Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:06

Jus: zou je, juist omdat het zo gevaarlijk kan zijn en dus risico's met zich meedraagt, niet moeten zeggen dat men er beter mee kan stoppen? Je brengt toch levens van mens en dier in gevaar, en waarvoor? Voor de rijkunst? Voor het in stand houden van een paardenras?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:15

mammaslamma schreef:
Wat valt er te reageren dan?
Ik dacht dat ik duidelijk was hoe ik over het eten van vlees denk, daar gaat het topic niet over,vond het dus ook niet van belang om er op door te gaan.

Nee hoor, daar zei je helemaal niets over. Behalve dat jij dat iedere dag wilt doen... dat is het enige dat je hebt gezegd daarover.
Vervolgens voegde je er nog aan toe dat de vleeseter geen recht van spreken had in deze kwestie.
Waarom jij het een goed idee vind iedere dag vlees te eten en daar geen enkel probleem in ziet weet ik echter nog steeds niet.
Er wordt door beide partijen soms afgeweken van het onderwerp, dus ga nu niet de spelregels verstrakken wanneer dat goed uitkomt Knipoog Haha!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:27

Zelfs als het met klitteband wordt gedaan zou ik er nog steeds geen voorstander van zijn. Ik blijf het gewoon geen sport vinden en zeker niet iets waar ik ooit een voorstander van ben, of het nou met of zonder bloed is.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:46

[
Nee hoor, daar zei je helemaal niets over. Behalve dat jij dat iedere dag wilt doen... dat is het enige dat je hebt gezegd daarover.
Vervolgens voegde je er nog aan toe dat de vleeseter geen recht van spreken had in deze kwestie.
Waarom jij het een goed idee vind iedere dag vlees te eten en daar geen enkel probleem in ziet weet ik echter nog steeds niet.
Er wordt door beide partijen soms afgeweken van het onderwerp, dus ga nu niet de spelregels verstrakken wanneer dat goed uitkomt Knipoog Haha![/quote]

Als je alle bladzijdes goed had gelezen, had je op bladzijde 13 kunnen lezen ik vlees eet omdat ik een echte vleeseter ben, met andere woorden, ik laat liever de rest liggen dan mijn vlees.
Eten zonder vlees is voor mij geen eten, vis kan nog net, is ook lekker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:48

mammaslamma schreef:
[
Er wordt door beide partijen soms afgeweken van het onderwerp, dus ga nu niet de spelregels verstrakken wanneer dat goed uitkomt Knipoog Haha!

Als je alle bladzijdes goed had gelezen, had je op bladzijde 13 kunnen lezen ik vlees eet omdat ik een echte vleeseter ben, met andere woorden, ik laat liever de rest liggen dan mijn vlees.
Eten zonder vlees is voor mij geen eten, vis kan nog net, is ook lekker.[/quote]

Maar haal je dan vlees bij de biologische slager of neem je het af van een lokale slager die lokaal slacht, of haal je het uit de supermarkt?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:57

Bij de supermarkt,waar ook de groenten etc vandaan komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:03

mammaslamma schreef:
Bij de supermarkt,waar ook de groenten etc vandaan komen.

Maar het maakt je dus niet uit wat er voor nodig is om vlees zo goedkoop in de schappen te krijgen, en dat overconsumptie (want dat is iedere dag vlees eten) de bio-industrie in stand houdt?
Heb je je er wel eens in verdiept? Dat jij, of je kinderen, echt niet iedere dag vlees nodig hebben? Sterker nog; dat een beetje matigen juist gezond is?
Zou je het niet geweldig vinden dat je door een beetje te matigen en een eerlijke prijs voor je vlees te betalen de boer helpt, de dieren helpt en gezonder vlees voor je gezin op tafel kunt zetten?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:43

[

Maar het maakt je dus niet uit wat er voor nodig is om vlees zo goedkoop in de schappen te krijgen, en dat overconsumptie (want dat is iedere dag vlees eten) de bio-industrie in stand houdt?
Heb je je er wel eens in verdiept? Dat jij, of je kinderen, echt niet iedere dag vlees nodig hebben? Sterker nog; dat een beetje matigen juist gezond is?
Zou je het niet geweldig vinden dat je door een beetje te matigen en een eerlijke prijs voor je vlees te betalen de boer helpt, de dieren helpt en gezonder vlees voor je gezin op tafel kunt zetten?[/quote]

Ik heb me daar i.i.d niet in verdiept,als bourgondier is vlees voor mij een 1e levensbehoefte, misschien niet nodig, maar moet er niet aan denken geen stukje vlees te hebben sávonds, dan is de sjeu eraf.
Heb een poosje gesonjabakkert, wat een drama is dat, daar haal ik geen voldoening uit, zo'n truttig beetje vlees dat je dan moet eten.
De prijs is voor mij niet van belang,zou niet weten of het goedkoper of duurder is, ik koop bij de A.H omdat dat praktisch is, daar haal ik al de boodschappen tegelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:50

mammaslamma schreef:
[

Zou je het niet geweldig vinden dat je door een beetje te matigen en een eerlijke prijs voor je vlees te betalen de boer helpt, de dieren helpt en gezonder vlees voor je gezin op tafel kunt zetten?

Ik heb me daar i.i.d niet in verdiept,als bourgondier is vlees voor mij een 1e levensbehoefte, misschien niet nodig, maar moet er niet aan denken geen stukje vlees te hebben sávonds, dan is de sjeu eraf.
Heb een poosje gesonjabakkert, wat een drama is dat, daar haal ik geen voldoening uit, zo'n truttig beetje vlees dat je dan moet eten.
De prijs is voor mij niet van belang,zou niet weten of het goedkoper of duurder is, ik koop bij de A.H omdat dat praktisch is, daar haal ik al de boodschappen tegelijk.[/quote]

Tja.... duidelijk.
Ik denk dat velen het met je eens zijn wat dat betreft hoor...
Toch zou ik best graag zien dat mensen iets bewuster aten, zeker wanneer ze een 'voorbeeld' doorgeven aan hun kinderen....
Het is duidelijk iets waar jij liever niet over nadenkt. En zelfs dat begrijp ik.... opnieuw iets waar velen net zoals jij over denken: "gewoon doen, lekker makkelijk, niet nadenken, niet zwaar gaan lopen doen".

Toch deel je die aardkloot nu eenmaal, en doordat anderen overconsumeren heeft dat gevolgen voor mensen die bewust consumeren.... ik probeer me daar niet kwaad om te maken omdat het weinig zinvol lijkt. Maar frustrerend vind ik het af en toe wel....
Keuzes die je nu maakt, hebben gevolgen voor je kinderen die straks de boel moeten overnemen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:59

Het lijkt me flink frusterend om zo te leven als jij doet, te weten dat het gros nu eenmaal doet zoals hierboven beschreven, ik vind het wel bewonderenswaardig wat je probeert uit te dragen, maar het lijkt me zo zinloos...
De maatschappij is nu eenmaal ingericht op snel, snel, makkelijk en veel,zie dat maar es te veranderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:12

mammaslamma schreef:
Het lijkt me flink frusterend om zo te leven als jij doet, te weten dat het gros nu eenmaal doet zoals hierboven beschreven, ik vind het wel bewonderenswaardig wat je probeert uit te dragen, maar het lijkt me zo zinloos...
De maatschappij is nu eenmaal ingericht op snel, snel, makkelijk en veel,zie dat maar es te veranderen.

Mmm, je kunt mensen toch niet veranderen.... dus daar moet je je niet teveel op richten.
Het enige dat je echt kunt veranderen ben je zelf. Als je iets positiefs wilt uitdragen kun je mensen hooguit informeren, en door te laten zien hoe het ook, kan het misschien verspreiden als een olievlek (evengoed ben ik ook mens, en schiet ik wel eens uit mijn slof op Bokt al mensen hun hersenpan niet benutten als ze iets posten).
Ik heb zelf geen kinderen en denk ze ook niet te nemen.
Maar vooral voor hem lijkt het me van vitaal belang dat ouders hier bewuster mee omgaan.
Ten eerste omdat de middelen eens uitgeput raken als we zo doorgaan, ten tweede om te zorgen dat die aardkloot nog even blijft bestaan en ten derde omdat kinderen niet vroeg genoeg kunnen leren normale gezonde porties te eten.
De kwalijke gevolgen van de door mij genoemde drie punten zijn al zichtbaar....

Tenslotte zou het mooi zijn als ouders hun kinderen meegaven dat het een goede karaktertrek is om een beetje matigheid te betrachten en bewust te consumeren... daar mag je trots op zijn.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:43

Citaat:
Jus: zou je, juist omdat het zo gevaarlijk kan zijn en dus risico's met zich meedraagt, niet moeten zeggen dat men er beter mee kan stoppen? Je brengt toch levens van mens en dier in gevaar, en waarvoor? Voor de rijkunst? Voor het in stand houden van een paardenras?

In mijn opinie moeten we dan stoppen met alle soorten paardensport als ik de laaste maanden al gezien heb in het nieuws hoeveel military paarden dood zijn gegaan door vallen meer als paarden die stieren vechten

Denk niet dat het paardenras of de lusitano gevaar loopt voor de fokkerij , denk eerder het stierenras zelf deze stieren worden alleen maar gefokt voor dit doel ook daarom zal het moeilijk worden om het af te schaffen er komt zoveel meer bij kijken dan alleen het gevecht en hier verdienen een heleboel mensen hun loon en denk zelf niet dat de spaanse staat op meer werkelozen zitten te wachten.

fokker.
werknemer fokker.
voedselverkoper stieren
transport stieren.
werknemers plaza de toros (schoonmakers , ticket verkopers etc)
de mensen die de stierenvechterspakjes en al het materiaal maken.
werknemers van de stierenvechters ( cuadrilla)
en zo nog veel meer.

Ik zit niet het stierenvechten goed te keuren maar eerder er me meer in te verdiepen ik woon al 25 jaar in Spanje en werk ook met paarden hier (dressuur) , een goede kennis van me is rejoneador geweest en ik ga vaak langs , paarden zien er super uit en hij rijdt heel goed en je kan daar veel van leren en hij is ook geintereseerd in onze wedstrijddressuur.

Hij staat nu met zijn stand op sicab en ik geloof dat er bokkers nu zijn Yeguada Antonio Correas.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 20:20

Diablo schreef:
Lusitana, ik heb nog een vraag voor jou.

Ik meende eerder in deze discussie gelezen te hebben van jou dat jij natuurlijk ook liever bloedloos stierenvechten zou zien. Kun je me vertellen waarom?

Ben even weggeweest en weer aan het bijlezen.
Ik zie liever bloedloos omdat het mij niet om het bloed gaat en ik vind het niet fijn om naar bloed te kijken. Net zoals ik graag naar programmas kijk met operaties daarin, als dat zonder bloed kon, keek ik er met een minder wee gevoel naar, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat het voor de meesten wel zo is. Het heeft dus verder niets te maken met de haken.
Ik denk ook dat de tegenstand dan minder is en dat is wel zo prettig, want het is echt niet prettig om uitgemaakt te worden voor weet ik het wat omdat je toevallig niet met de meute meepraat die tegen is.

Wat stoppen betreft, het animo neemt wel degelijk af, de arenas zitten niet meer zo vol en er zijn niet zo heel veel evenementen in alle plaatsen met een arena. Sommigen hebben er een per jaar.
Maar het is een illusie om te denken dat de toeristen/buitenlanders enige invloed hebben. Wie er hier komen kijken zijn stierenfokkers, paardenfokkers, paardenmensen, familie en vrienden van de deelnemers en orkestleden, en vooral celebs/high society en dan nog wat mensen die toevallig in de buurt wonen. Ik weet niet hoe het in Spanje en Zuid Frankrijk is. Geen van die mensen hebben ook maar enig oor naar niet gaan naar hun uitje. Het zal blijven bestaan zolang er jonge mensen opstaan die de roeping hebben om het te gaan doen. Een ander wil danseres worden of dressuurkampioene, hier willen ze stierenvechter of forcado worden. Daar beginnen ze al heel jong aan. Daarom geloof ik niet dat het makkelijk uit zal streven.

De typische stierenvechters Lusitano loopt wel degelijk gevaar. Als hij niet uitsterft zal hij in elk geval wel veranderingen ondergaan die het ras in mijn ogen niet verbeteren.
De Veiga stoeterij kan wel inpakken dan. Want die (Veigas) staan in het buitenland bekend als heet en moeilijk en omdat ze duurste zijn, worden ze nou niet echt aan de lopende band verkocht voor andere doeleinden... Kopen jullie een recreatie paard voor 50.000 euro? Gaan jullie de dressuur in met een heffend, maaiend paard? Springen met een paard van rond de 1.55m?
Wat er dan met de stieren moet, geen idee. Zulke grote vee eters zijn we niet hier. Dan maar op massa transport naar andere landen? Echt heel fijn voor ze....
En waarom zou men moeten stopen? Omdat buitenlanders die het nog nooit gezien hebben het niet begrijpen en zielig vinden op grond van opruiingen van anti sites en wilde fantasie-en?

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:40

Tauromatiek? Belachelijk dat er een term voor bestaat. Ik kan hier echt geen grijntje respect voor opbrengen. Boos! Dan maar even een Penny, maar dierenmishandeling als sport? Waarom geen huurmoordenaar als geoorloofd beroep? Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:53

Wát een dom gewauwel, als er geen stieren meer worden gefokt is het overschot binnen tien jaar verdwenen, desnoods nog maar even een massa-stierengevecht om de laatsten weg te werken toch????
Portugal houdt zelf de wantoestanden in stand.
Verder is het omvormen van een paardenras geen dierenmishandeling in mijn ogen. Het is wel stom en kortzichtig om een ras te fokken wat verder nergens geschikt voor is behalve voor de moord-industrie, puur voor het testosterongehalte van die doorgeslagen zuiderlingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 21:01

Tauro=stier
suleilitha, het wilde zwarte vee wordt gefokt in Zuid Frankrijk, Spanje en Portugal en het gaat om miljoenen, die heb je niet in tien jaar weggewerkt als ze aan een natuurlijke dood mogen sterven.

Hoe wil je fokken tegenhouden als de stieren gewoon in kuddes lopen? Je hebt geloof ik niet echt een goed beeld. Bovendien is het een oerras dat is behouden, moet dat maar verdwijnen omdat er mensen in het buitenland zijn die stierenvechten niet begrijpen?
De kans om te blijven leven als stier is (in Portugal)juist groter als ze moegn optreden. Niet alle stieren gaan nadien nl naar de slager. Als ze alleen gefokt zouden worden voor de consumptie, was er geen ontkomen aan een gang naar de slager. Je vind massa slacht en uit laten sterven van een oerras wel okee, maar gewoon lekker laten grazen en er wat uitzoeken voor de arena niet?
Verder is je woordkeuze zeer negatief. Waarom is het nu weer moord industrie, hoe zou je dan de consumptie fokkerij willen noemen?
Waarom is het stom om een paard te fokken dat ergens in uitblinkt, doen jullie dat ook niet gewoon met dressuur en springpaarden?

Jannepauli schreef:
De kernvraag van deze hele discussie draait maar om één punt en dat is het [b]opzettelijk verwonden van dieren ten gunste van het vermaak van de mens[/b

De kern van het stierenvechten is niet het opzettelijk verwonden en de mensen die komen kijken komen daar ook niet voor. Het gebeuren is een samenspel. Dat daarbij haken in een stier worden gezet is nu eenmaal zo omdat de bandarilhas anders niet blijven zitten en er was vroeger geen alternatief. Het is niet het doel, maar een middel, en maar een zeer kleine bijkomstigheid die door tegenstanders wordt uitvergroot tot een ondraaglijk lijden, terwijl we het hebben over iets wat waarschijnlijk niet eens veel last veroorzaakt. In elk geval wijzen de anatomie en studies daarop en kan er niet bewezen worden dat het anders is. Dus gaan we maar uit van waar we wel van uit kunnen gaan.
Het is ook niet zo dat stierenvechters sadisten zijn die er genoegen in scheppen om een dier te pijnigen, van die gedachte moet men eerst eens af. Dezelfde ruiters doen net zo fanatiek aan bloedloos.
Men gaat niet kijken naar pijnigen, men gaat kijken naar hoe een ruiter met een stier, een potentieel gevaarlijk wezen, werkt. Als dit zou vervangen worden door iets mechanisch, is de lol eraf. Het gaat juist om de reacties van de stier die in zekere zin voorspelbaar zijn, maar toch altijd onvoorspelbaar blijven. De ruiters loten de stieren, ze weten niet wat ze te wachten staat. Dat maakt het spannend. Het ook gaat om de sfeer er omheen.
waarom gaat men naar een jumping? Toch niet met de hoop een paard zijn been breekt? Nee, voor een schouwspel en de sfeer er omheen. Waarom doet men mee? Niet om het paard opzettelijk in gevaar te brengen, maar omdat men een passie voor de springsport heeft.
Voor stierenvechten en d etoeschouwers daarvan, is dit precies hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-11-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:02

Moderatoropmerking:
edit: opmerking verwijderd.
Dit soort opmerkingen dragen totaal niet bij aan de discussie. Probeer elkaars mening te respecteren, leg je eigen mening aan elkaar uit, maar leg deze elkaar niet op.
Discussies over het wel of niet eten van scharrelvlees en waar dit gekocht kan worden is hier niet op zijn plaats. Als je daarover een discussie topic zou willen beginnen, doe dat dan alsjeblieft in het daarvoor bestemde forum.
Verdere off-topics zullen verwijderd worden.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-11-08 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zinloze post, niet bijdragend aan de discussie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:05

tja ik kan ook weinig begrip opbrengen voor het moedwillig mishandelen van dieren.
dat iemand zo knap paardrijdt vind ik prachtig,maar niet ten koste van een ander dier.

jammer dat er steeds excuses worden verzonnen voor het steken van de stier,alszijnde een 'kleine bijkomstigheid'
dat is het voor de stier niet,denk ik.

het verschil tussen springen en stierenvechten........als je die vergelijking wil gaan maken.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 21:42

Denk je dat het voor de stier uitmaakt of hij door "een paard wordt teruggeprikt" , of door een andere stier als hij in het veld loopt?

Het gaat niet om de vergelijking tussen springen en stierenvechten, maar om de vergelijking van de mensen wiens passie het is om het te beoefenen of er naar willen kijken. Die doen het niet, en komen niet, voor leed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:49

nee dat zal voor de stier niet uitmaken,maar het gaat om het feit dat een mens het doet,als stieren zelf met elkaar vechten is dat de loop van de natuur.
ik snap toch de vergelijking tussen stierenvechten en springen niet,aangezien je bij veel vormen van stierenvechten de stier bewust verwondt.

ik wil niemand aanvallen,maar ik als leek dus,vind dit helemaal niets,en vind het erg moeilijk begrip ervoor op te brengen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:02

Snoevie, net als jij heb ik persoonlijk helemaal niets met stierenvechten. Het is mijn cultuur niet.

Toch vind ik dat Lusitana een punt heeft: op het moment dat jij een natuurlijke situatie zo nabootst dat je een bepaalde reflex van een dier krijgt, in dit geval aanvallen, kun je je afvragen of je het welzijn van het dier echt aantast.

Het is misschien wel schadelijker voor een dier als hij een gedragspatroon niet kan uiten, dan wanneer wij hem zo manipuleren dat hij het vertoont.
Ik vraag me namelijk af of het voor die stier verschil maakt of een andere stier hem uitdaagt, of een kereltje te paard.

Ik vind wel dat klittenband beter zou zijn, zoals ik ook vind dat de bokband bij rodeo (waar ik ook al niets mee heb Clown ) achterwege zou moeten blijven.

Als je de juiste dieren selecteert, houdt je er altijd wel een aantal over die echt fel blijven, zonder veel nare prikkels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:28

Er bestaan idd bij rodeo paarden en stieren die zonder bokband gebruikt worden, wat dus bevestigd dat zij idd dit gedrag ook zonder de prikkels kunnen vertonen.
Dit soort selectie wordt dus al lang gedaan op stieren, door juist door te fokken met die het felst zijn in de arena.
De bandarilhas zijn dus niet nodig om een reactie uit te lokken, deze zijn er om de ruiter te dwingen de stier op bepaalde manieren te confronteren/benaderen. De actie van de stier is er overigens al voordat er "geprikt" wordt.
De reacties zijn eender bij bloedloos, waar dus niet geprikt wordt. Ze vallen dan aan en het paard prikt niet terug, maar dat is geen reden voor ze om dan maar niet meer te reageren. Er is toch een innerlijke drive om op het bewegende te reageren.
anders werkte het ook gewoon niet. Je kunt en stier niet dwingen tot actie, alleen uitlokken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:20

Lusitana schreef:
Denk je dat het voor de stier uitmaakt of hij door "een paard wordt teruggeprikt" , of door een andere stier als hij in het veld loopt?

Het gaat niet om de vergelijking tussen springen en stierenvechten, maar om de vergelijking van de mensen wiens passie het is om het te beoefenen of er naar willen kijken. Die doen het niet, en komen niet, voor leed.

Ik vind dat daar nogal een groot verschil inzit, misschien maakt het voor de stier niet uit wie hem prikt. Maar het een is natuur/instinct (de andere stier) en het andere is vermaak of sport als je zo zou willen noemen. Het een gaat vanzelf en het ander is kunstmatig en alles behalve nodig. Je kunt dus niet zeggen dat het eigenlijk niet uitmaakt omdat hij hoe dan ook toch geprikt wordt. (of begrijp ik je nu verkeerd? Clown )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:28

oke dat uitlokken van een natuurlijke reactie zou ik misschien ergens nog kunnen begrijpen...........maar het gaat mij om de mensen die de stier wel steken met die speren(of hoe heten die stokken?)ik vind het alweer ietsje minder erg als het met klitteband gebeurd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:08

Lusitana schreef:
Ben even weggeweest en weer aan het bijlezen.
Ik zie liever bloedloos omdat het mij niet om het bloed gaat en ik vind het niet fijn om naar bloed te kijken. Net zoals ik graag naar programmas kijk met operaties daarin, als dat zonder bloed kon, keek ik er met een minder wee gevoel naar, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat het voor de meesten wel zo is. Het heeft dus verder niets te maken met de haken.
Ik denk ook dat de tegenstand dan minder is en dat is wel zo prettig, want het is echt niet prettig om uitgemaakt te worden voor weet ik het wat omdat je toevallig niet met de meute meepraat die tegen is.

Eigen belang dus weer. Ik dacht nl. even dat je in het belang van de stier dacht, maar nee. Wéér staat het belang van de mens voorop. Jíj vindt het niet fijn om naar bloed te kijken? Jíj vindt het niet prettig om voor van alles uitgemaakt te worden? Hoe dacht je dat de stier zich voelt? Mensen dwingen het dier in deze positie en mishandelen en moedwillig en nóg denk je alleen maar aan jezelf....onvoorstelbaar.

Wat betreft het probleem wat zou ontstaan als stierenvechten zou stoppen. Waar moet je met het vee naartoe? Tja, dat is eigen schuld, dikke bult. Waarom zoveel stieren fokken als er maar een paar naar de arena gaan, zoals jij het zegt? Als het echt zou stoppen, moeten de stieren gecastreerd worden en die laten leven (dat zou anders immers ook gebeuren?). Geen nieuwe dieren meer fokken, dan dunt het bestand vanzelf uit.

Je zegt ook ergens het volgende:

Dat daarbij haken in een stier worden gezet is nu eenmaal zo omdat de bandarilhas anders niet blijven zitten . Je mist hier echt iets hoor. Wáárom haken in een stier zetten? Omdat anders bandarilhas niet blijven zitten.........pffff, hoe vreemd kun je denken? Die bandharilhas hóren daar ook helemaal niet! Hoe kom je erbij om dit tot een sport te verheffen? Dit is niet te vergelijken met paardrijden (want dat zeg je, dan mogen we ook niet meer op een paard zitten), dit is een dier pijnigen. Dat heeft totaal niets met sport te maken.