Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:54

Goede tip Monica. Nu ben ik niet zo handig met naald en draad, maar wellicht lukt strijken beter haha.

Ik heb een zadel op maat laten maken bij Zadelatelier Ninon Schutte. Echte aanrader. Mijn zadel schuift ook wel iets naar voren. Mijn Freiberger heeft een aardig rond buikje en de singelgroeve ligt nu eenmaal wat verder naar voren. Daar valt volgens mij niet zo heel veel aan te doen. Een singel kan ook nog wel wat verschil maken. Ik heb een banaansingel nog niet aangedurfd, omdat ik denk dat Kiara dat niet echt prettig vindt, maar dat zou wel verschil kunnen maken (maar schijnt ook per paard te verschillen of dat een oplossing is).

Ik heb ook een tijdje op een MFSC zadel gereden, dat was ook wel een fijn zadel, ook voor ronde paarden.

MonicaLara

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:07

Hi EmEm, dank voor de tip. Ik heb al contact met het Zadelatelier, alleen zij zijn enorm druk en kunnen pas 28/9 komen maar wellicht het wachten waard want bij ons op stal, adviseren de dames ook hun zadels. Maar goed, de prijs is er ook wel naar, daar geen zadel onder de 2300 eurootjes. Ik ben wel van mening dat een goed zadel erg belangrijk is. Had jij eerder ook een foto geplaatst hier op bokt van jouw zadel? MFSC zadel Xtreem zou inderdaad ook voor korte rug en lage 'schoffies' zijn.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:18

Ja het kost wel wat, maar dat kost het nogal snel als je tenminste gaat voor nieuw. Tenminste dat was mijn ervaring.
Dan heb je wel helemaal wat je wilt. Kleur naar wens. Materiaal naar wens.

Ik heb het model Arabian Fit, daar moet ik altijd heel hard om lachen met mijn stevige Freiberger :).

Ik sprak Ninon nog op het Horse Event en begreep dat ze het inderdaad druk hadden. Maar wat mij betreft het wachten waard. Terwijl het zadel gemaakt wordt, kun je ook een leenzadel krijgen. Ik had toen hetzelfde model als wat ik uiteindelijk zou krijgen. Dus dat is wel fijn.

Ik heb inderdaad eerder een foto van mijn zadel geplaatst. Twee kleuren bruin.

Het is trouwens MSFC (Ik haal de letters altijd door elkaar) :)
Maar die zijn ook behoorlijk prijzig.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:44

Hi EmEm,
Ik heb je prachtige zadel nog even bekeken, ik ben ook voor bruin! Arabian Fit, daar denk je inderdaad niet direct aan bolle buikjes zoals de FM hebben! haha
Ik heb nu een afspraak staan bij ZA Schutte. Voor nu ga ik het fijne IJslander zadel uitproberen, deze is ook in bruin te bestellen. Dus opties genoeg.
O ja die letters omgedraaid, so confusing die naam!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:47

Hoi allemaal,

Als jullie dekjes, oornetjes, jassen etc willen kan ik buckexpress.ch aanbevelen. Dat is een klein paardenwinkeltje in Zwitserland met voorliefde voor de Freiberger. Je kunt in overleg met haar alles bestellen wat je wilt. (Zie foto's) dat is ons tenue.

Wat betreft de zadels. Ik rijd met stubben en kn. Beide liggen goed op mijn paarden!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:23

@ Monica: een zadel hoort niet te schuiven. Als het schuift ligt het gewoon niet goed genoeg naar mijn mening. Ik rij met een Thorowgood Cob. Dat is een kunststof zadel voor rond geribte paarden. De goedkope variant van de MFSC als ik het goed heb. Ik gebruik het icm een Prolite singel. Misschien is zo'n singel ook wat voor jou EmEm? De singelgroeve ligt idd wat naar voren en door deze singel is dat geen probleem meer. Mijn zadel schuift absoluut niet.

Nou bedoel ik niet dat je perse een Thorowgood zadel moet kopen (wél lekker goedkoop :D ) maar ik bedoel dat ik als ik jou was geen genoegen zou nemen met een zadel dat naar voren schuift.

Ik heb ontzettend mazzel dat een van mijn beste vriendinnen zadelmaker is (Zadel en Zo) én bij mij op stal staat. Zij heeft gezorgd voor een passend zadel en checkt mijn zadel elke 3 maanden ofzo. Ik hou het niet zo bij, zij roept af en toe dat ze iets met mijn zadel wil doen. Heel fijn om daar niet over na te hoeven denken. Omdat ze me regelmatig ziet rijden merkt ze ook direct op als er iets moet. Maar dat moeten valt wel mee. Af en toe wat vulling veranderen en het kopijzer wordt regelmatig gewisseld. De Kolonel hangt net tussen twee maten in.

Om nog maar even verder te 'zeiken', ik heb onlangs ergens gelezen dat oornetjes niet zo fijn zijn voor je paard. Ze beperken de beweging van de oren en zorgen voor spanning in het oorgebied. Ik vond het wel een eye opener. En eigenlijk ook logisch, ik ben bij meerdere dissecties van paarden geweest en als je ziet hoe extreem complex en gevoelig het gebied rond de oren is, dan is het niet vreemd dat zo iets onschuldigs als een oornetje al invloed heeft. Dit is het artikeltje. Er zit een link naar de bron bij. Ik heb alleen het abstract gelezen, daarin wordt alleen een voorzichtige conclusie getrokken 'might influence'. Maar toch leuk om over na te denken.

Tot zo ver mijn kritische gezeik. :')

@HH, dank voor de link. Ik vind jouw dekje erg leuk. :j Ik sla hem even op (de link, niet het dekje :+ ). Heb eigenlijk meer dan genoeg dekjes. Maar het is wel leuk voor als ik oooooooooooooit een wedstrijdje ga rijden, dat ik dan met een Zwitsers embleem kan rijden. Is dat niet wat voor de vereniging misschien? Dekjes verkopen, bv zwart en wit en dan met de vlag en de naam van de vereniging? Ik vind het wel leuk om reclame te rijden voor het ras/vereniging hoor!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:33

Ik zal eens kijken naar de Prolite singel.
Schuiven is ook een groot woord. Maar soms krijg ik het gevoel dat ik wat te ver naar voren zit. Maar misschien is dat juist wel de natuurlijke plek voor Kiara. Kiara heeft ook een wat dikker buikje dan Kolonel volgens mij (een dame :) ). De neiging is dan om je zadel iets verder naar achteren, maar als de natuurlijke ligging dan op een andere plek is (voor die buik :) ) , dan heeft dat dus ook geen zin.

Maar misschien is de Prolite singel wel een oplossing. Heb jij dan de smalle of de brede? Ik zal het in ieder geval eens opmeten bij Kiara. Is het van zacht materiaal? Want ik vraag me af of Kiara de vorm fijn gaat vinden....

En over de oornetjes. Zou best kunnen. Ik heb ze tot nu toe ook nooit gebruikt. Geen idee of Kiara het zou 'pikken'. Ik vind het meer een geinige reclame voor het Freiberger paard.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:54

Ik heb de normale singel. Wist niet eens dat er een smalle variant bestaat! Deze kwam mijn zadelmaker mee aan. Redelijk zacht materiaal. Vooral heel handig dat het plastic is, even een doekje er langs en klaar als het vies is.

De Kolonel is momenteel akelig bol hoor! :') Bierbuikje en de septemberfesten moeten nog beginnen (of is dat niet in Zwitserland maar alleen in Duitsland? := ).

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:38

Grappig dat ik dan weer een uitzondering heb met mijn waterrat :o

Afbeelding

Afbeelding

Alleen domme fout gemaakt eergisteren, vergeten stroom uit te zetten tijdens het badderen en toen is domkopje met z'n natte kont tegen het stroom aan gedraaid... Nu is ie wat wantrouwig bij de waterslang / poetsplaats. Komt wel wel goed, wilde net al weer graag spelen.

Wat betreft zadel, ik rijd nu met een geleend Kentaur dressuurzadel. Ligt wel goed, maar ik kan er slecht aan wennen. Heb altijd met western / endurance zadel gereden. Ik wil volgend jaar mijn geweldige Guichard endurance zadel laten aanpassen. Moet in elk geval een bredere boom in, want dit was voor mijn Arabiertje op maat gemaakt en Ello is toch wel een ietsepietsje breder en ronder ;) Ik wil daar alleen mee wachten tot Ello uit gezwaard is en wat meer bespierd. De zadelmaker zit namelijk in Frankrijk, dus is niet zomaar even een klusje. Ik laat eerst Esther Groen van Green Distance kijken of dit wel gaat en alles in meten. En als het niet kan, zal ik helaas een ander endurance / western achtig moeten kopen, waarschijnlijk ook via Esther.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:20

Voor Nadia ben ik op een Kent&Master dressuurzadel uitgekomen. Heel fijn zadel, ligt goed op Nadia en ik zit er fijn op. Ben het met Lr111 eens, een goed passend zadel hoort niet te schuiven of naar voren te zakken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:11

Ik had het gister nog even mijn vriendin (de zadelmaker) over zadels en Freibergers. Ik heb me vergist de Thorowgood is de goedkope variant van de Kent en Master. MFSC heeft echter wél een zadel specifiek voor Freibergers ontwikkeld.

Voor de liefhebbers, ze heeft toevallig nog een kunststof Thorowgood Cob dressuur bruin te koop. Wel met gebruik sporen dus niet super strak meer. Maar daar zal de prijs dan ook naar zijn. Is een zadel wat potentieel geschikt voor rondgeribte paarden, dus potentieel geschikt voor een Freiberger (mits rondgeribt :) ).

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:17

Hi Fribi bezitters. Dank voor jullie reacties. Van de week met een K&M Original gereden, lag goed maar uiteindelijk lag een Wintec zadel beter. Ik heb er nu 1 op proef en dat gaat heel erg lekker. Deze week komt de zadelservice opnieuw met een andere/nieuwer Wintec dressuurzadel en zal deze dan ook uitproberen. Ik had zo mijn oordeel over kunststof zadels maar ik ben (bijna) overtuigd dat dit het beste zit en ligt.
Grappig Deborah2, leuke foto's. Lara vindt het water uit de slang ook super lekker!
HeidiHeros wat 'n toffe afbeeldingen weer! En ja zo'n oornetje, ik ben ook van mening dat je zo'n ding niet elke dag moet dragen maar ziet er zeer profi en Zwitsers uit.
We zijn nu lid van de Ned. Freiberger vereniging maar is het de bedoeling dat je dan af en toe inlogt op hun website? Want buiten de aanmeldingsformulier (deze is retour gestuurd en betaald) krijg ik verder geen mailberichten.
Geniet nog even van het mooie weer met onze mooie Freibergertjes

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:47

Van de week lekker aan de wandel in het bos met Kiara!

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:03

Wat is ze toch mooi met haar blonde manen! <3

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:16

Ja helemaal mee eens, Prachtig en uniek!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:19

Ik ga 16 oktober meedoen aan een puzzelrit in Leersum. Samen met een vriendin. Wij zijn vriendinnen en onze paarden zijn ook matties. Wordt dus voor ons allemaal leuk als het goed is. Wel een beetje spannend, is voor het eerst dat ik zoiets met De Kolonel ga doen. En zo vaak rij ik eigenlijk ook niet buiten. Maar goed, we gaan het meemaken. :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:43

Ja, ben ook echt gevallen op haar blonde manen. Bij Horse Aqua Therapy staat nu nog zo'n mooie blonde dame te koop!

Wat goed Ir111! Ben benieuwd hoe het gaat!!!

Ik ga eind oktober met een stalgenootje een weekend weg met de paarden. Naar Emst! Dus hopelijk is het weer dan goed!

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:29

Beste Bokkers, jullie hebben een tijdje niets van 'ons' vernomen.
We hebben genoten van de prachtige temperaturen in september & van elkaar. Maar er waren/zijn ook zorgen. Lara is sinds een dag of 10 licht kreupel. Ik baal enorm maar gelukkig gaat het al iets beter! Van de 1 op andere dag liep ze oneffen. Ik twijfel nog steeds of dit door het bekappen van de hoefsmid komt of toch door weidegang of wellicht door het tijdelijke zadel? (demozadel omdat zadel besteld moest worden). Ik heb de afgelopen weken heerlijk gereden, gewoon lekker wennen aan elkaar dat ging buitengewoon goed. Sommige weken reden we 5x pw maar nooit intensief. Wel reden we iets intensiever tijdens de wekelijkse les. Ze liep dan ook iets nerveuzer en knabbelde meer op haar bit maar was verder ontzettend braaf. De instructrice had als doel haar ontspannender dus nageefelijker te laten lopen in de halfuur durende les, hierdoor weer meer ontspanning in haar rug.
Lara is best sterk en wil niet altijd in de aanleuning en verzet zich hier soms tegen. Daar kan ze toch geen klachten van krijgen?
Doorgaans stappen we veel figuren en hier en daar een drafje, galop gaat ook best goed, soms springt ze wel in de verkeerde maar dit laatste houden we kort.
Verleden week ging het niet, in plaats van in draf ging ze in galop, dat vond ik verdacht omdat ze hele korte pasjes maakte in draf. Een stalgenoot zei: het kan ook baldadigheid zijn (want ja brutaler is ze zeker na 6 weken). Maar ik had dat gevoel niet. De volgende dag ben ik weer rustig gaan proberen maar helaas opnieuw geen draf maar wel galop (dit deed ze nooit. Na extra check aan de longeerlijn bleek ze dus oneffen te lopen. Zelf bleek er zelf niet veel last van te hebben want bokken kon ze nog heel goed! Haar erna rust gegund door alleen weidegang en veel met haar aan de hand stappen. Na aantal dagen nog geen verbetering helaas. Dierenarts erbij en zij constateerde dat goed vast bleek te zitten met name in hals en rug. De DA heeft haar hiervoor manueel behandeld. Weer aantal dagen rustig over erf gestapt en gisteren haar weer rustig gaan longeren. Gelukkig was er verbetering zichtbaar! Er was geen oneffen beengang maar nog wel stijf in de rug. Gisterenavond is ze heerlijk gemasseerd door een stalgenoot die daar opleiding voor heeft, hier genoot ze van (wat 'n luxe paardje...hihi). Maar je doet alles voor verbetering! Het leenzadel gaat er in ieder geval niet meer op. Heb nu een afspraak staan voor een custom made saddle.
Hoe gaat het met jullie Freibergertjes?
Hier een foto van Lara - echt FM buik gekregen he?
Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:52

Ah wat vervelend Monica! Gelukkig gaat het dus weer de goede kant op. Kon de DA verklaring geven voor Lara's klachten. Wat jij omschrijft qua rijden, kan het volgens mij niet aan liggen. Ze ziet er trouwens hartstikke goed uit! Mooie fribi heb je

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:05

Je gevoel zat goed Monica. Fijn ook dat de DA wat kon doen voor je, of nou ja, voor Lara. :D

Het bokken dat ze deed kan ook ontstaan door spanning in het lijf. In balans lopen op een volte is normaal al lastig voor veel paarden, als je beperkt ben in je hals en rug is dat nog veel moeilijker en zie je vaak dat paarden gaan bokken of rennen. Ik zeg niet dat dat zo was in jouw geval maar het zou goed kunnen.

Over je manier van rijden kan ik niet zoveel zeggen maar het lijkt me sterk dat je haar zo vast gereden hebt in zo'n korte tijd. Ik weet niet precies wat je met sterk bedoeld maar ik neem aan dat je niet aan je teugels hangt en trekt. :)

Met De Kolonel gaat t lekker. Vanavond hadden we een mooi moment. Ik was hem aan het bekappen en dat gaat altijd een beetje lastig. De Kolonel vind het moeilijk om zijn voorbenen lang op te houden dus hij gaat al snel staan draaikonten en maaien. Dat bekapt natuurlijk niet fijn. Vanavond ook weer zo. We hadden al een keer op elkaar gemopperd toen ik ineens dacht 'maar hij vindt het gewoon moeilijk, geef hem dan ook zijn been gewoon terug als hij dat vraagt. Dan ga ik daarna wel weer verder'. Er ging echt een knopje om in mijn hoofd (waarom nu pas en niet eerder weet ik ook niet :+ ). Been neergezet en De Kolonel begon direct af te kauwen en ontzettend te gapen. Dat was zo frappant. Alsof hij mijn interne dialoog gehoord had en voelde dat het goed was ofzo. Bizar. Daarna geen centje last meer gehad met de rest van zijn voeten. Was echt heel bijzonder.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:32

Ik kom me alvast melden.
Ik ga half oktober naar een aantal FM fokkers om een nieuw maatje te zoeken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:34

Belker!!!!!! Wat tof!!!! Mag ik komen kijken als je gekozen hebt? Je staat toch nog steeds waar je eerder stond?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:39

Ja hoor je bent welkom. Je komt toch bij mijn stalgenoot, of vergis ik me nu? Ik twijfel steeds :o

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:59

Lr111: gaaf zeg dat jullie band steeds hechter wordt en elkaar steeds beter gaan verstaan :)

Belker: dat lijkt me een mooi avontuur! Hou je ons op de hoogte?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:00

Belker schreef:
Ja hoor je bent welkom. Je komt toch bij mijn stalgenoot, of vergis ik me nu? Ik twijfel steeds :o

Ja, bij twee stalgenoten van je. Een bonte en een haf. :j Niet twijfelen. :D

Waar ga je kijken, Zwitsterland?