barock pinto eigenaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:24

Nientsje schreef:
Feike van 4 mei 2011 :)
dus nu is hij 4 jaar en 8 maand :D

Huh 4 jaar en 6 maanden?
Chameur is van 1 Marat 2013 dus nu 2 jaar en 8 maanden

ReadTheRulez

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:31

Ze worden zo snel groot! Ik heb haar al vanaf week 2. Nu ben ik erg benieuwd hoe ze onder het zadel gaat zijn. Ik ben zelf een angsthaas :')

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:35

ReadTheRulez schreef:
Chloë is van juni 2013, dat maakt haar 2 jaar en 4 maand ;)

Ga je dan aankomend jaar met haar aan de slag denk je? Spannend toch weer.

Nientsje schreef:

He een dagje voor Fedde, hij is van 5 mei, maar dan van dit jaar 2015, 6 maanden dus.

meisje2000 schreef:
Nientsje schreef:

Huh 4 jaar en 6 maanden?
Chameur is van 1 Marat 2013 dus nu 2 jaar en 8 maanden

Denk rekenfoutje van Nientsje

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:36

Oops :+
Ach rekenen is niet mijn sterkste punt :))

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:02

Mijn idee is om haar ruim de tijd te geven, dus eind 2016....dan "moet" t echte werk beginnen. Ik ben wel aan t nadenken om met grondwerk lessen te beginnen, want ik loop nu vast.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:34

ReadTheRulez schreef:
Mijn idee is om haar ruim de tijd te geven, dus eind 2016....dan "moet" t echte werk beginnen. Ik ben wel aan t nadenken om met grondwerk lessen te beginnen, want ik loop nu vast.

Dat klinkt als een goed plan.
Grondwerklessen lijken mij ook wel wat, maar heb nog niet echt gevonden wie in de buurt hierin les geeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:02

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:17

Knappe Fedde, super dat hij ook vooruit gaat!
En zeker... waar het hart vol van zit, stroomt facebook (en instagram, mijn mond, mijn telefoon, laptop, bokt....) van over! :')

Ik zal zeker stemmen!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:20

Fabster schreef:
http://www.paardenbegrijpen.nl/instructeurs/

http://www.fijnerijkunst.nl/begeleiding/mogelijkheden/

Hier kun je instructeurs vinden die ook veel grondwerk doen. Zat ook wat bij in Friesland en Drenthe, zag ik. Weet niet of het in de buurt is, natuurlijk. Ik woon zelf in Brabant en hier zijn heel veel instructeurs grondwerk te vinden.

Dank je wel, dat vind ik erg handig en behulpzaam :j

Esaqar schreef:
Knappe Fedde, super dat hij ook vooruit gaat!
En zeker... waar het hart vol van zit, stroomt facebook (en instagram, mijn mond, mijn telefoon, laptop, bokt....) van over! :')

Ik zal zeker stemmen!

Ik moet mij echt inhouden om niet teveel foto's te posten haha, vindt niet iedereen leuk.
Binnenkort komt er iemand foto's nemen van mijn beide toppers, gewoon om te oefenen met fotograveren *-:)
Denk dat ik dan maar weer eens ga spammen :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 07:49

Spam maar raak hoor! Vind ik niet erg! :D

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:27

nanda1980 schreef:
Ik moet mij echt inhouden om niet teveel foto's te posten haha, vindt niet iedereen leuk.
Binnenkort komt er iemand foto's nemen van mijn beide toppers, gewoon om te oefenen met fotograveren *-:)
Denk dat ik dan maar weer eens ga spammen :=

Over dat dikgedrukte deel.
Dat maakt me dus echt helemaal niks uit :o als mensen het niet leuk vinden ontvolgen of ontvrienden ze me maar. Krijg altijd genoeg likes er op dus het zal wel goed zijn. _/-\o_

Waar woon jij ook al weer?
H'berg?
Dan kom ik ook een keer }>

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 11:54

Lekker foto's blijven plaatsen hoor. Denk dat de meerderheid het erg leuk vind waaronder ik.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:34

Ik woon in de buurt van Hoogeveen. Je bent welkom hoor. Ze is een beginnend fotograaf en wil graag oefenmateriaal. Vond het niet erg om mijn toppers voorzichtig te noemen en dat leek haar super leuk. We moeten nog een datum prikken, ik laat het wel weten.

Ja ik blijf foto's plaatsen, momenteel mislukken ze wanneer ik ze zelf neem, want Fedde is veel te nieuwsgierig en komt dan op mij af. Niet echt handig, maar wel super lief.
Foto's hier zijn natuurlijk altijd leuk!

Wat doe jij eigenlijk al met Charmeur? En ben je van plan om hem aankomend jaar al te beleren? (Niet nieuwsgierig ofzo haha)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 20:38

Ik doe nu wat grondoefeningetjes met hrm zoals halthouden,achterwaart en wijken voor druk. En de beginselen van het buigen want dat vind hij heel leuk om te doen. Beleren begin ik mee als hij drie is gewoon rustig aan en op zijn tempo. Eerst af en toe longeren met halster dan singeltje en hoofdstelletje als dat goed en zonder spanning gaat het zadel er eens op en als dat alles god gaat eens hangen en of zitten maar alles onder begeleiding van mijn staleigenaresse die zelf ook paarden beleerd en uitbrengt in de sport. Vertroiw ik het niet of merk ik dat ik vastloop geef ik uit handen aan haar

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:41

Hoe zijn jullie begonnen met bijv longeren?

De mijne is door omstandigheden gister op stal komen te staan. Ik weet niet voor hoe lang. Het ideale moment om wat meer (doelbewuster)aan de slag te gaan

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:57

Wat wil je met longeren? Want op zich een kaptoom en een touw en je kan aan de slag. Sommigen werken graag met bijzet. Zelf doe ik dat niet. En dan begin je met aanleren dat hij in balans moet lopen. Dus eerst dichtbij in stap. Als hij dat kan iets verder weg en daarna in draf en galop.

Je kunt ook met dubbele lijnen longeren. Kun je hem op afstand wat makkelijker in de goede houding krijgen.

Je kan het ook zonder touw doen in een longeerring, als je die tot je beschikking hebt.
Dus smaken genoeg. De vraag is dan wat jij er mee wil bereiken

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:27

Ik heb geen longeerring, wel binnen en buitenbak. Ze is volgende maand 2,5 en heeft nog geen hoofdstel om gehad. (Dat lijkt mij ook nog niet noodzakelijk)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:38

Maar wel een halster, toch? Ik werk zelf graag met een kaptoom. Lijkt op een halster en vinden ze vaak meteen prima. Als ze nog helemaal geen ervaring heeft, is het allereerste begin om bij haar schouder te staan. Dat is soms al lastig genoeg, want ze willen vaak met je mee draaien. Als dat lukt, wijs je in welke kant ze moet gaan lopen en loop je de rondjes met haar mee (naast haar, dus). Als dat lukt, kun je het touw zo langzamerhand langer maken, zodat het al meer op longeren lijkt, ipv ernaast lopen. Wel opletten, dat als je er naast loopt, dat je dan niet te kleine cirkels maakt. Die moeten ongeveer net zo groot zijn als wat je uiteindelijk met longeren wilt bereiken. Daarna kun je draf en galop nog toevoegen. En als je helemaal enthousiast wordt, gooi je er ook nog wat zijgangen in. :D

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:02

Halster kent ze al 2 jaar :') ik denk dat ik daar eerst maar mee ga beginnen :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:41

Sterre kende het niet echt maar mijn nichtjes opa wou haar toch aan de longe zien lopen voor de bewegingen en zo op een volte. Dus die heeft haar even aangepakt en rond gejaagd. Sinds dien kent ze het wel :') maar ik raad het niet aan, echter was het bij ons noodzakelijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:42

Die van mij snapte niets in het begin van longeren. Ik heb het gelaten voor wat het was tot ik weer les had (grondwerk) en toen is me een hoop duidelijk geworden.
Wijken voor druk is één van de belangrijkste dingen die het jonge paard leert, als basis van heel erg veel dingen. :) Ik heb inderdaad wat Fabster ook zegt eerst geoefend met, met de leadrope of lange lijn in mijn handen naast de schouder te kunnen staan. Hij was geneigd achteruit te lopen of opzij weg te draaien om zijn voorkant naar mij te kunnen richten, maar ik moest gewoon met hem meelopen en zijn bewegingen volgen (op dezelfde plek blijven staan) en hem belonen zodra hij stil bleef staan. Dat pikte hij snel op.
Vervolgens door (lichte) druk op de lijn aan de zijkant van zijn hoofd, zijn hoofd naar je toe laten draaien (omkijken als het ware) en als je voor hem staat lichte druk naar beneden geven voor hoofd laten zakken. Iedere bewegingsinzet met de druk mee =een beloning. Uiteindelijk recht voor hem staan, druk op de lijn naar de kant waar ik hem weg wil sturen en lichte 'bijdruk' geven door het uiteinde van het touw aan de andere zijde naar hem toe te bewegen. Bij iedere beweging en later iedere stap de goede richting op belonen. Uiteindelijk hebben we zo samen de eindjes aan elkaar geknoopt en snapte hij dat hij om me heen op de cirkel kon. Eerst de cirkel klein gehouden en inmiddels lukt longeren op een 'normale' cirkel.
De manier die Fabster beschrijft is de manier die ik ook geleerd heb vroeger en een hele fijne manier. Rock snapte hem niet helemaal, vandaar het alternatief. :)

Wijken voor druk kun je op allerlei manieren toepassen in de training van je jonkie. :j Vooral spelenderwijs ook erg leuk.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:39

Feike snapte er eerst ook niks van. Maar gewoon stug doorgeoefend en toen krijg hij het "Wicky-de-Viking" moment :D

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:12

Leuk om te lezen :D zaterdag ga ik echt aan de slag, ik wil er geen haast-klusje van maken, mits het op stal rustig genoeg is

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:18

Haha! Leo, was ook de korte versie! Zo op papier lijkt het allemaal zo makkelijk. Maar in de praktijk valt het inderdaad nog wel eens tegen. :D Ook ik ben begonnen met wijken voor druk, follow the lead, etc. En soms inderdaad voor elke gewichtsverplaatsing (dus nog niet eens een stap) belonen. Maar uiteindelijk valt bij ieder paard het kwartje. Kost soms even tijd. Ligt er ook aan hoe snugger je pasrd is. En volgens mij is die van mij niet heel snugger hoor. Moet m alles is hele kleine stapjes uitleggen. Anders schiet hij meteen in de stress. Maar hey, ik zit er wel op nu, hè! Zonder weg te brengen. :D

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:50

Nou, minder nieuws van deze kant.
De laatste tijd heb ik zo ontzettend veel last van mijn schouder, en dit uit zich dan ook met paardrijden. Gevolg: zeer pijnlijk paardrijden.
Had altijd al last van pijn in die schouder, maar het wordt de laatste tijd alleen maar erger en erger... vermoedelijk komt het door Sterre. Zij kantelt haar hoofd en wordt dan onwijs sterk op rechts ;( eerst kon ik hier dan wat op terug doen, een ophouding geven op rechts, en dan stopte ze wel. Maar nu kan ik er gewoon niks meer aan doen omdat elk beetje meer spanning zo ontzettend veel pijn doet dat ik wel kan janken. ;(

Donderdag verhuist Ster weer naar de winterstalling.
Ik heb me voorgenomen veel te gaan longeren, en mocht het voor ons beiden leuk zijn, beginnen met grondwerk.
Ik ben alleen een echte kneus en zou niet weten hoe ik hier mee moet beginnen. (+ ik heb geen geduld)

Afbeelding

Hier een foto van afgelopen woensdag... ik val zo voorover omdat mijn schouder zo pijn doet en daardoor ga ik onstabiel zitten en ontspant Ster niet. Gevolg, Ster begint zich op te kroppen wat voor mij minder pijn doet maar ik wil dat niet, dus probeer haar dan actief naar voren te rijden, wat weer pijn doet aan mijn schouder.

Lang leve pijn. -O-
Maaaar, we geven niet op!