[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:15

Haar vorige veulens kwamen op exact dezelfde aantal dagen dracht. Herhaalt zich dat weer, dan komt het over 20 dagen. Ze heeft al 2 merries (eerste is inmiddels ster, de tweede komt dit jaar voor de keuring) en een hengstje (die van Auwert, nog in eigendom) voortgebracht.

Jullie de keuzes voor de hengsten definitief opgemaakt Jinthe?
Voor alle drie de stermerries?
Hoe gaat het met de Matthys nakomeling? Onze merrie is nu dus drachtig van Matthys. Voor komend jaar Gosse gereserveerd. Spannend zo’n nieuwe hengst.

Jinthe1

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:14

Spannend Sunny! Ook leuk dat de nakomelingen naar de keuring gaan. Hopen op weer en sterretje dit jaar dan, succes!

De Matthys doet het goed. Moderne merrie. Beetje angstig maar eenmaal in de hand heel lief en is de angst ook weg. Ze kijkt bij nieuwe dingen of mensen liever even de kat uit de boom. Vermoed dat het een leuk sportpaardje kan worden. Beweegt ook heel correct. Volgend jaar naar de keuring dan maar.

We willen in ieder geval Auwert en Nane weer gebruiken. De andere zijn we nog niet helemaal over uit. Inderdaad de drie ster merries en dan nog de driejarige die nog in het land loopt maar dit jaar naar de keuring gaat. Waarschijnlijk wat later in het seizoen omdat we een beetje lui zijn om haar op te pakken en wat aan het werk te zetten. Waarom heeft een dag ook maar 24 uur? :Y)

ljongema

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:39

Hier ook druk bezig met de hengstenkeuze.
Dit jaar gaan we niet zo veel dekken.
1 is 1 juli uitgerekend, ze wou vorig jaar slecht drachtig worden, dus de keuze gemaakt om haar dit jaar niet te dekken als het niet in 1x pakt dan ben je wel heel laat. 1 juli vind ik eigenlijk al te laat.
1 merrie gaat onder Alger 522
1 merrie van ons kan ieder moment bevallen maar die gaan we dit jaar ook niet dekken. Die heeft een jaartje vrij :D

En 2 mei is onze andere merrie uitgerekend. Alleen voor haar weten we nog niet welke hengst.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:48

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:41

Afbeeldinggeen rijfoto's want ik had muziek op O:)

Wel een ik wil graag eten foto :Y)

Smid is twee uur na het maken van deze foto geweest. Dus z'n voeten zijn nu weer netjes :D

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:13

Je naam zegt het al Sunnyhorse, zonnig paard :D

Merrie ziet er mooi uit!

Hij ziet er erg mak uit absolum.

Hier de merrie lichtjes weer aan het oppakken zover het op de locatie waar ze staat lukt. Veulen is het er nog niet mee eens, maar doet niet gek. Hiske vindt alles prima, mist haar kind niet en kan gewoon opstappen en wegrijden. Zal wel weer een hele klus zijn op haar weer op niveau te krijgen. Zeker als ze hier blijft staan..

En over 2 maanden wordt mij eigen merrie alweer 2 jaar, begint toch al meer paard te worden!

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:17

Nou, zeg dat wel Getty! Ze lijkt echt al een heel paard, leuk! Weet je toevallig haar schoft hoogte?
Fijn dat Hiske in iedergeval mee werkt als ze bij haar veulen weg moet. Veulen zal vast wennen op den duur.

Alger, leuk dat je die hengst noemt Ljongema. Deze is een beetje buiten mij blijvend gevallen. Ik ga hem eens opzoeken. Waarom kiezen jullie voor Alger?

Absolem, wat staat die daar braaf!

Jinthe, ja joh, tijd vliegt! Auwert en Anne en nog een keuze dus, ben benieuwd naar de derde. Buurman verder op in de straat fokt nu aantal maal met Nane, heeft nu een knappe merrie jaarling van lopen.

ljongema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 06:32

Ik vind Alger een mooi robuust paard. Rustig kwa karakter. Past mooi op mijn Doaitsen merrie. En jelmer kan goed verkopen

Is er iemand die het leuk vind op met mij mee te kijken? Welke hengst?
Jaicke F. (Tsjalke) ze heeft dwerggroei. Inteelt is 16.3. Dit wil ik ook laag houden.
Ze fokt redelijk aan de maat. Moet ook. Hengst moet de achterhand verbeteren.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:34

Leuk dat iemand voor Alger kiest en niet de hoop van de nu populaire hengsten volgt. Ik ken Alger zelf niet goed, geen ervaring met nakomelingen in ieder geval.

Getty, dat is al een flinke merrie! Al veel body toch?

Sunny, we hebben een derde hengst erbij bedacht. Het wordt twee keer Auwert en 1 keer Nane. We hebben al een Nane uit de merrie waarvoor we hem nog eens willen gebruiken en zijn ook weleens benieuwd welke vergelijkingen we kunnen maken. De merrie heeft nu vier veulens gehad en allemaal hebben ze heel veel front. Helaas hebben we de Auwert van vorig verkocht. Dit jaar gaat Auwert op twee andere merries. Kijken wat dat geeft. Altijd een verrassing :+

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:45

Iemand zelf ervaring met Yme?

Hoorde toevallig net nog iemand die Alger wil gebruiken. Moet mij nog helemaal verdiepen in hem eerlijk gezegd. De nieuwe lichting is nog wat onbekend :+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:20

Ik fok zelf niet, dus maak ook geen keuzes voor een hengst.

Alger ook niet bekend mee.

Maan lijkt meer body te hebben op die foto, dan dat het in werkelijkheid is. Maar het gaat de goede kant op.

Dit geeft denk ik een beter beeld, ohja ze is een topper in door draad gaan :Y) mooi klaar mee..
Afbeelding

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:37

Och ja, hier inderdaad wat minder body dan de eerste foto. En oei, heeft ze zich pijn gedaan met door de draad gaan? Lastig ook, zeker als ze weten dat het lukt en liever bij de buurman op het land staan |(

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:11

Getty_Maan schreef:
Je naam zegt het al Sunnyhorse, zonnig paard :D

Merrie ziet er mooi uit!

Hij ziet er erg mak uit absolum.

Hier de merrie lichtjes weer aan het oppakken zover het op de locatie waar ze staat lukt. Veulen is het er nog niet mee eens, maar doet niet gek. Hiske vindt alles prima, mist haar kind niet en kan gewoon opstappen en wegrijden. Zal wel weer een hele klus zijn op haar weer op niveau te krijgen. Zeker als ze hier blijft staan..

En over 2 maanden wordt mij eigen merrie alweer 2 jaar, begint toch al meer paard te worden!

[ [url=m/lSDv4s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die ziet er al flink uit zeg.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:01

Hoe oud is ze?

Nee jinthe ik fok niet met Fries haha

Mijn jelske word ook nu wel groter (gelukkig) denk dat ze nooit groot gaat worden maar goed ze is nu 2 en eerste jaar erg ziek geweest. Ik hoop dat ze tegen de 1.60 wel gaat halen. Zal denk ik nu een kleine / midden E zijn.
Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:20

Ze wordt 19 juni alweer 2 jaar!
En nee, ze verwond zicht niet, kruipt onder het onderste draad door...

Als veulen heeft ze nooit geleerd wat draad is, haar fokker was daar erg laks in...

Joun jelske toont zo anders wel groot, 160 vind ik ook een prima maatje, 164 is perfect.

Houd niet zo van dat hele grote..

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:47

Ik houd ook niet van dat hele grote, kreeg een hengst van drie jaar en 170 aangeboden, nou nee dank je. Vriendin heeft een bijna 5-jarige van 180, ze doet het er super mee maar is echt heel lastig bij elkaar te rijden. Ik zal Ilse zo eens meten, gok dat ze rond de 161 zit nu

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 17:29

Oh wauw 1.80 mega!
Nee 1.70 zou Max zijn.

Moeder is 1.70 vader was 1.65 ze heeft verder geen papieren…

Ze is gelukkig niet mega lang dus wel fijn voor onder het zadel :)

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 17:48

Hoi hoi allemaal. Wij leven ook nog maar zoooo mega druk dat ik amper tijd heb om bij te lezen, laat staan schrijven. Allerlei uitjes, wedstrijden en vandaag ging mijn dochter voor haar werk twee paarden starten in tolbert. Superleuke dag en echt hele mooie dressuurfriezen gezien. Wat is er al veel kwaliteit. Wij ook tevreden naar huis overigens; de jonkies lieten zich prima rijden op vreemd terrein.

Hier nog 8 dagen voor onze Yfke op 320 dagen zit en het veulen van Auwert mag komen. Wachten duurt lang -O-
Hopen dat alles maar weer goed zal gaan, altijd spannend.

Onze 2 jarige hengst van Jouwe doet qua maat ook veel. Hij meet nu 1.66. Ik ben bang dat hij nog meer de lucht ingaat. Hij is wel mooi in verhouding maar wordt wel een reus ben ik bang.

Zal morgen eens wat plaatjes schieten.
Leuk al die keuringsplannen zeg. Soms is het zo lastig inschatten. Maar niet geschoten is altijd mis. Wij twijfelen ook nog wel om onze Swarte nog een keer naar de fokdag te doen. Ze heeft een eerste premie en viel dat jaar op de CK net buiten de kroonmerries omdat haar Ibop niet zo goed was. Nu is ze inmiddels sport. Maar twijfel wel. Willen haar iig gaan dekken *\%/*
De keus is gevallen op Teun. Zodra de volgende hengstigheid zich aandient gaan we insemineren..

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 04:23

Afbeelding

Dit zijn onze Pien van 1 en Oukje van 2 jaar. Ze schelen qua leeftijd 8,5 maand maar Pien gaat qua stokmaat onze Oukje inmiddels al voorbij. Ik vind Oukje wel echt een mooi lossig paardje dus hoop dat ze wel groot genoeg gaat worden. Maar ze kunnen zo in ieder geval wel mooi samen verder opgroeien. Zijn beide dikkerds met wintervetjes
Afbeelding

Ik zag dat Maan ook goed groeit! Dat wordt ook een leukerd! Benieuwd hoe ze het gaan doen allemaal.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 06:26

Ynekes: Leuk een Teun! Daar verwacht ik juni een veulentje van :))

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:44

Weet iemand of je ergens kunt zien hoeveel mensen er al ingeschreven hebben voor een bepaalde selectie van de PAVO FRYSO BOKAAL? Ik weet niet of we Ilse op tijd klaar gaan hebben dus wil eigenlijk op het laatste moment inschrijven, maar wil ook niet te laat zijn

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:01

Nynke, misschien via de agenda op de kfps site? Dan zoeken naar de datum voor de pavo waarvoor je zou willen inschrijven en ik denk dat je daar de startlijst dan ook kunt aanklikken. Heb het nog niet geprobeerd maar meestal zoek ik op die manier en dat lukt vaak wel :P

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:02

Jinthe1 schreef:
Nynke, misschien via de agenda op de kfps site? Dan zoeken naar de datum voor de pavo waarvoor je zou willen inschrijven en ik denk dat je daar de startlijst dan ook kunt aanklikken. Heb het nog niet geprobeerd maar meestal zoek ik op die manier en dat lukt vaak wel :P

Ah ja, dank je wel! Nog ruimte zat

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:07

Dennenboom schreef:
Ynekes: Leuk een Teun! Daar verwacht ik juni een veulentje van :))

Oeh.. ben benieuwd..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:41

Afbeelding
Vriendelijk vriendje :D.