[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:57

Dan is het inderdaad logisch om dr te scheren :j Tamme kan 'k deze winter toch niet rijden -O-

Jaa, ben benieuwd of Kevster 't ook leuk vind :') Ging vandaag oefenen met schoftje en dan 2 halstertouwen als leidsels, erachter lopend.. Was best grappig hahaha! Heb tot 3 keer toe een paar hoefjes moeten ontwijken, volgens mij issie 't er niet zo mee eens dat ik de zweep als richtingaanwijzer gebruik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:59

Ja, ik krijg haar gewoon niet droog. En dan staat ze in de stal meteen naast de deur, dat is vragen om een verkouden paard!

Hahahaha ik zie het ook helemaal voor me :')

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:21

Nog even voor Martine aangezien ik 'erna' nog niet heb gereageerd en toch mijn medeleven wil tonen.
Je hebt haar nu tijdig laten gaan waardoor jouw herinneringen aan haar ook mooi en waardig kunnen blijven! Wanneer je de beelden ziet dat ze echt verrekt van de pijn en je bijna smeekt om haar op te geven is het moeilijk om jullie mooie meisje nog te herkennen denk ik... Het is goed geweest zo. Met de winter voor de deur kon het alleen nog maar slechter worden! En de beslissing blijft moeilijk...
Na een tijdje komen er echt weer glimlachen op jullie gezichten als je denkt aan haar, dat heeft even tijd nodig. Ik zelf dacht dat dat nooit meer ging gebeuren, dat ik er nooit over kon praten zonder in een huilbui te belanden... maar het kan, en het gaat ook gebeuren!
Fiella moet nu gaan wennen... weg verstandig dat ze Oba nog even heeft gezien! Dat is toch een bevestiging naar haar toe.
Al met al dus nog heel veel sterkte in deze moeilijke tijd gewenst, maar ik vind het echt een super dappere beslissing en ik hoop dat je het jezelf vergeeft en trots kunt zijn op alles wat jullie haar geboden hebben!!

Dekens? Wind/waterdichte 200 gr heb ik nu.... en ze heeft het er lekker warm onder! Maar toch heeft ze in no-time ineens een beste vacht ontwikkeld en droop ze maandag na de les gewoon letterlijk!! Het liep echt bij haar singel langs en drupte naar beneden... Flinke tijd gestapt maar dat mocht niet echt werken dus toen maar afgespoeld met lauw water en met een dikke zweetdeken even op stal gezet met een flink pak hooi... Tevreden paardje ;-) Maar of ik het deze winter zo dik laat weet ik niet, anders wordt het ook scheren ja!! Wil wel kunnen trainen en niet een paard met te veel spierpijn krijgen!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:06

Ja het zijn gelukkig mooie jaren geweest, en we hebben het nog lang kunnen rekken. 7 jaar geleden hebben we al eens te horen gekregen dat we d'r maar beter af konden laten maken. En toch hebben we nog veel ritten en wandelingen gemaakt. Strand, bos, weekje naar Drenthe..

Fiëla was gelukkig rustig vandaag :) Wel regelmatig hinniken, maar ze stond rustig in het land. Ze is momenteel wel vreselijk vervelend. Heel erg aan het uitproberen weer. Overal in willen bijten, halster kun je niet normaal omdoen, ze gaat er altijd in bijten. Handen zijn ook niet veilig, al weet ze dondersgoed dat het niet mag. Maaien met d'r voorbenen als ze moet wachten ofzo. En ze loopt constant tegen mij aan te duwen. Zeker weer zo'n fase ofzo pfff.... Stalgenootje heeft een haflinger die 3 dagen jonger is dan Fiel, en die heeft die kuren momenteel ook. Stelletje doerakken.

En van dekens hou ik afstand haha. Fiëla is aan het verharen.............
Oba kreeg de laatste weken wel een dekentje op met regen of wat koelere temperaturen, maar dan om d'r spieren warm te houden, niet omdat ze het koud had. Fiëla heeft vorig jaar met de sneeuw een week of 2 een dekentje op gehad, toen was het even een paar dagen super koud, maar denk dat ze ook zonder wel gekund had, was meer voor de zekerheid. En hoeveel grams dat dan is? Welk merk? Hou op schei uit haha.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:14

Voor Fiela ook best even een lastige tijd, aan het puberen, najaar en ook nog haar maatje kwijt...
ze wordt straks vast wel weer rustiger...

Haar kleine zusje van dit jaar is trouwens deze week naar de opfok vertrokken, ben benieuwd hoe die uit gaat groeien!

Ik twijfelde vanavond, maar heb Ferro toch lekker bloot laten staan, hij zit nog heel mooi in 't haar en lijkt het niet koud te hebben ofzo...
Ondanks mijn afvalmaatregelen lijkt 'ie wel weer dikker te worden nu hij in z'n eentje in de paddock staat en niet meer in de wei, hij beweegt natuurlijk veel minder...
lastig, ik wil 'm wel lekker veel ruwvoer blijven voeren...

Fifi heb ik vanavond onder een 200 grams gezet.
Ik had een rhino wug overgenomen via Bokt, dacht eerst dat 'ie te groot was, maar dat blijkt toch mee te vallen.
hij lijkt bij nader inzien eigenlijk zelfs vrij strak op de hals en de borst...
maar even kijken hoe 'ie morgen zit en of ze er geen last van heeft...

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:40

Die van mij staan onder 200 grams, en zitten allemaal lekker kort in hun haar gelukkig.
Mocht het echt kouder worden dit weekend dan krijgt Boukje een 300 grams op.
gr. Ingrid

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:42

Leuk! Dat is Holanda toch, van Phoenix?
Ben altijd wel benieuwd naar Evita, aangezien dat een volle zus is. Vorig jaar zou ze op de keuring zijn, dus wij daar ook heen (deels om haar te zien) en toen was ze er niet omdat d'r papieren nog niet in orde waren.

Lastig is dat soms met voeren. Fiëla eet heel graag, heel veel en heel snel. Die trekt echt aan je jaszak als ze denkt dat er iets lekkers in zit... Maar die krijgt ook makkelijk een dikke buik en als we niet uitkijken krijgt ze echt buikpijn. Dus geven we ook maar weinig biks en muesli, en verder ruwvoer. Ze staat tot nu toe overdags op het land, maar nu regent het helaas weer :(

Fiel is trouwens ook lekker aan het groeien. Ze is behoorlijk overbouwd en d'r kont zit nu op ongeveer 1.60m, misschien zelfs ietsje hoger.. Niet teveel meer groeien haha!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:51

T paard dat ook bij ons gestald staat eet ook echt heel snel en onwijs gulzig... die moet je er soms echt even bij weg jagen om nog iets met het voer te kunnen doen (lees, hooi wat ik eerst in haar stal gooi nog in haar hooitas stoppen)
Die hooitas is trouwens ideaal voor haar... ze is er nu echt een flinke tijd mee bezig terwijl ze niet meer gevoerd krijgt dan nodig... Hele kleine gaten zitten er in (tas met een soort autogordels dichtgeweven) en die krijgt ze tot nu toe nog niet kapot. Ze slopen samen namelijk samen echt alle vormen van hooinetten dus die tas is echt een uitkomst!
Misschien zoiets proberen? Dan zijn ze wel echt lekker bezig overdag maar hoeven ze niet extreem veel te eten? Ik heb toch het idee dat het voornamelijk de bezigheid is en niet de honger die het paard laat eten ;-)
Dat paard zet trouwens ook erg snel aan, dus misschien komt het ook wel omdat ze zo schrokken en niet goed alles verwerken wat er in het hooi zit? Dat ze niet zuinig er uit halen wat ze nodig hebben maar gewoon alles in te grote hoeveelheden binnen krijgen? (Geen idee hoor)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:58

ja dat is Holanda inderdaad.
Evita schijnt ook een onwijs leuk paard geworden te zijn!
wie weet volgende keer op de keuring...
wel leuk dat ze volle zussen zijn!

ja met Ferro is het dik worden echt lastig...
ik voer ook praktisch geen krachtvoer, en hij krijgt nu al deels hooi ipv kuil, maar ik voer graag veel ruwvoer en hij groeit blijkbaar een stuk makkelijker dan Fifi, 2 tegenpolen... :+

Ik heb inderdaad een grote hooitas voor als hij binnenkomt eind van de middag, die vul ik helemaal met hooi, kuil en stro gemengd.
bij het voeren rond half 9 krijgt hij dan een handje brok met wat ruwvoermix en nog een extra plukje kuil.
´s Morgens voor ze naar buiten gaan krijgt hij ook een handje brok met een vitaminekorrel en een beetje ruwvoermix.
In de paddock krijgt ´ie 2x een hooinet met fijne mazen (of kleine hooitas) met hooi en kuil...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:16

Ja... Je zou haast niet kunnen denken dat ie daar dik van kan worden....... Lastig!!

Ja is idd grappig, volgens mij lijken ze ook echt heel erg op elkaar. Phoenix vond ik ook een vreselijk lief paard, dus Holanda zal vast ook een leuk veulen worden!

Ik zou ook wel een hooitas ofzo in de stal willen, zodat ze wat langer met d'r hooi kan doen, maar ben bang dat ze dat kapot maakt of er in gaat staan ofzo... Ik bedoel, Fiëla trekt blijkbaar zelfs de schroefjes van de voerbak met haar tanden uit de muur, dus wil niet weten wat ze dan wel niet met zo'n hooitas zou kunnen....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:39

Ferro heeft de hooitas al een aantal maanden in zijn stal en alles is nog heel! :D
In het begin vond 'ie 'm eng, maar nu is 'ie er heerlijk mee bezig, wel leuk hoor!

in de paddock heb ik een kleine voor de ochtend hangen en tussen de middag krijgt hij dan een hooinet, is 'ie even lekker bezig...

en dan toch nog te dik... :+

Ja Phoenix is een onwijs fijn paard inderdaad! :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:28

Heel even snel tussendoor, ga morgen bijlezen hoor hihi. Maar wilde deze alvast laten zien. Onze (Jetta en mijn, aangezien we niet echt herkenbaar zijn :') ) voor Halloween as zaterdag! :D :):)

Afbeelding

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:47

Leuk, Utopia!
Martinique, Fiela wordt ook een grote, net als Figo! Zou dat op termijn geen mooie kindjes geven :)

Figo heeft gisteravond zijn fleecegevoerde regendeken opgekregen en is er daarnet mee op de weide gezet. Het wordt wel koud vandaag, maar stalhoudster/vriendin houdt hem in de gaten, als hij het koud zou krijgen, gaat hij desnoods terug op stal. Morgenochtend maar eens gaan shoppen voor een 200 grams deken :) Vachtje wordt nu ook heel erg teddy (heeft een week dag en nacht bloot gestaan), best wel schattig :)

Het is wel een enorme vreetzak geworden, maar op dit moment kan dat nog geen kwaad. In het begin had hij wat last van voedernijd en kon het allemaal niet snel genoeg gaan, maar hij laat me netjes de ruimte om naar zijn bak te lopen en zijn eten erin te kieperen. Beest eet zijn korrels heel netjes, maar als hij slobber krijgt, hangt die ongeveer tot achter z'n oren.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:12

Ja he :P :) Wil deze week ook weer eens foto's proberen te maken. Kan ik de verschillen in jaren goed bijhouden :) Vorige week is ze 2.5 geworden :P

Leuk Utopia, stoer :) Vorig jaar heb je er zo toch ook met Tamme bij gelopen?

Hahaha, slobber, leuk he... Ik heb ook van die likstenen, of nou ja, stenen..., maar in ieder geval, lekkere lik zooi in zo'n rond bakje. Fiëla wil er altijd in bijten, en na een minuut is d'r neus helemaal bruin van dat spul... Viespeuken!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:17

Ja klopt! :D :D Hier staan nog foto's van vorig jaar met Tamme: [ITP] Friese hengst in kerstsfeer! En nog Halloweenfoto's!
Vind het bij Tamme wel veeeeell beter staan, maarja.. Tammetje kan dit jaar niet en gelukkig ben ik in de prachtige positie dat 'k nu mn andere paard mee kan nemen :D Goede training voor dr hihi.

Zo, nu bijlezen :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:31

Ohhh slobber :') Hahaha Tamme krijgt ook slobber, omdat hij iets moest aankomen en gewoon omdat 't lekker is :P Maar mannnn dan zit 't idd echt overal :')
Heb Tamme aangeleerd om mintens 2 meter bij me vandaan te blijven als 'k met voer aankom, zowel in de wei als in de stal. Pas als ik zeg 'toe maar' of 'kom maar' dan loopt hij naar zn bak, zo cool en veilig :D Hij had nl ook nogal last van voedernijd :P
Tamme moet 'k best wat voeren om 'm op gewicht te kunnen houden, zelfs nu hij al maanden niks meer heeft hoeven doen :oo Kevin krijgt gewoon niks.. Soms de restjes uit Tamme zn bak of 'n plukje hooi dat Tamme laat vallen en natuurlijk wel gewoon gras (Kevin staat 24/7 buiten), maar die wordt nog dik van lucht := En Jetta krijgt ook maar heel weinig, wel veel hooi en staat ook 24/7 buiten, maar verder om de dag een klein beetje muesli met 'n handje brokken, zat :P Haha.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:28

zag een stoere foto voorbij komen! 8-)

Ferro net ongevoerde deken op gedaan, zo even kijken of 'ie 'm heel gelaten heeft en of 'ie nog goed ligt...
zit nog even met de maat voor hem, ene is te klein, andere te groot...
nu maar iets ruim, groeit 'ie vast nog wel in... :D

Fifi voelde warm genoeg onder de 200 grams, dus die laat ik even zo...

Ze waren wel duidelijk hyper door het plotselinge frisse weer!
Ferro ging zo te keer toen ik de paddock uitmestte dat ik een hoef te pakken had... :+
en Fifi was door het hek vertrokken met binnen zetten voor ik 'r vast had... :+ :+

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:34

Hier waren ze vanochtend ook heel firs, ook met rijden was Boukje behoorlijk fris, wat niet meeviel. Ik heb hier nog geen dekens verwisseld, denk als het zo blijft dat ze een zwaardere opkrijgen.
Nu lekker naar vrienden.
Ingrid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:36

Poe, dacht ik dat ik het voor Ferro had gevonden, maat en model dekens...
Maar het blijkt toch ook niet heel eenvoudig...
Voor de lengte heeft 'ie 195/6.6 nodig, maar dat blijkt op de schouders toch weer net te ruim te zijn, waardoor 'ie te laag zakt op de schouders en naar mijn idee gaat trekken daar...
lastig... -O-

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:21

Inderdaad lastig!
Ik haal morgen een nieuwe voor Figo, en dat wordt een 185. In z'n regendeken heeft hij toch iets te blote billen :)

Ben eventjes aan het opwarmen, daarnet op stal uitgegleden en in een plas terechtgekomen. Niet zo aangenaam met die koude wind :(

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:31

Ohhh jeetje Lies!! :oo Dat lijkt me inderdaad echt niet prettig nu!

Edit: ik heb vorig jaar met deze temperaturen met 'n paard in de sloot gestaan, 'n uur, voordat de brandweer ons eruit kwam vissen.. Om 10 uur 's avonds...... :\ Was ook níet cool hihi.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:19

Oei nee, da's nog veel minder! Allebei niets aan overgehouden toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:46

oeps, da's allemaal niet fijn zeg!
brrrr!!!

Ferro staat nu onder zijn ongevoerde waterdichte deken, maar ik heb helaas toch echt de conclusie moeten trekken dat 'ie toch niet ietsje breder moet worden wil hij er echt goed in passen...
dus alles dat ik heb gekocht is te groot... :+
alles maar naar zolder, en dan op zoek naar een 2e hands maatje kleiner...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:54

Uh ik heb morgen les :o

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:44

Les Jolijn?, ik dacht dat je rustig aan moest doen. Maar wel leuk lessen.
Vandag was het hier wel lekker, tenminste als je uit de wind blijft.
Ingrid.