[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:15

Heb een nieuwe fysio en die vindt rustig aan doen niet meer nodig in dit stadium :')
Maar ik zit er dan ook maar 20 minuutjes op hoor!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:51

Oh vandaar.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:39

Go Jolijn :) Veel succes!

Ai Ellis, stom! Figo heeft nu een 200 grams op in maat 185, en die is hem niet gek veel te groot.

Niet zo'n fijne dag vandaag, kwam vanochtend aan op stal en bij een van de merries hing nageboorte uit. Geen idee van dat ze drachtig was, geen veulen te zien. Ze staan in een inloopstal met een grote weide, en inderdaad, aan het einde van de weide hebben we een te vroeg geboren veulentje gevonden. Beestje was helemaal niet af, dus zeker niet levensvatbaar. Merrie stond ook gewoon te eten bij de rest, dierenarts heeft haar verzorgd en nagekeken of alles goed was, en vanmiddag liep ze alweer vrolijk rond. Best wel triest, maar ergens ook wel fascinerend...

Figo kreeg erna ook wat extra aandacht, z'n manen zitten in vlechten, vooral om mezelf wat ontwarwerk te besparen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:07

oh heftig zeg...
zielig voor de merrie...
maar dan zal waarschijnlijk het veulen niet in orde zijn geweest dat het lichaam het afstoot...

Figo al een lekkere warme jas aan! :brr:
Ik heb een kleinere maat dekens gepast op Ferro,die zitten voor wel iets mooier misschien, maar zijn billen steken er een stukje uit... :+
En gezien hij nog groeit zal dat alleen maar meer worden ben ik bang, dus het is nog even lastig...

heb nu toch maar een iets te grote deken er op liggen, morgen maar kijken hoe hij er bij staat...
Ik heb er een ongevoerde regendeken op liggen, leek me nu nog genoeg, hij heeft al die tijd zonder gestaan...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:14

Dekens... Tja heb Shaggy nu nog onder 0 grams staan, wil m nog gaan scheren want hij heeft echt al een teddyvacht en wordt ook snel nat. Dus ja wil niet gelijk nu al dikke deken op gooien anders heeft ie er straks niks meer aan... Raar idee ook dat het van de week nog zo warm was dat ie zelfs onder zn 0 grams stond te zweten...

Heftig zeg van dat veulentje... Vaak stoot een merrie het af als er iets niet in orde is idd, of omdat de merrie het lichamelijk niet meer aan kan. Kennelijk had ze het zelf al verwerkt dat ze het achter heeft gelaten...

Heb nog even een topic gemaakt van de lange teugelles van vorige week, niet heel bijzonder maar moeders had zo dr best gedaan met foto's maken :P [GVL-ITP] Eerste lange teugelles met Shaggy

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:19

Leuke foto's!
Ging al goed he?

Ja, gek he, maandag was het 20 graden, en nu is het maar een graad of 6/7...

Fifi is onder de 200 grams nog lekker warm, dus dat laat ik even zo...
Afbeelding

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:26

Ja zeker, ging best goed! Vandaag weer geoefend en hij deed het best goed :D.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:33

Ziet er goed uit, Esther!
Ellis, dekentje staat haar goed :)

De temperatuurswissel had voor mij ook heel wat geleidelijker aan gemogen zeg...
Morgen doe ik mee aan een herfstwandeling, met geleende haflinger, om die alvast te proberen voor weekendje Loon op Zand. Hopelijk blijft't droog!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:12

veel plezier!

ja het is wel erruggg snel winter geworden... :+

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:29

Ja idd... Beetje te snel :P.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:19

Nouvel schreef:
Ferro staat ook nog zonder jas, Fifi is kaal, die had echt een enorme jas!

en Ferro heeft vandaag zijn eerste echte lesje gehad! *\o/*
knap peerd! <3
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Leuk dat het goed ging :D

xXutopiaXx schreef:
Ohhh die Tamme, wat 'n banketstaaf!! Had 'm van de week in de wei gezet, omdat 't zulk lekker weer was en hij is toch altijd heel rustig. Vind 't zo sneu om 'm binnen te houden. Maar alles ging helemaal goed, totdat ik 'm 's avonds kwam halen, komt die sukkel in gallop naar me toe!!!!! Gelukkig gister even met de DA over gehad en die zei dat hij zijn blessure niet kon verergeren, dus hij kan gewoon naar buiten :D

Hij vind zn medicijn ongelofelijk lekker, dus hij heeft alle spuiten die 'k had al kapot gebeten :') Dan wil hij nog meer, als de spuit al leeg is := Sukkeltje haha!

Tis gelukkig nog steeds blije vrolijke Tamme :D <3
Ja, ondanks zn blessure, hier ook op 'n roze wolk hahaha!

Oepsie iets teveel van het goede dus :=
Fijn dat hij naar buiten kan!

My_Chimanga schreef:
Last van je been Jolijn?

Tamme dus lekker aan de medicijnen, JUNK!!

Verder lekker rustig dus? Ook wel eens lekker he, niet allemaal van die wilde verhalen...
Ik heb weer trailer-training gekregen, ga alleen zeggen dat het echt boven al mijn verwachtingen uit is gestegen, super gaaf! Maar we hebben een groot deel opgenomen dus gaan een filmpje monteren en dan laat ik t wel zien ;-)
Vandaag ook n heerlijke les gereden. Links gaat echt super nu! Rechts blijft wat hangen dus daar ga ik me nu weer op richten...

[ Afbeelding ]
Mijn prinsesje <3

Lieve foto :+:

Leuk trailer-lessen, is ze moeilijk met trailder laden?

martinique schreef:
Hier gaat het heel erg poedersuiker. Oba heeft erg veel pijn en ligt momenteel heel veel. Ze komt nog maar moeilijk overeind en daardoor weer wond op dr been.. Dus het gaat gewoon niet meer... Morgen komt veearts en dan is het klaar.. |(

ojee sterkte :(:)

LiesbethDW schreef:
Nee he? In dat dekentopic lees ik over paarden die nu al 300 grams of meer ophebben, lijkt me vreselijk. Wat doe je dan als het echt koud wordt?

Ja heb ik ook, las net dat eentje al 500 op heeft..

xXutopiaXx schreef:
Heel even snel tussendoor, ga morgen bijlezen hoor hihi. Maar wilde deze alvast laten zien. Onze (Jetta en mijn, aangezien we niet echt herkenbaar zijn :') ) voor Halloween as zaterdag! :D :):)

[ Afbeelding ]

Wauw duister!

LiesbethDW schreef:
Inderdaad lastig!
Ik haal morgen een nieuwe voor Figo, en dat wordt een 185. In z'n regendeken heeft hij toch iets te blote billen :)

Ben eventjes aan het opwarmen, daarnet op stal uitgegleden en in een plas terechtgekomen. Niet zo aangenaam met die koude wind :(

Ojee hopelijk heb je er niet veel an over gehouden!'

Robijntjah schreef:
Heb een nieuwe fysio en die vindt rustig aan doen niet meer nodig in dit stadium :')
Maar ik zit er dan ook maar 20 minuutjes op hoor!

Leuk datje weer iets kan gaan doen!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:25

Ga nu bijlezen, maar hoop dat t filmpje het doet!! *\o/*

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:26

Wauw! loopt er gewoon in 1x rustig in! goed hoor!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:49

Ja, echt ben zoooo trots!!
Afgelopen winter heeft ze de hele bende afgebroken, touwen door, halsters door, trailerbalk door, rechtop tegen de zijkant springen, spartelen, er onder glijden met de achterbenen in het verzet.... echt super SUPER heftig!! Konden haar alleen nog met een koeienhalster om de trailer in Leaden met zo'n lang touw in een slag om de voorstang van de trailer en bij ieder beetje dat ze kwam gelijk strakker pakken... echt heel sneu maar wel de meest pijnvrije oplossing op dat moment! Wat kan zo'n dier dan vechten zeg!!
En nu heb ik twee weekeinden in totaal 3.5 uur laad les gehad, of eigenlijk Chimanga en ik heb staan kijken, en nu krijg ik haar zelf dus zo de trailer op... Dit was afgelopen weekeind in mijn eentje, de tweede poging gelijk al!!
Super blij :D :D :D

Mooie foto van Jetta! Stoer hoor }:)

Ah Liesbeth, das inderdaad naar om te vinden lijkt me! Maar de merrie heeft haar afscheid dan al genomen als ze het veulen achter heeft gelaten... gelukkig is de natuur daar veel harder in! :(:)

Jolijn weer aan het lessen :Y)

En dekens dekens.... wat moeten we er mee he?! Chim staat lekker warm onder een 200gr. maar ze is toch behoorlijk teddy geworden en das met rijden toch wel lastig! Zeker nu het ineens overdag toch weer heel warm is!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:51

Gaaf zeg, merrie van mij is ook lastig me trailerladen.
krijg haar zover dat ze met beide benen voor de klep staat, maar verder wilt ze niet.
Ik wil het nog 10 of 11x met haar proberen, dus steeds proberen een stapje vooruit te doen, lukt dit niet wil ik ook trailerles nemen.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:19

Ja, ging echt zo anders dan ik had verwacht! De eerste training was in rotweer, het hoosde en ze waren precies bij ons om het huis begonnen met maiis maaien dus niet echt de perfecte omstandigheden... Door het steeds buiten de trailer 'moeilijk' en onaangenaam te maken wordt het voor het paard vanzelf aantrekkelijk om die trailer in te gaan. De trailer geeft namelijk rust, en zo af en toe eens wat lekkers ;-)
Als ze dat eenmaal door hebben vliegen ze er bijna in!
Wij 'stoppen' ze namelijk alleen maar in de trailer als we iets van ze willen he; naar de dierenarts, op wedstrijd, verhuizen, soms eens naar het bos maar meestal betekent het niets goeds als de paarden de trailer op moeten... bovendien is het een klein donker bewegend ding! Voor een paard dus niets aantrekkelijks... door het voor hen fijn te maken in de trailer is dat het puntje van rust.... 'aaaah ik mag eindelijk de trailer in, rust'. Wij moeten eigenlijk eens wat meer denken 'What's in it for the Horse' /3
Ik kan je mijn instructrice echt aanraden.. super goed, super snel en (tot nu toe) super effectief!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:59

Ja misschien wel een idee. Alleen moet je instructrice wel hierheen komen, weet verder niet waar ze vandaan moet komen?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:04

Zij woont in Paasloo, dat is bij Steenwijk in de kop van Overijssel.... Ze komt bij mij idd ook gewoon aan huis, dan zijn de paarden nog in een bekende omgeving...

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:29

Figo loopt wel netjes de trailer op, maar er achterwaarts aflopen is moeilijk. Toen hij naar hier kwam, hebben we het tussenschot opzij gezet, zodat hij zich kon draaien en er voorwaarts aflopen. Maar even oefenen, dus :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:04

Het hoofd is het stuur... als het hoofd naar links gaat gaat zijn kont automatisch naar rechts.... een paard loopt echt recht achter zijn neus aan ;-) Neus zo recht mogelijk houden dus, dan blijf zijn achterhand ook recht... als hij naar links uitzwaait achteruit, dus gewoon juist het hoofd ook naar links 'drukken', dan zwenkt zijn kont weer naar rechts ;-)
Ik laad haar nu dus uit door haar aan haar staart te pakken, dan zorg ik dat ik met mijn stick naast haar lijf blijf en mocht ze gaan omkijken tik ik haar zachtjes met de stick weer terug, zo loopt ze heel gecontroleerd achteruit er vanaf... ook omdat ze dan wat meer een idee heeft dat ze een achterhand heeft geloof ik! Omdat ze haar staart voelt :Y)
De meeste paarden hebben echt niet door dat ze zo groot en lang zijn, en al helemaal niet dat ze na kunnen denken over het plaatsen van alle vier de benen! Die achterste komen er altijd maar een beetje achteraan, en als ze achteruit moeten moeten ze daar juist het meeste op letten!!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:17

Ok, de trailer staat naast de paddock, dus daar gaan we in de lente dan wel wat aan werken. Was ook pas de tweede keer dat hij van een trailer moest, dus best wel normaal, denk ik?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:48

Denk ik wel hoor, die beestjes hebben geen idee waar ze hun eigen benen moeten laten joh! Lekker rustig eens oefenen kan nooit kwaad, maar ook als ze zelf heel erg schrikken van het naast de klep stappen moet je daar totaal geen aandacht aan besteden... ruimte geven en vooral zelf uit laten zoeken....
Ik heb nu ook geleerd dat wij mensen veel te veel bezig zijn met het sturen, een paard kan zelf echt wel kijken waar hij zijn benen neer zet hoor! Ze moeten er alleen even de tijd voor nemen/krijgen... vooral niet 10x terug draaien om de juiste aanloop te nemen... als ze niet totaal geschaard tegen de trailer staan kunnen ze zelf echt uitzoeken hoe ze verder moeten... hoe harder ze de trailer op gaan, hoe harder ze er af komen!

Pf.... zo rijles, BUITEN.... snert weer!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:34

Bah het is niet zo'n mooi weer om te lessen..

Gisteren weer trailer geoefend met veel moeite en overwinning heb ik haar zover gekregen dat ze 1 voetje 10 sec op de klep liet staan..

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:41

Helemaal blij, er komt binnenkort een fotografe wat herfstige foto's van mijn mannetje maken voor haar portfolio. Gaat blijkbaar vooral om zijn hoofdje, en daar is helemaal geen verbetering meer aan nodig :)

Moet straks ook rijles gaan geven, ik zal me maar al voorzien op een regenbroek en fluogele jekker, geef ik ineens ook schriktraining.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:46

Leuk zeg een fotoshoot!

En succes, lesgeven in dit weer! Is ook leuk haha schriktraining!