Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:08

Wat een fijn plaatje mingming! Wel balen van je werk...

Welke oefeningen ben je mee begonnen met vrijheidsdressuur? Elevada en ik proberen het ook, maar de combinatie 2x ongeduldig werkt niet zo lekker :')

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:28

@Robijntjah, hihi ja zeker :D En wat een heerlijke foto's ook van jullie <3

@Zsazsa, Phew, 2 maanden geen inkomen, dat is best stevig :s Ik kan gelukkig voltijds van thuis uit blijven doorwerken, daarbij zijn ze van mijn werk uit super flexibel, dus ik kan nu prima overdag naar Nara en dan 's avonds wat langer werken. Heb nu wel net een weekje vakantie gehad, wat ook wel fijn was, aangezien ik nog 0,0 mentale break had gehad tussen de laatste job en deze nieuwe.
En oh wat spannend, heel erg benieuwd om ze te zien!! Zijn ze er ondertussen? :D

@Maartje_M, wat fijn :D Als je nog eens beeldmateriaal hebt, tonen!! Haha van die vrijheidsdressuur, kan me wel inbeelden dat het dan niet zo lekker loopt nee :')

@Mingming, gelukkig idd dat je niet zonder fulltime werk bent gevallen, maar nog steeds wel balen natuurlijk :/
Wat ziet dat er echt heerlijk relax uit met jou en Milky Way!!! Jaloers hoor :p met mijn dramaqueen hier xD
Doe vooral zo verder, echt fijn om jullie vooruitgang te zien!


Hier nogal een bewogen week gehad!
Ik ben nog veel bij Nara geweest, wat wel leuk was natuurlijk :)
De dag na de laatste post ben ik weer gegaan en terug in de binnenpiste gewerkt, ze is daar wel echt extreem druk in het begin .. echt de hele tijd langs één kant over en weer rennen en bokken ... Na een tijdje kalmeert ze wel en dan ga ik meestal met haar aan de slag. Dit keer ook echt lang moeten wachten tot ze wat rustiger werd ... we kregen dan ook wel de full monty aan spannende dingen, langsrijdende tractors, nerveuze paarden buiten, lawaai vanachter in de serre waarin de binnenpiste zit, aan- en uitgaande sproeiers in andere delen van de serre .. Uiteindelijk was ze rustig genoeg om haar terug te pakken te krijgen en heb ik heel wat grondwerk gedaan, dan ook nog gelongeerd tot ze stilaan een piepklein beetje ontspanning begon te vinden.
Dan toch even opgezadeld en héél kort er even op gegaan, wel eerst iemand laten vasthouden, zo eens door de binnenbak gestapt en dan afgesloten met wat korte achtjes en slangenvoltes los tot haar lichaam wat ontspannen aanvoelde bij mij.

Dag daarna heb ik haar even rust gegeven, ik was 4 dagen na elkaar geweest :p Ze zal na die 2 weken vakantie wel gedacht hebben van "wat doe jij hier zo vaak?"

Woensdag dan was het plan om buiten in de piste eens te proberen rijden ... ik had opnieuw één grote brok energie aan mijn longe ... ik heb denk ik 45min. gelongeerd voor ze tot ontspanning en rust kwam, dan wel opgestapt en eventjes echt héél fijn gereden!! Ze was wel lekker los en soepel, beetje minder balans in draf wel terug, maar in stap heel fijn ook met laterale gangen en op het einde lekker relax!



Afbeelding

Dan opnieuw een dagje rust en vandaag weer wat grondwerk in de binnenpiste... Het begon al leuk, ik wil haar uit de weide halen .. loopt ze gewoon echt weg van mij :'( Uiteindelijk met een plukje gras haar toch te pakken gekregen en dan kwam ze wel gewoon netjes mee. Maar ik voelde al dat ze druk was. In de binnenpiste werd ze dan helemaal diva-dramaqueen, dus ipv. haar vast te zetten om te poetsen, ben ik meteen gaan rondstappen en ze trippelde met momenten echt naast mij, heeft zelfs 2 keer zachtjes gesteigerd en ze keek echt heel boos, het was echt niet naar haar zin. Nadat ze dan 2 rondjes had meegestapt, los gelaten en weer een 20-tal minuten laten uitrazen. En bah, ze liep echt gewoon boos te wezen en echt heel druk doen.
Na een tijdje kalmeert ze dan wel weer wat, maar dan duurt het nog een hele tijd voor ze weer geïnteresseerd is in mij. Maarja, ik had tijd, dus geduldig gewacht en dan wat grondwerk gedaan. Uiteindelijk had ik haar dan wel weer rustig en lichtjes ontspannen, maar pff wat een heisa moet daar aan vooraf gaan :/

Nu heb ik vandaag wel gezien dat ze erg hengstig staat, dus dat zal er wel mee te maken hebben :+
En oh, blijkbaar eet ze af en toe ook per ongeluk mee van de seniorenmengeling van haar weidemaatje ... wat natuurlijk heel erg ondersteunend en energie-gevend is ... Wat Nara hélemaal niet nodig heeft natuurlijk :+
Dus dat zou er ook wel eens kunnen voor zorgen dat ze zo'n draakje is :p
Ik hoop in ieder geval wel snel mijn rustige, lieve paard terug te hebben, want op deze manier is het wel wat minder leuk

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:32

Klinkt als het karakter van Elevada :+ die wordt ook altijd boos en dan bozer en dan woest
Vandaag wel even heel lekker gereden. Ben echt wel blij met hoe ze vooruit gaat, alleen moet ze wel rechter worden nog
Verder is ze lekker rond en gezond haha. Hals is nu een heel stuk uit de wintervacht, nu de rest nog

Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:19

Ze zijn er hoor!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een 8 en 12 jarige merrie. De vos is over een maand al uitgerekend dus het was echt balen dat het zo lang duurde voor ze hierheen kon komen. Uiteindelijk super kunnen regelen met Marcel Jordan. Het zijn dikke vriendinnen dus dat was wel fijn voor de reis.
Helaas is de bruine wel flink wat kilo’s kwijtgeraakt van de reis. De vos lijkt zich nergens druk om te maken
Gelukkig.
Dus nu afwachten op het veulentje en hopen dat de APTO keuring nog door kan gaan dit jaar want daar wil ik wel graag heen met de bruine. Ze zijn allebei begin 1.60 dus een fijne maat voor mij.
Nu op zoek naar een hengst om dit jaar mee te dekken!

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:30

Oh die bruine vind ik wel mooi hoor <3

Vandaag manlief de bak in gesleurd voor beeldmateriaal, loopt ze als een krant :') iets met spelende kinderen in de bak en ernstig afgeleid. Kwaliteit van de filmpjes was ook bleh. Balans in de galop is overigens ook bleh vindt Elevada

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11382
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:54

Mag ik hier een vraag komen stellen? Ik heb een groot deel van het topic reeds doorgespit, hehe.
Indien ik op zoek ben naar een PRE (of lusitano) zijn volgende namen dan nog steeds oké (in de zin van betrouwbaar, eerlijk advies)?
- Sonja van De Woeste Hoeve
- Linda van Belkum
- Cyrina van Beveren
- Danielle Keymel
Deze dames hebben waarschijnlijk wel enkel onbeleerde, jonge paarden? Geen idee of ik dat momenteel nog aandurf. Maar waar vind ik een beleerd braaf paard dat gezond is :o? ? Jeetje het zal niet simpel worden.

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:07

@ _Zsazsa_; knappe dames hoor!!

@Lukasje: Ja die zijn betrouwbaar. Van cyrina weet ik dat ze een 3 jarige merrie te koop heeft. Niet beleerd. Maar de kans is idd groot dat ze geen beleerde Pre's hebben. Ik heb zelf ook nog een jaarling te koop.

Lukasje
Berichten: 11382
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:18

Arthis schreef:
@Lukasje: Ja die zijn betrouwbaar. Van cyrina weet ik dat ze een 3 jarige merrie te koop heeft. Niet beleerd. Maar de kans is idd groot dat ze geen beleerde Pre's hebben. Ik heb zelf ook nog een jaarling te koop.


Dankje voor je reactie! Ik zal eens met de dames contact opnemen.
Oh, fok jij zelf ook? Mmm, een jaarling is me wat te jong. Ik twijfel al erg aan een 3jaarse. Maar een goede beleerde vinden lijkt me al helemaal een moeilijke, mss niet vindbare, klus.

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:24

Wauw zsazsa, die vos is zo mooi! Heel benieuwd hoe het veulentje eruit gaat zien

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:05

Zsazsa, wat een heerlijke nek heeft die bruine zeg. Ik ben ook heel erg benieuwd naar het veulentje!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:10

Mag ik die van mij ook weer eens laten zien? Het is alweer even geleden en we zijn lekker aan het werk geweest. Hij zwaart (al zeg ik het zelf) erg mooi uit en we werken nu vooral veel aan balans en zn houding.

Wat fotootjes en een filmpje die sommige van jullie misschien al in het beleertopic langs zagen komen. Filmpje is wat onhandig gefilmd, ik ben er nog niet zo bedreven in maar wilde hem graag eens 'bewegend" vastleggen. :o

Afbeelding

Afbeelding


Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:34

@Maartje_M, haha wat zuur! kan je dan eens iets vastleggen, wil het niet lukken :+ Volgende keer beter!
En haha, zou wel kunnen dat die twee qua karakter op elkaar lijken! Nu ben ik er ondertussen wel uit dat ze gewoonweg vreselijk last had van haar hormonen! Zo hengstig heb ik haar in meer dan een jaar nog niet geweten :p

@Zsazsa, oh wat een leuke paarden! En idd wat een nek op die bruine!! Mooi wel <3 Heel benieuwd ook naar het veulentje van de vos!! Veel plezier met ze alvast :D

@Lukasje, oh succes met de zoektocht! Ik ben zelf echt niet thuis in de verkoopwereld en al helemaal niet van PRE's, dus kan je daar helaas niet helpen. Wel zeker hier komen showen als je iets gekocht hebt :D !

@Serenity350, oh wat is die mooi aan het worden inderdaad!!! Prachtig dier heb je daar <3 Zo penny hihi, een zwarte (ex?) hengst!! Mooie locatie heb je ook daar zeg!

Hier vandaag weer een compleet ander paard :') Terug mijn lieve, rustige, chille Nara. Heb er wel enorm van genoten en nog eens een fijn ritje gemaakt <3 In onze nieuwe set trouwens, aren't we pretty in pink *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:45

@Jenara; Dankjewel! En nope, niks 'ex' aan, gewoon nog steeds twee ballen bij de achtermotor. :+ Dat merk je vooral aan hoe trots hij nog kan zijn op zn eigen lijf (vooral als er andere paarden in zicht zijn) en dat merries uiteraard van een afstand al geroken worden. Maar verder is hij erg stabiel in zn gedrag en karakter geworden nu het echte puberale eraf is. Heb er wel eens serieus over nagedacht hoor, om hem te ruinen. Maar dat zou dan vooral zijn omdat we dan makkelijker mee kunnen doen aan dingen buiten de deur. Als hengst zijnde is hij gewoon lang niet overal welkom. Maar nu ligt onze interesse daar ook niet echt, hoewel ik het soms wel jammer vind aan bepaalde clinics niet mee te kunnen doen. Er zijn wel meer wegen naar Rome. Daarnaast, hij leeft hier een vrij, blij en sociaal leven en staat nooit alleen. En mocht het Warlander-stamboek echt een keertje van de grond komen in NL, kan hij altijd nog een carriere als dekhengst tegemoet. <<)

't is wel zo dat hij een erg hoog penny-gehalte heeft inderdaad, had ik nog niet zo bij stilgestaan. :')

Enne ja, jullie zijn wel lekker roze zo haha! Niet mijn stijl maar moet zeggen dat je het wel heel stijlvol bij elkaar weet te passen. Klinkt alsof het al met al toch gewoon ook steeds beter gaat bij jullie. Kan me nog herinneren dat de eerste stapjes onder het zadel werden gezet en hoe enorm blij je daarna was. *D Wat een weg hebben jullie al afgelegd!

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:49

Serenity350 <3 hij wordt heel gaaf!

Jenara inderdaad. Masr hopelijk komt er snel wel een herkansing. En anders ga ik eens bedenken hoe ik zelf wat op beeld kan krijgen
Fijn dat Jenara weer zichzelf was. Misschien meer last van de hormonen door de nieuwe omgeving?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:01

Maartje_M schreef:
Serenity350 <3 hij wordt heel gaaf!

Jenara inderdaad. Masr hopelijk komt er snel wel een herkansing. En anders ga ik eens bedenken hoe ik zelf wat op beeld kan krijgen
Fijn dat Jenara weer zichzelf was. Misschien meer last van de hormonen door de nieuwe omgeving?

Lief!

En eerlijk, ik vond je foto nog best lekker woest ogen. *D Maar herken wel wat je beschrijft, alles primadonna klaar en dan loopt het precies zoals je het niet wilde hebben.

Lukasje
Berichten: 11382
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:51

Jenara schreef:
@Lukasje, oh succes met de zoektocht! Ik ben zelf echt niet thuis in de verkoopwereld en al helemaal niet van PRE's, dus kan je daar helaas niet helpen. Wel zeker hier komen showen als je iets gekocht hebt :D !


Dat zal ik zeker doen :) maar ik kijk zo tegenop de zoektocht, echt met een klein, bang hartje.

Mochten jullie nog tips hebben _/-\o_

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:53

Lukasje schreef:
Jenara schreef:
@Lukasje, oh succes met de zoektocht! Ik ben zelf echt niet thuis in de verkoopwereld en al helemaal niet van PRE's, dus kan je daar helaas niet helpen. Wel zeker hier komen showen als je iets gekocht hebt :D !


Dat zal ik zeker doen :) maar ik kijk zo tegenop de zoektocht, echt met een klein, bang hartje.

Mochten jullie nog tips hebben _/-\o_

Wil je perse een raszuivere PRE of sta je ook open voor kruisingen? Voorbeeld van zo'n crusado is de mijne bijvoorbeeld. (Die zwarte hierboven).

Lukasje
Berichten: 11382
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:55

Oh nee, hoeft geen raszuivere. Ik stuur je een pb!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:58

Lukasje schreef:
Oh nee, hoeft geen raszuivere. Ik stuur je een pb!

Wees welkom. De fokker van de mijne verkoopt ook wel eens beleerde paarden, in de zin van; ze zijn zadelmak gemaakt en beleerd door hem voordat hij ze verkoopt. Hij fokt kleinschalig, maar wel stuk voor stuk mooie en sterke, gezonde paarden.

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:59

Serenity350 schreef:
Maartje_M schreef:
Serenity350 <3 hij wordt heel gaaf!

Jenara inderdaad. Masr hopelijk komt er snel wel een herkansing. En anders ga ik eens bedenken hoe ik zelf wat op beeld kan krijgen
Fijn dat Jenara weer zichzelf was. Misschien meer last van de hormonen door de nieuwe omgeving?

Lief!

En eerlijk, ik vond je foto nog best lekker woest ogen. *D Maar herken wel wat je beschrijft, alles primadonna klaar en dan loopt het precies zoals je het niet wilde hebben.


Haha woest ja, zo voelt het soms ook wel :')
Vond het wel fijn om eat terug te kunnen zien dus hopelijk kan manlief wat vaker filmen. Filmen jullie jezelf wel eens met een camera in de hoek ofzo? Werkt dat een beetje?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:58

Maartje_M schreef:
Serenity350 schreef:

En eerlijk, ik vond je foto nog best lekker woest ogen. *D Maar herken wel wat je beschrijft, alles primadonna klaar en dan loopt het precies zoals je het niet wilde hebben.


Haha woest ja, zo voelt het soms ook wel :')
Vond het wel fijn om eat terug te kunnen zien dus hopelijk kan manlief wat vaker filmen. Filmen jullie jezelf wel eens met een camera in de hoek ofzo? Werkt dat een beetje?

Nou, het grappige :') is dat ik mn vriendje dus gisteren vertelde dat ik wel vaker een filmpje zou willen maken, omdat hij toch fijn is om terug te kijken. En hij begon meteen met: oh, dan print ik wel even wat "klinkt heel erg technisch-woord* met de 3D-printer en dan kun je die op de omheining zetten en daar kan je camera dan in.

:') Dus geen idee wat het precies is maar zodra het er is dan deel ik het wel even.

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:12

@Serenity350, hihi, ja ik kon het niet zien op de foto's :p Maar héél erg penny da,, je eigen zwarte hengst :D
Wat fijn ook dat hij zo'n aangenaam karakter heeft als hengst, dat heb ik wel al vaker gehoord van de Spanjaarden. Hoe oud is hij nu precies? En hoe lang heeft dat puberale dan geduurd :+ ?
En als je hem zo fijn hengst kan laten, zie ik ook niet waarom je hem dan zou moeten ruinen, nu heb je inderdaad nog mogelijkheden met hem in de toekomst!
Ik wou eigenlijk eerst een ruin, maar ben nu toch wel blij met een merrie (soms iets minder }> )
juist omdat het wel leuke mogelijkheden schept naar later toe, voor een opvolger ofzo :)

Dankjewel! En dat roze haha, normaal is dat ook echt mijn ding niet :') maar deze tint roze vind ik blijkbaar al langer mooi, want had dus behoorlijk wat kleren in deze kleur in mijn kast, vandaar dan toch maar het dekje aangeschaft. Met die grijze rand kan je het inderdaad wel nog fijn combineren dat het té zwaar over the top wordt!

En ja klopt, als ik terugkijk op ons parcours, hebben we toch al behoorlijk wat afgelegd samen :D Vind het zelf ook heel fijn om mijn instagram voor haar eens terug door te scrollen naar het begin :p We hebben nu even een moeilijkere periode gehad, maar ik hoop dat we nu terug verder vooruit kunnen :D

Wat een leuk idee trouwens! Dat zou wel handig zijn, zo'n 3-D geprinte camera-houder :p

@Maartje-M, ja op zich vind ik de foto alsnog wel stoer hoor! Is manlief ook niet wat vaker thuis nu met de corona-maatregelen? Dan kan je hem wat vaker proberen inschakelen }> Mijn vriend gaat plots heel wat vaker mee, omdat hij dan eens in een andere omgeving komt :+
Ja dat zou best wel kunnen, ik herinner me nu ook wel van vorig jaar, dat ze ook rond deze periode even de draak heeft uitgehangen, dus het kan denk ik ook wel het seizoen zijn, maar ze was toen ook nog niet lang daarvoor verhuisd, dus ja, wie weet een combinatie. Wel iets dat ik de komende jaren zeker in de gaten ga houden!

Altijd leuk, en leerrijk om jezelf terug te zien, dat heb ik zelfs al met foto's, dan zie je meteen waar je foutjes maakt in je houding, ... Heb het zelf nog niet geprobeerd trouwens, vanuit een hoek filmen, maar ik vind dan ook vaak dat ik veel te weinig beeldmateriaal heb :p nu heb ik gelukkig meer hulpvaardige stalgenootjes op deze plek, dus hopelijk komt daar verandering in! Zou ook eens met de Go-pro van mijn vriend kunnen proberen! Ik zou binnenkort met een vriendin, die haar paarden ook naar deze plek gaat verhuizen, een soort youtube-vlog willen beginnen, dus dan zal er wel wat meer gefilmd gaan worden!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:38

@Jenara: Dat betekend denk ik dat ik stiekem dus een echte penny ben, want ik heb niet 1 maar 2 zwarte hengsten aan huis. :') Die kleine shetlander heeft zn ballen ook nog. En daarmee zal het hetzelfde verhaal zijn. Die komt trouwens ook met goed papier uit een hele mooie shetlander-lijn, dus als hij straks 3 is en ik er zin in heb, gaan we daarmee naar de keuring.

Mijn grote kerel is geen volle PRE, maar dus wat ze een Warlander noemen (FriesxPRE). Bestaat ook een stamboek voor, vooral heel actief in Australie en de VS. Maar beide rassen van de ouders staan erom bekend dat er goed met de hengsten te werken valt. Terwijl het natuurlijk ook altijd een kwestie blijft van verschillende individuen en opvoeding. De mijne heeft nooit alleen gelopen, en is dus ook goed gesocialiseerd. Geldt voor beide paarden trouwens. Dat maakt ook veel uit merk ik. Het puberale kwam vooral in fases, met de flinkste toch wel in het voorjaar van zn vierde jaar. Toen begon je echt te merken dat zn hormonen compleet overhoop lagen. Niet dat hij er onhandelbaar van werd, maar wel veel uitproberen, constant grenzen aftasten en zo nu en dan ineens ontploffen. 2 x gehad dat hij op zn achterbenen ging en recht omhoog stond omdat er vlakbij hengstige merries stonden en hij het ineens niet meer wist, maar hoe heftig die momenten ook waren, nooit een hulpmiddel nodig gehad om hem weer bij mij te krijgen. Tijdens die beide "incidenten" liepen we bijvoorbeeld ook enkel met stalhalster en leadrope. Wat me meteen ook brengt op een ander karaktertrekje dat ik herken uit het werken met zowel spanjaarden als met veel andere hengsten; pijnprikkels en dreigementen werken compleet averechts. Mijn vorige hoefsmid pakte hem "eens stevig aan" toen hij liep te eikelen tijdens het bekappen. Wat volgde was een paard dat ik niet terugkende, zo boos, dwars en 1 brok spanning, waardoor het bekappen alleen nog maar moeilijker werd. Nu heb ik een hele fijne rustige en kundige smid, ook met een no-nonsense instelling (want daar ben ik ook van) maar zonder er een krachtmeting van te maken en de strijd aan te gaan. Dat is precies wat hij nodig heeft (en ik mij ook een stuk beter bij voel). Het hoeft niet altijd allemaal alleen maar lief en aardig te zijn, en zeker wel duidelijk en consequent, maar dat kun je ook bereiken zonder pijn toe te voegen en kracht in te zetten.

Ben benieuwd naar alle filmpjes die we van je mogen verwachten als ik het zo lees! ;) Wel hip hoor, zo'n vlog beginnen. ;) Leuk dat je blij bent met je merrie, ik vind dat wel grappig om te lezen omdat ik dus precies het tegenovergestelde heb. Maar in het echte leven klik ik ook makkelijker met mannen dan met vrouwen. Wat het is, weet ik niet, zal wel aan mij liggen ook. Maar met merries heb ik vaak toch heel veel gedoe. Hoewel ik ook meteen moet aangeven er ook heel fijne ervaring bij te hebben hoor! Maar als het puntje bij het paaltje komt, werk ik toch het liefste met een hengst. Herken jij/jullie dat dan weer misschien juist andersom? Of is dit zo'n typische gedachtegang die in mijn hoofd is geslopen en die eigenlijk nergens op slaat. :')

Jenara

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:32

@Serenity, Haha wauw geweldig :D En wat leuk van de shet, hopelijk doet hij het straks super op de keuring!!

Oh dat is ook wel een leuke combi, ik heb echt geen idee van het algemene karakter van friezen, dus geen idee wat dat precies toevoegt in de kruising, maar het verklaart wel het extra barokke karakter van je zwarte man :) Ik vind het wel echt grappig dat paarden ook zo'n hormonale puberteit door kunnen gaan :p Het is heel normaal, dat weet ik wel, maar vind het ergens toch wel grappig, aangezien je zo echt eigenlijk een soort "kind" aan het opvoeden bent in de training van een jong paard. Ik hoop stiekem altijd dat dit me een piepklein beetje voorbereid op het opvoeden van mensenkinderen later :p
Nara heeft dat nu ook al een paar keer gedaan, dat omhoog gaan, vorig jaar omstreeks deze periode, heeft ze mij dat 2x geflikt als het haar écht niet aanstond en nu afgelopen week weer, als ik haar dus weghaalde bij haar ruin op de paddock :p

Dat van "hard aanpakken" herken ik ook heel erg! Ik heb altijd geleerd om een paard "op zijn plaats te zetten" als hij niet luisterde, nadien via andere lesgever en zelf meer inzicht gekregen in paardengedrag, ben ik dat wel in vraag gaan stellen, maar in het begin van mijn training met Jenara voelde ik me daar soms wel op terugvallen als ze niet goed luisterde, maar dat heeft ze me zeer snel en effectief afgeleerd :') Dan kreeg ik echt een monster in handen. Mijn vorige stalgenoten waren ook nog van die oude stempel en hadden vaak commentaar op mij als ik werkte met Nara, dat ik "te soft" was, maar ik had gewoon veel beter met haar leren communiceren en ik werkte meer met positieve bekrachtiging ipv met negatieve en dat heeft onze band zo enorm vooruit geholpen. Ik blijf uiteraard altijd wel duidelijk en consequent, nee = nee, maar ik ga me niet boos maken of haar "slaan" als ze niet doet wat ik wil/vraag. Eerder kijken naar hoe ik iets vraag, want meestal begrijpt ze me gewoon niet.

Haha ik ben ook benieuwd hoe dat gaat gaan! Ik kijk heel graag naar een aantal Nederlandse vloggers, vind dat best leuk en leerrijk en het viel me op dat er weinig Belgen zijn die dat ook doen. Daarbij maak ik best een leuk proces door met Jenara in haar opleiding en mijn vriendin heeft ook een speciaal verhaal met een getraumatiseerde adoptiepony, dus het leek ons wel fijn om dat te delen.

Ik moet zeggen dat ik dus eerder een voorkeur had ook altijd voor ruinen en hengsten, ik heb met een paar superfijne hengsten mogen werken in mijn leven en als je daar inderdaad gewoon consequent bent, zijn het vaak hele fijne paarden. Het nuchtere van veel ruinen sprak mij ook altijd wel aan, vandaar dat ik oorspronkelijk ook liever een ruin wou. Ik heb eerlijk gezegd al regelmatig gevloekt op Jenara haar wispelturigheid }> , maar ik zou haar nu voor geen ander paard meer willen inruilen, zelfs op de momenten dat ze mij onzeker maakt of het bloed van onder mijn nagels haalt. Ik heb afgelopen week nog eens met een ander paard mogen rijden en ik dacht toch snel "muah, geef mij Jenara maar, die vind ik veel fijner"
Als ze wil meewerken, is ze één van de heerlijkste paarden die ik ooit heb gekend in mijn leven, zo meedenkend, werkwillig, slim en gevoelig én zoo soepel, haha slangenvoltes rijden met een ander paard lijkt nu precies wel de overgang tussen een klein stadsauto'tje naar een vrachtwagen :D

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik, buiten met mijn laatste verzorgpaard, nooit zo close heb kunnen werken met 1 paard, echt zo'n band heb gehad. Het rijden en werken was altijd afstandelijker en onpersoonlijker omdat het mijn eigen paarden niet waren en ik niet de enige ruiter was. Dat miste ik ook echt heel mijn leven heel erg, ik had altijd enorm de behoefte om die close relatie op te bouwen met een paard en ik ben echt zo gelukkig dat ik dat nu eindelijk wél kan :D Ik ben blij met Jenara zoals ze is :) dat geslacht maakt me weinig uit, het enige dat ik er dus echt uitgesproken leuk aan vind, is de mogelijkheid op ooit een veulentje van haar :) Dus zo echt die voorkeur zoals jij die uitspreekt, heb ik op dit moment echt niet zo.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:50

@Jenara: Over de Warlander en de reden om juist voor deze combi te kiezen:

https://www.warlander.org
Citaat:
The Warlander started as a dream, and was created by the desire to develop a breed with outstanding beauty, grace, athleticism, and intelligence. Dedicated breeders of both Andalusians and Friesians selectively bred some of the oldest and purest strains of horses in the world, to produce a horse that would inherit the best of both ancient breeds.

This was not a breed started by chance. To decide to cross two breeds that are so refined, and so individually magnificent, was not a decision that was lightly made. The very fact that both base breeds of the Warlander have been so strictly inspected and regulated as to type and conformation for centuries, assures that the Warlander begins as a breed with a greater purity of line than many of today's well established breeds. Because of this, consistency of type will be established in the first generations.


En de wikipedia pagina:
Citaat:
The ideal Warlander combines the Iberian horse's intelligence, facility for collection, flexibility, and powerful hindquarters, with the Friesian's tractability, dramatic leg action, "bone," and strong forequarters.


Oh, en zwart zoals bij de mijne is niet veelvoorkomend als kleur trouwens, omdat deze kleur onder de PRE's minder vertegenwoordigd is. Je ziet ze dus vooral in allerlei andere kleurvariaties.. Even kwijlen? Kijk maar:

Afbeelding

En de bruine op deze pagina: https://www.globetrotting.com.au/horse-breed-warlander/

Ga je hier je vlogjes ook delen als je zover bent? :D

Eigenlijk is het ook niet helemaal correct natuurlijk om te zeggen hengsten zus en merries zo. Ze hebben beide wel specifieke eigenschappen, maar elk paard is ansich ook weer zo anders. Daarnaast zou je nu bijna denken op basis van wat we schrijven dat het met hengsten allemaal heel makkelijk en duidelijk is, en er bij merries geen draad aan vast te knopen is. En dat is natuurlijk ook weer absoluut niet waar. :P Het is een beetje als met rassen, waarbij de ene zn leven lang roept; "ik zou noooooit een saaie kwpn-er willen, doe mij maar een echt barok ridderpaard" en er dan ineens eentje tegen het lijf loopt die een maatje voor het leven blijkt te worden. ;) [Voorbeeld op basis van een vriendin van mij, die nu dus al jaren heel gelukkig is met haar "saaie" grote vriend. <3 ]