Welke oefeningen ben je mee begonnen met vrijheidsdressuur? Elevada en ik proberen het ook, maar de combinatie 2x ongeduldig werkt niet zo lekker
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En wat een heerlijke foto's ook van jullie 

Als je nog eens beeldmateriaal hebt, tonen!! Haha van die vrijheidsdressuur, kan me wel inbeelden dat het dan niet zo lekker loopt nee 

die wordt ook altijd boos en dan bozer en dan woest

iets met spelende kinderen in de bak en ernstig afgeleid. Kwaliteit van de filmpjes was ook bleh. Balans in de galop is overigens ook bleh vindt Elevada
? Jeetje het zal niet simpel worden. Arthis schreef:@Lukasje: Ja die zijn betrouwbaar. Van cyrina weet ik dat ze een 3 jarige merrie te koop heeft. Niet beleerd. Maar de kans is idd groot dat ze geen beleerde Pre's hebben. Ik heb zelf ook nog een jaarling te koop.

Volgende keer beter!
Heel benieuwd ook naar het veulentje van de vos!! Veel plezier met ze alvast 
!
Zo penny hihi, een zwarte (ex?) hengst!! Mooie locatie heb je ook daar zeg!
Terug mijn lieve, rustige, chille Nara. Heb er wel enorm van genoten en nog eens een fijn ritje gemaakt
In onze nieuwe set trouwens, aren't we pretty in pink

Dat merk je vooral aan hoe trots hij nog kan zijn op zn eigen lijf (vooral als er andere paarden in zicht zijn) en dat merries uiteraard van een afstand al geroken worden. Maar verder is hij erg stabiel in zn gedrag en karakter geworden nu het echte puberale eraf is. Heb er wel eens serieus over nagedacht hoor, om hem te ruinen. Maar dat zou dan vooral zijn omdat we dan makkelijker mee kunnen doen aan dingen buiten de deur. Als hengst zijnde is hij gewoon lang niet overal welkom. Maar nu ligt onze interesse daar ook niet echt, hoewel ik het soms wel jammer vind aan bepaalde clinics niet mee te kunnen doen. Er zijn wel meer wegen naar Rome. Daarnaast, hij leeft hier een vrij, blij en sociaal leven en staat nooit alleen. En mocht het Warlander-stamboek echt een keertje van de grond komen in NL, kan hij altijd nog een carriere als dekhengst tegemoet. 
Wat een weg hebben jullie al afgelegd! Maartje_M schreef:Serenity350hij wordt heel gaaf!
Jenara inderdaad. Masr hopelijk komt er snel wel een herkansing. En anders ga ik eens bedenken hoe ik zelf wat op beeld kan krijgen
Fijn dat Jenara weer zichzelf was. Misschien meer last van de hormonen door de nieuwe omgeving?
Maar herken wel wat je beschrijft, alles primadonna klaar en dan loopt het precies zoals je het niet wilde hebben. Jenara schreef:@Lukasje, oh succes met de zoektocht! Ik ben zelf echt niet thuis in de verkoopwereld en al helemaal niet van PRE's, dus kan je daar helaas niet helpen. Wel zeker hier komen showen als je iets gekocht hebt!
maar ik kijk zo tegenop de zoektocht, echt met een klein, bang hartje.
Lukasje schreef:Jenara schreef:@Lukasje, oh succes met de zoektocht! Ik ben zelf echt niet thuis in de verkoopwereld en al helemaal niet van PRE's, dus kan je daar helaas niet helpen. Wel zeker hier komen showen als je iets gekocht hebt!
Dat zal ik zeker doenmaar ik kijk zo tegenop de zoektocht, echt met een klein, bang hartje.
Mochten jullie nog tips hebben
Lukasje schreef:Oh nee, hoeft geen raszuivere. Ik stuur je een pb!
Serenity350 schreef:Maartje_M schreef:Serenity350hij wordt heel gaaf!
Jenara inderdaad. Masr hopelijk komt er snel wel een herkansing. En anders ga ik eens bedenken hoe ik zelf wat op beeld kan krijgen
Fijn dat Jenara weer zichzelf was. Misschien meer last van de hormonen door de nieuwe omgeving?
Lief!
En eerlijk, ik vond je foto nog best lekker woest ogen.Maar herken wel wat je beschrijft, alles primadonna klaar en dan loopt het precies zoals je het niet wilde hebben.
Maartje_M schreef:Serenity350 schreef:
En eerlijk, ik vond je foto nog best lekker woest ogen.Maar herken wel wat je beschrijft, alles primadonna klaar en dan loopt het precies zoals je het niet wilde hebben.
Haha woest ja, zo voelt het soms ook wel![]()
Vond het wel fijn om eat terug te kunnen zien dus hopelijk kan manlief wat vaker filmen. Filmen jullie jezelf wel eens met een camera in de hoek ofzo? Werkt dat een beetje?
is dat ik mn vriendje dus gisteren vertelde dat ik wel vaker een filmpje zou willen maken, omdat hij toch fijn is om terug te kijken. En hij begon meteen met: oh, dan print ik wel even wat "klinkt heel erg technisch-woord* met de 3D-printer en dan kun je die op de omheining zetten en daar kan je camera dan in.
Dus geen idee wat het precies is maar zodra het er is dan deel ik het wel even.
?
)
maar deze tint roze vind ik blijkbaar al langer mooi, want had dus behoorlijk wat kleren in deze kleur in mijn kast, vandaar dan toch maar het dekje aangeschaft. Met die grijze rand kan je het inderdaad wel nog fijn combineren dat het té zwaar over the top wordt!
Vind het zelf ook heel fijn om mijn instagram voor haar eens terug door te scrollen naar het begin :p We hebben nu even een moeilijkere periode gehad, maar ik hoop dat we nu terug verder vooruit kunnen 
Mijn vriend gaat plots heel wat vaker mee, omdat hij dan eens in een andere omgeving komt
Die kleine shetlander heeft zn ballen ook nog. En daarmee zal het hetzelfde verhaal zijn. Die komt trouwens ook met goed papier uit een hele mooie shetlander-lijn, dus als hij straks 3 is en ik er zin in heb, gaan we daarmee naar de keuring.
Wel hip hoor, zo'n vlog beginnen.
Leuk dat je blij bent met je merrie, ik vind dat wel grappig om te lezen omdat ik dus precies het tegenovergestelde heb. Maar in het echte leven klik ik ook makkelijker met mannen dan met vrouwen. Wat het is, weet ik niet, zal wel aan mij liggen ook. Maar met merries heb ik vaak toch heel veel gedoe. Hoewel ik ook meteen moet aangeven er ook heel fijne ervaring bij te hebben hoor! Maar als het puntje bij het paaltje komt, werk ik toch het liefste met een hengst. Herken jij/jullie dat dan weer misschien juist andersom? Of is dit zo'n typische gedachtegang die in mijn hoofd is geslopen en die eigenlijk nergens op slaat.
En wat leuk van de shet, hopelijk doet hij het straks super op de keuring!!
Ik vind het wel echt grappig dat paarden ook zo'n hormonale puberteit door kunnen gaan :p Het is heel normaal, dat weet ik wel, maar vind het ergens toch wel grappig, aangezien je zo echt eigenlijk een soort "kind" aan het opvoeden bent in de training van een jong paard. Ik hoop stiekem altijd dat dit me een piepklein beetje voorbereid op het opvoeden van mensenkinderen later :p
Dan kreeg ik echt een monster in handen. Mijn vorige stalgenoten waren ook nog van die oude stempel en hadden vaak commentaar op mij als ik werkte met Nara, dat ik "te soft" was, maar ik had gewoon veel beter met haar leren communiceren en ik werkte meer met positieve bekrachtiging ipv met negatieve en dat heeft onze band zo enorm vooruit geholpen. Ik blijf uiteraard altijd wel duidelijk en consequent, nee = nee, maar ik ga me niet boos maken of haar "slaan" als ze niet doet wat ik wil/vraag. Eerder kijken naar hoe ik iets vraag, want meestal begrijpt ze me gewoon niet.
, maar ik zou haar nu voor geen ander paard meer willen inruilen, zelfs op de momenten dat ze mij onzeker maakt of het bloed van onder mijn nagels haalt. Ik heb afgelopen week nog eens met een ander paard mogen rijden en ik dacht toch snel "muah, geef mij Jenara maar, die vind ik veel fijner"
Ik ben blij met Jenara zoals ze is
dat geslacht maakt me weinig uit, het enige dat ik er dus echt uitgesproken leuk aan vind, is de mogelijkheid op ooit een veulentje van haar
Dus zo echt die voorkeur zoals jij die uitspreekt, heb ik op dit moment echt niet zo. Citaat:The Warlander started as a dream, and was created by the desire to develop a breed with outstanding beauty, grace, athleticism, and intelligence. Dedicated breeders of both Andalusians and Friesians selectively bred some of the oldest and purest strains of horses in the world, to produce a horse that would inherit the best of both ancient breeds.
This was not a breed started by chance. To decide to cross two breeds that are so refined, and so individually magnificent, was not a decision that was lightly made. The very fact that both base breeds of the Warlander have been so strictly inspected and regulated as to type and conformation for centuries, assures that the Warlander begins as a breed with a greater purity of line than many of today's well established breeds. Because of this, consistency of type will be established in the first generations.
Citaat:The ideal Warlander combines the Iberian horse's intelligence, facility for collection, flexibility, and powerful hindquarters, with the Friesian's tractability, dramatic leg action, "bone," and strong forequarters.

Het is een beetje als met rassen, waarbij de ene zn leven lang roept; "ik zou noooooit een saaie kwpn-er willen, doe mij maar een echt barok ridderpaard" en er dan ineens eentje tegen het lijf loopt die een maatje voor het leven blijkt te worden.
[Voorbeeld op basis van een vriendin van mij, die nu dus al jaren heel gelukkig is met haar "saaie" grote vriend.
]