Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:32

Ik heb nog niet voldoende ervaring met de myler bitten om te kunnen zeggen waarom wisselen beter is. Zou Ivm gewenning zijn. Mij werd het uitgelegd als dan blijft het speciaal en blijven ze goed reageren erop.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:33

Helemaal mee eens
Jij twijfelde ;-)
Dus niet meer twijfelen dan

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:34

Enige wat ik wel weet is dat veel mensen te dikke bitten nemen waar door paarden hun mond niet kunnen sluiten. Men denk dat dunne bitten scherper zijn maar dat is dus niet zo

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:52

Laura1982 schreef:
Ik heb nog niet voldoende ervaring met de myler bitten om te kunnen zeggen waarom wisselen beter is. Zou Ivm gewenning zijn. Mij werd het uitgelegd als dan blijft het speciaal en blijven ze goed reageren erop.

Ik weet het niet hoor, maar als ik wissel van bit en daardoor weer in gevecht ga met mijn paard omdat ze dan niet meer wil nageven terwijl we met het mylerbit lekker ontspannen en nageeflijk kunnen werken, dan wil ik helemaal niet wisselen. Ik zal me vanavond eens verdiepen in het boekje, kijken of daar wat in staat en dan meld ik dat hier nog even.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:08

Ik denk dat het bij ons een kwestie van wennen is.
de eerste keer hebben we alleen gestapt en toen was ze ineens vrij stil in aanleuning, terwijl juist stap onze moeilijke gang is kwa nageeflijkheid. De dag er na gewoon er mee gaan rijden. Merkte echt dat ze het niet zo goed snapte. Was het stuur een beetje kwijt soms en ze kauwde wat gefrustreerd op t bitje. Maar dinsdag ging ze er echt heel fijn op.

ik wou dit bit bij verna proberen omdat ik weet dat ze een dikke tong heeft (dikker bit loopt ze echt minder op en heb een keer een ongebroken trensje er in gehad en dat gaf ook duidelijk protest) en deze werking leek me erg fijn. Ik denk dat dit voor ons ook erg fijn kan werken voor stellig en buiging. Wie weet wordt het voor haar door de werking van het bitje wat duidelijker.

ze zeggen ook dat je minimaal 2 weken met een bije gereden moet hebben voor je echt kan oordelen of het het juiste bitje is. Dus ben benieuwd :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:14

De eerste dagen dat ik met de myler reed was Carolien ook erg zoekende. Ik merkte wel dat ze er fijner op liep maar ze was er echt even de weg van kwijt. Pas na een aantal dagen kwam ze erachter hoe het werkte en dat het fijner is sindsdien gaat het gewoon lekker.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:57

Hier liep ze niet wauw op de myler.
Met de correctietrens schuimt ze wel.

Had n level 1 maar gezien haar ruimte en tong had ze eigenlijk een 2 of 3 nodig

Maar als ze het goed op doet. .. gewoon houden zo

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:52

Heeft iemand van jullie toevallig een myler bit level 2 liggen die ik mag overnemen voor een vergoeding? ;) wil t toch maar eens gaan proberen!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:53

Ohh Suus.. Sterkte..

Wat leuk al die veulentjes op komst :D

Hier rijd ik met een redelijk dun D-trensje over het algemeen. Inrijden heb ik met een kneveltrens gedaan. Maar hij loopt eigenlijk overal lekker op :D Merk niet echt verschil :P

Zondag weer crosstraining :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:54

Wij rijden hier altijd op het zelfde bit. Een ongebroken trens bit. Snap ook niet waarom je anders wilt als je paard goed loopt op een bit. :D

Ik heb geen ervaring met de myler bitten.

Sterkte Suus! :(:)

Gaaf Utopia die crosstraining! Waar heb je dat?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:55

In Moordrecht :D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:01

Hebben jullie een foto van welk Myler bit jullie gebruiken? En wat is het verschil precies met een level 2? Via google word ik daar niet echt heel wijs van..

De eigenaresse heeft nog een myler bit liggen waar ze ook altijd de jonge paarden mee inrijden.
Ik dacht altijd dat dit ook een scherper bit was, maar dat is dus niet zo?
Aangezien jullie positieve ervaringen klinkt het wel aanlokkelijk om hm ook eens te proberen :)

En je mag ook gewoon met een myler starten op de officiële wedstrijden?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:19

Level 2 heeft een boogje voor tongvrijheid nummer 1 niet

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:20

Er mag met alle 3 levens gestart worden maar niet met de versies met sleuven.
Als je op divoza.nl kijkt bij mylerbitten dan heb ik de level 1 die het goedkoopste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:30

Esther: met wat voor bit rijd je nu dan? En gaat dit niet goed? Omdat je een ander bit wilt proberen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:36

AmoorM schreef:
Wij rijden hier altijd op het zelfde bit. Een ongebroken trens bit. Snap ook niet waarom je anders wilt als je paard goed loopt op een bit. :D

Ik heb geen ervaring met de myler bitten.

Sterkte Suus! :(:)

Gaaf Utopia die crosstraining! Waar heb je dat?

Ik ook, enkelgebroken trensje. Ze is soms heus wel minder nageefelijk of houdt vast. Maar dat is vaak toch een rijtechnisch probleem, dus zo wil ik het dan ook weer oplossen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:08

AmoorM schreef:
Esther: met wat voor bit rijd je nu dan? En gaat dit niet goed? Omdat je een ander bit wilt proberen.

Rijd nu met een dubbel gebroken watertrens met koper.
En ja hoor dit gaat gewoon goed, ze is alleen af en toe wat zwaar op de hand (al zal dit meer te maken hebben met dat dr achterhand sterker moet worden en er meer onder moet komen)
Maar omdat ik allemaal positieve verhalen hoor over het myler bit leek me dit wel interessant om eens te proberen en wat het verschil hierin zou zijn.
Proberen kan geen kwaad lijkt me

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:11

Caro_MarjaH schreef:
Als je op divoza.nl kijkt bij mylerbitten dan heb ik de level 1 die het goedkoopste is.

Ok bedankt, dus met deze mag je niet starten?
http://www.paardenschuur.nl/webwinkel-t ... e-2-14-mm/

Zal dan eens even kijken welke de eigenaresse heeft liggen
(wel dure bitten zeg...)

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:38

Ik rij gewoon met een dubbel gebroken sprenger. Is ook het enige bit wat ze lekker aan neemt. Ze schuimt er ook lekker op.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:53

Estherr__1 schreef:
Caro_MarjaH schreef:

Ok bedankt, dus met deze mag je niet starten?
http://www.paardenschuur.nl/webwinkel-t ... e-2-14-mm/

Zal dan eens even kijken welke de eigenaresse heeft liggen
(wel dure bitten zeg...)

Nee, met die sleuven mag je niet starten.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:34

Sodeknetters.. Gisteravond een ontzettend pittige les gehad. M'n instructrice weet nogal van aanpakken :')
Eerst even losgereden, maar linksom zette ze haar kaak helemaal vast. En ik mijn schouder dus ook, en nu zit ik met spierpijn. Beetje jammer..
Daarna proefje een keer gereden, waarna we lekker proefgericht les hebben gehad. Mooie punten op kunnen pakken. Zo is afwenden voor mij nog even zoeken met Fem. Als ik precies de juiste hulpen geef, dan floept ze direct de bocht om en ben ik vaak veel te vroeg. Maar als ik niet helemaal duidelijk ben, dan gaat ze schoudervoor lopen en krijg ik haar niet op tijd van de hoefslag af.
Nu doen we een paar passen schoudervoor en kan ik haar (meestal ;)) op de letter de hoefslag afkrijgen.
Heerlijk, zulke tips!!
Zelfs halsstrekken ging gisteravond al wat beter. Nog laaaaaaaaaaaaaaaang niet goed gegoeg maar hopelijk een 6 ipv een 5 op m'n protocol haha..
Vanavond ff staartje wassen en morgen op tijd naar Emmen.
Succes iedereen die dit weekend gaan starten!!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:01

Zodra ze weer helemaal goed is gewoon lekker verder gaan trainen jullie moeten elkaar nog meer leren kennen komt wel goed succes iedereen weer!
Wij gaan zondag

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:48

Ik had gisteren een gewoon rvs bitje gekocht voor douwe in zn longeer hoofdstel dubbelgebroken d trens. Hij paste goed. Vandaag voor het eerst mee willen tijden aangezien de myler te leen was en de mijne eind van de week binnen komt. Meneer vond het niets bleef maar schudden met zn hoofd dus maar weer terug gebracht naar de winkel. Mag de myler nu nog iets langer lenen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:04

Interessant...

Ik heb nu een sprenger aurigan erin hangen, dubbelgebroken. Die had hij ook erin hangen toen ik hem kocht en daar liep hij fijn mee. Verder nog niet weer naar omgekeken.
Afbeelding
Zoiets als dit.

Maar ben er de laatste tijd wel meer over aan het nadenken... heb flink geïnvesteerd in een zadel, fairfax singel, aquatraining, lifeforce, in alle aspecten op zoek naar de optimale voorwaarden... En een bit is natuurlijk wel een heel belangrijk iets daarin. Hij gaat elk halfjaar naar de tandarts en zal die volgende keer ook eens vragen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:34

Ik heb een watertrens dubbelgebroken er in zitten. Wanneer ik speel met mn hand heb ik het idee dat het bit alle kanten op gaat. Ik denk toch dat ik naar een bustrens wil en hoe verder weet ik nog niet. Leek me wel een goed idee om een bitfitter erbij te laten komen ;-)