[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:07

O nee Lobke, Licorke toch, ik duim voor u en hem ze, ik hoop echt dat ze hem goed kunnen helpen !!ik gaan het echt heeeeeeeeel HARD wensen ! Laat de moed niet zaken, en in Gent ben je in goede handen ! Ze zullen hem zeker het beste geven.
Als je naar Luik zou gegaan zijn had ik mee kunnen gaan. Hou me op de hoogte hé want ik zit er echt mee in, zo een lief paard !
Is het zo erg ? Hoest hij fel en heeft hij snot neus enzo ?
Toch raar ja, Viern schuurt ook en heeft ook problemen met de luchtwegen (gehad).
Maar da is nu achter de rug en t gaat goed, maar dat is van mijn 3 paarden mijn dikke lieveling van ver en t is hij die zo 'zwak' is...t is echt mijn oogappel ze..
Met Aqua begint het al...
Gisteren vriendin hier gehad met haar vriend en die wou ze zijn draven...
Had geen zin meer om ze uit de stal te halen enzo, en ik had zo ne rugpijn , en stef wou ze ook doen rennen..ik zei doe jij dat dan...
Aqua liep aan de hand alles ok en wou ze doen draven aan de hand, ze ging nie vooruit, da wou ze nie, hij met de koord erop getikt om ze vooruit te zetten, begint ze te stijgeren en weg te springen bijna door de draad, en het ergste van al, echt gestampt richting stef om hem te hebben !
ik kwaad op hem en zei zo doe je da nie met een jong paard !...
Stef al kwaad op mij, ja ge moet er strenger mee zijn, ik zei ja maar ik heb nooit last gehad met haar. Ze is hier amper 2 weken en heb geen piste ga nie zo beginnen met een jong ding hé
enfijn, hij zei ze is echt gevaarlijk
ik ben er eerlijk gezegd nie gerust in ook nie pfffff
da stampen naar mensen daar moet ik niets van hebben !!
deze morgen besloten om ikzelf te proberen, ze kent me meer en heeft vertrouwen in mij...
ik ga de wei in stap aan de koord, super, en dan halt houden en vertrekken in stap
Erna vraag ik een drafje, erg met tegen zin, verzet ze toch een paar stappen in draf en stopt,
dan. ik vraag het terug , en madam doet hetzelfde dan gisteren weg springen stijgeren en ervandoor gaan, ze draaid terwijl ik ze los moest laten met koord en stampt echt om mij te raken...........en t was raak bij mij verdeke !!
ben hard gestampt op mijn arm en pols..........
godverdeke !
durf het aan stef nie zeggen

k hoop da met mijn trhombose ik hier niets krijgd van bloedklonters of zo
verdeke hein....vind het nie leuk
heb geen 2 levens om da te risqueren
ze is super braaf zolang je niets vraagd, gelijk met borstelen ook
ze verzet zich en is super dominant zodra ge iets vraagd da ze nie wilt, o whee pas op
......
Ik weet niet of veulens zo zijn .., ze heeft nog niets meegemaakt en ik ben echt super kalm en zacht met haar. Begrijp het niet.
Ik gaan dat moeten aanpakken maar hoe weet ik niet op het moment zelf weet ik niet hoe ik dan moet reageren . Ik heb ze wel erna hernomen en in stap een ronde terug gedaan met haltes dat ging goed en daarop heb ik ze dan gelaten met haar te strelen....

MALIN PROFICIAT !!! met u contract Knipoog wat is dat juist ? ja zoiets als een samenwoonend contract misschien.

Ga nu nog wat even bekomen van mijn monster....

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:30

Piew Zasread, van zulke verhalen word ik niet echt vrolijk moet ik zeggen Sigaar

Ik ga ervan uit dat het bij Licor nog lang niet zo ernstig is, maar ik wil het gewoon NU onderzoeken zodat ik weet waar ik sta met hem. DA zei ook dat we er zeker op tijd bij waren, dat er nog geen onherstelbare schade is zover hij kan horen.
Cin, hij hoest enkel als hij moet werken, dan maakt hij ook veel (wit) snot aan. Het hoesten wordt erger naarmate hij meer inspanning moet leveren (dus bij galopwerk is het feller). Ik kon inderdaad ook naar Luik gaan, maar ja, mijn Frans is niet zo goed. Ik houd je zeker op de hoogte!

Lastige situatie met Aqua, ik zou haar er wel ferm voor afstraffen, ze mag echt niet schoppen, dat is levensgevaarlijk! Volgens mij is het nog een teken van gebrek aan opvoeding en moet je haar eerst even duidelijk maken dat mensen geen voetballen zijn.
In die zin zijn die brave PRE's wel een stuk makkelijker hè Haha!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:53

Ja begrijp je wel van Luik hoor..moest je ooit gaan ik kan frans en zou je vergezellen hé Lachen met plezier !
Ja met Aqua, dat wil ik ook niet laten gebeuren en ik zoek een oplossing om ze aan te pakken maar hoe reageer je daarop op de moment zelf, ik heb gewoon in stap voort gedaan en beloond omda ze het goed deed.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:15

Hmm, op dat gebied zou ik haar gewoon een ferme schop terug verkopen. Geen medelijden mee... Klinkt misschien hard, maar dat is volgens mij de enige efficiënte oplossing.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:24

Idra schreef:
Hmm, op dat gebied zou ik haar gewoon een ferme schop terug verkopen. Geen medelijden mee... Klinkt misschien hard, maar dat is volgens mij de enige efficiënte oplossing.

Ze probeert dingen uit natuurlijk, en het is nu 2x gelukt de volgende keer zal ze hetzelfde doen MITS ze daar de kans voor krijgt en die zou ik haar niet geven, is ze gek geworden.
Zorg dat er iemand bij je is volgende keer en direct een fikse pets met een longeerzweep of iets verkopen want slaan doen we niet..
Ik weet nog met Alegra, ze was nog zo zielig en mager enz en aan het eten, ik wilde haar halster afdoen en ineens oren naar achter en een sprong naar voren om mij te grijpen en ik heb haar zo'n ongenadige dreun verkocht (direct) ze schrok er niet van ze keek me aan met ogen die vuur spuwden, daarna wachtte ze haar kans af tot ik me rug toekeerde om een emmer water neer te zetten en ze greep mij vol in mijn kuit.. en aangezien ik het soort van zag aankomen kon ik direct met mijn voet uithalen en POEF op haar kaak.. ze schrok wederom niet en ging rustig verder met eten, mijn kuit was donkerpaars en lag hier en daar open maar Alegra had het daarna opgegeven, had ik niet direct ingegrepen had ze over mij heengelopen...
Dus Cin, praat met je wederhelft, vertel het hem WEL!! je kan je excuses toch aanbieden Knipoog maar doe dit samen want straks raakt ze je zo goed dat je het aflegt en dat is niet de bedoeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:25

Komt Aqua zo uit de opfok? Daar kan het ook mee te maken hebben hè. Dan zijn ze gewend dat ze meteen terug moeten reageren. X-tremo deed dat ook in het begin. Gaf ik hem een tikje op zijn kont dan keerde hij bijna gelijk zijn kont naar mij toe. Puur om zich te weren zoals hij gewend is van de opfok.

En merrie's zijn wat dat betreft gewoon zenuwachtiger. Merrie's slaan ook weer met de achterbenen en hengsten met de voorbenen. Kwestie van vertrouwensband opbouwen. Ze is er immers pas 2 weken.
Maar wel consequent zijn. Niet vaker voor laten komen en haar anders inderdaad even flink op haar plek zetten.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:29

Yenneke schreef:
Komt Aqua zo uit de opfok? Daar kan het ook mee te maken hebben hè. Dan zijn ze gewend dat ze meteen terug moeten reageren. X-tremo deed dat ook in het begin. Gaf ik hem een tikje op zijn kont dan keerde hij bijna gelijk zijn kont naar mij toe. Puur om zich te weren zoals hij gewend is van de opfok.

In de grotere opfok kuddes zijn de rangordes heel duidelijk hoor daar wordt niet zomaar geschopt... Knipoog
Citaat:
En merrie's zijn wat dat betreft gewoon zenuwachtiger. Merrie's slaan ook weer met de achterbenen en hengsten met de voorbenen. Kwestie van vertrouwensband opbouwen. Ze is er immers pas 2 weken.
Maar wel consequent zijn. Niet vaker voor laten komen en haar anders inderdaad even flink op haar plek zetten.

eigenlijk vind ik 2x al teveel..... gericht slaan is levensgevaarlijk, consequent zijn en blijven is het allerbelangrijkste, regels! dat mag en dat mag niet, ik EIS!! mijn plekkie op en als mijn paarden hun plekkie opeisen heb ik niets meer te vertellen, het gaat snel hoor Knipoog

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:35

Ja met Yoshi (ok, van een heel ander kaliber, I know Clown) ben ik ook altijd meteen duidelijk geweest. Ferme tik op de neus bij bijten, bij het tegen me aan steigeren gewoon omver duwen (al is dat met een shet net iets makkelijker) en nu is hij gewoon een erg braaf shetje.

Maar Cin, ben je fysiek in staat haar zo aan te pakken als ze naar je schopt? Anders moet je er inderdaad een longeerzweep oid bijnemen, daar heb je geen kracht voor nodig.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:37

ja dat ben ik wel met cloris eens hoor.. dat soort geintjes zijn echt niet grappig, dus de volgende keer gewoon een stoot/trap verkopen als ze dat doet, is ze helemaal besodemieterd zeg.. Liever 1 keer keihard meppen zodat ze denkt van "oeps" en het niet meer vergeet, dan 5 keer half half corrigeren.

Trouwens, zo hard als een collegapaard kan je toch niet schoppen, dus het is niet zielig Vork En er zit een groot verschil tussen 'niet snappen' en gericht uithalen, dat laatste mag niet, nooit, om welke reden dan ook. als Yippie het er niet mee eens is mag ze best eens stuiteren, beledigd doen en het laten weten, maar er wordt gewoon niet getrapt en gebeten, dat wil ik echt niet hebben. En tsja, als ze dat wel doet, dan zijn de consequenties ernaar.. Maar juist op deze leeftijd is het belangrijk om ze te corrigeren, want anders worden ze alleen maar vervelender.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 20-08-07 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:38

Klopt allemaal hoor wat je zegt.
X-tremo stond dan samen met nog een andere hengst in een loopstal en dan gaat het anders. Ze proberen je inderdaad gelijk uit. Nieuwe rangordes bepalen en dan moet je inderdaad heel consequent en duidelijk zijn. Gerichte aanvallen kunnen zeker niet door de beugel!

Alleen ik denk dat het ook verstandig is om in het achterhoofd te houden dat het jonge paard bepaalde aanwijzingen nog niet kent. Zoals een tikje om door te lopen. Als dat onverwachts komt dan kan je zeker een tegenreactie verwachten. Zo bedoelde ik het meer.

X-tremo probeerde mij zaterdag nog flink uit bij freestylen. Begon hij ineens een beetje op mij te jagen. Hals erop en briezen, echt imponerend hengstengedrag. Heb 'm net zolang terug zitten jagen totdat hij het zat was. Toen was het over en deed hij weer braaf mee. Hart klopte wel in mijn keel, want stel dat hij inderdaad ineens op mij af was gekomen. Gelukkig liet hij zich door mij overrompelen en was het zo weer over.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:38

Ik ben het helemaal met Cloris eens. Nú is het moment om het duidelijk te stellen. Paarden die in die fase niet te horen krijgen wat hun plek is, worden later steeds onhandelbaarder.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:44

goh wat een eensgezindheid hier Haha!

Maar idd cin, kijk goed uit met je lijf hoor.. werkt natuurlijk ook niet mee als je al wat onzeker ernaast staat omdat je bang bent voor wat er kan gebeuren..dat snap ik heel goed.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:46

Nou ja, zei ik toch ook al Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:51

idra, wat vervelend trouwens voor je van Licor.. het is ook altijd wat met die beesten he.. IIG sterkte ermee, wellicht zou je al eens wat kunnen stomen e.d. of foenegriek voeren? dat werkt goed bij luchtwegproblemen.. ik denk ook maar in de lucht hoor, weet niet wat je op het moment al doet?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:28

Momenteel doen we eigenlijk niks, hij hoest ook niet in rust dus krijgt hij gewoon rust. Na het eerste bezoek van de DA kreeg hij Ventipulmin, dat hielp voor even, maar hierna begon hij net harder te hoesten (is ook logisch, omdat ventipulmin de luchtwegen verwijdt, maar zodra je er mee stopt vernauwen ze ook weer) en voor we met iets anders verdergaan wil ik hem gewoon eerst fatsoenlijk laten onderzoeken. Uiteraard staat hij gewoon op de wei en als hij op stal zou staan krijgt hij voordroog en staat hij op vlas.

Zelf al stomen? Ik heb zo geen apparaat oid, dus zou niet weten hoe eraan te beginnen... Foenegriek is naar het schijnt ook niet altijd zo super, en moet je ook mee opletten.
Dit las ik over Phoenegriek
Citaat:
De meesten van u kennen waarschijnlijk Phoenegriek, een kruid dat oorspronkelijk bij mensen werd gebruikt bij hoestproblemen. Phoenegriek werkt hoestprikkeldempend, dat wil zeggen dat het paard de kriebel niet meer zo goed voelt. Dat kan natuurlijk heel prettig zijn maar je moet het niet gebruiken als je niet ook iets aan de oorzaak doet. Dat geldt voor alle hoestprikkelremmende middelen. Zou er nog een bacterie in de diepere luchtwegen zitten dan is het gebruik van corticosteroiden en hoestonderdrukkers niet zo verstandig.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:37

OH maar bang ben ik niet hoor kjoetiek, ook daarom da ik die schop gehad heb ! en erna ben ik er weer aan de slag mee gegaan maar in stap en dat ging goed ik ging ze niet op dat negatief gedrag laten !
Idd je moet met 2 zijn en dat gaan ik met Stef bespreken !
Alleen kan je er niets aandoen, weet ge t is niet te voorspellen en ikzelf een shcop terug geven dat ging niet, dan was ik zeker in t ziekenhuis beland want dan was ik naast haar en ze draaide zich om...en er recht op af gaan terwijl ze stampte ging niet hé.
Idd met een lange zweep en met 2 !
t is ook dat ik nog geen piste heb en wil echt aan de slag als ik de piste heb.
Maar Stef wou ze alleen doen lopen voor haar gangen te laten zien ...tja
Normaal gezien reageer ik direct op zo iets ! Bijten krijgen ze een mot of een stamp of als ze iets doen laat ik ze direct zien wie de baas is...en ja ik gaan u eerlijk zeggen ik werk hier niet meer met een veulen, wel een veulen in t hoofd en jaren maar niet in lijfeen lijf van een volwassen paard geen veulen meer, ze is 1,64 groter dan Vierno en verdeke het dubbel in breedte !!..Als ze trekt kan je niet zeggen hé hier en schop hoor..
Maar nu weet ik het en zal ik haar voor proberen zijn.
Ik heb haar al een schop in haar kont gegeven in stal als ze zo begon lastig te doen als ik ze borstelde of als haar iets niet zint, dan gaat ze naar achter en heft haar voorbenen op en zo ..dan lap op haar gat!
Pfffff heb Viern goed vast gepakt en gezegd hoe lief HIJ wel is, dat is het geweldigste paard dat ik ooit gehad/gekend heb in gans mijn leven !

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:40

Heb Fenegriek/look gegeven gehad en dat hielp , ik was er tevreden over . Eens een kuur gedaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:54

Vervelend van Licor zeg!
Mijn vorige paard was ook een bijna chronische hoester, dus ik weet er alles van...

HMP Horse kruiden werken best goed als je van de medicijnen af stapt straks, en Luchtwegcompositum van de Groene Os is ook heel fijn spul!
dat zijn druppels, dat heeft het voordeel dat je geen poederstof hebt...
(die geef ik Fifi ook als ze wat kuchen geeft)

Als het bij haar echt heel erg was liet ik een brochoscopie maken, dan namen ze ook een slijmmonster en dan werd daar de anti-biotica op afgestemd.

Verder kun je zelf laten stomen met een emmer met bijv. Rhinocaps in gekookt water.
Neusje erboven en handdoek eroverheen... Knipoog

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:41

Jeetje die Licor. En het ging allemaal net zo lekker toch?!
Je doet er verstandig aan hem nu op rust te zetten en eerst te laten onderzoeken. Als het iets chronisch wordt dan ben je verder van huis. Nat hooi is toch ook goed voor hoestende paarden? Dan is het zeker stofvrij.
Heb zelf geen ervaring met een hoester (gelukkig!), maar ken wel mensen die dan nat hooi moesten voeren.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:50

Bedankt allemaal voor de felicitaties! Voor degenen die het vroegen, een geregistreerd partnerschap is hetzelfde als een huwlijk, maar dan zonder wettelijke bepalingen voor de kinderen. Wij wilden graag een en ander wettelijk geregeld hebben omdat we samen een huis gekocht hebben (we woonden al 5,5 jaar samen in een huurhuis) en omdat we nog niet wilden trouwen TROUWEN zeg maar, hebben we nu voorlopig voor deze oplossing gekozen. Echt trouwen komt ook nog wel maar dan wel om romantische redenen en met een feest, niet omdat we dingen geregeld willen hebben voor het huis Haha!

Een samenlevingscontract in NL is best kostbaar, en daar komt ook nog een heleboel bij kijken want dat is niet in gemeenschap van goederen. Dus hadden we een lijst moeten maken van onze spullen, en dan bijhouden. Dus als je iets nieuws koopt wat van waarde is, kan je iedere keer naar je advocaat om je lijstje bij te laten werken Lijst Bovendien is er dan niets geregeld als 1 van de twee komt te overlijden dus moet je ook nog testamenten laten opmaken, tel maar uit je winst Geld, geld! Dus vandaar deze oplossing en ja toch een klein beetje voor het ecchie Haha!

Lobke jeetje joh ik lees het nu pas, heb even op het anda-forum gekeken! Echt niet leuk, Dinkey heeft ook een endoscopie gehad heel lang geleden omdat hij ook maar bleef hoesten. Bij hem is er een sabelschedevormige luchtpijp geconstateerd, dus ook een vernauwing maar dan in de luchtpijp zelf.

Hij heeft ook vaak aan de ventipulmin gezeten en ik moet met hem echt uitkijken dat hij geen koudjes pakt door lang nat haar (vandaar dat ik hem altijd scheer) of op een andere manier zijn luchtwegen prikkel door stoffig hooi en stro. Op mijn oude stal is hij daar zo ziek van geworden dat hij aan de cortico-injecties moest, dit en prednisolon pillen is de volgende stap bij reguliere diergeneeskunde als je met ventipulmin niet meer verder komt. Dit was ook een van de redenen van mijn verhuizing want hoe benauwd Dink het toen had brak echt mn hart.

Ik vind het echt heel goed van je dat je gelijk die scopie laat doen want hoe eerder je weet wat er zit en waar, hoe beter het te behandelen is. Ik duim echt met heel mijn hart met je mee dat het niets ernstigs is zodat hij met een paar kleine aanpassingen een gewoon leven kan leiden.

Nog een laatste tip, hou hem wel in beweging! Hoe langer je hem op rust zet, hoe minder goede conditie hij krijgt. Voor paarden met luchtwegproblemen is het altijd beter als ze in beweging blijven, dit stimuleert de bloedsomloop en verbetert de longinhoud. Al is het alleen maar stappen, als hij dat kan, gewoon doen. Toen Dink net verhuisd was, was zijn conditie echt baggerslecht. Hij kuchte bij minste of geringste inspanning. Door hem dagelijks in de stapmolen te zetten en langzaam op te bouwen, kan hij dingen nu veel langer volhouden. Hij kan zogezegd meer, met minder zuurstof. En hij kucht nu alleen nog maar als ik hem over zijn grens heen push, bijvoorbeeld voor de sulky door zand laten draven of lang laten galopperen of hard draven.

Als je eenmaal weet wat er aan de hand is kan je hier misschien rekening mee houden in zijn bewegingsschema. Veel sux6 en hou me even op de hoogte, vind het echt heel erg maar hoop onzettend voor je dat het meevalt!

Cindy dat is niet mis, ik ga helemaal met de rest mee! Strenger aanpakken hoor, is madammeke nou helemaal! Idd samen met Stef is een goede oplossing, want zoals ze nu is, gaat ze steeds weer een stapje verder en dan heb je dalijk echt geen leuk paardje meer Boos!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:50

stomen is het makkelijkst als je een mogelijkheid hebt om hem aan twee kanten vast te zetten. Dan emmertje maken met pepermunt/eucalyptus oid (zijn meerdere kruiden geschikt voor), flink warm water en emmertje halfvol. en dan een handdoekje om de neus/over de emmer heen (ik pakte altijd een barkruk om de emmer op te zetten zodat ik niet zo'n lamme armen kreeg en mijn handen vrij had voor de handdoek) en stomen.. zoals nouvel zegt kan ook, maar ik had er eentje die zijn hoofd niet laag wilde houden, dit was makkelijker Haha!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:55

Pipi gave foto's joh, ziet er supernetjes en ontspannen uit!

Nouvel fijn dat je een leuke paar dagen hebt gehad! Was zeker mooie omgeving daar?

Sanne hihi die Otje toch Tong uitsteken Zonde van het voetballen maar de volgende keer beter!

Chicaaaaaaaaaaaa BIG HUUUUG BAAAACK!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:56

Malin, veel geluk gewenst en gefeliciteerd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:57

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:00

*LOL* anky zit in de verkeerde fokrichting *LOL*