Geboorte ging heel soepel. Merrie kon het heel goed aan. Mijn man was wakker gebleven, ik sliep al.
Toen we bij haar kwamen lag veulen er al achter, vlies al van de neus, dus we hoefden niets te doen. Op de camerabeelden kon ik gelukkig nog terug kijken hoe het eigenlijk verlopen was.
Zelfs de nageboorte in driekwartier er vanzelf af! Niet op gerekend, had de oxytocine al klaar liggen. Poepen ging soepel, soms wel eens een dingetje met hengsten.
Maar het drinken duurde wel heeeeeel lang. Uiteindelijk de uier gevonden en nu is het verslikken, proesten omdat er zoveel melk uit komt.
Man. Wat ben ik opgelucht dat het met de merrie goed ging, en zover het lijkt met het veulen ook.
Gefeliciteerd!!!! Je man heeft het wel echt heel scherp voorspeld hoor!! Knap...die paar uurtjes verschil. Geniet er van en heel fijn dat alles goed is gegaan.
Dankjewel allemaal! We zijn helemaal in de wolken. Wat is het toch prachtig dat veulen spul (als alles goed gaat) Vandaag lekker naar buiten. Zo mooi om te zien hoe razend snel ze zich ontwikkelen: van wiebelen op de benen, eerste stapjes, rechtuit kunnen lopen, draf en galop. Prachtig.
Ik ben op zoek naar stal naambordje met krijtbord of verwisselbare namen (stallen worden nog wel eens geruild). Liever niet de standaard maar wat luxer met paardenhoofd erop (hoeft geen echte foto te zijn). Afmeting plaats breedte 12 cm en lengte 80 cm. Iemand ideeën?
Goedemorgen, even een snel berichtje van ons. Vrijdag op zaterdag is er een prachtig merrie veulen bij ons geboren. Jaicke deed het super goed. Veulen heeft gedronken gepoept en geplast. Zo bel ik de veearts op na 3 uren. Kom zo deze kant maar op om het nageboorte er af te halen. Jaicke ging liggen. Ik zag aan haar hoofd dat het niet goed was, en bespaar jullie de rest. De veearts dacht aan een inwendige bloeding buiten de baarmoeder om. Maar dat is gokken, wij wouden haar niet open halen. Nu hebben wij nog een merrie, waar we door middel van hormonen een super mama van haar gaan maken. Nu eerst een paar pittige dagen voor de boeg. Elke uur de fles.
Hier Jaicke en unyk!
SunnyHorse
Geplaatst: 15-05-22 09:34
Ljongema, wat ligt vreugde en verdriet dan vlak naast elkaar. Gefeliciteerd met het merrie veulen en wat vreselijk van de merrie. Dat is toch voor veel fokkers je grootste nachtmerrie.
Hopelijk lukt het om haar aan de andere merrie te koppelen. Dat zou super zijn.
Kunnen jullie voor de nachten nog een aflosschema maken voor het geven van de fles?
Nogmaals sterkte Ijongema. Zo verdrietig om de merrie te moeten verliezen. Hoelijk gaat het koppelen voorspoedig!
Hier is gisterochtend half zeven een knap hengstveulentje geboren van Auwert. Bevalling ging heel snel en weer staand, net als twee jaar terug. Voor we het wisten hing het veulen al half uit Yfke. Heb nu gezien hoe snel ze kunnen bevallen. We waakten wel vanwege het kegelen maar ik had de hele nacht niks aan Yfke gezien tot ze plotseling begint te persen. Gelukkig alles verder goed gegaan.