet kunnen komen..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:33

DorisM schreef:
Volgens mij bestaan er wel albinopaarden hoor. Ik heb het in ieder geval een keer in de krant gelezen. paard kostte zoveel geld omdat hij elke dag met zonnebrand ingesmeerd moest worden factor 50. Volgens mij is het ook een genmutatie en ik denk dat het ook bij friezen voor moet kunnen komen..

Was geen albino en hij had de zonnebrandcreme nodig omdat hij een hele dunne vacht had. Tong uitsteken

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:38

DorisM schreef:

Was een paard van de bereden politie, was geen albino, maar een paard dat niet tegen de zon kan.(hele dunne gevoelige huid of allergie)
Verder heb je ook verkeerd gelezen, het paard zelf kostte niet enorm veel geld, maar de onderhoud van het paard kostte een fortuin doordat ie elke dag -tig zonnebrandcreme tubes nodig had Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:03

In dat krantenbericht stond het paard overigens wel als 'albino' vermeldt..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:28

WildChild schreef:

En alle journalisten zijn bij uitstek paardenkenners.... Haha! Tong uitsteken

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:31

horseyfries schreef:
WildChild schreef:

En alle journalisten zijn bij uitstek paardenkenners.... Haha! Tong uitsteken

Dat zeg ik niet. Maar ik kan begrijpen als er verwarring is ontstaan vanwege dat krantenbericht.

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:29

Milly_ schreef:
DorisM schreef:

Verder heb je ook verkeerd gelezen, het paard zelf kostte niet enorm veel geld, maar de onderhoud van het paard kostte een fortuin doordat ie elke dag -tig zonnebrandcreme tubes nodig had Knipoog

ja jij leest ook niet goed want dat zeg ik Lachen
Nja het was ook de telegraaf dus het zal wel..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:59

woeps, idd, foutje van mij Clown Haha!