Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:13

Bouazine wordt prachtig, ze lijkt echt heel erg op birmanie el hadj in mont-le-soie, leuk dat Lazem dochters geeft die zo op elkaar lijken!

En Chawek, wat heeft die prachtige manen gekregen. Ik denk dat Chawek in de buurt van Parijs gewoon wat beter te eten heeft gehad. Briska is nu ongeveer 1.50'. Ik denk dat Berbers vooral de eerste tee jaar flink de hoogte in gaan en daarna in de breedte gaan uitgroeien.

Als wij onze ervaringen blijven delen, ook hier, dan vinden misschien meer mensen een paard dat bij hun past!

Zitouna

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:51

Ja dat zie ik ook wel, de meeste jonkies die ik heb gekocht zijn nog maar weinig gegroeid na 2/2,5 jaar.. Mijn meeste paarden zitten ook rond de 1.50.. Voor Nederlanders misschien klein maar dat is hier een hele normale maat, ook voor mensen rond de 1.80.. Ik ben zelf ook best lang maar rijd toch ook op die kleintjes, en merk dat dat meestal juist de paardjes zijn met de meeste pit en energie, ze zijn ook wendbaarder en gevoeliger meestal dan de grotere paarden. Ik denk dat veel 'niet-sportmensen' er wel mee kunnen leven, en dat degenen die eerder voor een PRE oid gaan toch meer in de dressuurrichting zitten. Maar het klopt wel dat voor veel mensen het toch wel een beetje 'bigger is better' is.

Ik heb ook regelmatig aanvragen gehad van mensen of ik ze geen Berber van rond de 1.60, barok gebouwd en met een speciaal kleurtje (lees 'minimaal' valk/palomino/zwart), en dan het liefst nog met papieren ook kon vinden voor weinig geld.. Tsja ten eerste moet je zoiets al vinden (en nee dat is echt niet makkelijk, er staan zelfs helemaal geen paarden met verdunningskleur ingeschreven in het studbook in Tunesie, zwart dan nog wel) en als je zoiets al vindt, moet het paard natuurlijk ook nog eens in de juiste leeftijdscategorie vallen (boven de 8 zou ik echt niet aan beginnen hier), moet het paard gezond zijn en moet het karakter ook nog een beetje kloppen, nou dan zul je de eigenaar toch echt met een hele berg geld moeten overtuigen zijn zo zeldzame paard te verkopen... En om eerlijk te zijn denk ik dan ook wel, als iemand nou zo'n groot, barok paard met lange manen en een bijzonder kleurtje wil, kunnen ze dan niet beter voor een Andalusier oid gaan?

Ik heb natuurlijk ook een hoop 'speciale' kleurtjes staan, maar dat is niet omdat ik daar nu per se naar heb gezocht.. Heb ook twee keer bijna een schimmel gekocht, een keer wilde de eigenaar het paard uiteindelijk toch niet verkopen, de tweede keer was hij net voor m'n neus weggekaapt ;) verder is het aanbod hier natuurlijk veeeeeeel groter dus men kan sowieso al wat selectiever zijn, het meerendeel van de paarden hier is voskleurig, daarna komt bruin, DAN pas schimmel, en daarna zwart en de verdunningskleurtjes. Bij mij zijn ze eigenlijk allemaal gewoon op m'n pad gekomen, ben verliefd geworden op het paard en voilà.. Nooit specifiek op zoek geweest naar zwart/valk/palomino, hoewel ik dat wel mooie kleurtjes vind ;) vos is ook een van m'n lievelingskleurtjes, daar kan trouwens ook een hoop varieteit in zitten. Schimmel vind ik heel mooi, maar wel lastig schoon te houden en hier hebben veel schimmels last van sarcoids :/

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:36

Heb jij nog nieuwe foto's van Briska Nicolanca? (Ik heb er natuurlijk wel al een paar gezien, maar het zijn er nooit genoeg :D)

Grappig dat er met name voskleurige en bruine Berber(-Arabieren) rondlopen in Tunesië Zitouna. Hier zijn de schimmels echt duidelijk in de meerderheid. Maar ik heb het idee dat veel paarden hier ook een Algerijnse of Marokkaanse afkomst hebben.
Ik begrijp op zich wel dat mensen een speciaal kleurtje wel leuk vinden. Ik heb ook heel wat leuke kleurtjes gezien bij Claire, maar zoals jij ook al schrijft, de klik moet er gewoon zijn, wat voor kleur het paard ook is. Maar ja, je moet je zoektocht wel ergens beginnen en dan is (zeker als je online zoekt) een leuk kleurtje wel een makkelijk criterium.

Alle paarden bij Bouazine op de wei zijn schimmels (en een Appaloosa, maar die is ook zo goed als wit), maar die zijn gelukkig vrijwel altijd schoon. Al kan ik me voorstellen dat ze er heel anders uit zouden zien na een paar uurtjes in een box :+ . En sarcoids .... dat is inderdaad wel een risico met schimmels.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:54

Lasnami is gisteren op de salon du cheval in El Jadida kampioen geworden bij de "senioren mannen", hij was toch verwant aan Lazem? Verder hadden de Europeanen dit jaar weinig in te brengen, en Lasnami is gefokt in Tiaret.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:37

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:12

Lasnami en Lazem komen allebei uit Tiaret en hebben allebei bij Claire gestaan, maar zijn niet (nauw) verwant. Ook op keuringen in Frankrijk had Lasnami voor zover ik weet altijd goede punten, beter dan Lazem. Maar leuk om te horen dat Lasnami het op de salon du cheval ook goed heeft gedaan.
Waar staat de uitslagenlijst? op l'aube of ook al op facebook?

En leuk dat een Tunesiër ook goed heeft gescoord :D. Mooi paard ook hoor!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:11

Maghreb nog over kleurtjes, klopt, de klik moet er gewoon zijn, een paard moet gewoon wat bijzonders hebben.. Het paard waar ik bij ons de grootste klik mee heb is Raqas - een die we oorspronkelijk hadden gekocht om door te verkopen maar waar ik gewoon gelijk een heel fijn gevoel bij had.. En die dus, zoals alle anderen, is gebleven :') Kalife is qua uiterlijk het meest spectaculaire paard, kleur EN type, hoewel hij eigenlijk wel wat lang in de rug is en ook zijn croupe niet heel typisch Berber is, hoewel je dat type dus wel veel terugziet in Algerije, vind de paarden daar vaak een stuk langere rug hebben (hij komt van de grens met Algerije, misschien zelfs uit Algerije geimporteerd toen hij jong was). Qua karakter echter heb ik dan weer net wat minder een klik met hem, hij is op zich wel heel braaf en ook erg mensgericht hoor.

Heeft iemand een standfoto van Lasnami? Ben wel benieuwd, kan alleen maar 1 galopfoto en een foto onder het zadel van hem vinden.. Hopelijk komen er de komende dagen nog een hoop foto's op internet van El Jadida :)

Vind Lejri persoonlijk ook een erg mooi paard! Echt Berber, extreem aflopend kruis, korte rug, stevige maar niet overdreven hals, mooi hoofd.. Ok de bles is wel een beetje apart (van de zijkant af lijkt net alsof z'n neus heel gek af gesneden wordt) maar daar kijken we niet haar he :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:12

Zitouna schreef:
Maghreb nog over kleurtjes, klopt, de klik moet er gewoon zijn, een paard moet gewoon wat bijzonders hebben.. Het paard waar ik bij ons de grootste klik mee heb is Raqas - een die we oorspronkelijk hadden gekocht om door te verkopen maar waar ik gewoon gelijk een heel fijn gevoel bij had.. En die dus, zoals alle anderen, is gebleven :') Kalife is qua uiterlijk het meest spectaculaire paard, kleur EN type, hoewel hij eigenlijk wel wat lang in de rug is en ook zijn croupe niet heel typisch Berber is, hoewel je dat type dus wel veel terugziet in Algerije, vind de paarden daar vaak een stuk langere rug hebben (hij komt van de grens met Algerije, misschien zelfs uit Algerije geimporteerd toen hij jong was). Qua karakter echter heb ik dan weer net wat minder een klik met hem, hij is op zich wel heel braaf en ook erg mensgericht hoor.

Heeft iemand een standfoto van Lasnami? Ben wel benieuwd, kan alleen maar 1 galopfoto en een foto onder het zadel van hem vinden.. Hopelijk komen er de komende dagen nog een hoop foto's op internet van El Jadida :)

Vind Lejri persoonlijk ook een erg mooi paard! Echt Berber, extreem aflopend kruis, korte rug, stevige maar niet overdreven hals, mooi hoofd.. Ok de bles is wel een beetje apart (van de zijkant af lijkt net alsof z'n neus heel gek af gesneden wordt) maar daar kijken we niet haar he :)

Oh hier nog een fotootje van Raqas <3
Afbeelding

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:50

Raqas 's gewoon te mooi!

De uitslag staat op aube.

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:06

Wat een prachtige foto Zitouna!
Leuk om te lezen dat je zo'n goede band hebt met Raqas :) Hoe lang is hij nu al bij jullie?
Het is inderdaad precies zoals je schrijft, misschien is Kalife op de foto het meest aansprekend, maar uiterlijk is niet alles. Hoewel ik daarmee absoluut niet wil zeggen dat een leuk uiterlijk niet mooi meegenomen is.

Via via ken ik iemand die via internet een Fries heeft gekocht. Prachtig paard op de foto, maar de klik was er niet, en het paard bleek zelfs zo moeilijk dat hij naar een trainer is gegaan en daarna alsnog verkocht is. Natuurlijk kan het ook goed gaan - Cambiar heeft zo te zien een erg leuk paardje (zowel wat betreft uiterlijk als wat betreft karakter) gevonden :D.

Ik ben benieuwd naar meer foto's van Lejri. Op het filmpje valt het me ook echt meteen weer op hoe rustig hij eigenlijk is. Dat viel me ook al op in België, de meeste paarden zijn echt niet onder de indruk van dingen als applaus ofzo, heerlijk!

Dan ga ik snel kijken op Aube Nicolanca!

Ik heb ook niet echt goede foto's van Lasnami.
Deze had ik gemaakt toen ik in Frankrijk was:
Afbeelding

En deze vond ik ook nog, al is hij hier ook gezadeld, dus dat is ook niet helemaal duidelijk.
Afbeelding

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:06

Raqas is nu ongeveer anderhalf jaar bij ons, hij is echt veranderd van een klein guppie in een stoere hengst :) en dan is het nog een jonkie, ben wel benieuwd hoe hij er over een paar jaar uit ziet! Enige 'minpuntje' is dat hij maar net over de 1.50 is, en ik ben zelf 1.80. Nu kan hij het makkelijk hebben hoor, maar voor het oog waren een paar cm extra misschien net mooier geweest.
Ja karakter blijft een heel speciaal iets! Voor mij hebben ze allemaal wel iets extra's, de een is wat knuffeliger dan de ander, de ander weer wat makkelijker te rijden etc. Een echt 'fout' karakter ben ik hier gelukkig nog niet tegengekomen :)

Ja he Lejri staat er heel relaxed bij, ondanks dat ze hem eigenlijk best een beetje onhandig vasthouden.. Heb nog een paar foto's voor je opgezocht, deze zijn wel van 2 jaar geleden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Apart, zo zie je weer dat foto's kunnen vertekenen, op de eerste foto lijkt Lasnami een vrij lange rug te hebben, op de tweede juist weer veel korter! Vind het een mooi paard, het is wel weer een heel ander type dan Lejri he!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:02

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:46

Afbeelding

Briska in augustus. Ze blijft tot eind oktober in een groot weiland, 2 kilometer lang, langs de bovenloop van de Loire staan. Ze staat daar met twee oude pensioenpaarden, een broer van drie jaar, nog een tweejarige merrie, en twee jaarlingen (een broer en een halfbroer). Het weiland hoort bij een oude boerderij die ze gekocht hebben en die grotendeels een ruine is - in het woongedeelte kun je nog overnachten maar dat is dan wel meer een soort kamperen. Het weiland is in terassen verdeeld, zodat ze via paadjes van het ene terras naar het andere terras moeten klimmen, maar de terassen op zich zijn wel heel groot dus ze kunnen ook flink galopperen. Het is soms wel lastig als je paardje 1050 km van je vandaan staat, maar zulke omstandigheden om op te groeien kan ik haar in Nederland simpelweg niet bieden. En ik heb alle vertrouwen in de familie Sigaud, het zijn echte paardenmensen. Delphine Sigaud is afgelopen weekend Frans kampioen TREC in teamverband geworden, een meer all round ruiter kun je je dus nauwelijks voorstellen en ze hebben al hun hele leven paarden gehad.

Eind oktober gaan de paarden dan door de Loire heen, die is daar zo'n 20 meter breed en ongeveer 1 meter diep, en dan via een steil pad omhoog naar de hoogvlakte bij Saint-Martin-de-Fugeres. Vlak onder de hoogvlakte, een beetje beschut voor de wind, ligt hun boerderij Domaine de Bonnefont waar Briska dan in de winter blijft. Ze komen daar regelmatig in de hand, ze is totaal niet mensenschuw en komt nog steeds nieuwsgierig op je aflopen.
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 08-10-13 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:03

@ Zitouna, dankjewel voor de link naar de fotos van El Jadida.

Zo zie je maar weer dat een paard beoordelen vanaf fotos heel moeilijk blijft.

Hier de uitslag van El Jadida (in het Frans, excuses daarvoor)

Championnat juniors femelles
1. Camichah propriéte de Boutahar Mohammed (Ifrane)
2. Barrakah propriété de El Hossein Kholti (Meknes)
3. Arnak des Balmes propriété de Claire Martin, une pouliche Francaise classée issue d'un père importé de Maroc

Championnat juniors m^ales:
1. Baurji propriété de Mhamed Karimine (Ben Slimane)
2. Mediouna Chadi propriété de Mohamed Aboulanaif (Casablanca-Mediouna)
3. Ouelf propriété de FNARC (Tunesie)

Championnat seniors males
1. Lasnami propriété de Claire Martine (France) Né en Algérie Haras de Tiaret, importé en France.
2. Lejri propriété de FNARC (Tunesie)
3. Nahr propriété de Benaissa Khouit (Khemisset)

Championnat seniors femelles:
1. Quabira propriété de Hamadi Marzoug (Khemisset)
2. Portorico propriété de Achour Khouit (Khemisset)
3. Chaouia Rayhanat propriété de Abedelkrim Miftah (Casablanca)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:27

Oei, op de website van Aube werd doorgegeven dat er in het oorspronkelijke bericht fouten staan.
Voor het Championnat junior males is de uitslag
1. Baurji
2. Ouelf, propriété de FNARC Tunesie
3. Amzun d'Uranie propriété de Guy Cartaud (France)
en ex aequo op de vierde en vijfde plaats
Azouz des Balmes van Claire Martin (France) en Barim van El Maki, Mohamed (Marokko, Khemisset).

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:33

Ik kom heel even binnenvallen in dit topic... Een goede kennis uit Frankrijk wil ik graag helpen met de verkoop van haar Berber-Arabier hengst. Heeft iemand tips over waar ik hem (of zij) het beste aan zou kunnen bieden hier in Nederland? Bepaalde websites of associations oid? :)

AlexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:17

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:29

Dankjewel! Hier heb ik sowieso wat aan :)

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:24

Zitouna, bedankt voor de foto's van Lejri! Een heel mooi, compact paard is het :)
En foto's vertekenen inderdaad ontzettend, dat vind ik heel vaak zo bij Berbers. Ik weet niet zo goed waarom ... Toen ik thuis voor het eerst een foto van een Berber liet zien was ook niemand echt onder de indruk, maar toen ik mijn vader had meegesleept naar een fokkerij in België was hij echt verliefd op het ras (terwijl hij niet zo veel met paarden heeft). Een Berber(-Arabier) moet je eigenlijk gewoon in het echt zien.
Wordt er trouwens in Tunesië ook echt zo gekeken naar het 'plaatje'? Dus dat je er echt op aangekeken wordt als je op een paard van 1,50m zit? Of is het meer voor je eigen idee dat een paar cm groter beter zou zijn?

Leuk Nicolanca, die foto van Briska. Echt een heerlijke plek om op te groeien inderdaad :D Heb je nog plannen om naar Frankrijk te gaan dit jaar? Of ga je aankomende lente weer?
Ik wist trouwens niet dat Delphine zo fanatiek aan TREC meedeed, leuk hoor!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:58

@Nicolance, dat ziet er fantastisch uit daar in Frankrijk!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:31

het duurde even voordat ik de moed verzameld had om de foto's te uploaden, ik heb een hele ouwe bak van een computer (als paardenbezitter moet je prioriteiten stellen ...) dus dat gaat traaaaaaaaaag ...

Hier de moeder van Briska, Dahran III, met haar veulen van dit jaar, Darius de Bonnefont

Afbeelding

Ik vind het ongelofelijk dat ze er op haar 22ste nog zo goed uitziet; ik heb onlangs mijn 22jarige kwpn merrie moeten laten inslapen, ik hoop echt dat Briska net als haar grootmoeder Tasrida in de dertig zal worden. Als ik haar moeder zie heb ik dus wel goede hoop.

Darius speelt dus graag met zijn halfbroer, Domino de Bonnefont, een zoon van Haidouck uit Malika de la Forêt
Afbeelding

De jonge paarden die aan de Loire staan hebben op hete zomerdagen de gewoonte om in de schaduw van het bos de koelte te zoeken (grazen doen ze 's nachts); zo om een uur of elf komen ze uit de schaduw te voorschijn, grazen een beetje, lopen dan naar een van de twee bronnen in het weiland, drinken wat, eten nog een hapje en gaan dan weer terug naa hun vaste plekje onder de bomen.

Je moet dan natuurlijk wel even wakker worden, en net als mensen gaap je dan even. Ik heb Briska nog maar niet verteld dat ze straks naar Nederland moet, ik denk niet dat dat idee haar bevalt ...Afbeelding

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:39

Bij de bron is het flink blubberig (je kunt ziet dat er bomen staan die van nattigheid houden) dit heeft als voordeel dat ze dan later niet meer bang zijn om door blubberige plekken te gaan bij een trektocht ... al doende leert men dus

Afbeelding

Hier zijn ze op een rijte op weg naar de bron, die op een lagergelegen terras is (in het hoekje achterin kunnen ze via een paadje naar beneden)

Afbeelding

En daarna ga je nog wat takken eten ... hier Azouri, Briska's oudere broer

Afbeelding

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:48

Wat een heerlijk leven hebben ze daar!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:27

Daar zou ik ook wel paard willen zijn!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:02

Oeh, zalig.... :-)! En dat zonnetje erbij!