Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:14

Serenity350 graag! Mijn man had het al over een statief, maar ik vraag me ook af hoe goed het beeld dan is. Als in, hoeveel zie je dan daadwerkelijk nog?

Jenara mijn man zit inderdaad ook thuis nu, maar als ik overdag rijd (in het weekeind), mag hij op de kinderen letten. En hij werkt nog veel 's avonds (hij heeft veel contact met Amerika) dus dan kan hij ook niet even komen filmen helaas.
Ben benieuwd naar je vlog!

Grappig om te lezen hoe jullie werken. Bij Elevada werkt het juist wel heel goed om haar er soms een eetje 'doorheen te duwen'. Niet met pijnprikkels, maar wel duidelijke druk. Die kan ook enorm hupsen (wil het niet echt stijgeren noemen) en klauwen etc als het niet gaat zoals het in haar hoofd zit. Als ze er dan doorheen is, dan krijg ik de "Oh, was dat alles wat je wilde" blik en zijn we weer ok :Y)
Ik ben wel echt een merrie mens overigens, heb maar weinig ruinen in mijn leven gereden. En toch was mijn eerste paard ook een ruin haha

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:30

Maartje_M schreef:
Serenity350 graag! Mijn man had het al over een statief, maar ik vraag me ook af hoe goed het beeld dan is. Als in, hoeveel zie je dan daadwerkelijk nog?

Nouja, ligt er natuurlijk aan hoe je het statief neerzet.. :+

Maar denk zelf dat bij ons, waar de weidepalen op 1.60 hoog eindigen ongeveer, het een mooie hoogte is om vanaf te filmen, ipv een statief dat vaak toch wat lager staat. Maar daar kun je natuurlijk met een beetje creativiteit ook natuurlijk wel wat op vinden, door een kruk te gebruiken.

Maar ik hoor het al, mn vriend mag wel een paar extra opzetstukken gaan printen dus.. _O-

Maartje_M schreef:
Grappig om te lezen hoe jullie werken. Bij Elevada werkt het juist wel heel goed om haar er soms een eetje 'doorheen te duwen'. Niet met pijnprikkels, maar wel duidelijke druk. Die kan ook enorm hupsen (wil het niet echt stijgeren noemen) en klauwen etc als het niet gaat zoals het in haar hoofd zit. Als ze er dan doorheen is, dan krijg ik de "Oh, was dat alles wat je wilde" blik en zijn we weer ok :Y)
Ik ben wel echt een merrie mens overigens, heb maar weinig ruinen in mijn leven gereden. En toch was mijn eerste paard ook een ruin haha

Oh, wat jij beschrijft is ook precies wat ik bedoelde. Verschil wat er voor mij in zit is inderdaad duidelijke druk geven door lichaamstaal en hulpen of ook het toevoegen van een pijnprikkel.

Voorbeeld: Iemand (ik zeg niet wie en waarom want dat vind ik niet fair indien ze herkent worden) moest mijn paard van weide verwisselen. Hij kan soms een bui hebben, en gaat dan stilstaan (hij heeft een voorkeur voor de ene weide) en je aankijken zovan, geen zin, ik wil naar die andere. Zij probeerde wat, kreeg hem niet in beweging, pakte de zweep erbij, liep om hem heen en gaf met de zweep een ferme tik op zn kont (niet niveau mishandeling, wel niveau doorpakken oude stempel). Resultaat: ze heeft een half uur ruzie met hem gehad voordat ze uiteindelijk in de weide aangekomen waren. Probleem is; met die aanpak verlies je per direct al zn respect, en dan wordt het echt een draak waar je niks meer mee kunt beginnen die vervolgens alleen maar verzet toont bij alles wat je vraagt.

Alsof hij zegt; "Ja hallo?!?! Zo zijn we niet getrouwd. Prima als je het niet met me eens bent, maar overtuig me op redelijke wijze en ga niet de held uit lopen hangen met je banketstaaf zweep want ik ben toch wel sterker dan jou en dat weet je zelf ook wel."

:')

Ik los dezelfde situatie bijvoorbeeld zo op: aansporen, vragen mee te blijven lopen, geen reactie? Prima, dan gaan we stil staan, maar dan gaan we ook niks anders doen. Ik corrigeer hem steeds weer als hij wil grazen/ergens anders naar kijken/noem maar op. Aandacht bij mij, of we nu lopen of stilstaan. Duurt tegenwoordig nog geen minuut en dan begint hij weer te lopen.

En hij snapt geloof ik wat het betekend als ik zeg; "kappen nou, dit moet nu eenmaal". Als ik een plek moet behandelen en hij het niet fijn vind, en hij aan het eikelen is. Zodra ik dat uitspreek omdat ik klaar ben met zn gedartel is het vaak ook meteen over en staat meneer ineens stokstijf stil.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:38

Serenity, wat een gaaf dier! Ik heb die van jou geloof ik nog helemaal niet eerder gezien. Hoe oud is hij?
Ik vind het altijd leuk om zwartjes te zien want ik zie ze niet zoveel en ik vind het leuk om een beetje te dromen hoe mijn kleine zwartje straks op zal drogen. Mijn Zafiro is wel vol PRE (nou ja, iets met de papieren, maar alles bekend en alles PRE) en ook hengst, en zwart dus.
Ik heb in het verleden ook merries gehad en vind mijn hengsten nu echt wel bijzonder prettig ongecompliceerd. :D

Jenara, wat fijn dat je zo lekker gaat met Nara! Ik vind je setjes altijd superleuk om te zien :)

Zsaza, ze zijn mooi!!

Hier is de lockdown nog 'even' verlengd dus we zijn al 5 weken niet van onze berg afgeweest en zal nog wel even grondwerken. Het is niet anders. We zijn gezond en kunnen naar buiten dus heel blij daarmee!

Vlak voor lockdown is hier een fotograaf geweest om mooie plaatjes te schieten. Eigenlijk een branding shoot maar omdat de paarden zo met mijn leven verweven zijn mochten die er ook op. En ze zijn prachtig geworden! <3

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:51

Haha Serenity, wat heerlijk dat verhaal! Ik herken het in kleine mate wel, ik heb Jenara ook nog niet zo heel lang natuurlijk, maar ik merk dat ze zo ook wel in elkaar zit "als jij je druk maakt, ga ik nog minder doen wat je wil en vooral lekker tegendraads en druk terug doen", terwijl als ik gewoon rustig blijf, en rustig opnieuw vraag, dan krijg ik zo'n blik en houding van "ok dan." Vind het wel echt geweldig om te lezen hoe jullie met het gedrag van jullie paarden omgaan, zo leuk om te zien dat het bij iedere combinatie weer net wat verschillend gaat!

Heb het vooral geleerd bij het grondwerk, ik wou haar een nieuwe oefening aanleren (dat zijwaarts naar mij toe), maar ze snapte dus totaal niet wat de bedoeling was en werd heel erg boos van het zweepje dat ik als aanwijsstok gebruikte :') dan ging ze boos kijken, trippelen, drammen, duwen, proberen weglopen of door mij heen lopen. Als ik dan mijn stem verhief en tegen haar in ging, om haar bv. achteruit te zetten of haar letterlijk dan "op haar plaats te zetten", maakte ik het alleen maar erder, ging ze dus ook zelfs steigeren.
Terwijl, als ik dan gewoon rustig blijf en haar laat doen in het zich druk maken, ze moet wel gewoon bij mij blijven en mag niets anders gaan doen. Ik heb dan gewoon mijn touwtje vast, sta zelf gewoon stil, ik ga niet opzij voor haar en als ze probeert weg te lopen, hangt ze nog steeds vast, dus moet ze wel weer terug draaien, dan kalmeert ze vaak vanzelf weer. Als ze dan terug rustig is, vraag ik héél zachtjes nog eens opnieuw, doet ze dan een mini-stapje in de juiste richting, meteen uitgebreid belonen met stem en eventueel voedsel. Dan snapte ze veel sneller wat ik bedoelde en ging ze zich ook niet meer druk maken, net meer actief zoeken wat ik eigenlijk wou hebben. Nu heb ik het soms nog, dat ze "denkt" een oefening te snappen, maar doet ze die niet helemaal juist, bv. bij aanraking de verkeerde voet optillen. Dan staat ze mij zo aan te kijken van "huh, waar is die beloning nu, ik deed het nog", zeg ik rustig "nee" en vraag opnieuw, als ze dan wél het juiste doet, hup meteen weer belonen. Ik heb mezelf héél veel geduld moeten leren :+
Héél soms, als ze zich écht heel erg druk blijft maken, geef ik een bepaalde oefening vaak even "op" en ga iets anders doen dat ze wel goed kent. Vaak is er dan toch bij de volgende sessie iets blijven hangen van de nieuwe oefening en gaat het veel makkelijker.

Boeiende info over die Warlander trouwens!!
En ja uiteraard zal ik ze hier delen!

Mijn laatste verzorgpaard was een kwpn-ruin en ok, tegenover Jenara, was hij inderdaad "saai", maar ik vond hem een heerlijk paard <3 Ik wou hem supergraag kopen, maar op dat moment nog geen ruimte / budget in mijn leven voor een paard en helaas zat ik op het einde van mijn studie, waardoor ik ook bijna niet meer kon gaan en heeft de eigenaresse mij op een nogal lelijke manier aan de deur gezet. Heel soms mis ik hem een beetje ... Vandaar dat ik initieel op zoek was naar een warmbloed ruin .. kom ik thuis met een Spaanse merrie }>

Edit: Castellon postte net :p Wat een magnifieke foto ook weer <3 Ik kan me wel inbeelden dat je benieuwd bent hoe Zaf gaat uitdraaien :D En thanks, het is wel een soort nieuwe hobby/verzameling geworden, die setjes :p soort kinderdroom die in vervulling gaat met het hebben van een eigen paard :+ Ik vind jouw foto's ook echt nog steeds telkens prachtig om voorbij te zien komen <3

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:00

Castellon schreef:
Serenity, wat een gaaf dier! Ik heb die van jou geloof ik nog helemaal niet eerder gezien. Hoe oud is hij?
Ik vind het altijd leuk om zwartjes te zien want ik zie ze niet zoveel en ik vind het leuk om een beetje te dromen hoe mijn kleine zwartje straks op zal drogen. Mijn Zafiro is wel vol PRE (nou ja, iets met de papieren, maar alles bekend en alles PRE) en ook hengst, en zwart dus.
Ik heb in het verleden ook merries gehad en vind mijn hengsten nu echt wel bijzonder prettig ongecompliceerd. :D

Dankjewel en ja, dat kan goed kloppen, want de laatste keer dat ik een foto deelde is geloof ik al een jaar geleden. :') Hij is nu 6 jaar en was bijna 3 toen ik hem tegen het lijf liep in een weide hier verderop. Was helemaal niet op zoek naar een paard, maar het was letterlijk liefde op het eerste gezicht. <3 Hij stond ook niet te koop, maar om de 1 of andere reden kwam de fokker met het voorstel dat ik hem over mocht nemen toen ik een paar weken later weer daar op de stal langskwam. (Ik wou eigenlijk de fokker vragen of ik bij hem op de stal mee mocht lopen omdat ik zo onder de indruk was van zijn paarden en zijn manier van werken, maar kwam dus vervolgens thuis met een jonge hengst). :')

Zijn vader loopt daar nog steeds, ook een schitterende zwarte PRE. http://dekhengsten.nl/hengst-gegevens/108/Solano
Bijzonder detail, de ouders van Solano waren allebei wit, en pas heel wat generaties terug was de zwarte kleur terug te vinden. Het was dan ook een enorme verassing dat er ineens een zwart veulen stond.

Mag ik trouwens zeggen (net als vele andere voor mij) dat jouw paarden ook adembenemend mooi zijn, net als jullie plekje en de manier waarop je met ze bezig bent. Kwijl altijd weer van de plaatjes die je deelt. <3 Ben ook erg benieuwd hoe jouw zwartje opdroogt! En misschien kunnen we met onze zwarte hengsten wel een penny-clubje oprichten. _O-

En ik moet wel beamen wat je schrijft, dat hengsten (mits je een goede communicatie met ze hebt opgebouwd) heerlijk ongecompliceerd kunnen zijn. (Sorry dames).

@Jenara: Ja, ik kan uren uitwijden over het ras en alles eromheen, maar zal het topic ook niet teveel bevuilen. :') Fijn dat je het interessant vind!

En zie ook wel veel overeenkomsten hoor. Het is steeds weer die balans vinden en aftasten wat handig en het beste is op dat moment. Goed dat je ook soms ervoor kiest het "even te laten". Dat doe ik ook wel eens, als ik merk dat het bijvoorbeeld gewoon niet een goed moment is. Zoals wanneer er eigenlijk teveel afleiding is, ik besef dat ik te snel wil of zie dat zn hoofd gewoonweg al vol is met dingen die eerst verwerkt moeten worden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:17

Castellon ik denk dat we je maar moeten verbieden foto's te plaatsen. Ze zijn jaloersmakend :P
Jouw plaatjes hebben altijd zo'n fijne sfeer <3

Kunnen die van jullie zo hypergevoelig reageren op stem ook? Ik roep nogal eens 'euh' als het niet helemaal goed gaat of ze iets doet wat niet mag en dan kan ze soms meteen stil staan. "Ik deed niks verkeerd hoor, echt niet O:) "

Cheetah (NRPS) is ook 'saai' in vergelijking met Elevada, Jonique (Welsh A) heeft dat al wat minder, maar goed, das een merrie :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:33

Maartje_M schreef:
Kunnen die van jullie zo hypergevoelig reageren op stem ook? Ik roep nogal eens 'euh' als het niet helemaal goed gaat of ze iets doet wat niet mag en dan kan ze soms meteen stil staan. "Ik deed niks verkeerd hoor, echt niet O:) "

Jep, exact dat. :') Wat dat betreft is het wel grappig dat we op een gegeven moment die shetlander erbij namen, zo gevoelig als de grote man is, zo stoicijns is de kleine. Die reageert nog niet als je er met een volledig orkest naast gaat staan. Hebben beide een totaal andere benadering nodig, en dat is voor mij wel eens even flink schakelen. Tegelijkertijd was dat in het begin ook lastig voor die grote in situaties waarin ik met beide tegelijk te maken had, maar inmiddels merk ik dat hij het precies weet wanneer ik het tegen de kleine heb en dat het dus niet om hem gaat.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:57

hahaha :') Hier ook hele grote karakterverschillen. Als ik iets moeilijks wil doen met Elevada, moet ik haar altijd eerst doen. Want Jonique is zo veel simpeler en gecompliceerder dat ik mijn geduld verlies bij Elevada als ik het adnersom doe :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:17

Even een rare vraag tussendoor maar hoe zweten jullie Spanjaarden?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:21

Extreem :+ of bedoel je dat niet haha
Toevallig net electrolyten voor Vaad besteld om te kijken of ze daar wat op doet. Die zweet nu echt al heel erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:22

Naja Aurelia zweet dus echt nauwelijks... Heel raar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:25

Diva zweet alleen echt waar het tuig haar raakt en als het echt warm is haar hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:27

Ja Aurelia dus ook onder het zadel vandaag terwijl we in de warmte, met vliegendeken, een stevige en lange rit hebben gemaakt (langer dan zij gewend is). En nu bedenk ik me net dat ik haar eigenlijk nooit echt heb zien zweten..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:30

Afbeelding
Elevada na het rijden

Edit: door haar manen zie je het niet maar haar hals is ook helemaal nat. Ze zweet zelfs boven haar ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:31

Hmmm dan zal het niets rastypisch zijn, Mo ziet er ook regelmatig zo uit :=

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:58

Die van mij zweten ook gewoon snel! Zwartje staat op een zonnige dag al klam/nat na een rondje spelen. Ik mag hopen dat hij uit zichzelf onder de overkapping gaat staan als het echt zomer wordt hier.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:27

Oei dat is bij jou wel heel vervelend ja!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:29

Interessant, we hadden het in een ander topic over zweten en SME, en ik dacht dat het misschien iets rasgebonden was omdat de PRE's die ik ken juist niet zo snel zweten. Maar dat is dus puur toeval, gezien de reacties hier. Weer een mooi moment om te zien dat de gedachte: "ik heb het zo ervaren dus zal het wel zo zijn" lang niet altijd op gaat. :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:40

SME :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:47

Zomer eczeem :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:48

Excuus, inderdaad, wat Robijntjah zegt.. :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:07

Eigenlijk wilde ik de shet even op de film zetten terwijl hij aan het rollen was, maar kreeg nog een leuk dansje er gratis bij. Oke oke, een shetlander is geen spaans paard, ook niet een kruising ervan, maar er zit een half spaans paard in die een leuke bijrol speelt, dan past het filmpje hier ook wel toch? O:)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:31

Die van mij zweet heel veel als hij gestresst is, vooral op zijn hals. Bij het rijden vooral onder zijn zadel en singel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:14

Ik had hierboven ergens enkele stallen benoemd die ik als betrouwbaar ken.
Nu noemde iemand Adelante Stables. Hebben jullie daar ervaringen mee? Wat ik gehoord heb, importeren zij vanuit Spanje?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:48

ik Vind de prijzen bij Adelante Stables altijd een beetje absurd. Vooral omdat ik de paarden in Spanje al te koop heb zien staan met fokkerijen/yeguada’s dus ik weet wat ze daar gekost hebben. Reken er natuurlijk wel €1000,- transport bij op maar dan nog vind ik het heel erg veel geld. Het lijkt me verder wel een eerlijke stal dus dat is ook wel iets waard. Verder ben ik in NL over weinig handelsstallen te spreken. Paarden krijgen amper de tijd hier om te wennen. Waardoor je als klant uiteindelijk ook niet weet wat je koopt.