[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:58

Hoihoi! Nou vandaag kinderen met papa meegestuurd en zelf afgezet op stal. Het was ideaal: ik-ga-mijn-zadel-passen-weer!

Heb eerst een varken uit de wei gevist en er een paard van gemaakt :+ . ZO! Die zat onder de modder zeg. Hij heeft zich wel vermaakt de afgelopen dagen. Het mos zat in zijn manen en ik ben blij dat ie al zwart is, want anders stond ik hem nu nog te wassen. Daarna zadel er zo opgelegd. Ik had thuis op het oog de pommel al aangepast (wijder gemaakt dus). Nou ik legde het zadel erop (was even weer stress voor Jippe, liep weer naar voren, maar toen zadel eenmaal lag alles OK) en hij lag meteen goed, voor mijn gevoel dan.
Dus dekje erop (Jippe bleef netjes staan), zadel erop (Jippe bleef rustig staan) en aansingelen. Jippe heeft zich niet verzet, geen kreun gelaten, stond vrolijk om zich heen te kijken. HEERLIJK die elastische singel!!! Hoofdstel erin emt nieuw dubbelgebroken bit. Meneer stond lekker te kauwen erop. Longe eraan en naar de longeerbak. Hieronder de foto's.

Zadel, suede zitting moet nog komen. Zolang doe ik het hiermee. Ook niet verkeerd! :D
Afbeelding

Lekker begin in stap:
Afbeelding

Maar sjongejonge wat was hij AKTIEF!!! Liep lekker door, meteen naar de draf willen etc.
Dus maar even flink aan het werk gezet en foto's maken maar even gelaten. Meneer vloog de bak door. In draf, middendraf en uitgestrekte draf. En dan weer naar een echte Friese draf. Galop doet ie niet graag, daar is de volte in deze bak te krap voor. En zijn balans is niet helemaal goed. Maar hij vloog nu in galop als vanzelf, deed vliegende wissels en deed zelfs een overkruisde galop. Kneep zijn billen samen en liet mij zien dat hij ook explosief versnellen kon a la ik-ga-er-nu-van-tussen-ajuu! Zonder daadwerkelijk te gaan bokken enzo.

Lekker onstuimig in het begin:
Afbeelding

En na zo'n 10 minuten jolig en vrolijk stoom afgeblazen te hebben, waarbij hij zo te zien erg blij was, had ik heb weer eindelijk in een ontspannen stap en kon ik verder foto's nemen.

Stap:
Afbeelding

En toen serieus aan het werk
Draf:
Afbeelding
Het valt mij op dat ie echt anders loopt. Actiever, voorwaardser, hoe je het noemen wilt. Achterhand er goed onder, achterbeen zoekt middelpunt van zijn lijf op ipv dat lange dat ik 3 maanden terug zag.

Afbeelding
Lekker de wind in je manen en gaa!

En toen waren we klaar. Jippe heeft lang niet zo erg geschuimd als de vorige keren met enkelgebroken bit. Was steeds lekker aan het knabbelen en had een mooi dun laagje om de lippen. Was niet zo erg bezweet, vooral onder de singel en heeft lekker gelopen. nar flink uitstappen en singel steeds een gaatje losser, helemaal bloot uitstappen. Hier vraag ik hem net de "keer om".
Afbeelding

Dan hoofdstel af en lekker los lopen. Ik ging de spullen wegbrengen en hij rollen. Het blijft een varken haha. Toen ik terug kwam hinnikte hij luid en vol naar mij <3 Lekker appeltje en wat weidebiksjes als beloning in de stal en weer de wei op.

Een geslaagde dag! En ik denk dat ik met dit bit en zadel een prima keus heb gemaakt.

idefix4

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:16

Wanda: Stoer! Ik zal met je projectje nog vragen wat of ie doet, kan ie meteen zien of je zadel goed ligt haha. ;) Zit het zadel nu op zijn breedst.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:12

wanda: ziet er netjes uit. haha onstuimige boef

nienke: wacht nog maar ff, een pre groeit lang hoor dus er kan nog van alles aan veranderen

mies: ja die mening deel ik helemaal met je. maar feit blijft dat sam een lastige is daarin. ik heb het daarom al opgegeven met hem toen ik des kocht.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:15

Haha nou soms zal je wel denken dat ik een viswijf ben met me stem haha. Maar ach vriendje lief vind het leuk dusja. En aangezien ik een hond, kat en over 2 weken nog een kat in huis haal mag hij ook wel iets :)

Waar blijf veulen nou Angela haha.

Net met me meisje op stal geweest. Nou die is vies maar in de auto in slaap gevallen en werd thuis niet meer wakker. Helaas kon ze niet meer douche, nu maar snel washandje erover heen gehaald. Lekker hoor die kinderen op stal haha.

Anouk, leuk de foto's! Weinig mensen die zo kijken op een wedstrijd!
Laatst bijgewerkt door Miichelle90 op 14-05-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:16

Oke bedankt allemaal!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:28

idefix4 schreef:
Wanda: Stoer! Ik zal met je projectje nog vragen wat of ie doet, kan ie meteen zien of je zadel goed ligt haha. ;) Zit het zadel nu op zijn breedst.

Nee, nog lang niet!!!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:33

michelle: hoezo met je stem? kun jij zo tekeer gaan dan? vorig jaar vond ik je anders heel rustig overkomen

dalijk ff hobbelen om alleen aan m'n zit te werken dus zonder hoofdstel. tis een hele kluif maar voor m'n gevoel boek ik goed vooruitgang. zonder zadel draven gaat inmiddels zonder bokken.
daarna nog ff trailertraining, heeft ie wel nodig. morgen naar de bossen

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:45

Ik heb soms wel eens mijn momenten dat ik rustig kan zijn. Maar meestal heb ik toch een aardige stem ;) Maar oo dat mag ik niet zeggen, want Ilona zat gister nog te verkondigen dat ik zo lief, rustig ben. En nooit wat zeg haha.

Nee frank daarentegen ben ik een echte haagse. Maar kan ook echt wel heel rustig zijn. Oee lekker morgen naar de bossen! Ben jaloers. Wij gaan met stal de 24ste buitenrijden bij burg en haemstede? Weet niet precies hoe je het schrijft. Hoorde het pas voor het eerst haha.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:50

tja stille wateren hebben diepe gronden he. iedereen kan weleens goed tekeer gaan, ook ik hoor.

het rijden ging iets minder als gister, dessie was ook wat heter dus soms kon ik me niet volledig op de zit concentreren. na een poosje galop gedaan, ging goed. 3e keer galop ging ook heeeeel goed.... vond des..... hij ging me toch een partij aan het bokken, neus tussen de knieën en rug omhoog. het lachen werd al snel van "heee joh, doe ff normaal" haha. het duurde ff voordat ie bedaarde. maar we bleven nog redelijk zitten doordat ik lange benen heb. gek beest. daarna nog 2x galopje en dat was weer goed. hij was warempel bezweet in een half uur dus heeft toch goed gewerkt.
trailertraining ging ook goed, half uurtje bezig geweest met erin en eruit, ook half op de klep enzo en weer terug. vreemde is dat ie op de linkerhelft makkelijk gaat dan de andere kant.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:27

Heey

Wanda: Gave foto's :D. Zadel ziet erg lekker zittend uit :D.

Frank: Jammer dat het rijden wat minder ging.

Anouk: Gister vergeten op te reageren maar leuke foto's, zitten idd fijne stukken tussen :D.

Shaddy maakt het weer spannend. Haar uier is nu bijna vol en haar banden zijn heel slap. Gister avond was ze erg onrustig. Nu loopt ze weer op de wei maar heel veel trek in eten heeft ze niet. De stal eigenaar gaat nu ook ´s nachts een paar keer kijken en zodra hij iets merkt belt hij ons.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:24

Perlita en Querida zijn apto goedgekeurd *\o/*

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:28

Wat leuk! :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:31

Snik... mijn trouwe allereerste auto'tje staat te koop!!!
http://link.marktplaats.nl/347571314

Ik ga naar Engeland, dus heb 'm niet meer nodig... als iemand nog wat zoekt of iemand anders weet... hoeft niet veel meer te kosten! :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:02

Mies: Ik was er bij hè? Zijn ze weer heelhuids thuisgekomen. De dames hebben weer wat om over na te denken. haha. Ik vond het super om de dames weer in het echt te zien! Ze zagen er goed verzorgd uit.

Jan en Lisenka waren er nog toen ik om half 1 weg ging. Dus ik weet niet of ze nog ge-sauna'd hebben. Haha. Lisenka moest me nog even wijzen op een halfbroertje van Hincapie. Een 4-jarig donkerbruintje met een heel erg mooie lieve oogopslag. Ja, was er helemaal weg van, maar ja, Sam blijft. :+ Navraag leerde me, dat ze al op het zadel hangen bij die. Kon niet nalaten om daar nog even naar te informeren. <3

Shanna: Leuke auto!

Michelle: Viswijf? Dat wordt je toch vanzelf als je kids krijgt? Ik betrap mezelf er ook regelmatig op en selectieve doofheid heb ik ook al. Sommige dingen komen bij mij simpelweg niet binnen haha.

Vandaag met de pelham gereden op Sam. Frank had een nieuwe ketting ervoor gehaald. Hij keek mee, terwijl ik reed. Sam kwam behoorlijk in verzet tegen het bit met zowel de tong als met zijn hoofd. Het grootste deel van de tijd reed ik met één teugel en op het einde hebben we een 2e teugel aan de stang gedaan, ik kon de stang dus absoluut niet gebruiken. Het leek er volgens Frank even op dat ie zou gaan bokken! Vooral als ik meer aanleuning vroeg en meer gedragenheid van hem. Hij kàn het gewoon, maar hij wil niet moe worden van werken. Daar heb ik tabak van. We zijn eindelijk L1 met winst en dat wil ik nu graag zo houden. Dat ene uurtje dat ik van hem vraag niet eens dagelijks, nou dan zweet ie maar even en concentreert hij zich maar even op mij! Mag best voor al dat eten wat ie krijgt. Volgens mij is de boodschap overgekomen. :+ Hij was nu weer eens ouderwets moe, stond zelfs te hijgen, en ik had nu aanleuning, zonder een hoofd te hoeven vasthouden. Ik heb ook een poos met één hand gereden, om geklapper van mijn handen te voorkomen.
Al met al heel leerzaam. Zijn ongeconcentreerdheid is echt een manier van hem om onder het werk uit te komen. Met de pelham was dit vrijwel onmogelijk en heb ik weer eens echt kunnen werken aan verbetering. Van de week pak ik ook een keer de ongebroken trens van Dessie. Kijken of dat beter werkt. Ik vermoed nu serieus, dat Sam geen paard is voor een dubbelgebroken trens.

En Mies: niet beledigd en helemaal mee eens hoor dat dat zou moeten kúnnen en ik wíl het ook, maar ja, ik geef het je te doen. Samaranch is niet eigenwijs, hij is stronteigenwijs en superlui op dit punt. Het is zeker niet mijn eerste paard, maar wel het meest moeilijk om in de nageeflijkheid te krijgen. Hij is alleen nageeflijk als het lang en laag kan. Leve de vrijheid blijheid. Hij kan je ook heel erg het gevoel geven dat ie keihard werkt, terwijl ie geen moer uitvoert. Geef me bijvoorbeeld Des, die rijd ik heel anders. :D Ik heb ook prijzen gereden op een hoger niveau. Het valt niet mee. Maar vandaag heeft ie weer een keer moeten werken voor zijn bakje brokjes. *D Hij was niet blij. haha.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:10

Anouk, ik pb je morge terug hoor, nu te moe ;)

Vandaag gewerkt, best druk gehad...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:35

ik zie net dat ik m'n trailerlaadverhaal een beetje verkeerd heb gezet. ik ben een half uur bezig geweest maar niet om hem er dan eindelijk eens in te hebben. dat ging vrij vlot. hij is er een keer of 10 ingegaan en tijdens dat in en uitlopen oefenen we ook veel achterwaarts en weer voorwaarts en weer achter en weer voor etc. zeer oninteressant voor een paard misschien maar daarmee hou ik hem wel attent en vooral respectvol naar z'n baas. dat heeft ie als trotse PRE nodig hoor als de trailer in de buurt is. *denkt nog aan de theorie-avond bij 2moons waarbij 80% eigenaar van een niet willen laden anda was...*

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:38

herkenbaar van die 80 procent.. hoort Goya ook bij haha.. Al gaat t nu goed op zich :)

Anouk, is toch maar nu een PB geworden ;)

Trusten!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:49

verslavend he dat bokt. welterusten

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:02

Mies: Gefeliciteerd!
Anouk: Vriendin van mij heeft ook zoveel problemen met haar paard... Bij de vorige eigenaar mocht ie stoppen met werken als ie deed alsof ie moe was. Dat doet ie nu bij haar dus nog steeds, maar van haar moet ie dan door. En dan wordt ie echt nijdig... Hij wil ook echt niet werken. En dan haal je het zadel eraf en issie nog helemaal droog... Je zou maar moe worden he ;).
Frank: Die manier van laden passen ze nu ook bij een paard bij mij op stal toe. De heenweg naar kamp is het uiteindelijk gelukt, maar de terugweg hebben ze haar achter moeten laten bij het kamp... Ze zijn geloof ik 5 uur bezig geweest en toen stond ze nog niet. De dag daarna is de dierenarts geweest en hebben ze dr moeten platspuiten om dr de trailer in te krijgen. Echt een drama! Maar ja die is ook een keer geladen door iemand die dat paard er zo snel mogelijk op wilde krijgen en totaal niet aan het paard dacht. Die kwam dus in verzet, kwam omhoog en zat vervolgens met dr hoofd tegen het dak van de trailer. Nu hebben ze een tien dagen training opgesteld voor haar... Ben benieuwd hoe dat gaat.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:15

Hoi allemaal.

We zitten nu nog lekker in het hotel. Was gisteren weer supergezellig en natuurlijk helemaal super dat Perlita en Querida goedgekeurd zijn. Had daar ook geen twijfels over, maar toch. Ze zagen er ook supergoed uit. Het zijn nog steeds lekkere knuffels.

Dat bruintje vond ik zelf ook zo'n schat. Hij had iets heel erg knuffeligs. Gelukkig maar dat ik me ervan bewust ben, dat ik nu al te weinig tijd heb, want anders ......

Ik heb nog een plant gekregen. Wij hebben Altanera op de Sicab gekocht. Vlakbij haar stond een plant. Daarvan heeft Sonja besjes meegenomen en geplant. Zij vond het leuk om er 1 daarvan aan mij te geven omdat die vlakbij Altanera stond. Vond het zo'n lief gebaar. Maar het zijn ook superlieve mensen. Uiteindelijk zijn we om zo'n 3 uur naar het hotel gegaan. Lekker naar de sauna geweest.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:23

Mies_Apollo schreef:
Perlita en Querida zijn apto goedgekeurd *\o/*

*\o/* Ik had ook niet anders verwacht van de dames, maar het is natuurlijk super nieuws :D

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:04

lisenka: gezellige dag gehad dus. heerlijk joh. in spanje hebben ze ook van die mooie snelweg-middenberm-struiken. zou ik ook wel eens willen hebben. zijn jullie de hotelsauna in geweest of echt een saunaonderneming bezocht? goeie reis terug vandaag!

esther: tja, paar belangrijke dingen zijn dat de baas er zelf van overtuigd moet zijn dat het gaat lukken, het paard respect heeft voor de baas (uit zijn denkbeeldige cirkel blijven dus), en belonen door ontspanning bij ook maar de minste beweging naar voren

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:28

Lisenka: Die bessenplant die je van Sonja had gekregen was geen oleander hè? Oleanders vind ik ook erg mooi, maar die zouden hier in de zware klei waarschijnlijk niet overleven. Zowiezo uitkijken met zo'n plant, want die zijn giftig. Althans dat had ik dan weer begrepen. Idd wel een superlief gebaar! Ik had even niet in de gaten dat je die gisteren had gekregen. Wim en Sonja zijn inderdaad mensen met hart voor hun fokkerij. Leuke mensen!
En Jan is weer schoon, haha! *D Waar zijn jullie ergens geweest?

Esther: Ja, Sam heeft het ook een paar jaar heel makkelijk gehad. Ik heb geen optimale training gehad met hem, omdat zwanger zijn en paardrijden slecht samen gaan. De pijn weerhield me ook van doorzetten. Dat waren wel een paar jaren die bepalend zijn voor zijn ontwikkeling. Toen hij net onder het zadel was, was hij supernageeflijk. Naar mijn mening heeft de eerste bijrijdster dat op Sam volledig verpest. De 2e bijrijdster heeft veel goed gemaakt, maar Sam had inmiddels ook anders gemerkt en sindsdien moet hij altijd even kijken of het echt wel moet. Zo te lezen, duurt het nog wel even voor dat dat over is. :P Maar ik blijf geloven dat het toch een keer moet lukken. Ik weet dat het kan. We hebben niet voor niks in 2 mnd 3 winstpunten gescoord hè? Daar houd ik dan toch maar aan vast.

Soeske: Thanxx! Ik doe zeker wat met je adviezen hoor! Je zorgt dat ik aan het denken blijf en niet als een zot blijf doorgaan met iets wat niet werkt. Dat laatste heeft me al genoeg jaren gekost. De opmerking: "Aan het paard ligt het niet", zit in mijn geheugen gegrifd. Toen lag het overduidelijk wel aan de instructie, anders zegt zo iemand dat immers niet. :+

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:14

frankiej schreef:
tja stille wateren hebben diepe gronden he. iedereen kan weleens goed tekeer gaan, ook ik hoor.

het rijden ging iets minder als gister, dessie was ook wat heter dus soms kon ik me niet volledig op de zit concentreren. na een poosje galop gedaan, ging goed. 3e keer galop ging ook heeeeel goed.... vond des..... hij ging me toch een partij aan het bokken, neus tussen de knieën en rug omhoog. het lachen werd al snel van "heee joh, doe ff normaal" haha. het duurde ff voordat ie bedaarde. maar we bleven nog redelijk zitten doordat ik lange benen heb. gek beest. daarna nog 2x galopje en dat was weer goed. hij was warempel bezweet in een half uur dus heeft toch goed gewerkt.
trailertraining ging ook goed, half uurtje bezig geweest met erin en eruit, ook half op de klep enzo en weer terug. vreemde is dat ie op de linkerhelft makkelijk gaat dan de andere kant.

Ik wil ook weer gaan oefenen! Chico heeft me mooi een uur laten staan op het strand vrijdag.. := . Hij wilde er niet meer in! En dat terwijl het juist zo goed ging (de heenweg nog :') ) . Maar goh, als zo'n beest niet wil, dan gaat ie niet.. :( . Ik had nog jouw tactiek, met het draadje over de neus, maar daar ging hij vol tegenin..(terwijl het de paar x ervoor zo goed werkte?!) Pff.. Wat een gedoe zeg. Uiteindelijk na een uur proberen, maar geblindoekt, en zo erin gekregen. Was wel drama. Binnenkort ook maar eens oefenen weer.. := . Jij nog handige tips?! *Ik omschrijf heel kort ff het probleem* Chico gaat met 2 voorbenen erop, stopt, ik geef druk aan het halstertouw met het idee dat als hij een stap doet, los laten. Enkelt als ik druk geef, steigert hij en draait zich om of sprint links of recht van de klep. Geef ik geen druk, kan ik wachten tot ik een ons weeg :') . Hij is niet bang, maar weigert gewoon om verder te lopen...

Anouk, ik zag leuke concoursfoto's. Vooral je bigsmile viel me op :D !

Zilfstar, joepie je zadel binnen! Niet mijn ding zo'n zadel, maar staat best leuk op jippe!

Lisenka, wat leuk zo'n plant, vooral het gebaar en betekenis, erg mooi :j . En je 2 schatten weer gezien :D !

Mies, gefeliciteerd :D ! Ook ik had niet anders verwacht ;) .

Sjorrie als ik iemand vergeet, doe het ff uit mn hoofd ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:41

Ach.... kan allemaal vervelender: stalgenootje ging 2 weken geleden strandrit maken. Paard ging op stal al lastig op de trailer. Brenda heeft toen geholpen. En 's avonds laat kon Brenda nog naar het strand omdat paard weer niet wilde laden. Was ondertussen al donker en volgende dag ging ze met haar ouders 's morgens vroeg op vakantie...
Overigens ook een barokje, n.l. een Lusitano.

Frío laadt op het moment gelukkig vrij makkelijk. Roep het niet te hard, maar het is wel anders geweest. Bij hem merk je wel dat als hij wat langer niet op de trailer heeft gestaan hij daar wat terughoudender naar toe en in stapt.

Hihi, net via internet kür op muziek in Duitsland gekeken. Edward Gal en Adelinde Cornelissen 1 en 2 geworden. En nu bij de prijsuitreiking allemaal Duitse bobo's die officieel worden voorgesteld en Edward Gal een handje gaan schudden :D